Dreumes topic

zondag 4 februari 2018 om 14:35
Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen..
Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen
Dus als jou kleine nog niet loopt maak je dan niet druk

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen

zondag 4 februari 2018 om 21:23
Hier een zoontje van 16 mnd. Loopt en klimt veel maar zegt nog nauwelijks woordjes. Ach dat komt vast vanzelf, hij brabbelt wel veel. Helaas nu mega verkouden. Gelukkig slaapt ie prima, daarover niks te klagen. Hij kan erg driftig worden als hij zijn zin niet krijgt en doordat hij erg groot is kan dat best pittig zijn.
Voor het tandenpoetsen wel een goede manier gevonden. Hij mag net zoals zijn grote zus op het krukje staan voor de wastafel dan voelt hij zich denk ik erg groot en is het helemaal prima.
Voor het tandenpoetsen wel een goede manier gevonden. Hij mag net zoals zijn grote zus op het krukje staan voor de wastafel dan voelt hij zich denk ik erg groot en is het helemaal prima.
zondag 4 februari 2018 om 21:38
Ons zoontje is inmiddels al 21 maanden. Heeft inmiddels zo'n 15-20 woordjes, maar loopt nog steeds niet los. Er zit gelukkig wel vooruitgang in het lopen langs bank/aan handje en overstappen van tafel naar bank.
Slapen is hier gelukkig nooit een probleem geweest. In het weekend slapen we vaak tot half acht, echt heerlijk
. En tandenpoetsen is een van de weinige dingen die 'moeten'. Gelukkig is dat meestal geen probleem.
Eten is een dingetje. Wisselt enorm en daarom geven we ook nog 2 flessen per dag(hij heeft het hard nodig). Vandaag was gelukkig een goede dag na 2 weken kwakkelen ivm verkoudheden en griepjes.
Ik vind het een heerlijke leeftijd. Kind is vrijwel altijd vrolijk en zo makkelijk aan het lachen te krijgen. Ik vind het ook leuk hoe er steeds meer verbanden worden gelegd. Hij dirigeert zo'n beetje zijn hele bedritueel, van het naar boven gaan tot het drinken van de fles, het tandenpoetsen(hij 'poetst' zelf altijd even na), en het uitdoen van het licht. Hij is inmiddels wel écht baby af, wat moeder weer inspireert tot babykriebels
.
Slapen is hier gelukkig nooit een probleem geweest. In het weekend slapen we vaak tot half acht, echt heerlijk

Eten is een dingetje. Wisselt enorm en daarom geven we ook nog 2 flessen per dag(hij heeft het hard nodig). Vandaag was gelukkig een goede dag na 2 weken kwakkelen ivm verkoudheden en griepjes.
Ik vind het een heerlijke leeftijd. Kind is vrijwel altijd vrolijk en zo makkelijk aan het lachen te krijgen. Ik vind het ook leuk hoe er steeds meer verbanden worden gelegd. Hij dirigeert zo'n beetje zijn hele bedritueel, van het naar boven gaan tot het drinken van de fles, het tandenpoetsen(hij 'poetst' zelf altijd even na), en het uitdoen van het licht. Hij is inmiddels wel écht baby af, wat moeder weer inspireert tot babykriebels

zondag 4 februari 2018 om 21:46
Mijn zoontje is sinds kort een peuter. Maar wat heb ik genoten van de dreumestijd. In een jaar heeft hij leren lopen, praten, fietsen op een driewieler, spelen, doorslapen, knuffelen en kusjes doen, nee zeggen, nee doen, driftbuien ontwikkeld waar je u tegen zegt, zijn eerste grapjes gemaakt, boekjes lezen, de Duplo-apps leren bedienen, klimmen, klauteren en nog veel meer. Ik wens jullie allemaal net zo’n heerlijke dreumestijd toe als wij hebben gehad. Ben benieuwd wat de peuter-fase gaat brengen...
Ik wil ook een motto
zondag 4 februari 2018 om 21:54
Dat klinkt heerlijk imikgirl! Hopelijk komt er net zo'n mooie peutertijd
Maareh over boekjes lezen gesproken. Wanneer gaan kinderen daadwerkelijk naar een verhaaltje luisteren? Ik vind het zo leuk om te lezen maar dochter slaat telkens alle bladzijdes om of gaat iets anders doen
Het lijkt me juist zo knus om een warm slaperig kindje tegen me aan te hebben dat aandachtig luistert naar een verhaaltje. Of is dat te sprookjesachtig?
Maareh over boekjes lezen gesproken. Wanneer gaan kinderen daadwerkelijk naar een verhaaltje luisteren? Ik vind het zo leuk om te lezen maar dochter slaat telkens alle bladzijdes om of gaat iets anders doen

zondag 4 februari 2018 om 22:05
Oh ja, ook een voorleesvraag. Mijn 2 jarige las ik vroeger voor uit Nijntje. Maar mijn dreumes heeft een broertje dood aan voorlezen, dus Nijntje staat garant voor brullen.
Nu heeft hij sinds twee weken ineens interesse in boekjes, maar hij moet ze nog wel zelf vasthouden en omslaan zeg maar. Dus hard karton is wel nodig en niet die mooie scheurbare Nijntjes.
Nu wil ik graag tijdens zijn omslaan af en toe een woordje benoemen. Bijvoorbeeld auto, poes, baby, bal, etc. Een beetje de geijkte baby woordjes.
Maar alle hard kartonnen boekjes die ik nu heb, hebben allemaal OF hele verhalen met complexe plaatjes, of bevatten woorden die mijn dreumes niet gaat uitspreken (xylofoon
)
Dus ik ben op zoek naar een mooi Eerste woordenboek. Eentje met eenvoudige, herkenbare plaatjes en gewoon simpele woorden voor een kind dat zijn eerste woordjes gaat leren. Iemand een leuk boekje aan te raden?
Nu heeft hij sinds twee weken ineens interesse in boekjes, maar hij moet ze nog wel zelf vasthouden en omslaan zeg maar. Dus hard karton is wel nodig en niet die mooie scheurbare Nijntjes.
Nu wil ik graag tijdens zijn omslaan af en toe een woordje benoemen. Bijvoorbeeld auto, poes, baby, bal, etc. Een beetje de geijkte baby woordjes.
Maar alle hard kartonnen boekjes die ik nu heb, hebben allemaal OF hele verhalen met complexe plaatjes, of bevatten woorden die mijn dreumes niet gaat uitspreken (xylofoon

Dus ik ben op zoek naar een mooi Eerste woordenboek. Eentje met eenvoudige, herkenbare plaatjes en gewoon simpele woorden voor een kind dat zijn eerste woordjes gaat leren. Iemand een leuk boekje aan te raden?
zondag 4 februari 2018 om 22:08
Mijn eerste was met 12mnd al gek op samen lezen. Ik las Nijntje voor en hij luisterde. Of we namen samen zo'n plaatjesboek door en hij benoemde alle plaatjes. Maar hij kon dan ook al extreem vroeg praten. Met 7mnd eerste woordje en met 18mnd al 70woorden. Ik heb ze genoteerdMette07 schreef: ↑04-02-2018 21:54Dat klinkt heerlijk imikgirl! Hopelijk komt er net zo'n mooie peutertijd
Maareh over boekjes lezen gesproken. Wanneer gaan kinderen daadwerkelijk naar een verhaaltje luisteren? Ik vind het zo leuk om te lezen maar dochter slaat telkens alle bladzijdes om of gaat iets anders doenHet lijkt me juist zo knus om een warm slaperig kindje tegen me aan te hebben dat aandachtig luistert naar een verhaaltje. Of is dat te sprookjesachtig?
![]()

Mijn dreumes van 14mnd daarentegen kan voorlezen gestolen worden en spreekt nog vrijwel niet.
Dus tja, ieder op zijn tijd denk ik..

zondag 4 februari 2018 om 22:13
Ooohhw leuk topic! Onze jongste is net 14 maanden en het gaat zo hard!! Hij rent al de hele kamer door, kan zelf de bank op en af klimmen, praat de hele dag door (wel onverstaanbaar
) en is een echt draakje; speelgoed afpakken van grote broer en er dan hard mee wegrennen, brood uit de prullenbak vissen en dat lekker opeten, steeds een andere tv zender er op zetten en hij kan werkelijk net zo klinken als een eend
Hij is 'de macho' maar owee als hij in een nieuwe omgeving is, dan rilt ie als een blad aan een boom haha. Echt práchtig wat een heerlijk mannetje. Hij ontwikkelt zich wel veel rapper dan z'n broer dat is soms wel wennen/ gek. Hij eet ook bizar goed, een prullenmand waar je alles in kan gooien hahahaha. Mooi spul dat kleine grut.

zondag 4 februari 2018 om 22:28
Hier ook een dreumesje van 14 maanden. Ik vind het echt een leuke leeftijd. Ze loopt net los, nog met veel vallen en opstaan. We hebben onlangs schoentjes gekocht, maat 20.
Ik merk dat ze wel in een sprongetje zit (denk ik).Ze zit echt in een mamaplakfase, erg gezellig, maar wat onhandig om dingen te moeten doen met 1 hand. Het werkt om haar op een krukje te zetten zodat ze kan meehelpen met koken.
dan krijgt ze een pan en pollepel. Zowieso wil ze overal mee helpen,. Ze is pas tevreden als ze dan ook iets te doen krijgt en anders verzint ze zelf wel wat. Ze kan goed op alle knopjes drukken in huis. Dat blijken er best veel te zijn.
Ze krijgt vanaf baby af aan een babytandenborstel met een gat erin, dan poetst ze zelf haar tanden. Het lijkt er zelfs een beetje op. Daarna poets ik mijn tanden met mijn electrische borstel en na die tijd de hare even na met mijn borstel. Dat werkt wel aardig. (Alternatief is inderdaad de houdgreep)...
Ze is nu bezig met het uitproberen van Nee. Dus het niet teruggeven van dingen zoals de afstandsbedining, niet komen als ik roep en dan giebelen
. Vandaag ging ze op de grond liggen omdat ik haar negeerde terwijl ze opgepakt wilde worden. Ik ben benieuwd, wanneer begint de peuterpubertijd?
Iemand eentip voor een driewieler met duwsrang voor een handige dreumes met niet zulke lange benen? Laatst heb ik er 1 uitgeprobeerd, maar haar benen moesten voor die nog 5 cm groeien.

Ik merk dat ze wel in een sprongetje zit (denk ik).Ze zit echt in een mamaplakfase, erg gezellig, maar wat onhandig om dingen te moeten doen met 1 hand. Het werkt om haar op een krukje te zetten zodat ze kan meehelpen met koken.

Ze krijgt vanaf baby af aan een babytandenborstel met een gat erin, dan poetst ze zelf haar tanden. Het lijkt er zelfs een beetje op. Daarna poets ik mijn tanden met mijn electrische borstel en na die tijd de hare even na met mijn borstel. Dat werkt wel aardig. (Alternatief is inderdaad de houdgreep)...
Ze is nu bezig met het uitproberen van Nee. Dus het niet teruggeven van dingen zoals de afstandsbedining, niet komen als ik roep en dan giebelen

Iemand eentip voor een driewieler met duwsrang voor een handige dreumes met niet zulke lange benen? Laatst heb ik er 1 uitgeprobeerd, maar haar benen moesten voor die nog 5 cm groeien.

maandag 5 februari 2018 om 07:03
Nijntje: heb je een abonnement bij de bieb? Ik zou daar wat boekjes halen. Wij hebben wel een aantal boekjes, maar ik merk dat hij na een aantal keer woordjes oefenen ze niet meer interessant vindt. We hebben nu nieuwe boekjes bij de bieb gehaald en nu oefent hij weer.
Tisookwat: ik denk dat het erg aan het karakter ligt van je kind wanneer de peuterpuberteit begint en hoe heftig het is. De dingen die je noemt, die ze aan het uitproberen is, heeft mijn zoon überhaupt nooit gedaan (iets teruggeven of komen als ik roep, überhaupt opkijken als ik roep). Volgens mij begint het echte nee zeggen meer richting de 2 jaar. Maar hier zijn al genoeg driftbuien. Ik moet altijd vreselijk lachen als hij zo dramatisch op de grond gaat liggen, wel stilletjes natuurlijk.
Tisookwat: ik denk dat het erg aan het karakter ligt van je kind wanneer de peuterpuberteit begint en hoe heftig het is. De dingen die je noemt, die ze aan het uitproberen is, heeft mijn zoon überhaupt nooit gedaan (iets teruggeven of komen als ik roep, überhaupt opkijken als ik roep). Volgens mij begint het echte nee zeggen meer richting de 2 jaar. Maar hier zijn al genoeg driftbuien. Ik moet altijd vreselijk lachen als hij zo dramatisch op de grond gaat liggen, wel stilletjes natuurlijk.
maandag 5 februari 2018 om 07:50

maandag 5 februari 2018 om 08:50
Hier een zoon van 11 maand, volgende maand dus alweer z’n eerste verjaardag te vieren!
Nijntje, hier heb ik zo’n dik kartonnen boekje met woordjes ooit bij de Kruidvat meegenomen. Met simpele maar herkenbare plaatjes en korte woordjes (huis, boom, auto, trein, etc.). Maar die hebben ze niet vast in t assortiment helaas. Heb al een plaatje gezocht, maar kan t niet vinden.
Hier loopt hij langs de bank/tafel/keukenkastjes sinds 9 mnd. Gaat nu al aardig snel, maar hij is erg voorzichtig dus laat zich nog niet los, zelfs niet een klein beetje.
Hij zegt papa/mama en iets wat op oma lijkt. Verder veel onverstaanbare verhalen.
Verder goed qua eten, het is een lange slanke jongen, gek op brood en banaan, wat minder dol op warm eten.
En t is een meesterslaper, daar kan ik niet over klagen. Slaapt van 19-7u en dan ‘s ochtends van ca half 10 tot 11, half 12 en ‘s middags van ca 14-16. En valt meestal geruisloos in slaap, tegenwoordig nog wat verhalen te vertellen maar het is altijd snel stil.
En leuk topic om mee te lezen en af en toe mee te schrijven
Nijntje, hier heb ik zo’n dik kartonnen boekje met woordjes ooit bij de Kruidvat meegenomen. Met simpele maar herkenbare plaatjes en korte woordjes (huis, boom, auto, trein, etc.). Maar die hebben ze niet vast in t assortiment helaas. Heb al een plaatje gezocht, maar kan t niet vinden.
Hier loopt hij langs de bank/tafel/keukenkastjes sinds 9 mnd. Gaat nu al aardig snel, maar hij is erg voorzichtig dus laat zich nog niet los, zelfs niet een klein beetje.
Hij zegt papa/mama en iets wat op oma lijkt. Verder veel onverstaanbare verhalen.
Verder goed qua eten, het is een lange slanke jongen, gek op brood en banaan, wat minder dol op warm eten.
En t is een meesterslaper, daar kan ik niet over klagen. Slaapt van 19-7u en dan ‘s ochtends van ca half 10 tot 11, half 12 en ‘s middags van ca 14-16. En valt meestal geruisloos in slaap, tegenwoordig nog wat verhalen te vertellen maar het is altijd snel stil.
En leuk topic om mee te lezen en af en toe mee te schrijven

maandag 5 februari 2018 om 09:14
Onze dreumes van 15 maanden vindt het Nijntje Aanwijsboek heel leuk.Nijntje* schreef: ↑04-02-2018 22:05Oh ja, ook een voorleesvraag. Mijn 2 jarige las ik vroeger voor uit Nijntje. Maar mijn dreumes heeft een broertje dood aan voorlezen, dus Nijntje staat garant voor brullen.
Maar alle hard kartonnen boekjes die ik nu heb, hebben allemaal OF hele verhalen met complexe plaatjes, of bevatten woorden die mijn dreumes niet gaat uitspreken (xylofoon)
Meteen een tvp

maandag 5 februari 2018 om 09:23
Voor korte woordjes op dikke bladzijdes kan ik Nijntje aanwijsboek aanraden: https://www.bol.com/nl/p/nijntje-aanwij ... 059528211/
Dat boek is hier de bom. Dreumes kan het zelf omslaan en de woordjes zijn kort en makkelijk
Dit boek Nijntje, wat beweegt daar? is ook leuk: https://www.bol.com/nl/p/wat-beweegt-da ... ypedsearch
Daar zit vilt tussen te bladzijdes om ze extra dik te maken. Dat is ook weer goed voor de fijne motoriek. Dreumes hier volgt de 'bewegingen' met zijn vingertje op te bladzijdes. Die voelen namelijk ook als vilt ipv papier.
Dat boek is hier de bom. Dreumes kan het zelf omslaan en de woordjes zijn kort en makkelijk

Dit boek Nijntje, wat beweegt daar? is ook leuk: https://www.bol.com/nl/p/wat-beweegt-da ... ypedsearch
Daar zit vilt tussen te bladzijdes om ze extra dik te maken. Dat is ook weer goed voor de fijne motoriek. Dreumes hier volgt de 'bewegingen' met zijn vingertje op te bladzijdes. Die voelen namelijk ook als vilt ipv papier.

maandag 5 februari 2018 om 09:41
Hier ook zo'n drama-king

We hopen dat het beter gaat als die zich wat meer kan uiten.
@voorlezen: we hebben sinds die 8wk is een abo bij de bieb, maar de laatste maanden heeft die geen geduld meer om voor een boekje te gaan zitten (wel voor de tv, het is net zijn vader), dus lees ik maar wat in het luchtledige voor terwijl Puk zich ergens anders in de kamer met zijm blokken ofzo vermaakt... Hoop dat die er toch wat van op pikt

maandag 5 februari 2018 om 09:41
Wat een leuk herkenbaar topic!
Hier een kleine meid van 18 maanden met een sterke wil.
Eten gaat prima, ze kan echt genieten van aardappels, broccoli, kaas, eieren en brood. De rest wordt voornamelijk gedoogd (maar meestal wel gegeten).
Praten doet ze niet, maar boekjes lezen soms wel 10 per dag...
Wat ze voornamelijk vertikt te doen is de nacht doorslapen... Wordt er ondertussen toch wel heel erg moe van! Ze lijkt snachts ook gewoon honger te hebben dus krijgt dan nog een papfles. Iemand misschien de gouden tip?
Eten gaat prima, ze kan echt genieten van aardappels, broccoli, kaas, eieren en brood. De rest wordt voornamelijk gedoogd (maar meestal wel gegeten).
Wat ze voornamelijk vertikt te doen is de nacht doorslapen... Wordt er ondertussen toch wel heel erg moe van! Ze lijkt snachts ook gewoon honger te hebben dus krijgt dan nog een papfles. Iemand misschien de gouden tip?
Hier word ik niet vrolijk van!

maandag 5 februari 2018 om 09:44
RobinaGeus schreef: ↑05-02-2018 09:41Wat een leuk herkenbaar topic!
Hier ook nachtelijke honger. Wij stoppen er dan een banaan in

En vannacht heb ik er een extra deken op gelegd en verdomd.. hij was pas 06.00 uur wakker

maandag 5 februari 2018 om 09:49
Heb jij ook wel eens een 'nachtelijke schijn banaan'? Dus wakker worden, banaan aanbieden en dat er dan een muizig hapje van wordt genomen en daarna niks meer?
Mijn man doet vaak de nachtdienst en als ik dan 'smorgens in de keuken kom ligt er een banaan met een pietepeuterig hapje uit

maandag 5 februari 2018 om 09:53
Haha ja die ookBahcoBarbie schreef: ↑05-02-2018 09:49Heb jij ook wel eens een 'nachtelijke schijn banaan'? Dus wakker worden, banaan aanbieden en dat er dan een muizig hapje van wordt genomen en daarna niks meer?
Mijn man doet vaak de nachtdienst en als ik dan 'smorgens in de keuken kom ligt er een banaan met een pietepeuterig hapje uit![]()