Gratis trouwen
maandag 29 januari 2018 om 12:06
maandag 29 januari 2018 om 12:12
Het probleem is dat veel gemeentes of gratis trouwen, of gelijk een grote zaal met alle toeters en bellen aanbieden voor 4-500 euro of meer. Het zou goed zijn om ook een betaald-light aan te bieden voor 50 Euro voor de mensen die kleinschalig willen trouwen. Nu zijn de laatsten genoodzaakt om gratis te trouwen.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
maandag 29 januari 2018 om 12:14
Prijzen verschillen enorm per gemeente.
Veel gemeenten kun je niet meer gratis trouwen, wel op sommige ochtenden tegen een verlaagd tarief.
Ondertrouw moet minimaal 2 weken van te voren.
maandag 29 januari 2018 om 12:16
Ah ja, ik denk dat er dan gewoon een wachtlijst voor trouwen aan het loket was bij ons.groenebroek schreef: ↑29-01-2018 12:14Prijzen verschillen enorm per gemeente.
Veel gemeenten kun je niet meer gratis trouwen, wel op sommige ochtenden tegen een verlaagd tarief.
Ondertrouw moet minimaal 2 weken van te voren.
maandag 29 januari 2018 om 12:17
Mocht je snel willen trouwen en niet te veel geld kwijt willen zijn, kijk dan eens naar een lokethuwelijk. Dat is zonder de grote ceremonie en alles, gewoon jullie en getuigen bij het loket op het gemeentehuis, en hier kostte dat een paar jaar geleden ruim 80 euro, inclusief trouwboekje. Daar kun je 't niet voor laten
.
Overigens: als klopt wat oudebaas zegt zou dit een uitzondering zijn. Kan het me bijna niet voorstellen, maar ik heb me alleen in mijn eigen gemeente ingelezen, natuurlijk.
Overigens: als klopt wat oudebaas zegt zou dit een uitzondering zijn. Kan het me bijna niet voorstellen, maar ik heb me alleen in mijn eigen gemeente ingelezen, natuurlijk.
maandag 29 januari 2018 om 12:19
In mijn gemeente is gratis trouwen ook niet meer gratis. Op de gemeentsite staat gratis maar als je de kleine letters leest moet je 56€ aftikken om de datum en de babs vast te leggen
Max 2 getuigen erbij en in een klein spreekkamertje. Nu zijn we 100€ kwijt en mag er zoveel man komen als we zelf willen.
En ondertrouw moet minimaal 2 weken van tevoren, dus zsm gratis trouwen moet je er al 2 weken voor uittrekken.
En ondertrouw moet minimaal 2 weken van tevoren, dus zsm gratis trouwen moet je er al 2 weken voor uittrekken.
maandag 29 januari 2018 om 12:23
Wij zijn ook gratis getrouwd. Omdat we in de kerk wilden trouwen en niet op dezelfde dag ook nog voor de wet. Dus dat deden we op een andere dag. Op de dag dat we elkaar een aantal jaar daarvoor leerden kennen zijn we ‘s morgens dus gratis getrouwd en zijn we ‘s middags lekker naar de sauna gegaan om ontspannen onze echte bruiloft in te gaan. Niets armoedigs aan....
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-01-2018 13:49
Reden: Quote verwijderd
Reden: Quote verwijderd
10.71% gewijzigd
maandag 29 januari 2018 om 12:35
toch heeft ze wel gelijk:
https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/1000 ... -weggelegd
en waarom zou de gemeenschap op moeten draaien voor de kosten van het huwelijk van TO.
Als je niks hebt, (want waarom wil je anders gratis trouwen) heeft een zakelijke overeenkomst als het huwelijk ook weinig zin.
maandag 29 januari 2018 om 12:36
In mijn gemeente hebben ze het betaald-light net afgeschaft. Stom hoor. Nu is het of gratis of minimaal 500 eurooudebaas schreef: ↑29-01-2018 12:12Het probleem is dat veel gemeentes of gratis trouwen, of gelijk een grote zaal met alle toeters en bellen aanbieden voor 4-500 euro of meer. Het zou goed zijn om ook een betaald-light aan te bieden voor 50 Euro voor de mensen die kleinschalig willen trouwen. Nu zijn de laatsten genoodzaakt om gratis te trouwen.
Dan gaat de wachtlijst voor gratis trouwen wel oplopen, denk ik zo.
maandag 29 januari 2018 om 12:37
Het is natuurlijk niet per sé armoedig, maar het idee achter de gratis momenten om te trouwen is dat iedereen (ongeacht inkomen of vermogen) de mogelijkheid moet hebben om te trouwen. De gratis momenten zijn dan ook in eerste instantie ingesteld om mensen die echt geen geld hebben om een huwelijk te bekostigen toch de mogelijkheid te geven om te trouwen.
Dus ik ben het wel een beetje (genuanceerder) met PoasAaier eens, want ik vind dat als je wilt trouwen en je hebt een normaal inkomen, je prima kunt betalen voor je huwelijk. En prima dat dat dan een lokethuwelijk is (ik heb even gegoogled; onder de 150-200 euro kun je op de meeste plekken trouwen), maar gratis huwelijken zijn nou eenmaal niet bedoeld voor mensen die niet op een bestaansminimum zitten.
Dus ik ben het wel een beetje (genuanceerder) met PoasAaier eens, want ik vind dat als je wilt trouwen en je hebt een normaal inkomen, je prima kunt betalen voor je huwelijk. En prima dat dat dan een lokethuwelijk is (ik heb even gegoogled; onder de 150-200 euro kun je op de meeste plekken trouwen), maar gratis huwelijken zijn nou eenmaal niet bedoeld voor mensen die niet op een bestaansminimum zitten.
maandag 29 januari 2018 om 12:39
Maar tja, de kosten van jouw huwelijk zijn daarmee voor de gemeenschap. Waarom vind jij dat redelijk?south schreef: ↑29-01-2018 12:23Wij zijn ook gratis getrouwd. Omdat we in de kerk wilden trouwen en niet op dezelfde dag ook nog voor de wet. Dus dat deden we op een andere dag. Op de dag dat we elkaar een aantal jaar daarvoor leerden kennen zijn we ‘s morgens dus gratis getrouwd en zijn we ‘s middags lekker naar de sauna gegaan om ontspannen onze echte bruiloft in te gaan. Niets armoedigs aan....
maandag 29 januari 2018 om 12:44
Ik wilde vooral geen ceremonie of een feest Wist niet dat je er speciaal " arm" voor moet zijn. Dan moeten ze in het vervolg maar om een salarisstrook vragen ofzo.butterfly- schreef: ↑29-01-2018 12:41Ik dacht altijd dat gratis trouwens was voor mensen die echt helemaal niks hebben, niet voor mensen die er het geld niet voor over hebben. (ik bedoel jou niet TO)
maandag 29 januari 2018 om 12:47
dat is bij mij in de gemeente ook zo, en dat vind ik meer dan terechtAna_Isabel2 schreef: ↑29-01-2018 12:44Ik wilde vooral geen ceremonie of een deest Wist niet dat je er speciaal " arm" voor moet zijn. Dan moeten ze in het vervolg maar om een salarisstrook vragen ofzo.
zou niet weten, waarom de samenleving op moet draaien voor het beknibbelen van mensen die met gemak een flink bedrag voor een trouwauto neertellen.
maandag 29 januari 2018 om 12:49
je hebt ook geen recht op een gratis paspoort oid hoorBahcoBarbie schreef: ↑29-01-2018 12:48Nou in mijn geval, ik betaal gewoon belasting. Dus als ik dan kies om "gratis" te trouwen heb ik daar gewoon voor betaald.
maandag 29 januari 2018 om 12:49
maandag 29 januari 2018 om 12:56
kostprijs voor een paspoort is nihil hoor, betaal je ook voor de dienstBahcoBarbie schreef: ↑29-01-2018 12:54Nee maar dan neem je een product af en geen dienst waar enkel een administratieve handeling aan verboden is. Het doorgeven van een adreswijziging is ook gratis.