Bijstand?
maandag 5 februari 2018 om 17:29
Hoi allemaal,
De situatie is als volgt:
- samenwonend
- voltijd student
- baan van 20 uur in de week
- vanaf 1 oktober geen studiefinanciering/lening meer
- vanaf 1 oktober verplicht 40u per week stage lopen 1,5 jaar.
Het probleem:
Doordat ik vanaf 1 oktober niet meer mag lenen en wel 40uur stage moet gaan lopen waardoor ik ook niet meer kan werken, komt het er eigenlijk op neer dat ik vanaf 1 oktober geen inkomen meer heb. Dit zou betekenen dat ik 1,5 jaar lang van mijn tot dan toe opgebouwde spaargeld moet leven, wat neerkomt op een bedrag van ongeveer €15000,-. Kort gezegd: dit heb ik niet. Ik ben al een redelijk eind want zet nu al alles opzij wat ik heb, maar dat bedrag ga ik nooit halen.
Nu is het zo dat je voor bijstand sollicitatieplicht en dergelijke hebt, maar ik héb al een baan en een opleiding. Ik val hierdoor bij elke uitkering buiten de voorwaarden waar je aan moet voldoen.
Is er iemand die weet of ik misschien toch in aanmerking kom voor een of andere tegemoetkoming? Anders moet ik stoppen met mijn opleiding omdat ik daar dan gewoonweg niet genoeg geld voor heb en dat zou ik doodzonde vinden..
Ik heb al contact opgenomen met het UWV maar daar werd me verteld dat ze me niet kunnen helpen omdat zij alleen aanvragen doen en geen informatiegesprekken. Dus daar schiet ik verder ook weinig mee op.
Zijn er mensen hier die hier verstand van hebben en/of me advies kunnen geven?
De situatie is als volgt:
- samenwonend
- voltijd student
- baan van 20 uur in de week
- vanaf 1 oktober geen studiefinanciering/lening meer
- vanaf 1 oktober verplicht 40u per week stage lopen 1,5 jaar.
Het probleem:
Doordat ik vanaf 1 oktober niet meer mag lenen en wel 40uur stage moet gaan lopen waardoor ik ook niet meer kan werken, komt het er eigenlijk op neer dat ik vanaf 1 oktober geen inkomen meer heb. Dit zou betekenen dat ik 1,5 jaar lang van mijn tot dan toe opgebouwde spaargeld moet leven, wat neerkomt op een bedrag van ongeveer €15000,-. Kort gezegd: dit heb ik niet. Ik ben al een redelijk eind want zet nu al alles opzij wat ik heb, maar dat bedrag ga ik nooit halen.
Nu is het zo dat je voor bijstand sollicitatieplicht en dergelijke hebt, maar ik héb al een baan en een opleiding. Ik val hierdoor bij elke uitkering buiten de voorwaarden waar je aan moet voldoen.
Is er iemand die weet of ik misschien toch in aanmerking kom voor een of andere tegemoetkoming? Anders moet ik stoppen met mijn opleiding omdat ik daar dan gewoonweg niet genoeg geld voor heb en dat zou ik doodzonde vinden..
Ik heb al contact opgenomen met het UWV maar daar werd me verteld dat ze me niet kunnen helpen omdat zij alleen aanvragen doen en geen informatiegesprekken. Dus daar schiet ik verder ook weinig mee op.
Zijn er mensen hier die hier verstand van hebben en/of me advies kunnen geven?
maandag 5 februari 2018 om 17:44
Je krijgt 4 jaar prestatiebeurs en 3 jaar lening. 1 oktober eindigt het derde jaar van de leningRaveMeisje schreef: ↑05-02-2018 17:42Is je prestatiebeurs opgehouden en moet je nu dan lenen of zit je nu aan de max van 10 jaar?
maandag 5 februari 2018 om 17:44
We wonen al 2 jaar samen en geld was nooit eerder een probleem. Die stage valt gewoon net kut omdat net dan m’n lening stopt.closednote schreef: ↑05-02-2018 17:43Lijkt mij een gevalletje te vroeg samenwonen. Ik snap helemaal dat jullie op jullie leeftijd graag samen wilden wonen maar als dat financieel niet kan dan kan het niet.
maandag 5 februari 2018 om 17:46
Vanwaar die verontwaardiging? Dat ze anderhalf jaar voor niks voor onze maatschappij moet werken lijkt me eerder iets om verontwaardigd over te zijn.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
Vriend heeft geen ouders meer, vandaar dat we een paar jaar terug ook samen zijn gaan wonen omdat we beiden nergens heen konden. Anders hadden we dit uitgesteld om meer te kunnen sparen.
Sowieso wordt er naar het gezamenlijk inkomen gekeken. Ligt dit boven bijstandsnorm, dan ontvangen jullie niets. Daarnaast is er nog een eigen vermogen toets en moet je beschikbaar zijn voor werk.
Kortom, op dit moment kom je hie niet voor in aanmerking. Overleg eens met de deskundige op jouw opleising.
Kortom, op dit moment kom je hie niet voor in aanmerking. Overleg eens met de deskundige op jouw opleising.
maandag 5 februari 2018 om 17:47
Zou te gek voor woorden zijn als je je studie moet stoppen.melliflvovs schreef: ↑05-02-2018 17:45Die staat aan en ik werk zoveel als ik kan. Ik hoop de €8000 te halen voor 1 okt, maar dat is lang niet wat ik nodig heb..
Kan je de stage in deeltijd doen?
Is dat bespreekbaar?
maandag 5 februari 2018 om 17:48
Hoe kan je dit niet hebben zien aankomen ?
Wat Closednote zegt, beiden studeren en afhankelijk zijn van studiefinanciering is geen goede basis om te gaan samenwonen, helemaal niet als die afhankelijkheid van de stufie stopt nog voor je je diploma hebt gehaald. Dat is ook het hele idee van een studie doen en studiefinanciering, om jezelf daarna te kunnen redden om de arbeidsmarkt. Je bent al een langstudeerder, en dan nu ook nog aanspraak willen maken op een sociaal vangnet ? Wat slap.
Wat Closednote zegt, beiden studeren en afhankelijk zijn van studiefinanciering is geen goede basis om te gaan samenwonen, helemaal niet als die afhankelijkheid van de stufie stopt nog voor je je diploma hebt gehaald. Dat is ook het hele idee van een studie doen en studiefinanciering, om jezelf daarna te kunnen redden om de arbeidsmarkt. Je bent al een langstudeerder, en dan nu ook nog aanspraak willen maken op een sociaal vangnet ? Wat slap.
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
maandag 5 februari 2018 om 17:49
Volgens mij heb je nu een paar opties, want je zult geen recht hebben op een uitkering, want zij gaan echt niet opdraaien voor de kosten van je opleiding:
- Studie verder in deeltijd doen en een leer/werkplek zoeken waarbij je dus al betaald krijgt.
- Eerst gaan werken, het geld dat je nodig hebt bij elkaar sparen en dan alsnog de stage gaan lopen om je studie af te maken.
- Ergens anders een lening afsluiten om het te kunnen betalen (alhoewel dit mij niet heel verstandig lijkt).
- Studie verder in deeltijd doen en een leer/werkplek zoeken waarbij je dus al betaald krijgt.
- Eerst gaan werken, het geld dat je nodig hebt bij elkaar sparen en dan alsnog de stage gaan lopen om je studie af te maken.
- Ergens anders een lening afsluiten om het te kunnen betalen (alhoewel dit mij niet heel verstandig lijkt).
maandag 5 februari 2018 om 17:49
Eens, maar dat geld voor elke studie waarbij je stage moet lopen.
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
maandag 5 februari 2018 om 17:50
Als ik alleen naar de hoognodige dingen kijk:closednote schreef: ↑05-02-2018 17:46Maar je wist 2 jaar geleden dan niet dat dit er aan zat te komen? Waarom heb je dan niet gespaard of alvast op dingen bezuinigd. Vraag me af of je wel echt 15000 nodig hebt om 1,5 jaar te overbruggen. Dat moet toch ook met minder kunnen?
- mijn deel huur/gwl/boodschappen: €400
- collegegeld €220
- ziektekosten met aftrek zorgtoeslag €60
Maakt €700 in de maand. 18 maanden x €700 = €12600.
Dan heb je €2400 speling over in 18 maanden tijd, dat is €130 in de maand voor nieuwe schoenen, een nieuwe bril, dat soort dingen die je niet maandelijks hebt maar die op den duur wel echt nodig zijn.
Ik vind het dan ook een vrij redelijke schatting helaas
maandag 5 februari 2018 om 17:51
Ik snap het. Lastig hoor. Kunnen we nu wel met zijn allen gaan roepen dat je wat harder door had moeten studeren maar dat is ook maar achteraf geklets he.melliflvovs schreef: ↑05-02-2018 17:46Vriend heeft geen ouders meer, vandaar dat we een paar jaar terug ook samen zijn gaan wonen omdat we beiden nergens heen konden. Anders hadden we dit uitgesteld om meer te kunnen sparen.
En met 8000 spaargeld en een weekendbaantje moet het toch tijdelijk ook wel te doen zijn? Je vriend is er toch ook nog.
maandag 5 februari 2018 om 17:52
Dat is inderdaad een goede om dat eens te gaan bespreken op mijn opleiding! Heb sowieso woensdag een gesprek met m’n mentor hierover, maar had aan deeltijd nog niet gedacht dus dat ga ik zeker meenemen dankjewel
maandag 5 februari 2018 om 17:52
7jaar over een opleiding doen is ook wel wat lang hè. In principe heb je al heel veel geld gehad van de staat. En nu wil je nog meer.
En dan straks als maatschappelijk werker andere mensen voorlichten over hoe ze het wel moeten doen. Ik zou dan je eigen verhaal maar niet als voorbeeld nemen.
En dan straks als maatschappelijk werker andere mensen voorlichten over hoe ze het wel moeten doen. Ik zou dan je eigen verhaal maar niet als voorbeeld nemen.
I don't care, i love it!!
maandag 5 februari 2018 om 17:53
Ja klopt daar red ik het denk ik een klein jaar mee. Maar dan dat laatste half jaar nog.. als ik dan alsnog moet stoppen vanwege geld dan is het allemaal voor niks geweest.Lady*Voldemort schreef: ↑05-02-2018 17:51Ik snap het. Lastig hoor. Kunnen we nu wel met zijn allen gaan roepen dat je wat harder door had moeten studeren maar dat is ook maar achteraf geklets he.
En met 8000 spaargeld en een weekendbaantje moet het toch tijdelijk ook wel te doen zijn? Je vriend is er toch ook nog.
maandag 5 februari 2018 om 17:54
Half jaar minor, een jaar jaarstagegizzmo-returns schreef: ↑05-02-2018 17:50Waarom moet je eigenlijk1,5 jaar stage lopen. Bij de hbo opleidingen AMW die ik ken, is dat maximaal 10 maanden.
maandag 5 februari 2018 om 17:54
Succes met alles, er zal vast wel wat te regelen zijn.melliflvovs schreef: ↑05-02-2018 17:52Dat is inderdaad een goede om dat eens te gaan bespreken op mijn opleiding! Heb sowieso woensdag een gesprek met m’n mentor hierover, maar had aan deeltijd nog niet gedacht dus dat ga ik zeker meenemen dankjewel