Fiets opzettelijk vernield, wat nu?
zaterdag 3 februari 2018 om 16:40
Beste lezers,
Afgelopen donderdag constateerde ik dat mijn fiets gestolen was. Hij stond niet bij mij thuis en ook niet bij de bushalte waar ik hem achtergelaten had. Dat was behoorlijk kut. Fiets kwijt, papa boos, die nam gelijk aan dat ik er roekeloos mee omging.
Nou vervolgens reed ik met mijn pa naar de volleybaltraining en zag ik aan het einde van mijn woonwijk de reflectoren van een fiets die tegen een verkeersbord aan stond. Ik schreeuwde natuulijk gelijk “IS DAT MIJ FIETS????”. En ja, dat was hem dus. Ik blij, papa blij. Wel een beetje verward want waarom zou iemand mijn fiets 50 meter verplaatsen.
Vervolgens ging ik mijn fiets ophalen maar deze bleek helemaal vernield. Band was lek geprikt, handrem was eraf gerukt, kettingkast was weg, slot hing natuurlijk los en het metaal wat boven de banden zit (weet even niet hoe het heet) was aan bijden kanten helemaal omgebogen.
Ik denk dus dat iemand mijn fiets wou stelen, vervolgens op zn bek ging of iets anders ging fout, en daarna maar de fiets heeft vernield.
Ook heb ik een paar handschoenen naast mn fiets aangetroffen, dit zijn overduidelijk vrouwen handschoenen (ze zijn klein en hebben een roze binnenkant), maar echter lijkt het me sterk dat een normale vrouw in haar eentje de fiets zo zwaar heeft kunnen toetakelen. Ik ben zelf een getrainde vrouw en kreeg het metaal ook niet teruggebogen.
Kan ik hiermee naar de politie? Ik heb het idee dat de politie geen sporenonderzoek gaat doen op de handschoenen alleen maar voor vandalisme. Ik wil ermee bereiken dat ik van de dader een nieuwe fiets krijg of de schade op een andere manier te verhalen.
Ik twijfel er nu aan om niks te doen en gewoon balen, of actie te ondernemen, maar hoe?
Heeft iemand suggesties wat ik kan doen?
Afgelopen donderdag constateerde ik dat mijn fiets gestolen was. Hij stond niet bij mij thuis en ook niet bij de bushalte waar ik hem achtergelaten had. Dat was behoorlijk kut. Fiets kwijt, papa boos, die nam gelijk aan dat ik er roekeloos mee omging.
Nou vervolgens reed ik met mijn pa naar de volleybaltraining en zag ik aan het einde van mijn woonwijk de reflectoren van een fiets die tegen een verkeersbord aan stond. Ik schreeuwde natuulijk gelijk “IS DAT MIJ FIETS????”. En ja, dat was hem dus. Ik blij, papa blij. Wel een beetje verward want waarom zou iemand mijn fiets 50 meter verplaatsen.
Vervolgens ging ik mijn fiets ophalen maar deze bleek helemaal vernield. Band was lek geprikt, handrem was eraf gerukt, kettingkast was weg, slot hing natuurlijk los en het metaal wat boven de banden zit (weet even niet hoe het heet) was aan bijden kanten helemaal omgebogen.
Ik denk dus dat iemand mijn fiets wou stelen, vervolgens op zn bek ging of iets anders ging fout, en daarna maar de fiets heeft vernield.
Ook heb ik een paar handschoenen naast mn fiets aangetroffen, dit zijn overduidelijk vrouwen handschoenen (ze zijn klein en hebben een roze binnenkant), maar echter lijkt het me sterk dat een normale vrouw in haar eentje de fiets zo zwaar heeft kunnen toetakelen. Ik ben zelf een getrainde vrouw en kreeg het metaal ook niet teruggebogen.
Kan ik hiermee naar de politie? Ik heb het idee dat de politie geen sporenonderzoek gaat doen op de handschoenen alleen maar voor vandalisme. Ik wil ermee bereiken dat ik van de dader een nieuwe fiets krijg of de schade op een andere manier te verhalen.
Ik twijfel er nu aan om niks te doen en gewoon balen, of actie te ondernemen, maar hoe?
Heeft iemand suggesties wat ik kan doen?
zaterdag 3 februari 2018 om 16:49
Je kunt aangifte doen van vernieling van je fiets (waarschijnlijk online) maar sporenonderzoek op een paar handschoenen die jij in de buurt van je vernielde fiets hebt gevonden? Werkelijk?
Bovendien zou de eigenaar van de handschoenen dan ook in het register moeten voorkomen, en dat kom je niet zomaar.
Dus dat deel is kansloos.
Bovendien zou de eigenaar van de handschoenen dan ook in het register moeten voorkomen, en dat kom je niet zomaar.
Dus dat deel is kansloos.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 3 februari 2018 om 16:50
zaterdag 3 februari 2018 om 17:00
Why you so mad?eva-luna schreef: ↑03-02-2018 16:50Sporenonderzoek? Wat wil je doen, de politie alle vrouwen met kleine handen in een straal van twee kilometer rond jouw huis dna laten afnemen? Een rechercheteam op laten tuigen om huis aan huis buren te ondervragen of ze iets verdachts hebben gezien? Een speurhond inzetten? Wat denk je zelf?
Je snapt zelf toch ook wel dat ik niks aan reacties zoals deze heb.
Op een aangifteformulier voor vernieling vroegen ze of er sporen van de dader waren aangetroffen dus zo gek vind ik mn vraag niet.
zaterdag 3 februari 2018 om 17:00
zaterdag 3 februari 2018 om 17:01
Ik weet het niet zeker maar ik denk het niet!
zaterdag 3 februari 2018 om 17:02
Ja inderdaad balen! Ik zal wel gewoon aangifte doen zodat ze die bushalte wat in de gaten kunnen houden want daar wordt wel wat vaker gestolen.
zaterdag 3 februari 2018 om 17:03
Ik neem aan op je fiets. Dat daar handschoenen op de grond lagen zegt namelijk niet zoveel. Hetzelfde geldt is iemand ze verloren. Is dat mooi wordt je gelijk aangemerkt als fietsendief.
zaterdag 3 februari 2018 om 17:07
Dat is waar! En ik heb een vriendin waarbij de fiets ook gestolen is bij die halte.viva-amber schreef: ↑03-02-2018 17:00Informeren bij de politie kan geen kwaad. Misschien gebeurt het vaker. De dame in kwestie kan ook met een man zijn geweest of zij had gereedschap bij zich.
Maar een keer was ik mijn sleutel van mn fiets vergeten te halen, die fiets stond er een heel weekend, en toen is mn fiets niet meegenomen. Heb toen net wel geluk gehad denk ik. Of nu gewoon pech.
zaterdag 3 februari 2018 om 17:09
Ja de handschoenen lagen onder mn fiets, en mn fiets lag ook niet op een fietspad of voetpad ofzo. Het lag op een klein grasstrookje met daarachter een groot meer. Echt geen logische plek om handschoenen én een fiets te dumpen! Daar lopen normaal alleen mensen van de gemeente om het gras te maaien.Gate_Keeper schreef: ↑03-02-2018 17:03Ik neem aan op je fiets. Dat daar handschoenen op de grond lagen zegt namelijk niet zoveel. Hetzelfde geldt is iemand ze verloren. Is dat mooi wordt je gelijk aangemerkt als fietsendief.
zaterdag 3 februari 2018 om 17:13
zaterdag 3 februari 2018 om 17:16
Edc schreef: ↑03-02-2018 17:09Ja de handschoenen lagen onder mn fiets, en mn fiets lag ook niet op een fietspad of voetpad ofzo. Het lag op een klein grasstrookje met daarachter een groot meer. Echt geen logische plek om handschoenen én een fiets te dumpen! Daar lopen normaal alleen mensen van de gemeente om het gras te maaien.
Naast of nu er onder: de politie gaat daar verder niks mee doen. Er is geen moord gepleegd ofzo.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 3 februari 2018 om 17:17
Aangifte doen voor dit soort zaken kan gewoon via internet: https://www.politie.nl/aangifte-of-meld ... eling.htmlTornacense schreef: ↑03-02-2018 17:13Er staan toevallig geen camera's in die buurt?
Anders geef ik je weinig kans dat de dader ooit gevonden wordt.
En zou ik zelf niet eens de moeite doen om aangifte te doen.
Je bent dan een halve dag kwijt op 't politiebureau en er gebeurt toch nauwelijks iets mee behalve de statistieken aandikken.
zaterdag 3 februari 2018 om 17:18
Helaas gebeuren dit soort dingen zo vaak en is de kans dat de dader gepakt wordt heel klein. De politie kan er niet zoveel mee. Maar wel goed dat je aangifte doet! Zo heb ik ooit een gestolen fiets 5 jaar later teruggekregen van de politie: hij werd nog bij mij thuis afgeleverd ook.
Mijn fiets is ook regelmatig gestolen of vernield. Verzekeren heeft helaas weinig zin bij een goedkope fiets. En dure fietsen koop ik om deze reden niet meer.
Mijn fiets is ook regelmatig gestolen of vernield. Verzekeren heeft helaas weinig zin bij een goedkope fiets. En dure fietsen koop ik om deze reden niet meer.