Ouders helpen?

05-02-2018 13:47 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Je ouders ( beiden pensioenleeftijd)
moeten een rekening betalen van 900 euro, dit kunnen ze niet, moeten hiervoor in het rood staan.
Jij biedt aan , om van je eigen geld, hun te helpen, zonder overleg met partner , samen hardwerkend en 3 kleine kinderen.
Je ouders gaan vervolgens wel 2x op vakantie en kopen van allerlei cadeautjes en kleren voor jullie kinderen.
Een lening, betalen mijn ouders wel terug, bespreekbaar maken met partner of niet?
Verzwijgen naar partner? En wat als partner er wel achter komt?
Vivaatjei schreef:
05-02-2018 14:29
Ik vind ook niet kunnen als je geld leent van kind en vervolgens daar alleen maar leuke dingen mee doet.
Daar heb jij dus niets mee te maken. Het is jouw geld niet en jij hebt niets te zeggen over hoe zij hun geld besteden.
Life is short. Eat dessert first.
Je had degene kunnen zijn waar hij naar toe kwam om dit rustig te bespreken. Die boot heb je nu gemist. Dat hij het niet eerder durfde te bespreken met je is wel duidelijk. Jij had het idd veroordeeld en mogelijk zelfs geweigerd.

Ik zou mij ouders echt geen geld weigeren. Hoe zie je dat voor je? Ik zou wel met ze gaan praten wat er speelt en afspraken maken, en op de achtergrond met mijn man sparren hoe hiermee om te gaan.

Zo te lezen is jullie relatie verstoord. Met je schoonouders, maar ook met je man.
Vivaatjei schreef:
05-02-2018 13:56
Hij heeft het wel van zijn eigen geld betaald, is zijn eigen rekening. En inderdaad hij was bang dat ik het zou afkeuren. Dus voor de lieve vrede niets gezegd
Moet hij toch zelf weten? Zijn rekening, zijn geld.
Of zijn jullie helemaal financieel in elkaar verweven, gehuwd in GVG en moet alles verantwoord worden?
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Misschien even time-out, met je man praten, je excuus aan bieden, ook aan je schoonouders.

Als er nog meer speelt zou ik eens met elkaar goed gaan praten.
Zou echt mn excuus niet aanbieden, dat horen zij te doen. Lenen van je kind en dan wel 2x op vakantie gaan.....
Pluisi schreef:
05-02-2018 14:48
Zou echt mn excuus niet aanbieden, dat horen zij te doen. Lenen van je kind en dan wel 2x op vakantie gaan.....
excuus aanbieden voor eigen aandeel in een conflict, is niks mis mee
Vivaatjei schreef:
05-02-2018 13:57
Hij had op zijn minst bespreekbaar kunnen maken.
Het zal wel verkeerd vallen hier, maar ik kan me gezien deze reactie wel een beeld vormen waarbij ik snap dat je man geen zin heeft dit te bespreken. Je zegt het niet, maar je klinkt in mijn subjectieve waarneming alsof je wel degelijk zeggenschap claimt over zijn keuze. En hij heeft kennelijk geen zin in het soort discussies dat dat oplevert, en doet dus met zijn eigen geld voor zijn eigen ouders wat hem goed dunkt.

Ik zou me zeker zorgen maken. Over zijn onwil zoiets met je te bespreken. Over wat jij doet waardoor hij die onwil heeft. Positief benaderd hebben jullie beiden een kans iets over jezelf, elkaar, en jullie relatie te leren.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Pluisi schreef:

Tja, zodra je geld uitleent is het niet meer van jou. De ontvanger kan er mee doen wat hij/zij wil. Ook als dat iets is waarvoor hij het geld niet bedoeld had.

Je kunt hooguit als je zoiets constateert besluiten dat je niets meer aan die mensen leent en volgende keer. Of voorwaarden aan de lening verbinden door bijvoorbeeld zelf die rekening te betalen.
JollyRider schreef:
05-02-2018 14:52
Het zal wel verkeerd vallen hier, maar ik kan me gezien deze reactie wel een beeld vormen waarbij ik snap dat je man geen zin heeft dit te bespreken. Je zegt het niet, maar je klinkt in mijn subjectieve waarneming alsof je wel degelijk zeggenschap claimt over zijn keuze. En hij heeft kennelijk geen zin in het soort discussies dat dat oplevert, en doet dus met zijn eigen geld voor zijn eigen ouders wat hem goed dunkt.

Ik zou me zeker zorgen maken. Over zijn onwil zoiets met je te bespreken. Over wat jij doet waardoor hij die onwil heeft. Positief benaderd hebben jullie beiden een kans iets over jezelf, elkaar, en jullie relatie te leren.
Zo mee eens.
Pluisi schreef:
Ze hebben van TO niets geleend.
(Dead Kennedys)
Dat hij het voor de lieve vrede niet heeft willen vertellen kan uiteraard ook iets over jou zeggen. Misschien had hij sowieso geen begrip van jou verwacht. Toestemming hoefde hij niet te vragen aangezien hij het van zijn eigen geld heeft gegeven/geleend.
Vivaatjei schreef:
05-02-2018 14:11
Ben hier erg van geschrokken en ben ook boos, dat ze alledrie dit achter mijn rug om hebben geregeld. Schoonouders liepen hier laatst boos weg , mijn manwas er niet, toen ik hun hierop aansprak. Ik mocht dus niets tegen mijn ouders zeggen , want volgens schoonmoeder hang ik altijd vuile was buiten. Ik heb nog gezegd dat wij 3 jonge kinderen hebben en als ze geen geld hebben niet op vakantie konden, weg waren ze...
Waarom spreek je hun aan op iets wat je man gedaan heeft?

En dat ze liever niet hebben dat je het aan iemand anders verteld, kan ik wel begrijpen. Hoe lullig is het dan je geld van je kinderen moet lenen als ouder zijnde.

Die vakanties en cadeaus waren misschien al betaald voordat die rekening kwam. En anders is het hun keuze om hun geld op deze manier uit te geven en is het de keuze van jouw man om hierin mee te gaan of niet. Dat hij het van zijn eigen geld doet is dan alleen maar goed, want jullie als gezin zouden hier geen last van mogen ondervinden.

Ik ben het ermee eens dat je man dit met jou had kunnen bespreken, maar voor de rest heb jij hier helemaal niets mee te maken
lilalinda schreef:
05-02-2018 14:49
excuus aanbieden voor eigen aandeel in een conflict, is niks mis mee
Eens. Als dat de lucht helpt te klaren is het het toch waard. Dan krijgt iedereen weer adem en kan je echt gaan luisteren en praten. Er is toch ook geen andere optie. Het zijn de ouders van je man, de opa en oma van je kinderen.

Vaak hou je gedrag met elkaar in stand. Zoek de verandering bij jezelf dan verandert er hoe dan ook iets ten positieve.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Roos_van_Leary

:rose: (toepasselijk een roosje)
Overigens, het zou niet in mijn hoofd opkomen om mijn ouder geld te lenen en dat niet aan mijn partner te vertellen. Het is mijn geld, HV en al, maar ik vind het vrij normaal om zoiets te delen met mijn partner. Aan de andere kant, ik zou niet echt uit mijn panty schieten als mijn partner zoiets zou doen zonder het te vertellen.

Overleggen zou ik dan weer onzin vinden.
(Dead Kennedys)
Hij had het beter gewoon verteld. Maar ach, ik zou me er niet druk om maken.
Wel sneu, dat mensen op die leeftijd nog financieel geholpen moeten worden, trouwens.
Die mensen kunnen gewoon niet met geld omgaan, wel 2 vakanties boeken en geen buffer van 1000 euro hebben om een rekening te betalen.
Daar moet je man eens over nadenken voordat hij weer geld uitleent.
Ik ben er ook van geschrokken dat zijn ouders geld nodig hadden. En daarbij heeft schoonmoeder altijd commentaar op mij als ik iets goedkoops haal, en daarom vond ik het ook zo vreemd.
Vivaatjei schreef:
05-02-2018 15:16
Ik ben er ook van geschrokken dat zijn ouders geld nodig hadden. En daarbij heeft schoonmoeder altijd commentaar op mij als ik iets goedkoops haal, en daarom vond ik het ook zo vreemd.
waarom trek je het je aan?
Jij hebt met je man afgesproken jullie financien te scheiden. Laat hem toch
Vivaatjei schreef:
Ik weet dat ik een oude lul ben enzo, maar mijn ervaring, voor wat die waard is, leert me dat een gebeurtenis in een relatie meestal wel een symptoom is maar zelden het echte probleem. Ik heb alleen wat je schrijft natuurlijk, maar uit wat je schrijft zie ik een paar onderwerpen die mij boeiender schijnen dan het uitlenen van dit geld:
- je relatie met je schoonouders, en de positie die je man daarin kiest
- je relatie met je man, de mate van vrijheid en controle die jullie ervaren en werkelijk willen
(Dead Kennedys)
Vivaatjei schreef:
Je haalt twee dingen door elkaar: jij keurt het gedrag van je schoonmoeder af. Jouw man heeft hen geld geleend en dat is onder meer opgegaan aan vakantie en cadeaus. Van dat eerste mag je vinden wat je wilt en daar kun je op reageren. Maar je moet het niet laten meewegen in dat tweede. Want dat is iets tussen je man en zijn ouders.

Wat wil je eigenlijk horen van je man? En van je schoonouders? En van ons?
Je haalt wel een paar goede punten aan Jolly Rider. Ik wil daar ook niet te diep op ingaan i.v.m. Herkenbaarheid.
En wat zit je precies dwars?
1. Het gedrag van je schoonouders.
2. Het feit dat je man dit niet aan jou heeft verteld.
3. Je schoonouders gebruiken het geleende geld voor cadeaus en vakantie.

Wat zit je nou precies dwars? En waar komt dat dan vandaan?
Vivaatjei schreef:
05-02-2018 15:33
Je haalt wel een paar goede punten aan Jolly Rider. Ik wil daar ook niet te diep op ingaan i.v.m. Herkenbaarheid.
Hoeft ook niet he. Maar praat wel met je man. Als je toch in een relatie zit, kan je net zo goed proberen het zo leuk mogelijk te houden. Het is zo makkelijk soms om in boosheid en teleurstelling te verzanden, maar je hebt er zo weinig aan he :)
(Dead Kennedys)
Wat moet er volgens jou precies besproken worden nu dan? Partner heeft geld geleend aan ouders, ouders betalen het terug maar gaan daarnaast ook 2x op vakantie en kopen kadootjes. Misschien heeft partner wel aangegeven dat ze het gerust in termijnen kunnen terugbetalen omdat hij het niet zo mist zodat ze ook nog wat leuke dingen kunnen doen?

Verder geef je aan dat het zijn geld is, daar mag hij mee doen wat hij wil, inclusief uitlenen aan zijn ouders.

Dat hij het niet tegen jou gezegd heeft/met jou besproken heeft, zal wel een reden hebben vermoed ik. Je komt in je OP en reacties erg verbaal agressief over. Wat je tegen je schoonouders hebt gezegd vind ik niet kunnen trouwens, dat je dit zo voelt begrijp ik heel goed, dat je het wil bespreken snap ik ook, maar dat had je in dit geval toch echt eerst met je partner moeten bespreken. Jij hebt bot gezegd helemaal niets te maken met deze lening.
Het is maar goed dat ik erachter ben gekomen, Hij had anders nooit wat gezegd zei die. En als schoonouders nog meer geld nodig hadden , of zus later, zo gaat dat vaak, van het 1 komt hèt ander.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven