Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!

28-12-2017 11:52 1352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!

Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!


Groetjes,
Bea
Lever en nieren is orgaanvlees, Moet je niet te vaak eten.
Het zijn de organen die gifstoffen uit de voeding filteren.

Frikandel en vleeskroketten zijn op dezelfde manier bedacht als bijproduct van de slacht. In tijden dat het geen kwaad kon om dat te eten.

Verder is tegenwoordig ander vlees in gebruik. Andere recepten om het er op te laten lijken.
Ook patat is gemaakt van geperst of gespoten en ingevroren.

Zelf maken kan dus heel eenvoudig ook met gehakt en dan met groenten.
Zoals bijvoorbeeld de Dubbelworst van Stegeman. Die kwam ik toevallig tegen en ook een heel uitgebreid assortiment aan noten en anders genoemde vruchten.

Zult en balkenbrij is van een keurslager een keer ook niet verkeerd. Zult hoef ik niet. Balkenbrij is wel lekker als het goed gebakken is.

EDIT: Zelf maken kost tijd. Paté is lekker, maar het wordt afgeraden in de schijf van vijf. Die zijn met de gewijzigde inzichten mee gegaan.
Zonder de inzichten van de vorige eeuw ontbreken er belangrijke inzichten. Maar misschien dat kroketjes van of met paté ook kunnen. Leverworst of dubbelworst van Stegeman. Wie weet smul ik er van.
Pumps_italiaans schreef:
19-01-2018 19:30
Lever en nieren is orgaanvlees, Moet je niet te vaak eten.
Zou ik alleen van biologisch gehouden en grasgevoerde dieren eten.
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal, bedankt ik heb wat goede tips uit dit topic kunnen halen.

Ik heb de laatste 5 pagina’s gelezen dus weet niet of ik nieuwe dingen zeg. Ik eet koolhydraat arm (tel niet en wil liefst niet in te lang in ketose) ik houd de regel max 5 kh per 100 gram aan. Ik wil niet teveel tellen dan heb ik de neiging te obsessief te worden. Maar mijn tip voor broodbeleg; vega pathe. Verschilt erg per merk, ik heb er nu een met 1 gr kh/100 gr en die is erg lekker. Andere vega producten hebben vaak ook weinig kh. Bv rookworst of hamburgers bij de appie. Ik doe ook vaak gebakken tofu door mn salade, maar daar moet je wel echt van houden.

Verder eet ik de vezelcrackers van Atkins en ook wel de muesli met kwark. Ik probeer kh arm en vooral ook niet te vet. Als ik echt wil zondigen neem ik van die nep chocola reepjes van Atkins maar die vallen dan vaak toch wel tegen. Iemand nog tips om de zoetbehoefte af en toe te stillen?
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
19-01-2018 19:41
Zou ik alleen van biologisch gehouden en grasgevoerde dieren eten.
Dat zo wiezo
Alle reacties Link kopieren
Pumps_italiaans schreef:
19-01-2018 19:30
Lever en nieren is orgaanvlees, Moet je niet te vaak eten.
Het zijn de organen die gifstoffen uit de voeding filteren.
Die gifstoffen worden meteen afgevoerd hoor.
Trouwens, roofdieren eten eerst de organen van hun prooi omdat daar de meeste voedingstoffen inzitten.
Geen tips voor zoet eigenlijk.
Sommigen gebruiken zoetstof, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Boertje037 schreef:
19-01-2018 20:05
Hi allemaal, bedankt ik heb wat goede tips uit dit topic kunnen halen.

Ik heb de laatste 5 pagina’s gelezen dus weet niet of ik nieuwe dingen zeg. Ik eet koolhydraat arm (tel niet en wil liefst niet in te lang in ketose) ik houd de regel max 5 kh per 100 gram aan. Ik wil niet teveel tellen dan heb ik de neiging te obsessief te worden. Maar mijn tip voor broodbeleg; vega pathe. Verschilt erg per merk, ik heb er nu een met 1 gr kh/100 gr en die is erg lekker. Andere vega producten hebben vaak ook weinig kh. Bv rookworst of hamburgers bij de appie. Ik doe ook vaak gebakken tofu door mn salade, maar daar moet je wel echt van houden.

Verder eet ik de vezelcrackers van Atkins en ook wel de muesli met kwark. Ik probeer kh arm en vooral ook niet te vet. Als ik echt wil zondigen neem ik van die nep chocola reepjes van Atkins maar die vallen dan vaak toch wel tegen. Iemand nog tips om de zoetbehoefte af en toe te stillen?
Sukrin, smaakt exact naar suiker en dat heeft geen effect op je bloedsuikerspiegel. De behoefte naar zoet groeit ook niet als je dit gebruikt.
noglangnietjarig schreef:
19-01-2018 22:20
Die gifstoffen worden meteen afgevoerd hoor.
Trouwens, roofdieren eten eerst de organen van hun prooi omdat daar de meeste voedingstoffen inzitten.
Was dus ook een reden om dat te eten. Nu krijgen huisdieren het. (Veel roofdieren zijn immuun voor botulisme.)
Veranderde inzichten. Laat ik er maar niet teveel over zeggen.

Ik heb een halve haggis gegeten en was best wel lekker. (Hier staat wat ik at. ==> http://www.smulweb.nl/recepten/1110528/Haggis)

Ingrediënten

1 schapenmaag
1 kg havermout
500 gr schapenvet
500 gr schapenlever
¿ liter bouillon
schapenhart en schapenlongen
1 grote ui
1 theelepel cayenne
1 theelepel gemalen piment (allspice)
zout en peper

porridge is ook havermout en ik was de enige die er om vroeg. Maar die hoort dus eigenlijk in the haggis....
Krijg zin in bier als ik er aan terug denk.

EDIT: ik hanteer bij dit soort gerechten minstens 1 keer proberen in het land zelf.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
19-01-2018 22:52
Sukrin, smaakt exact naar suiker en dat heeft geen effect op je bloedsuikerspiegel. De behoefte naar zoet groeit ook niet als je dit gebruikt.
Kom je weer met sukrin aan maar nogmaals Polyolen zijn voor jou als diabeet misschien prima maar niet voor iemand die af wil vallen.

Sacharine en stevia zijn de enige zoetstoffen zonder invloed en zonder calorieën Stop nou eens met jou diabeten gewoontes aan te raden aan anderen. Die zijn namelijk niet altijd even goed voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Gossie Nina, ik zie jou in dit topic wel enorm lopen jij-bakken tegen Cateautje, over dat ze zelf niet goed afvalt en dat ze er daarom niet veel van weet. Maar jij, met al je adviezen, hebt zelf aangegeven dat je flink overgewicht hebt en zelfs nog zwaarder bent dan toen je met low carb begon. Dat lijkt me een gevalletje ‘de pot verwijt de ketel’.
Daarbij trek je bepaalde bronnen in diskrediet (‘maar een psychologiestudent’) terwijl je zelf overduidelijk ook geen formele kennis hebt op dit dit gebied maar je informatie van blogjes en fora bij elkaar verzamelt. Als jij van een wetenschappelijk studie zegt dat ‘het statistisch zo slecht in elkaar zit dat het gênant is’, kun je dan ook uitleggen wat je bedoelt? Welke statistische methoden en analyses zijn gedaan en waarom kloppen die niet, en welke analyses hadden wel moeten worden uitgevoerd?
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
19-01-2018 18:23
Dat kan wel kloppen, ik betaalde voor een pond € 9,95.
Hier in het dorp geen turkse winkel, dus dat alternatief heb ik niet.

Nou ja, het scheelt al een hoop dat ik andere dingen niet meer snaai; een zak amandelmeel zo nu en dan moet kunnen.
Ga volgende week een keer zelf pizza maken met een bodem op basis van amandelmeel.
Ik las laatst ergens een recept voor een pizzabodem van bloemkool en mozzarella. Er zijn diverse recepten voor te vinden.

Amandelmeel gebruik ik zelf eigenlijk niet, omdat ik je dan ongemerkt toch behoorlijk wat calorieën binnen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Saoghail schreef:
19-01-2018 22:48
Geen tips voor zoet eigenlijk.
Sommigen gebruiken zoetstof, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Als ik echt trek heb in zoet, eet ik een schijfje ananas. Uit een blikje ananas op sap. Iets van 13 khd per 100 gram, maar één zo'n schijfje, dat is te doen.
Ja dat. Ik persoonlijk zou eerder fruit nemen dan zoetstof.
O jee, ik ben afgevallen. Ik hoop niet dat het spieren zijn.

Sukrin ken ik niet. Ik heb ook iets gelezen, maar dan over gewoon eten.

Dat "afvallen" is volgens mij meer simpel denken.
Overschakelen naar een verantwoorde eet- gewoonte.

Verder doe ik niet mee. Wel aan gezonder en evenwichtiger in het leven staan.

ZOETSTOFFEN
Ja, ook ik zoet al jaren met fruit. Die smaak vind ik gewoon lekkerder.
Zoveel mogelijk variatie.
Genoeg WATER drinken en bij voorkeur ook een glas meteen na het wakker worden en voordat je gaat slapen. Eventueel ook een (afgedekt) glas naast je bed zetten.
Desnoods in een thermoskan. Ik heb er een van 0,3 l en die is meestal nog te heet, maar is wel lekker om je mond te spoelen.

Een dun laagje onder groentespread is al genoeg om het beter te laten smaken.
Gewoon met een mesje wat plakjes. Komkommer is ook lekker.
Eigenlijk alles wat ook lekker is op kaas. Komkommer en peer zijn sappig en maakt brood ook letterlijk minder droog.

Drie dagen achter elkaar linzen gegeten. Zelf gekookt en bij gesprek aan inspiratie... Wel gekookt met bonenkruid, knoflookpoeder en cayennepeper en nog wat in de kast stond. En nu ben ik zomaar 4 kg lichter dan vorig jaar.
Moet dus wat bij. Het gevarieerde eten leert het lichaam op een verantwoorde manier met voeding om te gaan en om te zetten in lichaam.
Is khR en toch afvallen. Het vult enorm en dat zal het wel zijn.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 20-01-2018 12:08
Reden: water
0.21% gewijzigd
nina1966 schreef:
20-01-2018 01:50
Kom je weer met sukrin aan maar nogmaals Polyolen zijn voor jou als diabeet misschien prima maar niet voor iemand die af wil vallen.

Sacharine en stevia zijn de enige zoetstoffen zonder invloed en zonder calorieën Stop nou eens met jou diabeten gewoontes aan te raden aan anderen. Die zijn namelijk niet altijd even goed voor iedereen.
Hé zeg, we zitten hier niet op actueel, dim jij eens even.
Sukrin is meer dan prima voor een KHAdieet en al ga je op je kop staan, daar wordt het niet anders van.
Alle reacties Link kopieren
Lorelai schreef:
20-01-2018 07:21
Gossie Nina, ik zie jou in dit topic wel enorm lopen jij-bakken tegen Cateautje, over dat ze zelf niet goed afvalt en dat ze er daarom niet veel van weet. Maar jij, met al je adviezen, hebt zelf aangegeven dat je flink overgewicht hebt en zelfs nog zwaarder bent dan toen je met low carb begon. Dat lijkt me een gevalletje ‘de pot verwijt de ketel’.
Daarbij trek je bepaalde bronnen in diskrediet (‘maar een psychologiestudent’) terwijl je zelf overduidelijk ook geen formele kennis hebt op dit dit gebied maar je informatie van blogjes en fora bij elkaar verzamelt. Als jij van een wetenschappelijk studie zegt dat ‘het statistisch zo slecht in elkaar zit dat het gênant is’, kun je dan ook uitleggen wat je bedoelt? Welke statistische methoden en analyses zijn gedaan en waarom kloppen die niet, en welke analyses hadden wel moeten worden uitgevoerd?
Tegen cateau? Lees dan eerst eens alles want zij is daar mee begonnen en jij hebt blijkbaar alleen de laatste posts van mij gelezen.
Verder doel ik op de studie over het verband tussen hart en vaatziekten waar de medische wereld jarenlang zijn mening aan opgehangen heeft en die dus niet bleek te kloppen omdat hele werelddelen niet meegenomen waren en bepaalde bevolkingsgroepen niet.
Net zoiets als beweren dat je van pindakaas crimineel word want veel criminelen eten pindakaas . NIet mee genomen word dat pindakaas het handigste broodbeleg in de gevangenis is en dus er idd meer pindakaas gegeten word dan normaal. Dat heet statistiek en die kun je door bepaalde dingen weg te laten dus een onderzoek laten aanwijzen wat jij wil.

En ik heb er voor op school gezeten , niets blogjes en horen zeggen, hoorde gewoon bij mijn opleiding.
Alle reacties Link kopieren
Over polyolen
http://www.lowcarb.ca/tips/tips010.html
Ooooooo, mij is de oorlog verklaard omdat ik ooit eens iets geschreven heb dat in het verkeerde keelgat is geschoten, oooooooooohhh :proud:

Maar ff kappen nou, ik schrijf hier niet mee voor jou Nina.
There are some newer sugar alcohols slowly making their way on the market, which have less laxative effect, and even less blood sugar and insulin consequence. Erythritol, isomalt and inulin are a few to watch for. There's another called HSH (hydrolyzed starch hydrolysate) also called maltitol syrup. The thing is, the different sugar alcohols have different properties, and can't be used for all things. Sorbitol is used in hard candies ... it produces a nice, clear candy that doesn't crystalize, and stays hard and dry in a humid environment. Because it doesn't crystalize, sorbitol is used in ice cream to help it stay creamy. Mannitol also can absorb a lot of moisture before it gets damp and sticky, therefore it's used to "dust" sticks of gum, to keep them dry. Maltitol and erythritol provide smooth bulk, and are ideal for chocolates and soft candies to give a creamy "melt in the mouth" quality.

Sugar alcohols are not acted upon by bacteria in the mouth, and therefore do NOT cause tooth decay. In fact, xylitol actually INHIBITS oral bacteria, and is often used in sugarless mints and chewing gum for this reason.

Met andere woorden: We hebben geen flauw idee.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer hier enige lering uit te trekken, maar een paar dingen verwarren me.

Volgens mij zegt je artikel, Nina dat je producten met polyolen gematigd kunt gebruiken. Dat wijkt af van wat jij vindt, toch?

Ten tweede heb ik een pak sukrin staan. In het artikel wordt gesproken over calorieeen, maar op de verpakking staat dat er geen calorieen inzitten. Dus als ik het gebruik neem ik geen extra calorieen, ik raak er niet van uit ketose en ik krijg er volgens mij ook geen extra trek van. (De laxerende werking herken ik wel, dus doe alles met mate). Nu snap ik dat dat per persoon verschillend is (staat ook in het artikel), maar dan kun je het toch niet in het algemeen afraden?

Bovendien reageert Cateau op iemand die al polyolen gebruikt, want die zitten in de atkins-repen ook.

Ik vraag me oprecht af, wat er voor sommigen op tegen is dit nu en dan te gebruiken.
manamana...tutuutududu
Alle reacties Link kopieren
lady_dana schreef:
20-01-2018 13:39
Ik probeer hier enige lering uit te trekken, maar een paar dingen verwarren me.

Volgens mij zegt je artikel, Nina dat je producten met polyolen gematigd kunt gebruiken. Dat wijkt af van wat jij vindt, toch?

Ten tweede heb ik een pak sukrin staan. In het artikel wordt gesproken over calorieeen, maar op de verpakking staat dat er geen calorieen inzitten. Dus als ik het gebruik neem ik geen extra calorieen, ik raak er niet van uit ketose en ik krijg er volgens mij ook geen extra trek van. (De laxerende werking herken ik wel, dus doe alles met mate). Nu snap ik dat dat per persoon verschillend is (staat ook in het artikel), maar dan kun je het toch niet in het algemeen afraden?

Bovendien reageert Cateau op iemand die al polyolen gebruikt, want die zitten in de atkins-repen ook.

Ik vraag me oprecht af, wat er voor sommigen op tegen is dit nu en dan te gebruiken.
Het is gewoon proberen. Maar als je sukrin gaat gebruiken en je stopt met afvallen dan moet je er gewoon mee stoppen.
Met nieuwe producten is het trouwens altijd afwachten Aspartaam was ook je van het maar blijkt toch niet zo gezond bij flinke inname. Sacharine daarentegen is al erg oud en daar is nooit een "tegen" van gevonden. Nooit problemen of nare dingen. Ik zou dus gaan voor sacharine, verkrijgbaar in vloeibaar en zoetjes.
Maar iedereen moet dat zelf proberen en uitvinden. Maar dat schrijf ik ook vaak genoeg, dat de ervaring leert dat ... maar dat ieder lijf anders is. Ik beweer nergens dat je iets MOET gebruiken. Ik geef alleen de voors en tegens. Maar ik word wel wat dwars als er "je moet dit nemen" word geschreven terwijl dat voor veel mensen toch een probleem kan geven wat afvallen betreft.
Dan krijg je het zie je low carb werkt niet terwijl het gewoon aan dat ene soort fruit of aan die ene zoetstof ligt
Je hebt geen goedkeuring nodig hoor Dana. :)

Ja, ik heb me in die hoek laten drijven en dat vind ik spijtig, dus de post weggehaald. Kan me voorstellen dat men de handdoek in de ring gooit als er koste wat kost oorlog gevoerd moet worden. Ik ga niet meer inde verdediging en blijf gewoon mijn ervaringen delen.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 20-01-2018 14:13
77.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lorelai schreef:
20-01-2018 07:21
Gossie Nina, ik zie jou in dit topic wel enorm lopen jij-bakken tegen Cateautje, over dat ze zelf niet goed afvalt en dat ze er daarom niet veel van weet. Maar jij, met al je adviezen, hebt zelf aangegeven dat je flink overgewicht hebt en zelfs nog zwaarder bent dan toen je met low carb begon. Dat lijkt me een gevalletje ‘de pot verwijt de ketel’.
Daarbij trek je bepaalde bronnen in diskrediet (‘maar een psychologiestudent’) terwijl je zelf overduidelijk ook geen formele kennis hebt op dit dit gebied maar je informatie van blogjes en fora bij elkaar verzamelt. Als jij van een wetenschappelijk studie zegt dat ‘het statistisch zo slecht in elkaar zit dat het gênant is’, kun je dan ook uitleggen wat je bedoelt? Welke statistische methoden en analyses zijn gedaan en waarom kloppen die niet, en welke analyses hadden wel moeten worden uitgevoerd?
Flink overgewicht?? Daar wil ik dan wel een linkje van want als het zo overkomt heb ik het raar opgeschreven. Ik ben zwaarder dan het moment dat ik stopte, niet dat ik begon. En ja logisch want te veel aan khd doet aankomen Dat mijn rug aan gort is en ik zelfs een tijdje in een rolstoel door moest brengen deed ook geen goed. Ik heb ook uitgelegd waarom het bij mij mis is gegaan. En zodra het wat zoon betreft wat makkelijker word kwa eten ga ik ook echt wel weer beginnen.
Ik word een beetje onwel van dit topic inmiddels. Nu moeten we ons hier niet alleen meer verantwoorden over iedere koolhydraat die we in ons mond stoppen, maar is kennelijk ook de discussie ontsponnen wie het medisch gezien het hardste nodig heeft.

Dit is voor mij de reden te stoppen met lezen of reageren, ik voel mij hier niet prettig meer bij. Veel succes allemaal met de de behalen doelen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-01-2018 13:52
Je hebt geen goedkeuring nodig hoor Dana. :)
Haha, dat begrijp ik. Maar ik wil zelf ten aanzien van dat soort synthetische producten wel kritisch blijven en eventuele argumentatie er tegen serieus nemen. Maar in dit geval vond ik geen herkenning in die argumentatie.
manamana...tutuutududu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven