Gezondheid alle pijlers

Ontlastlasting na galblaas

01-02-2018 08:40 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn galblaas is alweer een half jaar geleden verwijderd. Op zich gaat het goed. Soms nog wat branderig gevoel onder mijn rechter ribben.

Maar mijn ontlasting is heel wisselend. De kleur wisselende de eerste maanden ook erg maar is nu al maanden gewoon weer bruin. Alleen de ene dag is mijn ontlastig zeg maar 'normaal' en de andere dag meer breigig. (echt diaree is het nooit, of ik moet ziek zijn). Verder kan ik gewoon elke dag naar toilet.

Ik vraag me af of iedereen dit heeft na een galblaas verwijdering. Ik wil het gewoon graag normaal zien. Maar misschien is dat door de verandering niet helemaal meer mogelijk. Hoe hebben jullie je ontlasting na galblaasverwijdering weer optimaal gekregen?

Hihi lekker poepverhaal ;)
Vraag het eens aan je behandelend arts zou ik zo denken.
1. Bespreek dit met je arts!

Ik ben geen arts en heb de ervaring niet. Maar... na galblaasverwijdering moeten je darmen wennen aan de hoeveelheid gal. Dus raken ze overprikkeld. Kan maanden tot wel 2 jaar duren.

Hebben ze je na de ingreep niet verteld, wat je kon verwachten?
Hier net zo, na verwijdering galblaas, ruim 11 jr geleden. Als ik een ei eet, zit ik binnen 15 min op toilet, komt er zo weer uit. Patat valt ook slecht.

Heb wel vaak diarree maar kan soms ook moeilijk naar toilet. Wel iedere dag, soms heel vaak per dag.

Ik neem aan dat het erbij hoorthoort, voor mij.
Ok Heksenketels, was je stoelgang beter voor je galblaas.

En voor de andere...mijn arts zegt uiteraard dat het erbij hoort. Maar vergeet niet dat een arts heel medisch kijkt. Geen bloed? Geen enorme buikpijn? Dan is het allemaal prima. Ja vezels eten krijg je dan. Bij artsen is het soms heel kort door de bocht, daar hebben ze ook gewoon geen geld en tijd voor.

Daarom zijn ervaringen fijn...wat heb je gedaan om te verbeteren of het is in ieder geval fijn om te horen dat het erbij hoort of herkenning te hebben. Mijn stoelgang was namelijk voor de operatie altijd hetzelfde!
11 jaar geleden dat de galblaas eruit is gehaald.
Sindsdien verdraag ik geen vet, en van alcohol word ik stront beroerd.
Nu ben ik nooit een drinker geweest, maar ik moet daarmee echt uitkijken, vnml wijn.
Nu heb ik ook nog maar een halve dikkedarm, dus het werd extra feest na de galblaas verwijdering.
Ik gebruik nu elke dag questran om de ontlasting te binden.
Anders loop ik de hele dag naar de wc.
Hoi Jilzz en als je vet eet wat gebeurd er dan? Krijg je dan buikpijn?
Ik heb die ervaring ook. Sinds de galblaas eruit is, krijg ik buikloop van te veel vet. Bezorgmaaltijden geven garantie op een wc-bezoek. Echt helemaal 'normale' ontlasting heb ik alleen als ik superbraaf eet (veel groenten en brood, geen snoep/koek e.d.). Ik denk dat het erbij hoort en ben er eigenlijk wel aan gewend inmiddels.
Hij is nu 11 jaar geleden verwijderd trouwens, op mijn 21e.
Lenthe1984 schreef:
01-02-2018 13:37
Hoi Jilzz en als je vet eet wat gebeurd er dan? Krijg je dan buikpijn?
Soms buikkrampen, misselijk, en continu naar de wc.
En normale ontlasting heb ik ook als ik met name droog eet.
Dus geen vet, kruiden, suiker, sommige fruitsoorten reageer ik ook op.
Nu je het zegt over droog eten.... Als ik een brooddag heb dan is het idd beter klopt!

Waar ik ook last van heb zijn histamine rijke voeding zoals zuurkool dan krijg ik soort opvliegers en weer beetje last onder mijn ribben
Klopt Lenthe, herkenbaar.
Maar ik heb ook vele allergieen o.a voor vele groentes en kruiden, waar ik nu heftiger op reageer.
Wellicht dat het een combi is.
Dat jullie dat allemaal in de gaten houden....
Mijn galblaas is bijna een jaar geleden verwijderd en mijn ontlasting is erg wisselend, maar dat was daarvoor ook wel. Nu een beetje erger geloof ik.
Maar ik verdiep me er verder niet in.
Geen idee of ik van bepaalde etenswaren vaker naar de wc moet.
Soms moet ik een paar keer achter elkaar, soms es een dagje niet.
If something didn't work the first time, start getting used to that feeling.
Week 10 van de Extremely Demotivational Calendar
Nou als het zoveel erger is, verdiep je er wel in, omdat je wilt weten waar het vandaan komt.
En als je telkens op de plee zit ivm diarree, kun je er ook niet echt omheen.
Dus moet en ga je er wat aan doen, zodat je er minder mee bezig bent.
jilzz schreef:
01-02-2018 21:08
Nou als het zoveel erger is, verdiep je er wel in, omdat je wilt weten waar het vandaan komt.
En als je telkens op de plee zit ivm diarree, kun je er ook niet echt omheen.
Dus moet en ga je er wat aan doen, zodat je er minder mee bezig bent.
Nou ja, bij mij werkt dat dus anders blijkbaar.
If something didn't work the first time, start getting used to that feeling.
Week 10 van de Extremely Demotivational Calendar
Zeker hoor ik begrijp je, je wilt gewoon geen diarree want dat betekent ook dat je stoffen niet goed opneemt in je darmen zoals vitamine en mineralen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven