Auto stelen kan op afstand
vrijdag 26 januari 2018 om 12:06
Heb je een auto met keyless entry (waarvoor geen sleutel of afstandsbediening nodig is om de auto te openen of te starten), bewaar dan je "sleutel" in een afgesloten metalen blik of in aluminiumfolie, zodat deze geen signalen meer kan uitzenden. Hiermee voorkom je dat je auto op afstand kan worden gestolen.
Zie dit artikel: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1356708 ... op-afstand
Filmpje hoe ze het doen: https://www.youtube.com/watch?v=Uw7_YalBGQ8
Ons is het overkomen met een splinternieuwe auto. Terwijl de sleutel zeker 6 meter achter de voordeur lag. En de auto zeker 40 meter verderop in de straat stond.
En nu heb ik heel erg de behoefte om mensen hiervoor te waarschuwen. En dit zo wijd mogelijk bekend te maken, om zo die $%%&*%##@-criminelen de pas af te snijden.
Zie dit artikel: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1356708 ... op-afstand
Filmpje hoe ze het doen: https://www.youtube.com/watch?v=Uw7_YalBGQ8
Ons is het overkomen met een splinternieuwe auto. Terwijl de sleutel zeker 6 meter achter de voordeur lag. En de auto zeker 40 meter verderop in de straat stond.
En nu heb ik heel erg de behoefte om mensen hiervoor te waarschuwen. En dit zo wijd mogelijk bekend te maken, om zo die $%%&*%##@-criminelen de pas af te snijden.
anoniem_357511 wijzigde dit bericht op 31-01-2018 11:08
14.79% gewijzigd
maandag 29 januari 2018 om 12:55
Werkelijk? En dacht je dat fabrikanten dat ook niet weten?
Het idee dat je een sleutel hebt die je niet fysiek in een contactslot hoeft te proppen, maar ook ook contactloos werkt IS extra gebruiksgemak.
Daar kun je lang en kort over zeuren, maar er zijn heel veel klanten die dat verrekte prettig vinden. Gewoon die sleutel of keycard in je jaszak.
Ik heb verder nog eens gekeken hoe he zit bij Volvo en daar werkt de keyless entry op 1.5 meter en er zitten een aantal gevoelige antennes rondom de auto. Maar goed, onder ideale omstandigheden met extreem gevoelige apparatuur kan dat wellicht best wat meer worden.
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat klanten met alufolie in de weer moeten of de batterij uit hun afstandsbediening moeten halen. Maar zoals al eerder gezegd: het is een ratrace.
maandag 29 januari 2018 om 14:03
Ik betwist ook niet dat dat gebruiksgemak is. Maar als dat betekent dat het voor autodieven een fluitje van een cent is om met mijn auto weg te rijden, dan kan ik ook prima zonder dat gebruiksgemak. En druk ik wel even op een knopje om mijn auto van het slot te halen. En prop steek ik graag even een sleutel in het contact om weg te kunnen rijden.
En ik vermoed dat die vele klanten die dat nu zo verrekte prettig vinden, dat ook een stuk minder prettig zouden vinden als ze de risico's zouden kennen.
En ik vermoed dat die vele klanten die dat nu zo verrekte prettig vinden, dat ook een stuk minder prettig zouden vinden als ze de risico's zouden kennen.
maandag 29 januari 2018 om 14:37
Jet moet het ook niet groter maken dan het is. Het is echt niet zo dat elke "jan lul" van een dief zomaar met jouw auto kan wegrijden.
- Het vereist nog steeds behoorlijk gevoelige en dure apparatuur en kennis van de auto. Eigenlijk een categorie autodieven die voornamelijk geinteresseerd is in hele jonge auto's.
- je moet nog steeds een zender binnen een paar meter afstand van jouw sleutel weten te krijgen (laten we zeggen dat de autofabrikant zijn best heeft gedaan om dat maximaal 1.5 meter te laten zijn). Dat zal bij behaalde huizen waar de auto direct bij de voordeur hangt natuurlijk best kunnen. En bij openbare gelegenheden. Hetzelfde geldt voor het kastje dat bij de auto in de buurt moet zitten. Dat vereist dat een dief de combinatie van auto en persoon moet kennen. Je kan niet op goed geluk de ene ontvanger bij een sleutel in de buurt houden en dan verwachtingsvol op de parkeerplek gaan staan met de andere ontvanger en dan zien welke auto's er open klikken.
Het is natuurlijk moglijk en het ziet er verrassend simpel uit, maar wil je hiermee echt geld verdienen, dan moet je alsnog behoorlijk gehaaid te werk gaan als autodief en investeren in de apparatuur. De kans dat je daar als consument de dupe van wordt is niet ech heel groot. En dan heb je nog zoiets als verzekering.
Het risico is wel dat die apparatuur goedkoper wordt en dat ook kruimeldieven ermee gaan werken. Of dat je je bescherming tegen diefstal kwijt raakt als je auto ouder wordt en je wil em niet meer wil verzekeren tegen diefstal.
Ik heb nog eens in de gebruiksaanwijzing van Volvo gekeken of Keyless Entry maar zie niks over de mogelijkheid om het (al dan niet tijdelijk) uit te schakelen.
Komt wellicht wel, als het probleem groter wordt. Een extra setting in het configuratiemenu van de auto zou een fluitje van een cent moeten zijn. Maar dat gaat echt niet vrijwillig. De kosten zitten niet zozeer in het ontwikkelen van een stukje software, meer in het "deployen". Als je je bedenkt dat het uitlezen van foutcodes vaak al 35-40 EUR kost.
Leuk atlijd die belangenstrijd tussen kopers van nieuwe auto's die dit soort features graag bestellen en kopers van tweedehands auto's die gewoon iets simpels willen dat na 10 jaar ook nog gewoon werkt.
- Het vereist nog steeds behoorlijk gevoelige en dure apparatuur en kennis van de auto. Eigenlijk een categorie autodieven die voornamelijk geinteresseerd is in hele jonge auto's.
- je moet nog steeds een zender binnen een paar meter afstand van jouw sleutel weten te krijgen (laten we zeggen dat de autofabrikant zijn best heeft gedaan om dat maximaal 1.5 meter te laten zijn). Dat zal bij behaalde huizen waar de auto direct bij de voordeur hangt natuurlijk best kunnen. En bij openbare gelegenheden. Hetzelfde geldt voor het kastje dat bij de auto in de buurt moet zitten. Dat vereist dat een dief de combinatie van auto en persoon moet kennen. Je kan niet op goed geluk de ene ontvanger bij een sleutel in de buurt houden en dan verwachtingsvol op de parkeerplek gaan staan met de andere ontvanger en dan zien welke auto's er open klikken.
Het is natuurlijk moglijk en het ziet er verrassend simpel uit, maar wil je hiermee echt geld verdienen, dan moet je alsnog behoorlijk gehaaid te werk gaan als autodief en investeren in de apparatuur. De kans dat je daar als consument de dupe van wordt is niet ech heel groot. En dan heb je nog zoiets als verzekering.
Het risico is wel dat die apparatuur goedkoper wordt en dat ook kruimeldieven ermee gaan werken. Of dat je je bescherming tegen diefstal kwijt raakt als je auto ouder wordt en je wil em niet meer wil verzekeren tegen diefstal.
Ik heb nog eens in de gebruiksaanwijzing van Volvo gekeken of Keyless Entry maar zie niks over de mogelijkheid om het (al dan niet tijdelijk) uit te schakelen.
Komt wellicht wel, als het probleem groter wordt. Een extra setting in het configuratiemenu van de auto zou een fluitje van een cent moeten zijn. Maar dat gaat echt niet vrijwillig. De kosten zitten niet zozeer in het ontwikkelen van een stukje software, meer in het "deployen". Als je je bedenkt dat het uitlezen van foutcodes vaak al 35-40 EUR kost.
Leuk atlijd die belangenstrijd tussen kopers van nieuwe auto's die dit soort features graag bestellen en kopers van tweedehands auto's die gewoon iets simpels willen dat na 10 jaar ook nog gewoon werkt.
maandag 29 januari 2018 om 15:39
Ik moet het misschien niet groter maken dan het is, maar jij moet het niet bagatelliseren.
- De benodigde apparatuur schijnt maar zo'n € 15.000 te kosten. Een investering die zich heel snel terugverdient, aangezien het inderdaad vaak om nieuwe auto's gaat.
- Autodieven kunnen met een paar keer posten prima achterhalen waar de eigenaar van een auto woont. Niet veel moeite, gezien wat het oplevert.
- De sleutel hoeft echt niet binnen 1.5 meter achter de voordeur te liggen. Uit het artikel: "De afstand waarover deze techniek werkt is groot. In sommige gevallen kan wel een paar honderd meter worden overbrugd. Dus de sleutels bijvoorbeeld onder je kussen leggen maakt weinig uit."
Mijn auto die gestolen is was een nieuwe auto en geen tweedehands. En de auto die ik straks met het geld van de verzekering ga kopen is weer een nieuwe. Het gaat mij niet om “gewoon iets simpels dat na 10 jaar ook nog gewoon werkt”. Ik hoef alleen geen features die mijn auto onveilig maken. Is dat nou zo gek?
- De benodigde apparatuur schijnt maar zo'n € 15.000 te kosten. Een investering die zich heel snel terugverdient, aangezien het inderdaad vaak om nieuwe auto's gaat.
- Autodieven kunnen met een paar keer posten prima achterhalen waar de eigenaar van een auto woont. Niet veel moeite, gezien wat het oplevert.
- De sleutel hoeft echt niet binnen 1.5 meter achter de voordeur te liggen. Uit het artikel: "De afstand waarover deze techniek werkt is groot. In sommige gevallen kan wel een paar honderd meter worden overbrugd. Dus de sleutels bijvoorbeeld onder je kussen leggen maakt weinig uit."
Dit is wel erg kort door de bocht.
Mijn auto die gestolen is was een nieuwe auto en geen tweedehands. En de auto die ik straks met het geld van de verzekering ga kopen is weer een nieuwe. Het gaat mij niet om “gewoon iets simpels dat na 10 jaar ook nog gewoon werkt”. Ik hoef alleen geen features die mijn auto onveilig maken. Is dat nou zo gek?
maandag 29 januari 2018 om 17:00
Ik wil het niet batataliseren. Maar je moet het niet groter maken dan het is.Rozemarijngoudhaan schreef: ↑29-01-2018 15:39Ik moet het misschien niet groter maken dan het is, maar jij moet het niet bagatelliseren.
15.000 EUR is alleen maar betaalbaar voor professionele criminelen. Niet voor kruimeldieven. Bovendien moet een auto na het stelen ook nog weggesluisd worden. Dat is niet zooo heel makkelijk. Ff op een container naar de Ukraine (niet onderweg af laten slaan he). Zeker om een auto helemaal te laten verdwijnen en opnieuw te kunnen verkopen is nog wel wat meer nodig dan dit. Deze hack is alleen maar een manier om met de auto weg te kunnen rijden. Voor een bende die auto's zou stelen voor bijv. ramkraak e.d. is de methode wellicht wel geschikt, maar dan moet er ook nog flink gehackt worden om de auto verder te kunnen gebruiken.Rozemarijngoudhaan schreef: ↑29-01-2018 15:39- De benodigde apparatuur schijnt maar zo'n € 15.000 te kosten. Een investering die zich heel snel terugverdient, aangezien het inderdaad vaak om nieuwe auto's gaat.
Absoluut. Met wat social engineeren kan dat best. Niks voor echte gelegenheidsdieven overigens. Maar profs zullen absoluut op die manier werken.Rozemarijngoudhaan schreef: ↑29-01-2018 15:39- Autodieven kunnen met een paar keer posten prima achterhalen waar de eigenaar van een auto woont. Niet veel moeite, gezien wat het oplevert.
Lastig om tegen te argumenteren. Je maakt hier wel een denkfout. Je hebt 2 steunzenders nodig. Eentje bij de sleutel en eentje dicht bij de auto. Daartussen kan je ZEKER best een paar honderd meter overbruggen (of nog veel meer: het sleutelsysteem kan wel gaan herkennen dat er vertragingen ontstaan). Wellicht nog wel meer als je de techniek zou optimaliseren.Rozemarijngoudhaan schreef: ↑29-01-2018 15:39- De sleutel hoeft echt niet binnen 1.5 meter achter de voordeur te liggen. Uit het artikel: "De afstand waarover deze techniek werkt is groot. In sommige gevallen kan wel een paar honderd meter worden overbrugd. Dus de sleutels bijvoorbeeld onder je kussen leggen maakt weinig uit."
Normaal zou de ene steunzender heel dicht bij de afstandbediening van de auto moeten zitten. Bij een normale sleutel/auto combinatie maximaal 1.5 meter. Dit doordat de sleutel een hele zwakke zender heeft die gewoon niet meer af te luisteren is buiten de "gehoorafstand" van 1.5 m. Er zijn wel weer techniek voor omdat te tunen. Iets met herkenning van transmissietijden. Maar nieman die natuurlijk zicht heeft op hoe die systemen precies in elkaar zetten (security by obscurity).
Het kan best dat "ze" een veel gevoeliger ontvanger gebruiken. Daar zit natuurlijk wel een grens aan. Het is niet heel geloofwaardig dat meer dan pakweg 10 meter gehaald wordt onder super optimale omstandigheden. Het zal de apparatuur flink duurder maken. Maar het is voor mij zeker niet uit te sluiten.
Nee. Ik denk dat je je gruwelijk genaaid voelt als een nieuwe moderne auto op zo'n manier valt te stelen. En natuurlijk wil niemand een systeem heben dat je auto diefstalgevoelig maakt. Overigens is deze exploit al wel sinds 2011 bekend. Nieuw is dat men steeds goedkopere apparatuur weet te gebruiken. Autofabrikanten (of liever: hun leveranciers) zullen wel vertrouwen hebben gehad in de technologie die bewaakt dat de die sleutel pas echt ontgrendelt bij 1.5m en niet op grotere afstand.Rozemarijngoudhaan schreef: ↑29-01-2018 15:39Mijn auto die gestolen is was een nieuwe auto en geen tweedehands. En de auto die ik straks met het geld van de verzekering ga kopen is weer een nieuwe. Het gaat mij niet om “gewoon iets simpels dat na 10 jaar ook nog gewoon werkt”. Ik hoef alleen geen features die mijn auto onveilig maken. Is dat nou zo gek?
Persoonlijk verbaast het me toch dat ik niet manieren kan vinden om de keyless entry te begrenzen. Immers, als je de gebruiker zou vragen om een extra bevestiging te doen van het openen (met een knopje) dan zou deze exploit niet meer kunnen werken. Zo'n extra beveiliging zou ook tijdelijk kunnen zijn.
Helaas zijn autofabrikanten niet altijd even snel op dit punt. Ze zijn verschrikkelijk goed in het inschatten van wat de grote massa wil, maar als je individueel wat wilt dan is het een ander verhaal.
maandag 29 januari 2018 om 19:00
Dit soort autodiefstallen wordt inderdaad niet gepleegd door gelegenheidsdieven, maar door professionele criminelen. Maar denk je dan dat die niet in Nederland actief zijn?
Je kunt blijven volhouden dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen en dit beredeneren met allerlei technische details, maar het gebeurt gewoon. En volgens onze contactpersoon van de verzekeringsmaatschappij op steeds grotere schaal. En die zal het toch wel weten.
Ik ga deze discussie verder ook niet meer aan. Mijn bedoeling met dit topic was mensen attent te maken op de risico's van keyless entry en de mogelijkheden om die risico's te beperken. Wat mensen met die informatie doen moeten ze zelf weten. Jij trekt het in twijfel. Nou, prima. Ik hoop dat er ook mensen zijn die het ter harte nemen.
Je kunt blijven volhouden dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen en dit beredeneren met allerlei technische details, maar het gebeurt gewoon. En volgens onze contactpersoon van de verzekeringsmaatschappij op steeds grotere schaal. En die zal het toch wel weten.
Ik ga deze discussie verder ook niet meer aan. Mijn bedoeling met dit topic was mensen attent te maken op de risico's van keyless entry en de mogelijkheden om die risico's te beperken. Wat mensen met die informatie doen moeten ze zelf weten. Jij trekt het in twijfel. Nou, prima. Ik hoop dat er ook mensen zijn die het ter harte nemen.
maandag 29 januari 2018 om 23:03
Nee, ik vind het prima dat je het in twijfel trekt. Ik heb nog een wat op autofora zitten zoeken, maar daar is de moraal die ik schets nog veel sterker.
- als ze je auto echt willen, nemen ze hem toch wel (de profs)
- het is geen wijd verbreide werkwijze.
Persoonlijk vind ik het toch wel "apart" dat er blijkbaar geen mogelijkheden zijn om de keyless entry, al is het maar tijdelijk, uit te schakelen. De meest simpele manier is om de batterij uit de sleutel te halen. Dat zou ook simpeler moeten kunnen. Bijv. met een aan of uit schakelaar. Of dat je de auto op slot zet met 2x snel drukken of 2 sec. achter elkaar waarna de keyless entry wordt disablet.
Het lollige is dat die keyless entry op veel aut's een dure optie is. Het klinkt gek om zo'n optie te bestellen om hem alsnog uit te zetten. En mensen die elke 3 jaar een nieuwe auto kopen, maken zich wellicht niet zo druk over diefstal. De auto is toch goed verzekerd en vaak geleased.
Weet je, mijn werkgever heeft ook zo'n ideeenbus en ik vind dit best een interessante feature om daar te posten.
Nogmaals: in twijfel trekken. Ik wil het niet in twijfel trekken, maar wel relativeren. het zal bij nieuwe auto's wel verbeterd worden, maar bij bestaande auto's wordt er vaak weinig meer geupdate. Vaak alleen maar als er echt iets stuk is.
Ik zie dat je Keyless Entry bij een Nissan Leaf wel kan uitzetten. Haha, kudo's voor de Leaf.
- als ze je auto echt willen, nemen ze hem toch wel (de profs)
- het is geen wijd verbreide werkwijze.
Persoonlijk vind ik het toch wel "apart" dat er blijkbaar geen mogelijkheden zijn om de keyless entry, al is het maar tijdelijk, uit te schakelen. De meest simpele manier is om de batterij uit de sleutel te halen. Dat zou ook simpeler moeten kunnen. Bijv. met een aan of uit schakelaar. Of dat je de auto op slot zet met 2x snel drukken of 2 sec. achter elkaar waarna de keyless entry wordt disablet.
Het lollige is dat die keyless entry op veel aut's een dure optie is. Het klinkt gek om zo'n optie te bestellen om hem alsnog uit te zetten. En mensen die elke 3 jaar een nieuwe auto kopen, maken zich wellicht niet zo druk over diefstal. De auto is toch goed verzekerd en vaak geleased.
Weet je, mijn werkgever heeft ook zo'n ideeenbus en ik vind dit best een interessante feature om daar te posten.
Nogmaals: in twijfel trekken. Ik wil het niet in twijfel trekken, maar wel relativeren. het zal bij nieuwe auto's wel verbeterd worden, maar bij bestaande auto's wordt er vaak weinig meer geupdate. Vaak alleen maar als er echt iets stuk is.
Ik zie dat je Keyless Entry bij een Nissan Leaf wel kan uitzetten. Haha, kudo's voor de Leaf.
kastella wijzigde dit bericht op 29-01-2018 23:09
3.52% gewijzigd
maandag 29 januari 2018 om 23:08
Birdynumnum schreef: ↑26-01-2018 14:20Nou idd. Duidelijke verbetering! Sleutels verstoppen in blikjes, aluminiumfolie meenemen om als je ergens anders bent de sleutel te kunnen afschermen, je sleutel moeten uitzetten, etc....
Nee, dan is een maal klikken open, een maal klikken dicht duidelijk veel lastiger.![]()
dinsdag 30 januari 2018 om 14:20
@Rozemarijngoudhaan
Bedankt voor het plaatsen van dit topic.
Het zet mij aan tot het verder zoeken op meerdere mankementen op dat gebied.
Ik zag gisteren op tv ook de beelden. Van een van de Jakhalzen geloof ik.
Dat was een interessant filmpje. Jouw link heb ik niet gezien.
Bedankt voor het plaatsen van dit topic.
Het zet mij aan tot het verder zoeken op meerdere mankementen op dat gebied.
Ik zag gisteren op tv ook de beelden. Van een van de Jakhalzen geloof ik.
Dat was een interessant filmpje. Jouw link heb ik niet gezien.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 30-01-2018 14:21
Reden: My thx to you https://www.youtube.com/watch?v=zhuOZq7u6wM
Reden: My thx to you https://www.youtube.com/watch?v=zhuOZq7u6wM
0.00% gewijzigd
dinsdag 30 januari 2018 om 15:39
Waar het vaak fout gaat is bij huizen waarbij de parkeerplaats op eigen erf vlak bij de voordeur en hal is en als mensen hun autosleutel of in de jaszak doen of op het gangkastje neerleggen. Dan is die afstand maar een paar meter. Als je gewoon op straat parkeert is het praktisch niet mogelijk (of als je je sleutels wat verder weg neerlegt). Ik heb zelf ook keyless entry en het je moet echt binnen 2 meter van de auto staan om het contact te laten maken.
dinsdag 30 januari 2018 om 16:38
Fijn, Pumps_italiaans.
Ik heb nog even gekeken of ik iets kon vinden van de beelden waar je het over hebt, maar kon het niet vinden.
Pas op, want dit is dus echt niet waar!
Kijk anders even naar het artikel uit de openingspost en het filmpje wat daarin staat. Daar staat in hoe ze het doen.
Uiteraard gaat je auto niet open als je er zelf meer dan 2 meter bij vandaan bent. Maar dit wordt gedaan met 2 personen, waarvan 1 persoon bij de voordeur staat en 1 persoon bij de auto. De persoon bij de voordeur vangt het signaal van de sleutel op en met behulp van speciale apparatuur wordt dat signaal verlengd naar de persoon die zo'n 1.5 meter bij de auto vandaan staat. En open is je auto.
En het is echt niet zo dat de sleutel vlak achter de voordeur moet liggen. Of dat de auto vlak voor de deur moet staan.
In ons geval lag de sleutel zeker 6 meter bij de voordeur vandaan. En stond de auto zeker 40 meter verderop in de straat.
Ik heb nog even gekeken of ik iets kon vinden van de beelden waar je het over hebt, maar kon het niet vinden.
Sara9876 schreef: ↑30-01-2018 15:39Waar het vaak fout gaat is bij huizen waarbij de parkeerplaats op eigen erf vlak bij de voordeur en hal is en als mensen hun autosleutel of in de jaszak doen of op het gangkastje neerleggen. Dan is die afstand maar een paar meter. Als je gewoon op straat parkeert is het praktisch niet mogelijk (of als je je sleutels wat verder weg neerlegt). Ik heb zelf ook keyless entry en het je moet echt binnen 2 meter van de auto staan om het contact te laten maken.
Pas op, want dit is dus echt niet waar!
Kijk anders even naar het artikel uit de openingspost en het filmpje wat daarin staat. Daar staat in hoe ze het doen.
Uiteraard gaat je auto niet open als je er zelf meer dan 2 meter bij vandaan bent. Maar dit wordt gedaan met 2 personen, waarvan 1 persoon bij de voordeur staat en 1 persoon bij de auto. De persoon bij de voordeur vangt het signaal van de sleutel op en met behulp van speciale apparatuur wordt dat signaal verlengd naar de persoon die zo'n 1.5 meter bij de auto vandaan staat. En open is je auto.
En het is echt niet zo dat de sleutel vlak achter de voordeur moet liggen. Of dat de auto vlak voor de deur moet staan.
In ons geval lag de sleutel zeker 6 meter bij de voordeur vandaan. En stond de auto zeker 40 meter verderop in de straat.
dinsdag 30 januari 2018 om 17:01
Filmpje hoe ze het doen:
https://www.youtube.com/watch?v=Uw7_YalBGQ8
De afstand is hier toevallig wel vrij kort, maar dit werkt dus ook over grotere afstand.
https://www.youtube.com/watch?v=Uw7_YalBGQ8
De afstand is hier toevallig wel vrij kort, maar dit werkt dus ook over grotere afstand.
dinsdag 30 januari 2018 om 20:25
Je maakt dezelfde denkfout Rozemarijngoudhaan.
Het hack systeem werkt met 2 relay zenders. Eentje die je dicht bij de sleutel plaatst en een andere dicht bij de auto.
De afstand tussen de relay zenders kan heel groot zijn.
De relay zender die het sleutel oppikt van de sleutel kan best "iets" meer zijn dan 1.5 meter maar niet heel veel meer.
De relay zender die met de auto communiceert kan ook niet ver van de auto afblijven.
Het is dus NIET als bij een normale afstandsbediening waarbij je met een druk op de knop de auto ontgrendelt. Dat werkt soms op meer dan 20 meter. Dat is bij keyless entry absoluut niet de bedoeling. ER is veel aan gelegen dat het niet werkt op meer dan enige afstand (zeg max 1.5m) van de auto.
Het hack systeem werkt met 2 relay zenders. Eentje die je dicht bij de sleutel plaatst en een andere dicht bij de auto.
De afstand tussen de relay zenders kan heel groot zijn.
De relay zender die het sleutel oppikt van de sleutel kan best "iets" meer zijn dan 1.5 meter maar niet heel veel meer.
De relay zender die met de auto communiceert kan ook niet ver van de auto afblijven.
Het is dus NIET als bij een normale afstandsbediening waarbij je met een druk op de knop de auto ontgrendelt. Dat werkt soms op meer dan 20 meter. Dat is bij keyless entry absoluut niet de bedoeling. ER is veel aan gelegen dat het niet werkt op meer dan enige afstand (zeg max 1.5m) van de auto.
dinsdag 30 januari 2018 om 22:54
Ja, dat kan met sommige auto's waarbij je de latop aansluit op de diagnose poort die nog altijd IN de auto zit. Je kan er dus niet zomaar draadloos bij. Of je moet zo'n lollig extra blackboxj kastje aangesloten hebben dat sommige leasemaatschappijen of verzekeringen wel zien zitten (zodat ze je rijgedrag kunnen observeren). Dat moet dat kastje nog wel gehackt worden. Dat is in tegenstelling tot wat gedacht wordt niet iets dat heel erg makkelijk is.
Theoretisch gezien zou je met draadloze toegang wel bij dat soort vitale functies kunnen komen van sommige auto's.
Laat ik het erop houden dat een aantal merken wel degelijk fatsoenlijk nadenkt over dit soort veiligheidsaspecten in hun netwerkarchitectuur. Daar kun je vanuit die diagnose poort dus geen singnalen overschrijven die iets richting powertrain, besturing of remmen doen. Maar er zijn wel zeker auto's waar je wel aardig kunt klooien... maar dan nog alleen met de laptop gekoppeld aan de diagnostische poort met de juiste apparatuur.
Nogmaals. Niet te snel in de stres schieten.
Theoretisch gezien zou je met draadloze toegang wel bij dat soort vitale functies kunnen komen van sommige auto's.
Laat ik het erop houden dat een aantal merken wel degelijk fatsoenlijk nadenkt over dit soort veiligheidsaspecten in hun netwerkarchitectuur. Daar kun je vanuit die diagnose poort dus geen singnalen overschrijven die iets richting powertrain, besturing of remmen doen. Maar er zijn wel zeker auto's waar je wel aardig kunt klooien... maar dan nog alleen met de laptop gekoppeld aan de diagnostische poort met de juiste apparatuur.
Nogmaals. Niet te snel in de stres schieten.
woensdag 31 januari 2018 om 10:41
Ik maak geen denkfout. Ik beredeneer namelijk helemaal niets, maar kijk gewoon naar wat er gaande is.
In de realiteit is dit dus niet waar!
Onze sleutel lag minstens 6 meter bij de voordeur vandaan. De schade-expert van de verzekeringsmaatschappij kende gevallen waarbij de sleutel zelfs 10 tot 15 meter achter de voordeur lag. En ook in het artikel uit de openingspost staat dat het niet voldoende is om je sleutel onder je hoofdkussen te leggen.
Hoe die criminelen dat technisch doen weet ik niet, maar het gebeurt echt. En je kunt blijven beredeneren waarom dat technisch gezien niet mogelijk zou zijn, maar de realiteit is echt anders!
In de realiteit is dit dus niet waar!
Onze sleutel lag minstens 6 meter bij de voordeur vandaan. De schade-expert van de verzekeringsmaatschappij kende gevallen waarbij de sleutel zelfs 10 tot 15 meter achter de voordeur lag. En ook in het artikel uit de openingspost staat dat het niet voldoende is om je sleutel onder je hoofdkussen te leggen.
Hoe die criminelen dat technisch doen weet ik niet, maar het gebeurt echt. En je kunt blijven beredeneren waarom dat technisch gezien niet mogelijk zou zijn, maar de realiteit is echt anders!
donderdag 8 maart 2018 om 10:47
Toch nog even dit topic omhoog halen.
Waarschuwen kan niet vaak genoeg.
Gisteravond werd in "Stand van Nederland" van WNL op NPO2 aandacht besteed aan deze manier van auto's stelen.
https://www.npo.nl/stand-van-nederland/ ... W_03749566
Van 4:16 tot 7:32 min.
Waarschuwen kan niet vaak genoeg.
Gisteravond werd in "Stand van Nederland" van WNL op NPO2 aandacht besteed aan deze manier van auto's stelen.
https://www.npo.nl/stand-van-nederland/ ... W_03749566
Van 4:16 tot 7:32 min.
donderdag 8 maart 2018 om 18:02
Rozemarijngoudhaan schreef: ↑29-01-2018 15:39
Bij mijn weten kan iedereen die of zelf toegang heeft tot de RDW gegevens (of een neef, vriend, oom, broer of vader heeft die daar bij kan...) meteen aan het kenteken zien waar de eigenaar woont?
Lease auto's uitgezonderd denk ik
donderdag 8 maart 2018 om 18:58
Uiteindelijk maakt het volgens mij niks uit op welke manier een auto op slot gaat, ze krijgen en toch wel mee als ze willen. Wij hebben op ons vorige adres 2x te maken gehad met autodiefstal, in 2 jaar tijd. Uiteraard waren we het toen goed zat en hebben we maar een bearlock in onze nieuwe auto laten zetten. Knappe dief die em nu nog meekrijgt 
De eerste auto werd gejat terwijl ie gewoon op slot stond, maar ze hebben niet hoeven inbreken. Ik weet niet precies hoe het werkt maar ze kunnen sleutels na laten maken met een of ander nummer wat vaak op de voorruit te vinden is, of van een afstandje de sleutel blokkeren oid. En de tweede auto is waarschijnlijk lekker ouderwets dmv een ingetikte ruit meegenomen. Het is gewoon vette pech, maar als je de paar honderd euro ervoor over hebt is de bearlock zeker een aanrader.
De eerste auto werd gejat terwijl ie gewoon op slot stond, maar ze hebben niet hoeven inbreken. Ik weet niet precies hoe het werkt maar ze kunnen sleutels na laten maken met een of ander nummer wat vaak op de voorruit te vinden is, of van een afstandje de sleutel blokkeren oid. En de tweede auto is waarschijnlijk lekker ouderwets dmv een ingetikte ruit meegenomen. Het is gewoon vette pech, maar als je de paar honderd euro ervoor over hebt is de bearlock zeker een aanrader.
Verbaas u niet, verwonder u slechts