Bewust kinderloos

02-02-2018 03:43 313 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo nieuw hier,

Nav een ander topic hier door VivaWindmolen: Zijn er hier vrouwen ( of mannen) bewust kinderloos en waarom? Ik stel deze vraag nav een ander topic van een vrouw (lees: bijna even jonge/oude vrouw van 34 jaar) die kind zou overwegen vr partner.
Benieuwd naar meningen/overwegingen van mensen die er bewust voor hebben gekozen geen kinderen te willen. Mijn partner (48) en ik (34) weten het gewoon niet...

Xx
N00R85 schreef:
04-02-2018 17:58
Zelf woon ik midden in een grote stad. Naar het museum, het theater, bioscoop, uit eten of even een drankje doen is dan makkelijker te realiseren, dan wanneer je ergens in een uithoek woont.

Ik spreek vaak om 6 uur af in een restaurant, dan nog een theaterstuk en wat drankjes drinken en 5 min later kan ik in bed liggen. Dat scheelt nogal.

Ik ga ook wel eens direct uit mijn werk nog even de stad in, of koffie drinken met een vriendin in een koffietentje, of lekker alleen met een boek, of even naar de film of een museum. Een uurtje later haal ik dan gewoon mijn kind weer op en begin aan het avondeten.

Ik denk toch dat je dit soort dingen makkelijker doet als het om de hoek is.
Vrienden van mij wonen vlakbij t Vondelpark maar zij zijn meer tijd kwijt om van A naar B te komen dan ik in mijn dorpje wegens drukte, gebrek aan parkeerplaatsen, alsnog een half uur met een tram of fiets etc. Laat staan als je dan ook nog moet taxieen voor het sociaal leven van je kids.
Ach, ik denk eerlijk gezegd dat Noor hier vooral een leven schetst zoals zij het graag zou willen zien, maar dat er in het echt niets van klopt. Ik ken werkelijk niemand met kinderen die na werk 'nog even een uurtje' een film (van een uur?!) of museum pakt.
anoniem_143938 wijzigde dit bericht op 04-02-2018 18:38
5.71% gewijzigd
Winter is coming...
N00R85 schreef:
04-02-2018 17:31
Kinderen van 6 gaan elke dag naar school. En ze gaan ook naar vriendjes en krijgen steeds meer hun eigen leven. Dat schept eerder meer vrijheid, dan minder.
Eens hoor.
Je kiest er zelf voor door je kind op tig sport clubs te doen. Dat hoeft niet he.
Mijn vriend brengt onze zoon van 6 zaterdagochtend naar zwemles (en neemt onze dochter van 2 mee), en dan ga ik sporten. Hij gaat nog niet op andere sportclubs, eerst zijn zwemdiploma.
Tuurlijk zijn kinderen druk. Maar het hangt er ook vanaf hoe je er zelf in staat. Basisschoollleeftjjd lijkt me juist relaxed. Dat hoor ik ook van een vriendin met 2 kids in de basisschool leeftijd.
De overgang van 1 naar 2 vond ik ook veel minder groot dan van 0 naar 1.

On-topic: heel goed dat je geen kinderen neemt. Het is dat ik een sterke kinderwens had, maar de aarde is al overbevolkt. Dus hoe minder kinderen, hoe beter.
winterqueen schreef:
04-02-2018 18:27
Ach, ik denk eerlijk gezegd dat Noor hier vooral een leven schetst zoals zij het graag zou willen zien, maar dat er in het echt niets van klopt. Ik ken werkelijk niemand met kinderen die na werk 'nog even een uurtje' een film (van een uur?!) of museum pakt.
Misschien werkt ze maar tot 16 uur? Ik fiets door de stad als ik klaar ben met werk, en ga dan ook nog weleens snel een winkel binnen.
appelientjex schreef:
04-02-2018 18:39
Misschien werkt ze maar tot 16 uur? Ik fiets door de stad als ik klaar ben met werk, en ga dan ook nog weleens snel een winkel binnen.
4x6. Plus nog wat uren vanaf huis in de avonduren en in het weekend. Zo'n 28-32 uur in de week.
winterqueen schreef:
04-02-2018 18:27
Films duren vaak anderhalf uur. Ik ben vaak al om 3 uur klaar met werken, dus dan gaat dat wel.
N00R85 schreef:

