Nieuwbouw woning - tips badkamer?
woensdag 31 januari 2018 om 13:33
Hoi allemaal,
Wij hebben ja gezegd op een nieuwbouw woning! Onwijs leuk natuurlijk en we moeten nu al snel nadenken over de badkamer en keuken (tenminste waar het leidingwerk moet komen te liggen o.a.) Ons idee is om een inloop douche te nemen met toilet, dubbele wastafel, vloerverwarming en designradiator en daarbij nog een smalle hoge kast om handdoeken in te bewaren (ook al twijfel ik hier nog over aangezien ik soms lees dat de handdoeken nog vochtig worden ondanks dat het in een kast zit?). Genoeg vulling dacht ik zo. Betreft een badkamer van 2,4 bij 3,15m.
Zijn er nog andere tips waar ik rekening mee kan houden in de badkamer? We hebben zelf nu maar een minimalistische badkamer dus ik heb natuurlijk wel ideeën maar misschien zijn er mensen die ook zelf een badkamer hebben laten zetten en iets anders hadden willen laten doen?
Wij hebben ja gezegd op een nieuwbouw woning! Onwijs leuk natuurlijk en we moeten nu al snel nadenken over de badkamer en keuken (tenminste waar het leidingwerk moet komen te liggen o.a.) Ons idee is om een inloop douche te nemen met toilet, dubbele wastafel, vloerverwarming en designradiator en daarbij nog een smalle hoge kast om handdoeken in te bewaren (ook al twijfel ik hier nog over aangezien ik soms lees dat de handdoeken nog vochtig worden ondanks dat het in een kast zit?). Genoeg vulling dacht ik zo. Betreft een badkamer van 2,4 bij 3,15m.
Zijn er nog andere tips waar ik rekening mee kan houden in de badkamer? We hebben zelf nu maar een minimalistische badkamer dus ik heb natuurlijk wel ideeën maar misschien zijn er mensen die ook zelf een badkamer hebben laten zetten en iets anders hadden willen laten doen?

woensdag 31 januari 2018 om 14:23
Een bad voor de (eventuele) kids.
Als de wc niet op de gang kan, dan achter een muurtje zodat ie toch een beetje is afgescheiden van de rest van de badkamer.
Spiegelkast boven de wastafel met extra tl-balkje erboven.
Een rand bij de douche voor je douchegels, superhandig!
Geen waterbesparende regendouche, dan is het hele effect van de regendouche weg.
Stroeve tegels in de douche is handig tegen wegglijden, maar ik vind het onhandig in de rest van de badkamer om schoon te dweilen (kan ook aan mijn dweilcapaciteiten liggen).
Grote tegels (= minder voegen die vies kunnen worden.
Als de wc niet op de gang kan, dan achter een muurtje zodat ie toch een beetje is afgescheiden van de rest van de badkamer.
Spiegelkast boven de wastafel met extra tl-balkje erboven.
Een rand bij de douche voor je douchegels, superhandig!
Geen waterbesparende regendouche, dan is het hele effect van de regendouche weg.
Stroeve tegels in de douche is handig tegen wegglijden, maar ik vind het onhandig in de rest van de badkamer om schoon te dweilen (kan ook aan mijn dweilcapaciteiten liggen).
Grote tegels (= minder voegen die vies kunnen worden.
woensdag 31 januari 2018 om 14:29
Zoek online eens op vacuumloc doucherek. Die heb ik na lang zoekwerk aangeschaft, wij wilden ook niet boren.consuelabananahammok schreef: ↑31-01-2018 14:22Idd iets om je flessen in of op te zetten.
Ik heb ze nu nog op de grond staan, naast dat het rommelig staat ( al ruim ik ze na het douchen wel trouw op) is het gewoon super onhandig dat gebuk onder de douche om je fles te pakken.
Ik zoek er nog iets moois voor zonder in de muur te moeten boren.
Die plastic rekken met zuignappen vind ik afschuwelijk.
woensdag 31 januari 2018 om 14:34
Je hebt van Tiger een soort super plak dingen. Ze claimen dat je daarmee alles kan ophangen.consuelabananahammok schreef: ↑31-01-2018 14:22Wij hebben nu ook een regendouche.
Let er op dat je een geschikte afvoer plaatst die de grote hoeveelheid water kan afvoeren.
Ik heb ook een gewone douchekop naast de regendouche.
Vind ik ook erg fijn.
Idd iets om je flessen in of op te zetten.
Ik heb ze nu nog op de grond staan, naast dat het rommelig staat ( al ruim ik ze na het douchen wel trouw op) is het gewoon super onhandig dat gebuk onder de douche om je fles te pakken.
Ik zoek er nog iets moois voor zonder in de muur te moeten boren.
Die plastic rekken met zuignappen vind ik afschuwelijk.
•
woensdag 31 januari 2018 om 14:44
Wij hebben ook een nieuwbouwwoning en we hebben het meeste zo ingericht/aangepast dat het voor eventuele verkoop in de toekomst ook gunstig is.
Bij de badkamer hebben we hierom gekozen voor de vergrote versie, ten koste van een deel van een kinderkamer. We hebben een inloopdouche, bad, dubbele wastafel op meubel en toilet. Handdoeken liggen op planken.
Ik zou altijd voor een bad en seperate douche gaan. Sowieso voor jullie eigen toekomst (kindjes), maar ook met het oog op verkoop in de toekomst. Heel veel mensen willen graag een bad.
En waar ik ook erg blij mee ben wat we hebben gedaan zijn twee aanlsuitpunten voor verlichting boven iedere wastafel. We hebben nu een langwerpige spiegel met twee hele gave muurlampen erboven. Erg gezellig! Ik vind die spiegels met verlichting namelijk oerlelijk. Maargoed, das ee kwestie van smaak natuurlijk.
Bij de badkamer hebben we hierom gekozen voor de vergrote versie, ten koste van een deel van een kinderkamer. We hebben een inloopdouche, bad, dubbele wastafel op meubel en toilet. Handdoeken liggen op planken.
Ik zou altijd voor een bad en seperate douche gaan. Sowieso voor jullie eigen toekomst (kindjes), maar ook met het oog op verkoop in de toekomst. Heel veel mensen willen graag een bad.
En waar ik ook erg blij mee ben wat we hebben gedaan zijn twee aanlsuitpunten voor verlichting boven iedere wastafel. We hebben nu een langwerpige spiegel met twee hele gave muurlampen erboven. Erg gezellig! Ik vind die spiegels met verlichting namelijk oerlelijk. Maargoed, das ee kwestie van smaak natuurlijk.
woensdag 31 januari 2018 om 14:49
Of, zoals ik heb, tegen de achterwand van de wastafel een stopcontact en vanaf daar een stekkerdoosje aan de binnenkant van je kastje plakken.blijfgewoonbianca schreef: ↑31-01-2018 14:18Als je een kastje met spiegel koopt ; diep genoeg voor je oplader van de tandenborstel. En met verlichting. Zorg voor een handig stopcontact zodat je voor de spiegel je haar kunt fohnen oid
“Don’t look back – you’re not going that way.”
woensdag 31 januari 2018 om 14:58
Precies hierom laten wij ook een bad plaatsen. Gaan zelf zelden in bad, maar alleen voor de verkoop laten we er een plaatsen.pianella2016 schreef: ↑31-01-2018 14:44
woensdag 31 januari 2018 om 15:10
Hier ook. Als ik dat geweten had had ik een gewoon simpel rond putje genomen. Daar kan je de haren zo vanaf plukken en haal je er eventueel zo uit. Mijn mooie nieuwe afvoergoot is echt onpraktisch Iedere week moet het rooster er af, een dingetje wat daar onder zit, dan een dekseltje en dan moet je met je vingers gaan zitten poeren. Het is mooi om te zien maar zo'n tegenvaller.blijfgewoonbianca schreef: ↑31-01-2018 14:09Ik heb een prachtig rooster in de douche. Helaas is het afvoerputjedekseltje ( is dat een woord ) snel vol waardoor de boel dan overloopt. Na elke douche/scheer/lange haren wasbeurt moet dit roostertje schoongemaakt worden Misschien ook iets om erg in te houden.
woensdag 31 januari 2018 om 15:19
Heb ik ook. Maar dat lichtje gebruik ik alleen met epileren oid. Dus dat mis ik niet.ChantalZr7 schreef: ↑31-01-2018 14:43Ik heb een prachtig badkamermeubel met verlichting, alleen de knop om de verlichting aan te zetten zit binnen in het kastje. Daar heb ik z'on spijt van. Zo onhandig.
Ik heb dan weer geen greepjes op de deur. Is niet erg, als je je vinger onder het kastdeurtje haakt. Maar dat schijnt - op mij na - niemand te kunnen en dus poets ik elke dag vingers van die spiegeldeurtjes.
En mijn wastafel is vierkant. Prachtig, maar iets moeilijker schoon te maken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 31 januari 2018 om 15:38
Verder vind ik lampen boven de spiegel ook mooier.
Twee wasbakken is idd heeeel fijn.
Ik heb zwarte wastafelkranen, tegen alle adviezen in omdat het lelijk zou worden en veel poetswerk zou zijn.
Geen spijt van ! Ik vind het mooi en het is helemaal niet meer poetswerk.
Kies als je strakke wandtegels neemt, gerectificeerde tegels.
Deze kunnen door een goede tegelzetter met een minimale naad gezet worden.
Een tegelzetter die het afraadt is niet goed genoeg in zijn vak of heeft geen zin in secuur te werk gaan.
Twee wasbakken is idd heeeel fijn.
Ik heb zwarte wastafelkranen, tegen alle adviezen in omdat het lelijk zou worden en veel poetswerk zou zijn.
Geen spijt van ! Ik vind het mooi en het is helemaal niet meer poetswerk.
Kies als je strakke wandtegels neemt, gerectificeerde tegels.
Deze kunnen door een goede tegelzetter met een minimale naad gezet worden.
Een tegelzetter die het afraadt is niet goed genoeg in zijn vak of heeft geen zin in secuur te werk gaan.

woensdag 31 januari 2018 om 18:35
Klinkt goed, doe eens een linkje?chentolove schreef: ↑31-01-2018 13:49Douchetegels onlangs vervangen door prachtige platen zonder naden die vies worden en niet schoon te maken zijn meer!![]()

woensdag 31 januari 2018 om 18:40
Lees hier stoerve tegels in douche...kijk daar wel mee uit. In onze tijdelijke huurwoning woning ( ook nieuwbouw) zaten echt van die stoerve beetje ruw .
Die zijn ramp om schoon te maken...en trekken kalk aan.
Wij hebben gewoon donkere vloertegels tegels die doorlopen in douche en helemaal niet glad.
Een bad vind ik ook een must. Zeker met kinderen maar zelf wil ik ook nooit meer zonde.
Als je niet genoeg ruimte voor dubbele wastafel hebt neem dan een brede.
Wij hebben wastafelmeubel van 1 meter breed en je kunt prima met zijn 2en. ( doen we alleen bijna nooit)
Smalle hoge kast is ook ideaal, handdoeken enzo erin.
En nee die worden echt niet vochtig.
Denk er ook aan hoe hoog je de toiletten wilt.
Die zijn ramp om schoon te maken...en trekken kalk aan.
Wij hebben gewoon donkere vloertegels tegels die doorlopen in douche en helemaal niet glad.
Een bad vind ik ook een must. Zeker met kinderen maar zelf wil ik ook nooit meer zonde.
Als je niet genoeg ruimte voor dubbele wastafel hebt neem dan een brede.
Wij hebben wastafelmeubel van 1 meter breed en je kunt prima met zijn 2en. ( doen we alleen bijna nooit)
Smalle hoge kast is ook ideaal, handdoeken enzo erin.
En nee die worden echt niet vochtig.
Denk er ook aan hoe hoog je de toiletten wilt.
woensdag 31 januari 2018 om 18:56
Als je zoekt op 'naadloze douchewand', krijg je voorbeelden

Vb. http://www.sensovloeren.be/wanden/naadloze-wanden/
https://www.bubbles-co.be/2615/0/naadlo ... e-badkamer

woensdag 31 januari 2018 om 19:08
Haha koekoek. Ik ging even checken wat dat zou kosten voor mijn douchevloertje van 1m2.... 5000 euro! Mooi maar onbetaalbaar.chentolove schreef: ↑31-01-2018 18:56Als je zoekt op 'naadloze douchewand', krijg je voorbeelden
Vb. http://www.sensovloeren.be/wanden/naadloze-wanden/
https://www.bubbles-co.be/2615/0/naadlo ... e-badkamer

woensdag 31 januari 2018 om 20:03
Wijj hebben een "designradiator" met een aantal knoppen eraan voor handdoeken. Dus geen gepiel om ze overdwars tussen twee buizen in te krijgen. Een zweven toalett vinden wij ook een must....met kinderen en schoonmaken! Verder mis ik in onze douche iets om mn voeten op te zetten voor het benen scheren....
woensdag 31 januari 2018 om 20:05
Ja, wilde ik ook graag; handig als je bejaard bent. Of om je been op te zetten met scheren.consuelabananahammok schreef: ↑31-01-2018 15:31Als de ruimte het toelaat, zou ik een bankje in de inloopdouche maken.
Ik heb het uiteindelijk laten varen, zodat de inloopdouche kleiner kon en er meer ruimte voor de rest van de indeling overbleef.
Maar ik had het graag gewild.

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 31 januari 2018 om 21:16
Precies, jij snapt hetblijfgewoonbianca schreef: ↑31-01-2018 20:05Ja, wilde ik ook graag; handig als je bejaard bent. Of om je been op te zetten met scheren.![]()

woensdag 31 januari 2018 om 21:29
In ons huis hebben we zelf de badkamer geplaatst en ook de muren gezet. In een ruimte van 2,70 bij 2,50 hebben we een bad, toilet, wastafel van 80cm breed en een douche van 120x90. Dolblij dat er een bad en douche inzitten.
Qua tips;
- bad en douche!
- dimbare verlichting (heerlijk om het licht wat zachter te kunnen draaien als he wilt ontspannen in bad of middenin de nacht naar het toilet moet.)
- vloerverwarming naast een gewone radiator
- kies voor een grotere capaciteit dan de mensen van de radiator adviseren, dan is het sneller warm in je badkamer.
Qua tips;
- bad en douche!
- dimbare verlichting (heerlijk om het licht wat zachter te kunnen draaien als he wilt ontspannen in bad of middenin de nacht naar het toilet moet.)
- vloerverwarming naast een gewone radiator
- kies voor een grotere capaciteit dan de mensen van de radiator adviseren, dan is het sneller warm in je badkamer.
woensdag 31 januari 2018 om 22:03
Eerst had ik de handdoeken en washandjes in de badkamer op een plank. Ze werden niet vochtig, maar er trok wel damp in en daardoor werden ze muf.
Heb nog ergens gelogeerd waar het nog erger bleek te kunnen. De handdoeken lagen in het slechtsluitende wastafelkastje èn ze waren geplastificeerd met wasverzachter.
Heb nog ergens gelogeerd waar het nog erger bleek te kunnen. De handdoeken lagen in het slechtsluitende wastafelkastje èn ze waren geplastificeerd met wasverzachter.

donderdag 1 februari 2018 om 01:38
Ze keken mij in de badkamerzaak toch vreemd aan toen ik aangaf een bankje te willen. Maar het is er gekomen en het is echt ideaal. Lekker zitten en de douchekop goed richten zodat ik half slapend kan douchen. Heerlijk lui.blijfgewoonbianca schreef: ↑31-01-2018 20:05Ja, wilde ik ook graag; handig als je bejaard bent. Of om je been op te zetten met scheren.![]()
Ik heb naast de gewone douchekop en regendouche ook een losse handdouche. Handig als je bijvoorbeeld alleen even je lichaam wilt afspoelen maar ook om de douche schoon te spuiten.
Verlichte make-up spiegel met vergrotende stand is ook fijn. De al eerder genoemde vloer en spiegelverwarming ook. Een speaker met Bluetooth is fijn om te douchen met muziek aan. Als het kan twee wastafels met elk een eigen stopcontact. Dimmer op het licht voor als je eens geen zin hebt om jezelf in fel licht te zien. En vergeet niet te bedenken waar je de wasmand neer wilt zetten en een afvalbakje.

donderdag 1 februari 2018 om 06:44
Ik zou nooit een bad doen alleen maar voor de verkoop. Wij hebben kinderen en een bad, maar het wordt zelden gebruikt. In mijn volgende badkamer komt geen bad.
En ik wil ook geen inloopdouche: ik vind het rooster onhandig en het is koud. Ik ben een koukleum en ik ben dus heel blij met de glazen deur, waarmee ik de ruimte kan afsluiten.
Bankje heb ik dan weer wel en dat is fijn. Fijn om spullen op de zetten en ideaal toen ik weeën had ooit.
Wij hebben een vloer was je niets op ziet en grijze voegen.
En ik wil ook geen inloopdouche: ik vind het rooster onhandig en het is koud. Ik ben een koukleum en ik ben dus heel blij met de glazen deur, waarmee ik de ruimte kan afsluiten.
Bankje heb ik dan weer wel en dat is fijn. Fijn om spullen op de zetten en ideaal toen ik weeën had ooit.
Wij hebben een vloer was je niets op ziet en grijze voegen.