Bewust kinderloos
vrijdag 2 februari 2018 om 03:43
Hallo nieuw hier,
Nav een ander topic hier door VivaWindmolen: Zijn er hier vrouwen ( of mannen) bewust kinderloos en waarom? Ik stel deze vraag nav een ander topic van een vrouw (lees: bijna even jonge/oude vrouw van 34 jaar) die kind zou overwegen vr partner.
Benieuwd naar meningen/overwegingen van mensen die er bewust voor hebben gekozen geen kinderen te willen. Mijn partner (48) en ik (34) weten het gewoon niet...
Xx
Nav een ander topic hier door VivaWindmolen: Zijn er hier vrouwen ( of mannen) bewust kinderloos en waarom? Ik stel deze vraag nav een ander topic van een vrouw (lees: bijna even jonge/oude vrouw van 34 jaar) die kind zou overwegen vr partner.
Benieuwd naar meningen/overwegingen van mensen die er bewust voor hebben gekozen geen kinderen te willen. Mijn partner (48) en ik (34) weten het gewoon niet...
Xx
zondag 4 februari 2018 om 20:04
zondag 4 februari 2018 om 20:19
Mijn man ook niet. Ik ook niet. Kwestie van goede communicatie en de zaken goed regelen. De meeste vaders die ik ken zijn erg betrokken bij hun kinderen, of ze nu gescheiden zijn of niet. Dus ja, in veel gevallen lijkt het me gewoon mogelijk om wat voor elkaar op te vangen.Sjaantje37 schreef: ↑04-02-2018 20:04De vader van mijn kind is niet dood en is ook niet met de noorderzon vertrokken maar is niet iedere dag aanwezig.
zondag 4 februari 2018 om 20:21
Mensen moeten toch iets zeggen waarom ze geen kind hebben of willenN00R85 schreef: ↑03-02-2018 22:48Ik zie de link niet tussen de interesses die hier worden genoemd door kinderlozen en het feit dat ze geen kinderen hebben.
Ik las iets over stedentrips, uit eten gaan, boeken lezen, films/ series kijken, naar het museum of het theater gaan. Ik kan er met mijn hoofd niet bij waarom je deze dingen niet zou kunnen doen als je een kind hebt.
Eigenlijk ken ik zelf geen mensen met kinderen in mijn omgeving die deze dingen niet meer doen. Ik vind het ook geen heel uitgesproken interesses. Het zijn gewoon dingen die iedereen sowieso wel doet, ongeacht hoe je leven er verder uitziet.
Misschien is het meer het verschil tussen wonen in de stad en in een dorp/ op het platteland?
Ik zeg altijd gewoon dat ik de meeste kinderen afschuwelijk vervelend en opdringerig vindt nou dan gaat gelijk m'n kop eraf, dus ik snap het wel.
Ja en?
zondag 4 februari 2018 om 20:21
Zo wordt er wel op gereageerd. Als moeder moet je jezelf volledig opofferen, alles daarbuiten wordt keihard veroordeeld. Ik vind dat best shocking om te zien, maar heb toch gekozen me er niks van aan te trekken. Het is immers mijn leven en ik weiger mijn wereld onnodig klein te maken.appelientjex schreef: ↑04-02-2018 19:59Waarom zo verwijtend? Het is toch geen misdaad wat ze doet?
Iedereen is anders.
zondag 4 februari 2018 om 20:25
Haha! Hierin zit wel een kern van waarheid. Mensen bedenken allerlei redenen waarom ze iets niet willen, terwijl het gewoon niet willen genoeg zou moeten zijn.snoopylynn schreef: ↑04-02-2018 20:21Mensen moeten toch iets zeggen waarom ze geen kind hebben of willen![]()
Ik zeg altijd gewoon dat ik de meeste kinderen afschuwelijk vervelend en opdringerig vindt nou dan gaat gelijk m'n kop eraf, dus ik snap het wel.
Ik zou je kop er trouwens niet aftrekken hoor. Ieder zo zijn ding toch. Het zou saai worden als we allemaal hetzelfde zouden zijn.
zondag 4 februari 2018 om 20:48
En dat gebeurd ook maar dan nog is mijn me time beperkt tot 1 weekend in de 2 weken...dus ik vind gewoon echt dat jij het een beetje te simpel ziet en vooral vanuit je eigen situatie redeneerd.N00R85 schreef: ↑04-02-2018 20:19Mijn man ook niet. Ik ook niet. Kwestie van goede communicatie en de zaken goed regelen. De meeste vaders die ik ken zijn erg betrokken bij hun kinderen, of ze nu gescheiden zijn of niet. Dus ja, in veel gevallen lijkt het me gewoon mogelijk om wat voor elkaar op te vangen.
En daarom vind ik jou eigenlijk net zo irritant als RB die aan de andere kant staat....
zondag 4 februari 2018 om 20:55
Ik redeneer ook vanuit mijn eigen situatie, maar dat is net zo goed een bestande situatie dan de situatie waarin de vader maar eens in de 14 dagen zijn verantwoordelijkheid neemt.Sjaantje37 schreef: ↑04-02-2018 20:48En dat gebeurd ook maar dan nog is mijn me time beperkt tot 1 weekend in de 2 weken...dus ik vind gewoon echt dat jij het een beetje te simpel ziet en vooral vanuit je eigen situatie redeneerd.
En daarom vind ik jou eigenlijk net zo irritant als RB die aan de andere kant staat....
Kan iedereen het zo doen als wij? Vast niet, maar dat is ook niet mijn punt.
zondag 4 februari 2018 om 20:56
School is hier tot en met groep 4 twee dagen tot twaalf en drie dagen tot half drie. Studiemiddagen nog niet meegerekend en in totaal twaalf weken vakantie.
Brengen en halen van en naar speeldates, zwemles, als je pech hebt logopedist, vriendjes bij jou over de vloer, kinderfeestjes. Tot vier jaar is een eitje. Logeerpartijtje, man en ik zijn blij als we 's avonds niets meer hoeven.
zondag 4 februari 2018 om 21:06
Ik heb juist een paar vrienden die nu opgelucht zijn, omdat hun jongste naar de basisschool gaat. Die praten over hoe makkelijk het nu is en hoeveel tijd ze over hebben, omdat hun kinderen iedere dag naar school gaan.lisaviva schreef: ↑04-02-2018 20:56School is hier tot en met groep 4 twee dagen tot twaalf en drie dagen tot half drie. Studiemiddagen nog niet meegerekend en in totaal twaalf weken vakantie.
Brengen en halen van en naar speeldates, zwemles, als je pech hebt logopedist, vriendjes bij jou over de vloer, kinderfeestjes. Tot vier jaar is een eitje. Logeerpartijtje, man en ik zijn blij als we 's avonds niets meer hoeven.
Ik kan niet goed inschatten hoe wij dat zullen ervaren, maar aangezien tot nu toe alle horrorverhalen wel meevallen, verwacht ik dat we ook daar onze draai aan zullen geven en onze weg wel weer in zullen vinden.
zondag 4 februari 2018 om 21:23
Zo hard wilde ik het niet zeggenappelientjex schreef: ↑04-02-2018 19:28Sterker nog, geen kinderen krijgen is juist níet egoïstisch. Gezien de grote ecologische voetafdruk die elk mens op de aarde zet, is kinderen krijgen zeer egoïstisch.
zondag 4 februari 2018 om 21:27
zondag 4 februari 2018 om 21:30
Het hangt er ook vanaf hoe je zelf bent. Man en ik zijn introvert en laden op door alleen zijn. Als je meer extravert bent, krijg je juist energie van dingen ondernemen met anderen ook 's avonds.N00R85 schreef: ↑04-02-2018 21:06Ik heb juist een paar vrienden die nu opgelucht zijn, omdat hun jongste naar de basisschool gaat. Die praten over hoe makkelijk het nu is en hoeveel tijd ze over hebben, omdat hun kinderen iedere dag naar school gaan.
Ik kan niet goed inschatten hoe wij dat zullen ervaren, maar aangezien tot nu toe alle horrorverhalen wel meevallen, verwacht ik dat we ook daar onze draai aan zullen geven en onze weg wel weer in zullen vinden.
zondag 4 februari 2018 om 21:37
En je weet ook zeker dat jullie voor altijd samen blijven? Wat nou als de liefde over gaat of jou wat overkomt en je man alsnog graag kinderen wil? Ik zou mijn man dit nooit laten doen voor zijn 40e, maar ieder zijn ding.Jeetjemina schreef: ↑02-02-2018 06:43Vriend (33) en ik (bijna 31) zijn bewust kinderloos. Vriend heeft zich een paar weken geleden laten steriliseren. Het is dat de herstelperiode van een sterilisatie voor de vrouw langer duurt, anders had ik het zelf laten doen.
Waarom we geen kinderen willen?
Een paar redenen. Ik zie om me heen dat relaties veranderen door het hebben/zorgen voor kinderen. Dat kan ook niet anders denk ik, want als je een kind krijgt, denk ik dat dat het belangrijkste is wat je "hebt" en wil je daar alles voor doen. Hierdoor is er minder tijd voor elkaar. Verder ben ik erg op m'n vrijheid gesteld. Ik hou ervan om te doen wat ik wil, wanneer ik wil. Met kinderen is dat toch anders denk ik; je krijgt een heel ander ritme. En tot slot heb ik niet dat gevoel van "ja, ik wil kinderen". Ik hou van kinderen, begrijp me niet verkeerd, dat is een van de redenen dat ik werk in het basisonderwijs, maar ze zelf opvoeden.... nee dank je.
zondag 4 februari 2018 om 21:52
Sorry als ik te ver doorging.zeeuwsmeisje1981 schreef: ↑04-02-2018 21:27Het is wel frappant hoe elk gesprek dat je met ouders hebt over de keuze om geen kinderen te willen altijd ontaard in een discussie over de praktische kant vd zaak en of dat dan wel of niet erg is. Terwijl dat in 99% vd gevallen helemaal geen rol speelt in de beslissing.
Ik zie het dat TO twijfelt. En dan moet je gaan afwegen wat het leuk maakt en wat je tegenstaat. Uiteindelijk krijg je een gevoel wel of niet. En dan is nog de vraag wat je kunt bieden.
En ervaringen van beide keuzes helpen je een keus te maken. Mits realistisch verteld.
zondag 4 februari 2018 om 21:55
Neem aan dat haar man gewoon voor zichzelf kan nadenken en dus ook bewust kindvrij is. Ongeacht of hijnin deze relatie blijft of niet.
zondag 4 februari 2018 om 21:57
Dit dus.redbulletje schreef: ↑04-02-2018 21:55Neem aan dat haar man gewoon voor zichzelf kan nadenken en dus ook bewust kindvrij is. Ongeacht of hijnin deze relatie blijft of niet.
Plus dat zo'n operaties meestal ook nog teruggedraaid kunnen worden als hij over 10 jaar met een andere vrouw toch nog kinderen zou willen.
zondag 4 februari 2018 om 22:11
Ja, precies. En als dan allerlei mensen vertellen dat je van alles niet meer kunt doen als je eenmaal een kind hebt, dan is het wel zo eerlijk om daar ook een andersoortige ervaring tegenover te stellen. Anders wordt het wel een erg eenzijdig verhaal.Joostisandersgeaard2 schreef: ↑04-02-2018 21:52Sorry als ik te ver doorging.
Ik zie het dat TO twijfelt. En dan moet je gaan afwegen wat het leuk maakt en wat je tegenstaat. Uiteindelijk krijg je een gevoel wel of niet. En dan is nog de vraag wat je kunt bieden.
En ervaringen van beide keuzes helpen je een keus te maken. Mits realistisch verteld.
zondag 4 februari 2018 om 22:13
Ja, dit wordt veel gedaan, niet met altijd evenveel succes overigens. Daarom zijn veel artsen huiverig om een sterilisatie op jonge leeftijd uit te voeren. Voor veel mensen verandert er nog zo vreselijk veel tussen de 30 en 45 jaar.Tornacense schreef: ↑04-02-2018 21:57Dit dus.
Plus dat zo'n operaties meestal ook nog teruggedraaid kunnen worden als hij over 10 jaar met een andere vrouw toch nog kinderen zou willen.
zondag 4 februari 2018 om 22:17
Ach, een kind kun je überhaupt niet terugdraaien, een sterilisatie mogelijk nog wel. Mag er toch vanuit gaan dat de meeste dertigers wel weten wat ze willen. Een beslissing om een kind op de wereld te zetten wordt ook niet in twijfel getrokken.
zondag 4 februari 2018 om 22:22
Vorige nacht gaan slapen rond half 4.
(En dat was nog "vrij vroeg" naar mijn doen. Vaak is het eerder 4 à 5u en geregeld zie ik in de zomer de zon opkomen.)
Opgestaan om half 11.
Vloekend omdat ik zo vroeg op moest voor een feestje.
Normaal zie je mij niet wakker voor 13 à 14 uur tijdens 't weekend.
Ook op werkdagen lig ik zelden voor 2 uur in bed.
En spring eruit om half 8 om om 5 voor 8 weg te zijn.
Vloekend op mijn ochtend-humeur en 't feit dat het midden in de nacht is.
Al heel mijn leven een nachtmens.
Ik zou er dus gewoon heel mijn bio-ritme en leven voor moeten omdraaien en geloof me ... dat werkt gewoon niet bij mij.
Onmogelijk te combineren met een kind dus.
Weinig kinderen die ook gelukkig worden van een moeder die op Spaans uur eet.
Mijn avondeten is net binnen (het is momenteel kwart na 10) en dan is 't nog vrij vroeg.
Het eten staat hier zelden op tafel voor 9 uur 's avonds.
En als man late dienst heeft is het half 11.
Eten om 17 à 18u is gewoon mijn ergste nachtmerrie.
Echt totaal geen honger dan. (Of weer terug honger om 23u.)
Voor 1 of 2 keer - feestje ofzo - wil ik dat nog ondergaan ... voor de komende 18 jaar écht niet.
Geen eten, geen slapen, geen vrijheid, totale overbezorgdheid, altijd achter kinderen aanrennen, 24u op 24 doodvermoeid daarvan, ...
Laat maar zitten die kinderen dus
Ik moet er toch écht te veel voor opgeven.
Of de kinderen groeien hier op in totale anarchie en in no time staat de kinderbescherming voor mijn deur
zondag 4 februari 2018 om 22:37
Nou zo ervaar ik het totaal niet. Speeldates zijn juist relaxed (vriendjes wonen in de straat want voor buurtschool gekozen). Als ze samen spelen heb je er geen kind aan. Hij voetbalt ook vaak buiten voor de deur, dus zie hem soms bijna niet op een dag. Zwemles zaterdagochtend ervaar ik totaal niet als belasting. Vriend brengt en gaat daar lekker een kopje koffie drinken en de krant leden, en ik ga sporten.lisaviva schreef: ↑04-02-2018 20:56School is hier tot en met groep 4 twee dagen tot twaalf en drie dagen tot half drie. Studiemiddagen nog niet meegerekend en in totaal twaalf weken vakantie.
zondag 4 februari 2018 om 22:39
redbulletje schreef: ↑04-02-2018 22:17Ach, een kind kun je überhaupt niet terugdraaien, een sterilisatie mogelijk nog wel. Mag er toch vanuit gaan dat de meeste dertigers wel weten wat ze willen. Een beslissing om een kind op de wereld te zetten wordt ook niet in twijfel getrokken.
Dit ja.