Ik ga ook wel eens direct uit mijn werk nog even de stad in, of koffie drinken met een vriendin in een koffietentje, of lekker alleen met een boek, of even naar de film of een museum. Een uurtje later haal ik dan gewoon mijn kind weer op en begin aan het avondeten. [/b]
Dit snap ik niet. Er van uit gaan dat je tot half 5 werkt, de film van 5 uur dan sta je om 7 uur terug buiten en een uur later haal je je kind op en dan moet je nog aan het avondeten beginnen???
O ik zie nu dat je meestal tot 3 uur werkt
Doubletree20 schreef:
04-02-2018 18:49
Dit snap ik niet. Er van uit gaan dat je tot half 5 werkt, de film van 5 uur dan sta je om 7 uur terug buiten en een uur later haal je je kind op en dan moet je nog aan het avondeten beginnen???
Niet iedereen werkt tot 5 uur :idee:
Ik werk meestal tot half 4 maar moet er evengoed niet aan denken om nog iets te doen na het werk en daarna voor een kind zorgen.
Doubletree20 schreef:
04-02-2018 18:55
Ik werk meestal tot half 4 maar moet er evengoed niet aan denken om nog iets te doen na het werk en daarna voor een kind zorgen.
Ik ook niet. En ben tegenwoordig 2 dagen per week om 14.00 al klaar :D
Lekker om 2 uur klaar! Ik voel me vaak een saaie muts maar als ik om kwart voor 4 thuis ben, hele dag gewerkt, moet dan m’n huishouden doen, koken, konijnen verzorgen en dan is m’n energie echt op hoor. Ben dan blij als ik om 6 uur kan zitten en tv kijken, lezen e.d. Het idee alleen al dat ik nog troep van kind moet opruimen, kind verzorgen, naar bed brengen enz enz.
Ik doe dat natuurlijk ook niet elke middag, maar de mogelijkheid is er wel en dat geeft mij een gevoel van vrijheid.

Ik krijg juist ook vaak energie van dat soort dingen. Even nog iets anders dan alleen werken en zorgen op een dag maakt mij echt een gelukkiger mens. En daar profiteren mijn man en kind ook weer van.
Sabeltandcavia schreef:
04-02-2018 10:24
Als de kinderen zeer gewenst zijn ervaar je dat geregel denk ik niet als belastend, klopt dat? Dan is alles wat je doet 'zorgen voor' en dat wil je graag. Kom ik weer even met een dierenvergelijking: Ik vind het kippenhok verschonen helemaal niet erg. 'Lekker de kippen een schoon bedje geven :heart: '. Ik ben gewoon bezig met mijn liefhebberij. Zo zal het denk ik ook voelen voor moeders?

Een beetje wel voor mij. De babywasjes draaien en vouwen is lekker tutten en zo zijn er wel meer dingen. Maar niet alles :)

Wat timetraveller zei klopt wel. Je kunt vanalles, maar je moet extra nadenken.

Ik heb een zoon van 11 en een babydochter.
Met de oudste heb ik stedentripjes gedaan vanaf dat hij 2 jaar was. Het tempo ligt gewoon lager en je moet ook rekening houden met zijn interesses. Dus in rap tempo 10 dingen bekijken op een dag, zit er niet in. Maar ik vind het ook leuk om het door zijn ogen te zien.
Nu hij ouder wordt, zijn sommige dingen juist lastiger, omdat hij zijn eigen bezigheden heeft.
1 kind (zeker in co-ouderschap) doe je er een beetje "bij". Dan kun je echt nog een eigen leven hebben. Daar is wel papa en wat planning voor nodig.

Dochter heeft niets te zeggen (kan ze ook niet) en hobbelt gewoon mee. Het is wel telkens opletten met voedingen en verzorgingsspullen meeslepen. Zo met peuteren wordt het wel een stuk intensiever weer.

En we zijn vaker moe, het is regelen en je kunt niet alles doen op de momenten dat je wil en zoveel als je wil, maar het is ook gezellig en leerzaam, het brengt ons plezier en er wordt nog steed gebinge-watched), uit eten gegaan en andere hobby's beoefend.

Ben je erg gehecht aan je vrijheid. Ga je graag stappen tot diep in de nacht of heb je een heel dure hobby, dan zou ik het niet doen.

En gevoel voor humor maakt het allemaal een stuk leuker.

Uiteindelijk moet je doen wat bij je past. En kinderen krijgen is minstens zo egoistisch als ze bewust niet krijgen.
N00R85 schreef:
04-02-2018 19:11
Ik doe dat natuurlijk ook niet elke middag, maar de mogelijkheid is er wel en dat geeft mij een gevoel van vrijheid.

Ik krijg juist ook vaak energie van dat soort dingen. Even nog iets anders dan alleen werken en zorgen op een dag maakt mij echt een gelukkiger mens. En daar profiteren mijn man en kind ook weer van.
Bijzonder. Ik kan me een topic herinneren waarin jij belerend riep dat 1 avond per week weg wel genoeg was in het werkende leven. En blijkbaar ben je ook van baan veranderd, want vorige week werkte je nog tot 6 uur!
N00R85 schreef:
04-02-2018 15:44
Het komt hier geregeld voor dat ik 's avonds op de bank zit en ineens bedenk dat ik wel zin heb in een drankje met een vriendin. Dan app ik haar en een half uur later zitten we in de kroeg.

Dus nee, ik snap gewoon echt niet waarom dat voor veel moeders zo lastig is. Het is ook niet zo dat ik mijn man dan opzadel met een probleem ofzo. Kind ligt gewoon te slapen boven.
Natuurlijk zadel jij je man niet op met een probleem want het zijn namelijk ook zijn kinderen. Maar wat jij schets is echt een ideaal plaatje.

Dat is makkelijk als je een partner hebt, zonder partner wordt wat jij beschrijft een stuk lastiger.
Doubletree20 schreef:
04-02-2018 19:03
Lekker om 2 uur klaar! Ik voel me vaak een saaie muts maar als ik om kwart voor 4 thuis ben, hele dag gewerkt, moet dan m’n huishouden doen, koken, konijnen verzorgen en dan is m’n energie echt op hoor. Ben dan blij als ik om 6 uur kan zitten en tv kijken, lezen e.d. Het idee alleen al dat ik nog troep van kind moet opruimen, kind verzorgen, naar bed brengen enz enz.
Ja nou ik moest van de week ook eens tot 22.30 werken dus het verschilt nogal eens.
Maar ik heb er ook geen energie en zin in. Dus ik ben blij dat we met zijn 2en hetzelfde erover denken.
N00R85 schreef:
Zelf woon ik midden in een grote stad. Naar het museum, het theater, bioscoop, uit eten of even een drankje doen is dan makkelijker te realiseren, dan wanneer je ergens in een uithoek woont.
Hoe vaak doe je dit nu werkelijk? 3 keer per week?
Joostisandersgeaard2 schreef:
04-02-2018 19:23
Ik denk niet eens drie keer per maand in praktijk.
04-02-2018 19:12
Een beetje wel voor mij. De babywasjes draaien en vouwen is lekker tutten en zo zijn er wel meer dingen. Maar niet alles :)

Wat timetraveller zei klopt wel. Je kunt vanalles, maar je moet extra nadenken.

Ik heb een zoon van 11 en een babydochter.
Met de oudste heb ik stedentripjes gedaan vanaf dat hij 2 jaar was. Het tempo ligt gewoon lager en je moet ook rekening houden met zijn interesses. Dus in rap tempo 10 dingen bekijken op een dag, zit er niet in. Maar ik vind het ook leuk om het door zijn ogen te zien.
Nu hij ouder wordt, zijn sommige dingen juist lastiger, omdat hij zijn eigen bezigheden heeft.
1 kind (zeker in co-ouderschap) doe je er een beetje "bij". Dan kun je echt nog een eigen leven hebben. Daar is wel papa en wat planning voor nodig.

Dochter heeft niets te zeggen (kan ze ook niet) en hobbelt gewoon mee. Het is wel telkens opletten met voedingen en verzorgingsspullen meeslepen. Zo met peuteren wordt het wel een stuk intensiever weer.

En we zijn vaker moe, het is regelen en je kunt niet alles doen op de momenten dat je wil en zoveel als je wil, maar het is ook gezellig en leerzaam, het brengt ons plezier en er wordt nog steed gebinge-watched), uit eten gegaan en andere hobby's beoefend.

Ben je erg gehecht aan je vrijheid. Ga je graag stappen tot diep in de nacht of heb je een heel dure hobby, dan zou ik het niet doen.

En gevoel voor humor maakt het allemaal een stuk leuker.

Uiteindelijk moet je doen wat bij je past. En kinderen krijgen is minstens zo egoistisch als ze bewust niet krijgen.
Sterker nog, geen kinderen krijgen is juist níet egoïstisch. Gezien de grote ecologische voetafdruk die elk mens op de aarde zet, is kinderen krijgen zeer egoïstisch.
zeeuwsmeisje1981 schreef:
04-02-2018 19:20
Bijzonder. Ik kan me een topic herinneren waarin jij belerend riep dat 1 avond per week weg wel genoeg was in het werkende leven. En blijkbaar ben je ook van baan veranderd, want vorige week werkte je nog tot 6 uur!
Eh nee hoor, er zitten wel eens dagen bij dat ik tot 6 uur werk, maar meestal begin ik juist vroeg en ben dan vroeg weer klaar. Mijn man doet dan de ochtend met kind en brengt hem weg op de dagen dat dit nodig is.

En ik heb nooit gezegd dat ik 1 avond per week genoeg vind. Voor mezelf vind ik het op dit moment wel genoeg, maar dat is meer omdat ik ook nog zwanger ben. Eén sociale afspraak p/w in de avond vind ik dan wel even mooi.
Sjaantje37 schreef:
04-02-2018 19:21
Natuurlijk zadel jij je man niet op met een probleem want het zijn namelijk ook zijn kinderen. Maar wat jij schets is echt een ideaal plaatje.

Dat is makkelijk als je een partner hebt, zonder partner wordt wat jij beschrijft een stuk lastiger.
Voor een alleenstaande moeder waarvan de man dood is, of met de noorderzon verdwenen is het inderdaad lastiger.
1-2x p/w. Soms heb ik ineens een opwelling dat ik heel veel zin heb om dingen te ondernemen en dan kan het een tijdje wat meer zijn. Maar nu in de winter en zwanger is het eerder 1x p/w na mijn werk + nog eens sporten en nog één keer 's avonds iets afspreken met een vriendin om een hapje te eten.

Meestal heb ik niet zoveel behoefte aan nog meer dan dat.
Dubbel
appelientjex wijzigde dit bericht op 04-02-2018 19:59
97.32% gewijzigd
Waarom zo verwijtend? Het is toch geen misdaad wat ze doet?
Iedereen is anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven