De H&M-rel
dinsdag 9 januari 2018 om 19:06
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat H&M op dit moment verwikkeld is in een heuse rel. Zij hadden op een reclameposter in Het VK een donker jongetje als model gebruikt. Het ventje draagt een hoodie met de tekst: "coolest monkey of the jungle" Dit werd op Twitter opgemerkt en afgedaan als racisme.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.
Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui
Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.
Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui
Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.

dinsdag 16 januari 2018 om 21:31
Moorkop is ook racistisch.blijfgewoonbianca schreef: ↑16-01-2018 20:52Als jij een verdacht iemand in de nacht rond ziet scharrelen in je tuin; maakt jou dat een dief? Als ik weet hoeveel calorieën er in een moorkop zitten ben ik dan obees ?
dinsdag 16 januari 2018 om 21:31
Jij had toch ook niet gelezen wat ik geschreven had? Je toon nodigde bovendien zeker niet uit tot een gesprek, het deel wat ik las, las vooral als de maat nemen en zeker niet als dialoog.Sarcastaballcoach schreef: ↑16-01-2018 21:26Overdrijven is zó 2017.
Ja joh, ik moest zooooo huilen.
Het was zo vreselijk, dat ik me net online heb aangemeld voor trauma therapie.
Ik neem de moeite om te antwoorden , vragen te stellen, uit te leggen hoe ik dingen zie, had gehoopt dat er zefls een gesprek zou kunnen plaatsvinden.
Vind dit echt jammer van mijn tijd onderhand. Overal is kritiek op, men leest niet eens wat geschreven wordt. Schrijf een post en ze vallen over één woord en dat moet gemeld worden. Rest van de post, ach whatever.
Ik denk dat ik me misschien jullie stijl wel aanmeet.))
Daar had ik geen trek in.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 16 januari 2018 om 21:32
dinsdag 16 januari 2018 om 21:52
fashionvictim schreef: ↑16-01-2018 21:25Zucht. Dat was een marketingstunt van Buys, de producent van die dingen. Die hebben dat verhaal de wereld in gebracht als PR stunt en daar plukken de Sylvana's van deze wereld nog steeds de zure vruchten van. En bedankt, vrienden van Buys!
Toen de naam negerzoen veranderd werd in "zoen" was er wel degelijk geklaagd.
Ik heb nergens kunnen ontdekken dat het een PR stunt is geweest.
https://www.marketingonline.nl/blog/ove ... -negerzoen
Op de website (die volgens mij nu plat ligt) de volgende reactie: 'Buys Zoenen zijn de opvolgers van onze alom bekende negerzoenen, die al 86 jaar populair zijn bij jong en oud. Na zorgvuldig markt-, merk-, en consumentenonderzoek vonden we het tijd de productnaam te moderniseren. Sommige mensen vinden het jammer dat de naam negerzoenen verdwijnt, omdat ze die al zo lang kennen. Er zijn echter ook mensen die minder enthousiast zijn over de benaming. Daar hebben we alle begrip voor. Buys Zoenen moeten zijn voor iedereen.'
Het bedrijf doelt hiermee onder meer op de Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij in Suriname, die Van der Breggen had verzocht de naam te wijzigen omdat deze beledigend zou zijn, bijvoorbeeld voor mensen van Afrikaanse komaf.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

dinsdag 16 januari 2018 om 21:54
Serieus, de eerste link:
https://www.trouw.nl/home/negerzoen-rel ... ~ae51133d/
Ik citeer: "Dat de fabrikant van de negerzoen het snoep een andere naam gaf, was alleen maar een marketingstrategie. De bezwaren van Caribische Nederlanders speelden geen rol."
Ik citeer: "Dat de fabrikant van de negerzoen het snoep een andere naam gaf, was alleen maar een marketingstrategie. De bezwaren van Caribische Nederlanders speelden geen rol."
anoniem_328039 wijzigde dit bericht op 16-01-2018 21:55
45.18% gewijzigd
dinsdag 16 januari 2018 om 21:54
My hero. Vind het zo'n gemis, hij is veel en veel te jong gegaan.
If accidentally read, induce vomiting.

dinsdag 16 januari 2018 om 21:56
Sarcastaballcoach schreef: ↑16-01-2018 21:54My hero. Vind het zo'n gemis, hij is veel en veel te jong gegaan.
Nou, inderdaad.

dinsdag 16 januari 2018 om 21:56
vrouwjagersma schreef: ↑16-01-2018 21:54Serieus, de eerste link:
Ga ik ff lezen maar er werd wel degelijk geklaagd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
dinsdag 16 januari 2018 om 21:57
Jawel hoor. Nou ja geen stinkmossel of rare poepchinees. Voorbeelden waren al gegeven.fashionvictim schreef: ↑16-01-2018 21:00Me dunkt dat je sowieso geen enkel kind dat niet het jouwe is aapje noemt. Of varkentje. Of dikzakje. Of stinkmossel. Of rare poepchinees. Of hoe je je eigen kind dan ook noemt.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
dinsdag 16 januari 2018 om 22:00
Dankjewel voor de tip.
dinsdag 16 januari 2018 om 22:01
Wat een onzin deze rel. Dit is dus het Amerikaanse systeem: door continu overal achter te zoeken of het wellicht racistisch is, zorg je ervoor dat iedereen zich continu bewust is van het verschil in afkomst.
Daar was ik al bang voor, maar dit is door bepaalde extreem linkse groepen en groepjes minderheden doorgedouwd waardoor de samenleving nu een stuk racistischer is dan voorheen.
"Vroeger" had de H&M gewoon een trui gemaakt en het castingbureau opgebeld: "doe mij een paar kinderen."
Meer recent werd de vraag: "Doe mij een paar kinderen, maar zorg wel dat er zowel dunne, dikke, blanke en donkere kinderen tussen zitten"
En nu is dus de vraag: "let op: donkere kindjes mogen geen truien met het woord aap erop aan, want mensen zouden kunnen denken dat donkere kinderen op apen lijken en het is racistisch als we dan een trui aan geven met aap erop geschreven.
Fijne wereld he, maken we er met z'n allen van. Vijf jaar geleden had er geen haan naar gekraaid als zo'n kind een trui aan had. Maar door deze "anti-discrimintatie"-lobby worden we er nu continu bewust van gemaakt dat we verschillende huidskleuren en afkomst hebben.
Daar was ik al bang voor, maar dit is door bepaalde extreem linkse groepen en groepjes minderheden doorgedouwd waardoor de samenleving nu een stuk racistischer is dan voorheen.
"Vroeger" had de H&M gewoon een trui gemaakt en het castingbureau opgebeld: "doe mij een paar kinderen."
Meer recent werd de vraag: "Doe mij een paar kinderen, maar zorg wel dat er zowel dunne, dikke, blanke en donkere kinderen tussen zitten"
En nu is dus de vraag: "let op: donkere kindjes mogen geen truien met het woord aap erop aan, want mensen zouden kunnen denken dat donkere kinderen op apen lijken en het is racistisch als we dan een trui aan geven met aap erop geschreven.
Fijne wereld he, maken we er met z'n allen van. Vijf jaar geleden had er geen haan naar gekraaid als zo'n kind een trui aan had. Maar door deze "anti-discrimintatie"-lobby worden we er nu continu bewust van gemaakt dat we verschillende huidskleuren en afkomst hebben.
dinsdag 16 januari 2018 om 22:03
Ik zal het morgen eens op de crèche gaan proberen. Loop ik zo een willekeurige groep op en ga ik al die kinderen hee varkentje, hee aap, hee olifant, hee hond noemen.simbalabimba schreef: ↑16-01-2018 21:57Jawel hoor. Nou ja geen stinkmossel of rare poepchinees. Voorbeelden waren al gegeven.
Doe toch normaal, zeg.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 16 januari 2018 om 22:06
Kun je 't niet gewoon bij het bewuste shirt houden?fashionvictim schreef: ↑16-01-2018 21:08Tsssk. Jij snapt het verschil niet tussen een eigen keuze of DOOR EEN ANDER op een bepaalde manier geportretteerd worden?
Wil je zesjarige dochter zelf een t-shirt aan met daarop Little Slut coolest monkey of the jungle en vind jij als ouder dat goed: prima, moet je zelf weten. Ik zou er heus wel wat van denken, maar hee, jouw kind, jouw feessie.
Staat jouw zesjarige dochter echter ineens op een website in een t-shirt met daarop de tekst Little Slut coolest monkey of the jungle terwijl jij dacht dat ze leuk een modellenklus ging doen, ben ik de eerste die d'r handtekening onder een gezamenlijke klachtenbrief voor je zet.
En bezie ik het bedrijf waar kennelijk geen enkele medewerker kan bedenken dat zesjarige meisjes Slut coolest monkey of the jungle noemen misschien niet zo'n goed idee is toch echt voortaan met andere ogen.
Hoezo ineens op een website? Is het tegen de wil gebeurd? Wie zegt dat geen enkele medewerker iets heeft bedacht? Misschien wel, maar vond de rest dat 'coolest monkey of the jungle' geen scheldende benaming voor het model was.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
dinsdag 16 januari 2018 om 22:09
simbalabimba schreef: ↑16-01-2018 22:06Kun je 't niet gewoon bij het bewuste shirt houden?
Hoezo ineens op een website? Is het tegen de wil gebeurd? Wie zegt dat geen enkele medewerker iets heeft bedacht? Misschien wel, maar vond de rest dat 'coolest monkey of the jungle' geen scheldende benaming voor het model was.
Kennelijk wil jij niet begrijpen dat er behoorlijk wat mensen op aarde zijn die de tekst coolest monkey in the jungle tegen een zwart kind behoorlijk beledigend vinden.
Ik dacht, misschien begrijp je het als we er een andere aanstootgevende tekst van maken.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 16 januari 2018 om 22:12
Dat stond niet in mijn voorbeeld.fashionvictim schreef: ↑16-01-2018 22:03Ik zal het morgen eens op de crèche gaan proberen. Loop ik zo een willekeurige groep op en ga ik al die kinderen hee varkentje, hee aap, hee olifant, hee hond noemen.
Doe toch normaal, zeg.
Maar goed, op de crèche heb je best kans dat de diverse groepen dierennamen hebben, dus zit je misschien nog niet eens zo verkeerd.

dinsdag 16 januari 2018 om 22:13
Dat kan. Dit is Nederland, over alles wordt geklaagd. Maar de klachten waren geen reden voor de naamswijziging.
dinsdag 16 januari 2018 om 22:17
Ik zei dat iedereen toch wel weet dat je je EIGEN kind best aap, of stinkmossel, of varkentje, of dikzakje, of rare poepchinees kan noemen, maar dat het best raar is om een kind dat je niet kent zo te noemen.simbalabimba schreef: ↑16-01-2018 22:12Dat stond niet in mijn voorbeeld.
Maar goed, op de crèche heb je best kans dat de diverse groepen dierennamen hebben, dus zit je misschien nog niet eens zo verkeerd.
Volgens jou kon dat echter prima, dus ik zal het uitproberen.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 16 januari 2018 om 22:27
Dan kopen ze zelf die trui niet.fashionvictim schreef: ↑16-01-2018 22:09Kennelijk wil jij niet begrijpen dat er behoorlijk wat mensen op aarde zijn die de tekst coolest monkey in the jungle tegen een zwart kind behoorlijk beledigend vinden.
Ik dacht, misschien begrijp je het als we er een andere aanstootgevende tekst van maken.
En evenzoveel niet, waaronder zijn moeder. Want die ziet haar kind niet als een aap en vergelijkt hem niet -negatief- met een aap. Die behoorlijk wat mensen kunnen ook proberen het voor een zwart kind `(het bewuste kind) niet beledigend te vinden. Omdat dat helemaal niet de intentie is. Intentie is ; kleding maken met een thema, kleding moet geportretteerd door zoveel mogelijk verschillende kinderen, zodat zoveel mogelijk verschillende kinderen die kleding willen hebben.
Het is geen verplichting om je beledigd te voelen ( voor een ander) zodra er monkey in beeld komt. Zoals ik al eerder zei, probeer niet krampachtig de roze olifant te ontwijken. Zorg dat het niet in je systeem zit zoals Consuela schreef, dat je bepaalde negatieve associaties hebt met donkere kinderen, mensen en apen.
En als je die ( confrontaties) als donkere persoon wel hebt gehad, dan is dat heel erg en zul je dat misschien wel altijd houden. Maar angstvallig alles wat maar enigszins kan associëren vermijden, houdt mijns inziens, de negatieve associatie in stand. Mijn inziens kun je beter zorgen dat een neutrale of positieve associatie de overhand heeft/houdt/krijgt.
dinsdag 16 januari 2018 om 22:27
Hou toch op zeg, we hebben het over de trui die een kleuter vijf minuten gedragen heeft voor een foto. Dat is geen enkele reden voor geweld tegen wie dan ook. Als je vindt van wel of het wel begrijpt zit er wat bij je los.
Er is een sfeer ontstaan waarbij een bepaalde groep denkt dat als je niet voor ze bent je tegen ze bent en er is geen enkele ruimte voor nuance meer. Het is voor sommige mensen blijkbaar ondenkbaar dat heel veel mensen gewoon een leuk jochie in een leuk shirt zien en oprecht niet zien wat daar mis mee is omdat ze die gedachte gewoon echt niet in hun hoofd hebben en dat dus niet direct bij hen opkomt. Bij het schreeuwvolk in voetbalstadiums misschien wel maar iedereen die weleens een verslagje rond een voetbal wedstrijd gezien heeft weet dat daar het gemiddeld IQ nou niet bijzonder hoog is, dat is wel bepaald volk zeg maar. Mensen die ook lopen te roepen over joden of naar een weiland trekken om te matten, dat is niet de gemiddelde Nederlander of blanke persoon, dat noem je totaalmaloten. Ik lees nooit dat iemand langs een ziekenhuis loopt en er dan artsen en verpleegkundige uit het raam lopen te joelen of dat iets dergelijks bij een advocatenkantoor gebeurd of nou ja zo ongeveer elke plek buiten het voetbalstadion eigenlijk.. Wanneer er geen ruimte is voor een dergelijk grijs gebied en geen enkel respect is voor verschillende opvatting dan creëert men een sfeer waarin er geen werkbare oplossing meer mogelijk is zoals iemand al aanhaalde. Er zullen altijd verschillen tussen mensen en hun opvattingen zijn en er zal nooit een utopia bestaan waarin niemand zich gekwetst voelt om exact die reden. De wereld zou een betere plek worden als iedereen dat kan accepteren. Dan kunnen we ons druk maken om dingen die er toe doen zoals discriminatie en racisme op de arbeidsmarkt bijvoorbeeld. Dat is naar mijn mening een stuk erger dan een trui in een reclame blaadje dat volgende week in de kattenbak ligt.
Er is een sfeer ontstaan waarbij een bepaalde groep denkt dat als je niet voor ze bent je tegen ze bent en er is geen enkele ruimte voor nuance meer. Het is voor sommige mensen blijkbaar ondenkbaar dat heel veel mensen gewoon een leuk jochie in een leuk shirt zien en oprecht niet zien wat daar mis mee is omdat ze die gedachte gewoon echt niet in hun hoofd hebben en dat dus niet direct bij hen opkomt. Bij het schreeuwvolk in voetbalstadiums misschien wel maar iedereen die weleens een verslagje rond een voetbal wedstrijd gezien heeft weet dat daar het gemiddeld IQ nou niet bijzonder hoog is, dat is wel bepaald volk zeg maar. Mensen die ook lopen te roepen over joden of naar een weiland trekken om te matten, dat is niet de gemiddelde Nederlander of blanke persoon, dat noem je totaalmaloten. Ik lees nooit dat iemand langs een ziekenhuis loopt en er dan artsen en verpleegkundige uit het raam lopen te joelen of dat iets dergelijks bij een advocatenkantoor gebeurd of nou ja zo ongeveer elke plek buiten het voetbalstadion eigenlijk.. Wanneer er geen ruimte is voor een dergelijk grijs gebied en geen enkel respect is voor verschillende opvatting dan creëert men een sfeer waarin er geen werkbare oplossing meer mogelijk is zoals iemand al aanhaalde. Er zullen altijd verschillen tussen mensen en hun opvattingen zijn en er zal nooit een utopia bestaan waarin niemand zich gekwetst voelt om exact die reden. De wereld zou een betere plek worden als iedereen dat kan accepteren. Dan kunnen we ons druk maken om dingen die er toe doen zoals discriminatie en racisme op de arbeidsmarkt bijvoorbeeld. Dat is naar mijn mening een stuk erger dan een trui in een reclame blaadje dat volgende week in de kattenbak ligt.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.

dinsdag 16 januari 2018 om 22:29
Yup.

Daar heb ik niks aan toe te voegen.
dinsdag 16 januari 2018 om 22:31
Ik kon het prima ja, (niet alle woorden heb ik genoemd) niet zomaar willekeurig, zonder enige aanleiding, maar ja, het kon wel.fashionvictim schreef: ↑16-01-2018 22:17Ik zei dat iedereen toch wel weet dat je je EIGEN kind best aap, of stinkmossel, of varkentje, of dikzakje, of rare poepchinees kan noemen, maar dat het best raar is om een kind dat je niet kent zo te noemen.
Volgens jou kon dat echter prima, dus ik zal het uitproberen.