De H&M-rel

09-01-2018 19:06 1215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat H&M op dit moment verwikkeld is in een heuse rel. Zij hadden op een reclameposter in Het VK een donker jongetje als model gebruikt. Het ventje draagt een hoodie met de tekst: "coolest monkey of the jungle" Dit werd op Twitter opgemerkt en afgedaan als racisme.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.

Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui

Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
simbalabimba schreef:
16-01-2018 22:27
Dan kopen ze zelf die trui niet.

En evenzoveel niet, waaronder zijn moeder. Want die ziet haar kind niet als een aap en vergelijkt hem niet -negatief- met een aap. Die behoorlijk wat mensen kunnen ook proberen het voor een zwart kind `(het bewuste kind) niet beledigend te vinden. Omdat dat helemaal niet de intentie is. Intentie is ; kleding maken met een thema, kleding moet geportretteerd door zoveel mogelijk verschillende kinderen, zodat zoveel mogelijk verschillende kinderen die kleding willen hebben.
Het is geen verplichting om je beledigd te voelen ( voor een ander) zodra er monkey in beeld komt. Zoals ik al eerder zei, probeer niet krampachtig de roze olifant te ontwijken. Zorg dat het niet in je systeem zit zoals Consuela schreef, dat je bepaalde negatieve associaties hebt met donkere kinderen, mensen en apen.
En als je die ( confrontaties) als donkere persoon wel hebt gehad, dan is dat heel erg en zul je dat misschien wel altijd houden. Maar angstvallig alles wat maar enigszins kan associëren vermijden, houdt mijns inziens, de negatieve associatie in stand. Mijn inziens kun je beter zorgen dat een neutrale of positieve associatie de overhand heeft/houdt/krijgt.

Maar snap je nu echt niet dat mensen helemaal niet beledigd zijn VOOR dat jongetje, maar dat ze beledigd zijn dat EEN GROOT BEDRIJF zo achteloos is dat ze niet eens beseffen dat zwarte mensen het wellicht geen tof beeld vinden?

Het gaat helemaal niet om dat jongetje, het gaat om H&M. Als ik even generaliseer gaat het erom dat de zwarte gemeenschap (of een deel daarvan in ieder geval) het zat is dat een bedrijf als H&M automatisch en zonder nadenken rekening houdt met de gevoeligheden die er bij blanke mensen kunnen leven, maar überhaupt niet eens nadenkt over het feit dat er bij zwarte mensen of Aziatische mensen of andere minorities ook gevoeligheden bestaan. Daar is men boos over.
Am Yisrael Chai!
simbalabimba schreef:
16-01-2018 22:31
Ik kon het prima ja, (niet alle woorden heb ik genoemd) niet zomaar willekeurig, zonder enige aanleiding, maar ja, het kon wel.
Een wildvreemd kind?

Nou, dan zal ik wel weer die ene Vivaforummer zijn die op een andere planeet woont want de dag dat een wildvreemd mens mijn kind zomaar aap of varken noemt is de dag dat ze een slag voor d'r harses krijgt.
Am Yisrael Chai!
MwTheelepel schreef:
16-01-2018 22:27
Hou toch op zeg, we hebben het over de trui die een kleuter vijf minuten gedragen heeft voor een foto. Dat is geen enkele reden voor geweld tegen wie dan ook. Als je vindt van wel of het wel begrijpt zit er wat bij je los.

Er is een sfeer ontstaan waarbij een bepaalde groep denkt dat als je niet voor ze bent je tegen ze bent en er is geen enkele ruimte voor nuance meer. Het is voor sommige mensen blijkbaar ondenkbaar dat heel veel mensen gewoon een leuk jochie in een leuk shirt zien en oprecht niet zien wat daar mis mee is omdat ze die gedachte gewoon echt niet in hun hoofd hebben en dat dus niet direct bij hen opkomt. Bij het schreeuwvolk in voetbalstadiums misschien wel maar iedereen die weleens een verslagje rond een voetbal wedstrijd gezien heeft weet dat daar het gemiddeld IQ nou niet bijzonder hoog is, dat is wel bepaald volk zeg maar. Mensen die ook lopen te roepen over joden of naar een weiland trekken om te matten, dat is niet de gemiddelde Nederlander of blanke persoon, dat noem je totaalmaloten. Ik lees nooit dat iemand langs een ziekenhuis loopt en er dan artsen en verpleegkundige uit het raam lopen te joelen of dat iets dergelijks bij een advocatenkantoor gebeurd of nou ja zo ongeveer elke plek buiten het voetbalstadion eigenlijk.. Wanneer er geen ruimte is voor een dergelijk grijs gebied en geen enkel respect is voor verschillende opvatting dan creëert men een sfeer waarin er geen werkbare oplossing meer mogelijk is zoals iemand al aanhaalde. Er zullen altijd verschillen tussen mensen en hun opvattingen zijn en er zal nooit een utopia bestaan waarin niemand zich gekwetst voelt om exact die reden. De wereld zou een betere plek worden als iedereen dat kan accepteren. Dan kunnen we ons druk maken om dingen die er toe doen zoals discriminatie en racisme op de arbeidsmarkt bijvoorbeeld. Dat is naar mijn mening een stuk erger dan een trui in een reclame blaadje dat volgende week in de kattenbak ligt.
Dus als je bijvoorbeeld in een reclame een dik kindje zou zien in een trui met opschrift "liefste olifantje van het bos" dan zou je alleen maar denken: wat schattig, en helemaal niet begrijpen dat er dikke kinderen zijn die daar verdrietig van worden, omdat ze regelmatig worden uitgescholden voor dikke olifant?
fashionvictim schreef:
16-01-2018 22:33
Maar snap je nu echt niet dat mensen helemaal niet beledigd zijn VOOR dat jongetje, maar dat ze beledigd zijn dat EEN GROOT BEDRIJF zo achteloos is dat ze niet eens beseffen dat zwarte mensen het wellicht geen tof beeld vinden?

Het gaat helemaal niet om dat jongetje, het gaat om H&M. Als ik even generaliseer gaat het erom dat de zwarte gemeenschap (of een deel daarvan in ieder geval) het zat is dat een bedrijf als H&M automatisch en zonder nadenken rekening houdt met de gevoeligheden die er bij blanke mensen kunnen leven, maar überhaupt niet eens nadenkt over het feit dat er bij zwarte mensen of Aziatische mensen of andere minorities ook gevoeligheden bestaan. Daar is men boos over.
Ze hebben het z'n donkere moeder gevraagd. Die heeft, als zwarte vrouw en dus lid van 'de zwarte gemeenschap', toestemming gegeven aan haar zwarte zoon om die trui te dragen.
Lijkt mij prima beleid van H&M.
fashionvictim schreef:
16-01-2018 22:34
Een wildvreemd kind?

Nou, dan zal ik wel weer die ene Vivaforummer zijn die op een andere planeet woont want de dag dat een wildvreemd mens mijn kind zomaar aap of varken noemt is de dag dat ze een slag voor d'r harses krijgt.
Hoe kom je nou weer bij wildvreemd?

Kinderen die met mijn kinderen spelen zijn geen wildvreemden, dat is familie of zijn vriendjes/klasgenootjes. En als mijn kind eenkennig is en zich aan me vastklemt, dan is 't voor mij net een aapje ja. Het donkere kindje vd overbuurvrouw is dat dan ook ( in dezelfde situatie), die zie ik dan niet als een kangeroe ofzo.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
16-01-2018 22:44
Hoe kom je nou weer bij wildvreemd?

Kinderen die met mijn kinderen spelen zijn geen wildvreemden, dat is familie of zijn vriendjes/klasgenootjes. En als mijn kind eenkennig is en zich aan me vastklemt, dan is 't voor mij net een aapje ja. Het donkere kindje vd overbuurvrouw is dat dan ook ( in dezelfde situatie), die zie ik dan niet als een kangeroe ofzo.
Maar ik had het in mijn opmerking over het verschil tussen wat je tegen je EIGEN kind wel zegt en tegen een VREEMD kind niet. Daar reageer jij op door te zeggen dat jij dat wel doet. Hoe moet ik nu weten dat jij met vreemde kinderen eigenlijk je buurkind of de vrienden van je kinderen bedoelt?

Ik had het in ieder geval over wildvreemde kinderen: zoals een anoniem jochie op een foto bijvoorbeeld.
Am Yisrael Chai!
popita schreef:
16-01-2018 22:38
Dus als je bijvoorbeeld in een reclame een dik kindje zou zien in een trui met opschrift "liefste olifantje van het bos" dan zou je alleen maar denken: wat schattig, en helemaal niet begrijpen dat er dikke kinderen zijn die daar verdrietig van worden, omdat ze regelmatig worden uitgescholden voor dikke olifant?

Ik zeg niet dat ik niet snap dat sommige mensen een bepaalde associatie hebben met een bepaald woord bijvoorbeeld, dat snap ik best. Maar een aantal mensen lijken niet te snappen dat andere die associatie niet hebben en willen dat absoluut niet accepteren en wegzetten als iets negatiefs. Daardoor komt het dus niet tot een concreet idee waar veel mensen achter kunnen staan en blijft het een eindeloze discussie over futiliteiten zonder enige positieve verandering. Geen donkere kindjes in apen shirtjes verandert de situatie van helemaal niemand, geen racisme op de arbeidsmarkt wel. Toch gaat het eindeloos over dit soort zaken die er niet toe doen en waar je nooit uit gaat komen. Mensen zullen altijd verschillend over dezelfde zaken denken, dat heeft men te accepteren. Mooier is het niet helaas.

Deze discussie zorgt er vooral voor dat iedereen nu de associatie tussen donkere mensen en apen wel in zijn hoofd heeft. Lijkt me dat dat het doel een beetje voorbij schiet maar wie ben ik..
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
fashionvictim schreef:
16-01-2018 21:00
Me dunkt dat je sowieso geen enkel kind dat niet het jouwe is aapje noemt. Of varkentje. Of dikzakje. Of stinkmossel. Of rare poepchinees. Of hoe je je eigen kind dan ook noemt.
Hier hadden we 't toch over? Dit is het begin.
( en nog eerder,maar niet in een reactie op jou vlgs mij, heb ik mijn voorbeelden genoemd)

Kan zijn dat jij later wildvreemde kinderen hebt genoemd, daar heb ik dan overheen gelezen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

fashionvictim schreef:
16-01-2018 22:48
Maar ik had het in mijn opmerking over het verschil tussen wat je tegen je EIGEN kind wel zegt en tegen een VREEMD kind niet. Daar reageer jij op door te zeggen dat jij dat wel doet. Hoe moet ik nu weten dat jij met vreemde kinderen eigenlijk je buurkind of de vrienden van je kinderen bedoelt?

Ik had het in ieder geval over wildvreemde kinderen: zoals een anoniem jochie op een foto bijvoorbeeld.

Nee maar wildvreemd voor tokkie uitmaken of een wildvreemde "ons kleine homoseksuele beugelbekkie" noemen en te gay vinden is natuurlijk wel volstrekt normaal en kan niemand opvatten als beledigend. :roll:
MwTheelepel schreef:
16-01-2018 23:10
Nee maar wildvreemd voor tokkie uitmaken of een wildvreemde "ons kleine homoseksuele beugelbekkie" noemen en te gay vinden is natuurlijk wel volstrekt normaal en kan niemand opvatten als beledigend. :roll:
Jazeker wel, daarom zeg je dat wel binnen de context van je eigen woonkamer maar druk je het niet op een T-shirt wat je vervolgens door een nogal verwijfd model met een beugel laat showen. Ook al was het liefkozend bedoeld.
Am Yisrael Chai!
Ik vind dit gedraai zo vermakelijk.

:popcorn:
MwTheelepel schreef:
16-01-2018 22:53
Ik zeg niet dat ik niet snap dat sommige mensen een bepaalde associatie hebben met een bepaald woord bijvoorbeeld, dat snap ik best. Maar een aantal mensen lijken niet te snappen dat andere die associatie niet hebben en willen dat absoluut niet accepteren en wegzetten als iets negatiefs. Daardoor komt het dus niet tot een concreet idee waar veel mensen achter kunnen staan en blijft het een eindeloze discussie over futiliteiten zonder enige positieve verandering. Geen donkere kindjes in apen shirtjes verandert de situatie van helemaal niemand, geen racisme op de arbeidsmarkt wel. Toch gaat het eindeloos over dit soort zaken die er niet toe doen en waar je nooit uit gaat komen. Mensen zullen altijd verschillend over dezelfde zaken denken, dat heeft men te accepteren. Mooier is het niet helaas.

Deze discussie zorgt er vooral voor dat iedereen nu de associatie tussen donkere mensen en apen wel in zijn hoofd heeft. Lijkt me dat dat het doel een beetje voorbij schiet maar wie ben ik..
Maar hoe zie je dan: "die associatie niet hebben?" Ik zie natuurlijk ook een leuk jochie in een leuk shirt. Ik denk door die tekst echt niet dat hij een aap is. In die zin kan ik gerust zeggen dat ik die associatie niet heb (en ook door deze discussie niet gekregen heb). Neemt niet weg dat ik wel de spreekkoren bij het voetbal ken (en ik hou niet eens van voetbal, maar toch heb ik dat overduidelijk meegekregen). En ik heb ook in andere context wel donkere mensen denigrerend "aap" horen noemen. Zonder beledigend te willen zijn, denk ik echt dat iemand die zegt dat nooit te hebben meegekregen, in een soort lala-land leeft. Donkere kindjes mogen zoveel apenshirtjes dragen als ze maar willen. In een reclamecampagne is dat alleen niet handig, omdat je daarmee een beeld naar buiten uitdraagt. Een groot concern als H&M had dat kunnen weten. Racisme moet overal bestreden worden, niet alleen op de arbeidsmarkt. Het een kun je niet los van het ander zien.
Met het internet als mijn woonkamer heb ik ook een grote woonkamer. Het punt is dat iedereen zich weleens ergens door beledigt zal voelen en dat is naar maar niet te voorkomen. Het heeft heel weinig zin in dit soort futiliteiten te blijven hangen. Sommige mensen klaagde over shirtjes van de Zara die vaag iets weghebben van een joden pak, ze halen het uit de schappen, boden excuus aan en klaar. Mango maakte een shirt met bliksemschichten die sommige ook aan de nazi's deed denken en ze boden excuus aan, halen het uit de schappen en klaar. Geen enkele jood die een winkel in elkaar is komen trappen of een model bedreigt heeft. Het kan ook anders.. Maar in deze discussie zetten sommige donkere mensen zichzelf maar ook andere donkere mensen met hun gedrag en houding best wel voor aap. (ja flauw)
popita schreef:
16-01-2018 23:21
Maar hoe zie je dan: "die associatie niet hebben?" Ik zie natuurlijk ook een leuk jochie in een leuk shirt. Ik denk door die tekst echt niet dat hij een aap is. In die zin kan ik gerust zeggen dat ik die associatie niet heb (en ook door deze discussie niet gekregen heb). Neemt niet weg dat ik wel de spreekkoren bij het voetbal ken (en ik hou niet eens van voetbal, maar toch heb ik dat overduidelijk meegekregen). En ik heb ook in andere context wel donkere mensen denigrerend "aap" horen noemen. Zonder beledigend te willen zijn, denk ik echt dat iemand die zegt dat nooit te hebben meegekregen, in een soort lala-land leeft. Donkere kindjes mogen zoveel apenshirtjes dragen als ze maar willen. In een reclamecampagne is dat alleen niet handig, omdat je daarmee een beeld naar buiten uitdraagt. Een groot concern als H&M had dat kunnen weten. Racisme moet overal bestreden worden, niet alleen op de arbeidsmarkt. Het een kun je niet los van het ander zien.
Maar dan vast niet het beeld dat donkere kindjes zoveel apenshirtjes mogen dragen als ze willen?

Het kledingmerk Bathing Ape (Bape) dat in de VS blijkbaar vooral geliefd is bij de Afro-Amerikaanse community maakt overigens wel gebruik van zwarte kindmodellen die apen op hun t-shirt dragen.

Lijkt me moeilijk hoor, om een zwart iemand uit Afrika te zijn die niet dezelfde culturele achtergrond heeft als de Afro-Amerikaanse gemeenschap/BLM en die niet "geprägt" is door een slavernijverleden. Als je er tegenin gaat heb je je ziel aan de "witten" verkocht en is het ook niet goed. Je kunt het als zwart iemand zonder slavernijverleden nooit goed doen. Is dat een soort van zwart privilege? Zijn die mensen gepriviligeerd omdat hun voorouders nooit slaaf in het westen zijn geweest?
Stampertje12 schreef:
16-01-2018 22:01
Wat een onzin deze rel. Dit is dus het Amerikaanse systeem: door continu overal achter te zoeken of het wellicht racistisch is, zorg je ervoor dat iedereen zich continu bewust is van het verschil in afkomst.

Daar was ik al bang voor, maar dit is door bepaalde extreem linkse groepen en groepjes minderheden doorgedouwd waardoor de samenleving nu een stuk racistischer is dan voorheen.
Dit is de spijker op zijn kop!
Hetvrijewoord schreef:
16-01-2018 23:20
Ik vind dit gedraai zo vermakelijk.

:popcorn:
Ik ook. Ware het niet dat dit IRL zo'n nare uitwerking heeft.
MwTheelepel schreef:
16-01-2018 23:27
Met het internet als mijn woonkamer heb ik ook een grote woonkamer. Het punt is dat iedereen zich weleens ergens door beledigt zal voelen en dat is naar maar niet te voorkomen. Het heeft heel weinig zin in dit soort futiliteiten te blijven hangen. Sommige mensen klaagde over shirtjes van de Zara die vaag iets weghebben van een joden pak, ze halen het uit de schappen, boden excuus aan en klaar. Mango maakte een shirt met bliksemschichten die sommige ook aan de nazi's deed denken en ze boden excuus aan, halen het uit de schappen en klaar. Geen enkele jood die een winkel in elkaar is komen trappen of een model bedreigt heeft. Het kan ook anders.. Maar in deze discussie zetten sommige donkere mensen zichzelf maar ook andere donkere mensen met hun gedrag en houding best wel voor aap. (ja flauw)
Niemand praat dat geweld goed bij mijn weten. Maar mag de discussie niet meer gevoerd worden omdat er mensen zijn die winkels in elkaar trappen? Je foute grapje bewijst nog maar eens dat die hard nodig is.
simbalabimba schreef:
16-01-2018 23:35
Maar dan vast niet het beeld dat donkere kindjes zoveel apenshirtjes mogen dragen als ze willen?
Nee hoor, dat heeft er niets mee te maken
liubi schreef:
17-01-2018 00:11
Het kledingmerk Bathing Ape (Bape) dat in de VS blijkbaar vooral geliefd is bij de Afro-Amerikaanse community maakt overigens wel gebruik van zwarte kindmodellen die apen op hun t-shirt dragen.

Lijkt me moeilijk hoor, om een zwart iemand uit Afrika te zijn die niet dezelfde culturele achtergrond heeft als de Afro-Amerikaanse gemeenschap/BLM en die niet "geprägt" is door een slavernijverleden. Als je er tegenin gaat heb je je ziel aan de "witten" verkocht en is het ook niet goed. Je kunt het als zwart iemand zonder slavernijverleden nooit goed doen. Is dat een soort van zwart privilege? Zijn die mensen gepriviligeerd omdat hun voorouders nooit slaaf in het westen zijn geweest?
Ik vind een kledingmerk dat een aap als logo voert iets anders dan een tekst op een trui die je zou kunnen opvatten als verwijzend naar de drager ervan.
fashionvictim schreef:
16-01-2018 23:15
Jazeker wel, daarom zeg je dat wel binnen de context van je eigen woonkamer maar druk je het niet op een T-shirt wat je vervolgens door een nogal verwijfd model met een beugel laat showen. Ook al was het liefkozend bedoeld.
Ik ben zo verbaasd dat je dit goed probeert te praten. Je hebt het niet in je eigen woonkamer gezegd, je hebt het op een forum geplaatst.
Dat jij wel een oordeel mag geven over iemand die gay is of iemand een tokkie mag noemen maar er niks gezegd of geplaatst mag worden over iemand zijn huidskleur is toch met twee maten meten. Dat je dat zelf niet inziet.
MwTheelepel schreef:
16-01-2018 23:27
Je laatste opmerking is schandalig.
Daarnaast kun je aan de op en het commentaar al lezen dat zelfs voordat de (belachelijke en hopelijk zwaar bestrafte) bedreigingen aan het adres van de moeder en daarnaast de relletjes in zuid afrika hadden plaatsgevonden, men al 'doodmoe' werd van de zogenaamde aanstellerij van mensen die zich aan de trui storen.

Menigeen stelt hier nooit op de hoogte te zijn geweest van de associatie, sterker nog, degenen die WIJZEN op de allang bekende verwijzing worden voor racist uitgemaakt.
Wat dat betreft verwijs ik naar de steengoede post van (hopelijk nick goed onthouden) popita.
watdachtjehiervan schreef:
17-01-2018 09:31
Ik ben zo verbaasd dat je dit goed probeert te praten. Je hebt het niet in je eigen woonkamer gezegd, je hebt het op een forum geplaatst.
Dat jij wel een oordeel mag geven over iemand die gay is of iemand een tokkie mag noemen maar er niks gezegd of geplaatst mag worden over iemand zijn huidskleur is toch met twee maten meten. Dat je dat zelf niet inziet.
Misschien moet je eens wat minder forummen. Fashionvictim is op dit forum bij sommigen welbekend, maar niet te vergelijken met een internationale modeketen.
Wat 1 persoon anoniem post is niet te vergelijken met een advertentie waar miljoenen naar kijken.
H&m snapt dat zelf wel, excuses aangeboden, en ongezien dat als je internationaal opereert je rekening moet houden met gevoeligheden.
Fashionvictim is duidelijk voor jou een erg belangrijk persoon gezien je olifantengeheugen voor alles wat ze post. Maar haar een zelfde status als een h&m advertentie wereldwijd toekennen gaat wat ver.
Oooh dat meten met dubbele maten.. Die selectieve verontwaardiging.
Prachtig.
Iemand voor aap zetten is zoiets als iemand voor lul zetten.
Als jij of Fash of een andere getinte persoon dit had gezegd dan had er geen haan naar gekraaid. Net zoals dat jullie helemaal onder de tafel liggen van het woordje Nigga.

Meer spreekwoorden met 'aap' zijn:
De aap komt uit de mouw.
Hij heeft de aap binnen.
De aap aanspreken.
Hij heeft de aap binnen.
Men ziet geen aap als men uit Oost Indie komt.
De aap vlooien
Al draagt een aap een gouden ring het is en blijft een lelijk ding.
Een aangeklede aap (wordt gewoon mee bedoelt dat iemand veel te opzichtig gekleed gaat, rustig maar)
Een gezicht als een aap (dat iemand lelijk is)
Een oude aap moet je geen gezichten leren trekken
Je moet geen aap leren klimmen
De aap niet op je schouder laten springen
Als apen hoger klimmen willen, ziet men al snel hun blote billen
Als je een aap leert klimmen gaat hij met kokosnoten gooien
Dat is de aap gevlooid
Wil je een aap, dan krijg je een aap
Een broodje aap
Aap wat heb je mooie ogen
Voor aap staan
Ontvangen worden als een aap in een porselein kast
Een klap van een lamme aap krijgen
Kijken als een aap in een roestige horloge
Hij haspelt ermee als een aap in een garenwinkel
Iemand na-apen
In de aap gelogeerd zijn.

Er wordt gewoon gemeten met twee maten en ik ben deze hele discussie dan ook meer dan zat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven