De H&M-rel
dinsdag 9 januari 2018 om 19:06
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat H&M op dit moment verwikkeld is in een heuse rel. Zij hadden op een reclameposter in Het VK een donker jongetje als model gebruikt. Het ventje draagt een hoodie met de tekst: "coolest monkey of the jungle" Dit werd op Twitter opgemerkt en afgedaan als racisme.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.
Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui
Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.
Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui
Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
dinsdag 16 januari 2018 om 20:47
Goh, je hebt helemaal gemist dat er alleen afgelopen jaar al meermaals mensen in Nederland zijn veroordeeld omdat ze oa. Sylvana Simons en Leroy Fer en andere voetballers online o.a. voor aap hadden uitgescholden?
Dat is diverse keren in het nieuws geweest, net als de verontwaardiging daarover door mensen die dat meestal uitten door nog vaker het woord aap te gebruiken.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 16 januari 2018 om 20:49
Beetje jammer dan dat ik sowieso nooit gezegd heb dat ik het racistisch vond en je mij nu wel ten onrechte afschildert alsof ik H&M racistisch vind of me gekwetst voel door een trui.
Beide zijn niet het geval. Dus ben er eigenlijk niet zo blij mee.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 16 januari 2018 om 20:50
Ik heb in zoverre moeite met de portrettering dat ik het geen handige reclame-zet vind. Als iemand zelf zo'n keuze maakt; prima. Maar hier is de keus door een ander gemaakt.simbalabimba schreef: ↑16-01-2018 20:03Daar komt het toch gewoon op neer?
Of is het minder kwetsend, voor de mensen die problemen hebben met de portrettering, als ze in levende lijve een kind daarmee zien? Verandert dan ineens de houding t.o.v. donker mens-aap?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 16 januari 2018 om 20:52
Als jij een verdacht iemand in de nacht rond ziet scharrelen in je tuin; maakt jou dat een dief? Als ik weet hoeveel calorieën er in een moorkop zitten ben ik dan obees ?ThunderassMan schreef: ↑16-01-2018 20:15Tsja, kweenie. Ikzelf associeer een donker jochie met een apentrui met niets anders dan een donker jochie met een apentrui. Jij kennelijk wel.
Ik ga hier eens over nadenken....
dinsdag 16 januari 2018 om 20:54
Aap in de jungle, zelfs.blijfgewoonbianca schreef: ↑16-01-2018 18:36Precies.
Alhoewel: aap. Geen aapje, geen aappie, geen apenkop, gewoon; aap.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 16 januari 2018 om 20:55
Ik vind de voorbeelden die je geeft ook uitermate beledigend. Geen enkele twijfel.
Kun jij je ook voorstellen dat veel mensen die associatie niet hebben? Er niet eens bij stil staan . Ik zag de foto en zag een jochie die een coole trui aan heeft. Ik zag niet een donker jochie met een trui waarop het woord aap stond.
Ik vertelde eerder dat ik een vriend in NYC had, was daar veel, vaak en lang. Wij zaten in een buurt die voornamelijk door African Americans bewoond werd. Dus ik ging voornamelijk met de donkere mensen om, echt, ik heb ze nooit over 'monkeys' gehoord als zijnde negatief. En ja, we hebben daar racisme meegemaakt, vooral in Georgia. Wat ik wil zeggen is dat ik zelf die associatie niet had bij de foto.
Voetbals'fans' die in een stadion leuzen roepen reken ik onder idioten. Al hun leuzen zijn vreselijk. Ze mogen de wedstrijden wel vaker stilleggen en mensen een stadionverbod voor de rest van hun leven geven. Mensen die zo over de Obama's schrijven, evenals over andere die minder bekend zijn, missen fatsoen, willen kwetsen en afreageren. Afkeurenswaardig op alle fronten. Maar dat vind ik sowieso van schelden. Nooit nodig.
Maar dit zie ik echt anders.
Kun jij je ook voorstellen dat veel mensen die associatie niet hebben? Er niet eens bij stil staan . Ik zag de foto en zag een jochie die een coole trui aan heeft. Ik zag niet een donker jochie met een trui waarop het woord aap stond.
Ik vertelde eerder dat ik een vriend in NYC had, was daar veel, vaak en lang. Wij zaten in een buurt die voornamelijk door African Americans bewoond werd. Dus ik ging voornamelijk met de donkere mensen om, echt, ik heb ze nooit over 'monkeys' gehoord als zijnde negatief. En ja, we hebben daar racisme meegemaakt, vooral in Georgia. Wat ik wil zeggen is dat ik zelf die associatie niet had bij de foto.
Voetbals'fans' die in een stadion leuzen roepen reken ik onder idioten. Al hun leuzen zijn vreselijk. Ze mogen de wedstrijden wel vaker stilleggen en mensen een stadionverbod voor de rest van hun leven geven. Mensen die zo over de Obama's schrijven, evenals over andere die minder bekend zijn, missen fatsoen, willen kwetsen en afreageren. Afkeurenswaardig op alle fronten. Maar dat vind ik sowieso van schelden. Nooit nodig.
Maar dit zie ik echt anders.
If accidentally read, induce vomiting.
dinsdag 16 januari 2018 om 20:58
Het lijkt me waarschijnlijk dat er in Zuid Afrika meer zwarte dan witte mannelijke modellen rondlopen en dat lokale webshops dus waarschijnlijk vaker zwarte modellen casten. En die modellen zullen alle merken aan moeten, dus ook Paul Frank.Sarcastaballcoach schreef: ↑16-01-2018 18:54Kan dit ook niet? Dit betreft een Zuid Afrikaanse webshop:
![]()
Am Yisrael Chai!
dinsdag 16 januari 2018 om 21:00
Me dunkt dat je sowieso geen enkel kind dat niet het jouwe is aapje noemt. Of varkentje. Of dikzakje. Of stinkmossel. Of rare poepchinees. Of hoe je je eigen kind dan ook noemt.nerdopviva schreef: ↑16-01-2018 18:54Hieruit blijkt dan dat je donkere kinderen geen aapje mag noemen en blanke kinderen wel. Ik dacht dat we juist van dat onderscheid af wilden.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 16 januari 2018 om 21:02
Misschien had je - geen idee met wat ze in de VS schelden - vaker " monkey " gehoord als je tussen de blanken had gezeten?Sarcastaballcoach schreef: ↑16-01-2018 20:55ik heb ze nooit over 'monkeys' gehoord als zijnde negatief.
Mijn zoons hun donkere vriendjes werden vroeger op de basissschool al voor apen uitgescholden.
dinsdag 16 januari 2018 om 21:02
Ik snap deze rare redeneerkronkel niet. Al wil een willekeurig donker kind 100 van die truien. Als zijn moeder die voor hem wil kopen dan heeft ie mazzel en als zijn moeder nee zegt heeft ie pech.simbalabimba schreef: ↑16-01-2018 19:56Nee natuurlijk wordt het niet letterlijk verboden. Maar het is voor donkere kinderen kennelijk heel fout om die trui te willen hebben (als ze 'm zouden zien op een foto gedragen door een blank kind).
Dat heeft toch verder niks te maken met marketing?
Am Yisrael Chai!
dinsdag 16 januari 2018 om 21:08
Tsssk. Jij snapt het verschil niet tussen een eigen keuze of DOOR EEN ANDER op een bepaalde manier geportretteerd worden?simbalabimba schreef: ↑16-01-2018 20:03Daar komt het toch gewoon op neer?
Of is het minder kwetsend, voor de mensen die problemen hebben met de portrettering, als ze in levende lijve een kind daarmee zien? Verandert dan ineens de houding t.o.v. donker mens-aap?
Wil je zesjarige dochter zelf een t-shirt aan met daarop Little Slut en vind jij als ouder dat goed: prima, moet je zelf weten. Ik zou er heus wel wat van denken, maar hee, jouw kind, jouw feessie.
Staat jouw zesjarige dochter echter ineens op een website in een t-shirt met daarop de tekst Little Slut terwijl jij dacht dat ze leuk een modellenklus ging doen, ben ik de eerste die d'r handtekening onder een gezamenlijke klachtenbrief voor je zet.
En bezie ik het bedrijf waar kennelijk geen enkele medewerker kan bedenken dat zesjarige meisjes Slut noemen misschien niet zo'n goed idee is toch echt voortaan met andere ogen.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 16 januari 2018 om 21:10
Ik heb je tekst maar half gescand en las later pas in het gesprek tussen jou en BGB dat je er kennelijk iets over dat je zo moest huilen in had gezegd.
Zo ver was ik niet gekomen, ik was al afgehaakt toen je meende me de les te moeten lezen over een mening die ik helemaal niet heb.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 16 januari 2018 om 21:13
Iemand die hier nog een antwoord op weet?Yasna schreef: ↑14-01-2018 15:51Ik snap wat je bedoelt. Maar waar ligt dan de grens?
Bij 1000 klachten? Als het op social media massaal wordt afgekeurd?
Wat als H&M maar 1 klacht had gekregen?
En racisme is iets heel sluiperigs, dat is niet altijd te staven. Als ik iets racistisch vind, bijvoorbeeld dat ik voor wit word uitgemaakt, ( dat vind ik niet, maar om maar even een voorbeeld te noemen) Wat als ik me serieus gekwetst voel door de benaming 'blanke vla'? vind jij het dan ook normaal dat fabrikant daarvoor sorry zegt en uit de schappen haalt?
Ik vraag het me oprecht af namelijk.
dinsdag 16 januari 2018 om 21:16
Heb ook veel onder de blanke bevolking gezeten. Maar ik heb het ook daar niet gehoord. Dit specifieke woord, hè.blijfgewoonbianca schreef: ↑16-01-2018 21:02Misschien had je - geen idee met wat ze in de VS schelden - vaker " monkey " gehoord als je tussen de blanken had gezeten?
Mijn zoons hun donkere vriendjes werden vroeger op de basissschool al voor apen uitgescholden.
En racisme kwam wel ter sprake, in de VS is dat een onderwerp waar je niet aan ontkomt.
Mijn toenmalige partner had blanke, donkere, Hispanic en Aziatische vrienden (op school al en later ook in zijn werk/woonomgeving), het was regelmatig een gevarieerde groep.
Dit is allemaal wel al een jaar of 9 terug.
dinsdag 16 januari 2018 om 21:16

dinsdag 16 januari 2018 om 21:21
blijfgewoonbianca schreef: ↑16-01-2018 21:16Waarom weet - zognaamd- nou niemand het verschil tussen negerzoenen en blanke vla niet ?
Of Jodenkoeken?
Maar wel de naam veranderd.vrouwjagersma schreef: ↑16-01-2018 21:17Er is Nederland, voor zover ik weet, nog geen levensmiddel uit de schappen gehaald vanwege vermeend racisme.

De moeder van het model zegt dat de mensen zich niet zo aan moeten stellen.fashionvictim schreef: ↑16-01-2018 21:08Tsssk. Jij snapt het verschil niet tussen een eigen keuze of DOOR EEN ANDER op een bepaalde manier geportretteerd worden?
Wil je zesjarige dochter zelf een t-shirt aan met daarop Little Slut en vind jij als ouder dat goed: prima, moet je zelf weten. Ik zou er heus wel wat van denken, maar hee, jouw kind, jouw feessie.
Staat jouw zesjarige dochter echter ineens op een website in een t-shirt met daarop de tekst Little Slut terwijl jij dacht dat ze leuk een modellenklus ging doen, ben ik de eerste die d'r handtekening onder een gezamenlijke klachtenbrief voor je zet.
En bezie ik het bedrijf waar kennelijk geen enkele medewerker kan bedenken dat zesjarige meisjes Slut noemen misschien niet zo'n goed idee is toch echt voortaan met andere ogen.
Ik begrijp niet goed dat mensen in de reclame dit soort risico's nog nemen. De baas moet toch die foto eruit vissen en opnieuw laten maken met een niet-zwart kind. Een aziatisch meisje ofzo misschien? Of een wit meisje natuurlijk.
dinsdag 16 januari 2018 om 21:22
Ik ben van mening dat je als multinational gewoon een brand guide moet hebben waarin gewoon is opgenomen hoe je met culturele gevoeligheden omgaat en wat er wel en niet kan qua diversiteit, wat de regels rondom prints en teksten op kleding zijn, wat er wel en niet kan mbt diversiteit en je modellen, etc.
Ik weet ook vrij zeker dat H&M ook gewoon zo'n brand guide heeft.
Dus wat men er ook op social media van vindt en of er nu 1 of 1000.000 klachten binnen komen: iets valt binnen je eigen gedragsregels en brand guide of niet.
Ik geloof de verklaring van H&M wel dat dit sowieso niet binnen hun eigen policies past want in de regel worden dergelijke brandguides met heel veel zorg samengesteld en gaan ze langs tig juridische afdelingen.
Ik weet ook vrij zeker dat H&M ook gewoon zo'n brand guide heeft.
Dus wat men er ook op social media van vindt en of er nu 1 of 1000.000 klachten binnen komen: iets valt binnen je eigen gedragsregels en brand guide of niet.
Ik geloof de verklaring van H&M wel dat dit sowieso niet binnen hun eigen policies past want in de regel worden dergelijke brandguides met heel veel zorg samengesteld en gaan ze langs tig juridische afdelingen.
Am Yisrael Chai!

dinsdag 16 januari 2018 om 21:22
In Zuid Afrika is toch heel de H&M gesloopt?fashionvictim schreef: ↑16-01-2018 20:58Het lijkt me waarschijnlijk dat er in Zuid Afrika meer zwarte dan witte mannelijke modellen rondlopen en dat lokale webshops dus waarschijnlijk vaker zwarte modellen casten. En die modellen zullen alle merken aan moeten, dus ook Paul Frank.
Ik ben vast mosterd heb eigenlijk niks gelezen
dinsdag 16 januari 2018 om 21:25
Zucht. Dat was een marketingstunt van Buys, de producent van die dingen. Die hebben dat verhaal de wereld in gebracht als PR stunt en daar plukken de Sylvana's van deze wereld nog steeds de zure vruchten van. En bedankt, vrienden van Buys!
Am Yisrael Chai!
dinsdag 16 januari 2018 om 21:26
Overdrijven is zó 2017.
Ja joh, ik moest zooooo huilen.
Het was zo vreselijk, dat ik me net online heb aangemeld voor trauma therapie.
Ik neem de moeite om te antwoorden , vragen te stellen, uit te leggen hoe ik dingen zie, had gehoopt dat er zefls een gesprek zou kunnen plaatsvinden.
Vind dit echt jammer van mijn tijd onderhand. Overal is kritiek op, men leest niet eens wat geschreven wordt. Schrijf een post en ze vallen over één woord en dat moet gemeld worden. Rest van de post, ach whatever.
Ik denk dat ik me misschien jullie stijl wel aanmeet.))
Ik neem de moeite om te antwoorden , vragen te stellen, uit te leggen hoe ik dingen zie, had gehoopt dat er zefls een gesprek zou kunnen plaatsvinden.
Vind dit echt jammer van mijn tijd onderhand. Overal is kritiek op, men leest niet eens wat geschreven wordt. Schrijf een post en ze vallen over één woord en dat moet gemeld worden. Rest van de post, ach whatever.
dinsdag 16 januari 2018 om 21:28
Je zegt net zelf fat het niet uitmaakt of er 1 of 100.00.00.00.00.00. klachten binnekomen.fashionvictim schreef: ↑16-01-2018 21:25Zucht. Dat was een marketingstunt van Buys, de producent van die dingen. Die hebben dat verhaal de wereld in gebracht als PR stunt en daar plukken de Sylvana's van deze wereld nog steeds de zure vruchten van. En bedankt, vrienden van Buys!
Geldt dat ook als ik gekwetst ben door het woord Jodenkoeken? Of is het dan opeens weer heel anders?

dinsdag 16 januari 2018 om 21:29
Sarcastaballcoach schreef: ↑16-01-2018 21:26Overdrijven is zó 2017.
Ik wou net hetzelfde zeggen... Als je aangeeft dat je het onzin vindt is het niet goed, als je aangeeft dat je het niet wist en excuses aanbiedt is het niet goed, als je probeert mee te denken over oplossingen / manieren waarop de discussie anders zou kunnen verlopen en mensen dus meer medestanders zouden kunnen krijgen voor hun mening wordt er alleen maar op de vorm gereageerd ipv op de inhoud... Ik geef het ook op.