Ik voel me genaaid

04-02-2018 18:48 107 berichten
Een paar maanden geleden kreeg ik verkering. Hoewel ik al duidelijk had gemaakt dat ik een borderliner was, was dat geen probleem. We deden langzaam aan en zowaar het was een leuke relatie. Vooral omdat we elkaar al kenden en hij ook werkzaam was in het sociale circuit kon ik op begrip rekenen. Bovendien hij had erger meegemaakt dan borderliners.

Helaas bleek dat na een paar flinke clashes (niet mijn schuld) vanwege zijn gezondheids problemen waar hij heel achteloos over deed een paar weken geleden het hoge woord er uit kwam: hij was waarschijnlijk een asperger. Dat waarschijnlijk kan ik intussen wegstrepen want hij is een asperger bij al wat ik opzocht kwam ik hem tegen. Om een lang verhaal kort te maken het is geëindigd in een flinke ruzie. Omdat ik in die tussen tijd al had gezien waar de stress vandaan kwam en de ontkenningen van zijn problemen. Ik heb hem proberen te helpen/tegemoet te komen maar ik zit zelf op dit moment in mijn privé leven met een aantal zaken die ook voorrang hebben.

Had ie nou eerlijk geweest van het begin had het denk ik anders kunnen aflopen. Maar nu voel ik me gewoon erg kwaad. Vooral omdat het een tijd is goed gegaan en zolang we samen ontspannen waren gingen we goed, heel goed. Ik weet niet of het ooit nog goed komt (!), maar bij ontkenning van de situatie is geen van ons geholpen.
duistercontinent schreef:
04-02-2018 22:07
Ik accepteer mijn vriend wel zoals hij is. Maar er zijn een bepaald aantal zaken die het bemoeilijken. Ik weet wel zeker dat als hij als hij een andere vrouw heeft dat die dezelfde moeilijkheden krijgt. Dat is in al zijn vorige relaties gebeurt.
Of hij vind iemand met dezelfde opvattingen en denkbeelden.
Of hij blijft zich stukbijten op de verschillen.
Maar dat is niet langer relevant voor jou. Jullie hebben je erop stuk gebeten. Tijd om hem te laten gaan en op zoek te gaan naar iemand met dezelfde manier van in het leven staan als jij.
Ik accepteer mijn vriend wel zoals hij is. Maar er zijn een bepaald aantal zaken die het bemoeilijken. Ik weet wel zeker dat als hij als hij een andere vrouw heeft dat die dezelfde moeilijkheden krijgt. Dat is in al zijn vorige relaties gebeurt.
Is het niet zo dat jou stoornis de zaken net zo goed bemoeilijken ? En dat jullie onder andere daarom misschien niet bij elkaar passen ? Je weet toch wel dat het onbegonnen werk is om een ander te willen veranderen ?
tarataz schreef:
04-02-2018 22:11
Is het niet zo dat jou stoornis de zaken net zo goed bemoeilijken ? En dat jullie onder andere daarom misschien niet bij elkaar passen ? Je weet toch wel dat het onbegonnen werk is om een ander te willen veranderen ?
Omdat zijn opvatting van een relatie gelijk is aan het bouwen van een prefab huis is. Het moet er binnen een week staan en alles moet gelijk goed zijn. Dat het in de praktijk niet zo is levert behoorlijk wat misvattingen op. Tel daarbij nog wat excentrieke opvattingen over intimiteit, dat hij niet bepaald sociaal handig is (ook al vindt hij van wel) grapjes, nuances, sarcasme niet snapt en bij tijd en wijle behoorlijk naïef is. Ik wil hem niet veranderen, wel altijd naar gestreefd naar een midden te vinden.
:popcorn: te bizar
04-02-2018 22:21
Omdat zijn opvatting van een relatie gelijk is aan het bouwen van een prefab huis is. Het moet er binnen een week staan en alles moet gelijk goed zijn. Dat het in de praktijk niet zo is levert behoorlijk wat misvattingen op. Tel daarbij nog wat excentrieke opvattingen over intimiteit, dat hij niet bepaald sociaal handig is (ook al vindt hij van wel) grapjes, nuances, sarcasme niet snapt en bij tijd en wijle behoorlijk naïef is. Ik wil hem niet veranderen, wel altijd naar gestreefd naar een midden te vinden.
Wees blij dat je meer ellende bespaard blijft. Echt hoor, ik heb een lange relatie gehad met iemand met asperger en heb er flink last van gehad.
Maar lieve Duistercontinent, dat zijn ZIJN levenslessen die hij moet leren. Dat het zo niet werkt.
Dat kan alleen maar door Heel Vaak op zijn bek te gaan blijkbaar.
Je kan er niets aan veranderen. Alleen hij.
Ja, dus ...
jullie willen/denken allebei wat anders dan de ander. Het is niet echt ingewikkeld hoor. Dit gaat ‘m niet worden.
MinkeDeWit schreef:
04-02-2018 22:24
Wees blij dat je meer ellende bespaard blijft. Echt hoor, ik heb een lange relatie gehad met iemand met asperger en heb er flink last van gehad.
Het vreemde is dat ik een paar jaar geleden iemand met asperger leerde kennen, die stond daar heel anders in. Die had het geaccepteerd en ging er goed mee om. Het is een van de aardigste mensen die ik ken. Maar die tobde weer met wat anders, die werd heel depressief als hij geen werk had.
Doreia schreef:
04-02-2018 22:24
Maar lieve Duistercontinent, dat zijn ZIJN levenslessen die hij moet leren. Dat het zo niet werkt.
Dat kan alleen maar door Heel Vaak op zijn bek te gaan blijkbaar.
Je kan er niets aan veranderen. Alleen hij.
Dat weet ik lieve Doreia maar dat is het als je om mensen geeft; je gunt het ze niet.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 15-03-2019 18:52
Reden: privacy
98.59% gewijzigd
Nav__ schreef:
:popcorn: te bizar
ja
vind aspergers beter te doen dan borderliners
Ik vind zoals jij het verteld, het meer als een soort "hulpverlenersrelatie" naar elkaar overkomen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
S-Meds schreef:
05-02-2018 00:14
vind aspergers beter te doen dan borderliners
Allebei toch eigenlijk niet?
sinnombre schreef:
05-02-2018 00:34
Allebei toch eigenlijk niet?
nee maar als het dan moet liever de asperger
Dat klinkt helemaal niet alsof jullie het ook leuk gehad hebben.
De zaken die het bemoeilijken maken dus een relatie tussen jullie onmogelijk. Punt.
Als je hem accepteert, accepteer je ook dat het niet werkt.
En al gebeurt het hem nog 100 keer, dat is zijn probleem.

Als ik jou lees heeft het allemaal weinig met wel of geen autisme te maken. Want of hij nou wel of geen diagnose heeft, het past gewoon niet.

En het idee dat mensen met autisme geen relatiemateriaal zijn stuit me enorm tegen de borst.
Net als het idee dat mensen met borderline geen relatiemateriaal zouden zijn.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
05-02-2018 06:52
De zaken die het bemoeilijken maken dus een relatie tussen jullie onmogelijk. Punt.
Als je hem accepteert, accepteer je ook dat het niet werkt.
En al gebeurt het hem nog 100 keer, dat is zijn probleem.

Als ik jou lees heeft het allemaal weinig met wel of geen autisme te maken. Want of hij nou wel of geen diagnose heeft, het past gewoon niet.

En het idee dat mensen met autisme geen relatiemateriaal zijn stuit me enorm tegen de borst.
Net als het idee dat mensen met borderline geen relatiemateriaal zouden zijn.
Dit. En die diagnose is niet eens gesteld. Er is slechts door een professional gesproken over symptomen, waarop TO het 'waarschijnlijk' weglaat. Die kan namelijk diagnosticeren aan de hand van een Google-lijstje, om deze man vervolgens af te wijzen op de diagnose die zij ten onrechte gesteld heeft.

Stop eens met dat gelabel. Je doet jezelf tekort ('ik ben een bordie', nee... je HEBT borderline en daarnaast talenten, vrienden, familie, valkuilen, enzovoort), maar hem ook.

Jullie passen niet bij elkaar. Punt. Meer hoef je er niet van te maken. Is totaal niet relevant.
04-02-2018 22:34
Dat weet ik lieve Doreia maar dat is het als je om mensen geeft; je gunt het ze niet.
En soms gun je hen de levenslessen liever eerder dan later. Maar heb onthouden van die levenslessen is juist niet helpend en liefdevol.
Je draaft nu echt door.
Het klikt blijkbaar niet en je kan een ander niet veranderen.
HIJ wilt het niet of is er nog niet klaar voor.
Je zit nu zelfs mensen die asperger hebben te vergelijken.
Niemand is hetzelfde!

Edit/ hij heeft nog niet eens officieel de diagnose gehad.
Weet je dat je hem met dit gedrag juist alleen maar weg zal jagen?
Ik zou het er echt benauwd van krijgen als mijn vriend denkt alles beter te weten en mij wilt gaan vertellen hoe ik precies moet gaan leven.
Ik schrik ook elke keer weer van het feit dat als je een borderliner bent dat het dan wel aan jou zal liggen.

Als ik het hele traject met mijn vriend overdenk heeft hij het min of meer wel verpakt. Grapjes makend over zijn gedrag of er vrij achteloos overdoen. Zoals gezegd ik kan niet vanwege de herkenbaarheid alles vertellen. Laten we het er maar bij houden dat het de wandelende ambivalentie is. Maar als ik de checklist van asperger en afcheck bekijk bij PAS dan kom ik mijn vriend gewoon ( dit nadat hij het verteld had dat hij mogelijk asperger had) tegen.

Of asperger erger dan borderliner is valt te betwisten. Over borderliner is veel geschreven en niet iedereen is het zelfde. In het dagelijkse leven ben ik saai, in staat lange vriendschappen te onderhouden, en ben verre van drank, drugs en seks. Ik heb alleen wat moeite met grenzen maar daar heb ik ook een weg gevonden. In zijn geval is er veel wat de 'normale' verhouding tussen mannetje en vrouwtje veel in de weg staat.

In het geval van mijn vriend pasten we best wel bij elkaar, omdat er toch veel goede dingen waren. Maar het is vrij ironisch allemaal. Ik weet niet hoe het loopt of we nog contact krijgen ik zie het allemaal wel.
even kijken, dus je verwijt hem dat hij niet open is geweest over iets waarvan hij graag wil doen alsof er niet echt iets aan de hand is en je wil hem helpen met dat iets waarbij hij geen therapeut kon gebruiken.... lekker zinnig

heeft allemaal weinig te maken met hem accepteren zoals hij is hoor

pot verwijt de ketel situatie
Lorem Ipsum
Je blijft hangen in die labels. Waarom? Jullie passen niet bij elkaar. Houdt het daar gewoon op.

Je zegt dat jullie geen twintig meer zijn. Tot nu heeft jouw vriend zich prima gered op zijn eigen manier. Voor hem is dat blijkbaar voldoende, voor jou niet. Dus: jullie verwachtingen zijn niet met elkaar te verenigen.

Laat het daarbij en ga elk je eigen weg.
Je kan er nog 3 jaar over doorpraten, analyseren en evalueren maar wat heb je daar aan?
Hij heeft rare trekjes.
Maakt het dan uit of die trekjes autisme heten of gewoon rare trekjes?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven