Geld & Recht alle pijlers

Bijstand?

05-02-2018 17:29 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

De situatie is als volgt:
- samenwonend
- voltijd student
- baan van 20 uur in de week
- vanaf 1 oktober geen studiefinanciering/lening meer
- vanaf 1 oktober verplicht 40u per week stage lopen 1,5 jaar.

Het probleem:

Doordat ik vanaf 1 oktober niet meer mag lenen en wel 40uur stage moet gaan lopen waardoor ik ook niet meer kan werken, komt het er eigenlijk op neer dat ik vanaf 1 oktober geen inkomen meer heb. Dit zou betekenen dat ik 1,5 jaar lang van mijn tot dan toe opgebouwde spaargeld moet leven, wat neerkomt op een bedrag van ongeveer €15000,-. Kort gezegd: dit heb ik niet. Ik ben al een redelijk eind want zet nu al alles opzij wat ik heb, maar dat bedrag ga ik nooit halen.

Nu is het zo dat je voor bijstand sollicitatieplicht en dergelijke hebt, maar ik héb al een baan en een opleiding. Ik val hierdoor bij elke uitkering buiten de voorwaarden waar je aan moet voldoen.

Is er iemand die weet of ik misschien toch in aanmerking kom voor een of andere tegemoetkoming? Anders moet ik stoppen met mijn opleiding omdat ik daar dan gewoonweg niet genoeg geld voor heb en dat zou ik doodzonde vinden..

Ik heb al contact opgenomen met het UWV maar daar werd me verteld dat ze me niet kunnen helpen omdat zij alleen aanvragen doen en geen informatiegesprekken. Dus daar schiet ik verder ook weinig mee op.

Zijn er mensen hier die hier verstand van hebben en/of me advies kunnen geven?
Mosterf
Er is een studiefinanciering voor ouderen; levenlanglerenkrediet

https://duo.nl/particulier/levenlanglerenkrediet.jsp

Alleen:

U bent 30 jaar of ouder.

Bent u jonger dan 30? Dan kunt u het krediet alleen in een van de volgende 2 situaties krijgen:

U heeft een diploma voor een hbo-bachelor of een universitaire master en gaat nu een 2e opleiding doen aan hbo of universiteit.

U gaat een deeltijdopleiding doen aan hbo of universiteit.

Misschien kan je hier toch iets mee, wie weet kom je in aanmerking.
Of je gaat je studie gewoon in deeltijd afronden, in plaats van de komende twee jaar 36 uur per dag te werken.
Zodat je ook nog een beetje van het leven en je studie en het feit dat je jong bent kunt genieten, en straks niet al een burn-out hebt voor je aan je eerste echte baan kunt gaan beginnen.

Daar word je echt een stuk gelukkiger van.
melliflvovs schreef:
05-02-2018 18:00
Ik heb een baan, het probleem is juist dat als ik 40u p/w stage moet gaan lopen en me daarnaast thuis ook bezig moet houden met het maken van de rapporten en dergelijke van stage, ik geen tijd heb om veel extra te werken.
Krijg je daar onder stagetijd geen tijd voor? Dat was destijds wel gebruikelijk en wordt bij de studenten die op mijn werk nu zijn ook gedaan. Of dagelijks een uur vrij om daar achter een computer te zitten of eens in de twee weken een dag.

Als je nu in plaats van 5 dagen per week bijv. 3,5 dag per week stage gaat lopen en nog 1,5 dag + een dag in het weekend per week zou werken, zou dat iets opleveren? Dan kun je wel je (zomer)vakanties doorwerken op stage en desnoods doe je er dan een maand langer over. Of juist niet je vakanties door met stage maar extra veel werken bij ander betaald werk.
Je kunt je huidige zaterdagbaan ook houden, maar zoek dan bijvoorbeeld iets erbij voor 's avonds of de zondagen. Toen ik nog studeerde had ik een tijdje drie oproepbaantjes: een voor doordeweeks overdag, een voor 's avonds en een voor de weekenden in de ochtend. Het is wat puzzelen maar je kunt toch heel wat uren maken.

Waar gaat je geld verder naar toe? Kun je een telefoonabonnement stopzetten en over gaan op prepaid met wifi, sportschool opzeggen, abonnementen op netflix, spotify, tijdschriften, etc. Spullen in je kast die je toch niet meer gebruikt verkopen. Niet buiten de deur uit eten/drinken, weekendjes weg of op vakantie. Eens in de week boodschappen doen om impulsaankopen te voorkomen. Kraanwater/thee/koffie/limonade drinken in plaats van flessen of pakken. In een bestaande bril kun je ook alleen nieuwe glazen laten zetten. Schoenen heb je voor 200 euro maar ook voor 40.

Waar een wil is, is echt wel een weg te vinden.
Je stage opdrachten en dergelijke kun je toch ook op je stage doen? Ik heb ook genoeg stage opdrachten gehad die ik niet eens thuis kon doen. Kortom spreek met je stage bedrijf af wanneer je aan je stage dingen werkt.

Heb ook een keer een bedrijf gehad die daar moeilijk over deed want tijd was geld maar ik had zoiets van hallo ik loop stage, ik ben geen gewone werknemer.
Snarky schreef:
06-02-2018 07:18
Of je gaat je studie gewoon in deeltijd afronden, in plaats van de komende twee jaar 36 uur per dag te werken.
Zodat je ook nog een beetje van het leven en je studie en het feit dat je jong bent kunt genieten, en straks niet al een burn-out hebt voor je aan je eerste echte baan kunt gaan beginnen.

Daar word je echt een stuk gelukkiger van.

Dat is ook kunstig.
- Heb je al gekeken of je de stage kunt spreiden, dus eerder beginnen en later stoppen, dan minder uren per week en dan dus werken.
- Als je een goede reden hebt om vertraging op te lopen kun je nog een jaar extra studiefinanciering krijgen, denk dat je daar al te laat voor bent, maar ik zou het even met de decaan overleggen.
- Andere minor zoeken.
- Overleg of je de opdrachten, verslagen e.d. gewoon op stage te maken, volgens mij is het in principe ook gewoon de bedoeling dat je verslaglegging die te maken heeft met je werk ook daadwerkelijk op je werk te doen.

En ja, het is doorzetten, blik om oneindig en aan. Ik heb in mijn laatste collegejaar 1,5 jaar aan vakken + afstudeerstage van 3-4 dagen per week gedaan. Dat wil dus inderdaad zeggen 7 dagen per week aan de bak, nauwelijks een sociaal leven en aan het einde heb ik twee weken met migraine in bed gelegen.
Ik snap dat je ook nog wil genieten van het leven, maar je bent nu eenmaal in deze situatie terecht gekomen en nu moet je er gewoon mee dealen. Aan het einde kun je dan dus ontzettend trots zijn op jezelf.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
melliflvovs schreef:
05-02-2018 17:36
Ik ben al te lang aan het studeren, m’n leenperiode is per 1 oktober afgelopen.
Wat ik niet zo goed begrijp, is waarom je dit alles niet gerealiseerd heb alvorens je een studie ging doen, ging samenwonen etc. Dan weet je toch dat je studiefinanciering stopt als je na een bepaalde datum nog studeert en wat hiervan de gevolgen zijn. Dat is immers al jaren zo... Dan had je nl. ook vooraf kunnen kijken naar oplossingen. Het is natuurlijk altijd vervelend als je dan nu plots met consequenties geconfronteerd wordt, die je niet hebt aan hebt zien komen, maar wel aan had kunnen zien komen.
Desnoods leg je je vraag nu nog even kosteloos voor aan www.juridischloket.nl Misschien weten zij nog dingen die wij niet weten.
Buiten het 'meer werken' kun je toch ook nu maximaal gaan lenen en dat in die periode gebruiken? Massa's studenten met uitloop overbruggen zo het laatste deel waarbij ze niet meer kunnen lenen.
melliflvovs schreef:
05-02-2018 17:42
Als die stages normaal betaald zouden worden zou niemand me hoeven onderhouden. Want ik heb genoeg geld, maar geen €15000 en dat is het probleem.

Je leest ook wel ooit dat mensen een aanvulling krijgen tot het minimuminkomen als ze wel inkomen hebben maar dat lager is dan het minimum. Zou dat niet voor mij kunnen gelden?
Hoi ik heb ook maatschappelijk werk en dienstverlening gestudeerd in Utrecht (in welk jaar zit je eigenlijk?) ik me daarom enigszins inleven in wat je meemaakt.

Voor diegene die het niet weten: het vinden van een stage terwijl je mwd studeert is ONTZETTEND moeilijk. Je mag al blij zijn dat je er één hebt zeg maar. Als je vervolgens een stage hebt moet je niet verwachten dat je veel aan stagevergoeding krijgt. Bij de meeste stages krijg je dit niet. Triest? Ja, dat wel maar wat doe je eraan? Als je vervolgens al een stage krijgt ligt de vergoeding tussen de €0 en €150.

Je krijgt 4 jaar lang stufi. Daarna mag je enkel nog lenen. Na een x aantal jaar mag je echter ook niet meer lenen. Je krijgt dan geen stufi meer. Helaas heb je dan OOK GEEN RECHT op aanvullende bijstand. Dit lijkt en is heel krom. Als je immers je bachelor haalt dan heb je meer baan garantie en kan je het geld sneller terug betalen. De gemeente doet hier echter niet aan mee. Waarom niet? Nou de stufi krijg je van de overheid. Een aanvullende bijstandsuitkering krijg je van de gemeente. Beide zijn onderdeel van 'de regering' maar beide staan toch weer los van elkaar en hebben een eigen potje. De gemeente weigert je geld te geven terwijl je nog studeert. Dit kost hun namelijk geld en dat willen ze niet.

Stel nu dat je in een situatie zit waarin je A: geen recht meer hebt op stufi, B: niet meer bij kan lenen, C: op jezelf woont en niet terug kan naar je ouders, D: geen andere vorm van inkomsten heb, E: nog een aantal jaar moet studeren en F: onder het sociale minimum zit. Je hebt in dit geval geen recht op aanvullende bijtand. Dit betekend dat je onder het sociaal minimum terecht zult komen. Je zal dus een bijbaan moeten vinden voor in het weekend of moeten stoppen met je opleiding. Het spijt me zeer maar zo zijn de regels, hoe krom ze ook mogen zijn.
closednote schreef:
06-02-2018 14:26
Je stage opdrachten en dergelijke kun je toch ook op je stage doen? Ik heb ook genoeg stage opdrachten gehad die ik niet eens thuis kon doen. Kortom spreek met je stage bedrijf af wanneer je aan je stage dingen werkt.

Heb ook een keer een bedrijf gehad die daar moeilijk over deed want tijd was geld maar ik had zoiets van hallo ik loop stage, ik ben geen gewone werknemer.
Waar ik stage heb gelopen wilde ze ook niet dat ik onder 'stagetijd' aan verslagen ging werken. Ik zei ammehoela en deed het stiekem.
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:08
0.00% gewijzigd
flexiia schreef:
07-02-2018 14:09
De gemeente weigert je geld te geven terwijl je nog studeert. Dit kost hun namelijk geld en dat willen ze niet.

Je zal dus een bijbaan moeten vinden voor in het weekend of moeten stoppen met je opleiding. Het spijt me zeer maar zo zijn de regels, hoe krom ze ook mogen zijn.
Waarom is dit krom? Waarom zou de samenleving jouw studietijd moeten financieren? Je krijgt al 7 jaar studietijd gefinancierd door de samenleving (al dan niet in vorm van een lening) en verreweg de meeste studies duren 4 jaar. Ik snap oprecht niet waarom jij het krom vindt dat de samenleving niet meer financiert. Bijstand is bedoeld als vangnet voor mensen die zelf niet in staat zijn om een inkomen te genereren. Studenten kiezen ervoor om tijdelijk niet of minder te werken en hebben dus geen recht op dat vangnet.

Overigens heb ik zelf ruim 10 jaar gestudeerd dus snap ook echt wel dat voldoende inkomen genereren naast een studie een uitdaging kan zijn.
sophiax wijzigde dit bericht op 07-02-2018 16:21
0.15% gewijzigd
sophiax schreef:
07-02-2018 14:29
Waarom is dit krom? Waarom zou de samenleving jouw studietijd moeten financieren? Je krijgt al 7 jaar studietijd gefinancierd door de samenleving (al dan niet in vorm van een lening) en verreweg de meeste studies duren 4 jaar. Ik snap oprecht niet waarom jij het krom vindt dat de samenleving niet meer financiert. Bijstand is bedoeld als vangnet voor mensen die zelf niet in staat zijn om een inkomen te genereren. Studenten kiezen ervoor om tijdelijk niet of minder te werken en hebben dus geen recht op de vangnet.

Overigens heb ik zelf ruim 10 jaar gestudeerd dus snap ook echt wel dat voldoende inkomen genereren naast een studie een uitdaging kan zijn.
Echt precies dit. Ik werk zelf bij een gemeente en verstrek de bijstandsuitkeringen, maar sowieso vervalt het recht als je studeert, simpelweg omdat de Wet studiefinanciering (Wsf) voorliggend is. Daarnaast kun je onder de 27 nauwelijks een beroep doen op bijstand, omdat je dan naar school 'gestuurd' wordt en daarnaast 2 maanden wachttijd hebt waarin je aan ontzettend veel plichten moet voldoen.

Lang verhaal kort: minder zeuren, meer werken. Als wij als gemeenschap voor iedere student geld moeten geven voor levensonderhoud.... :nope:
melliflvovs schreef:
05-02-2018 17:53
Ja klopt daar red ik het denk ik een klein jaar mee. Maar dan dat laatste half jaar nog.. als ik dan alsnog moet stoppen vanwege geld dan is het allemaal voor niks geweest.
Niet om flauw te doen, want ik snap dat het op persoonlijke noot nogal vervelend is, maar op zich heb je je eigen situatie veroorzaakt door zo lang te studeren. Er is nl. een maximale grens aan studiefincanciering en daarna lening. Het doel is om de student bewust te maken dat studeren op kosten van de staat maar een beperkte houdbaarheid kent. Zou je nu bijstand krijgen, dan is er voor een student geen enkele reden om vaart te zetten achter de studie, want immers daarna komt vangnet sociale dienst.

Ik denk toch echt dat de enige optie die je hebt, is lenen via andere kanalen of ernaast gaan werken en je studie in bijvoorbeeld deeltijd te gaan doen.
27 en nog steeds studeren?
Dan heb je er aardig lang over gedaan kan wel zeggen.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Volgens mij heeft TO al eerder uitgelegd dat ze wegens ziekte haar studie (Rechten?) niet kon voltooien. Gas terug en opnieuw beginnen, dan zit je zo aan de 7 jaar dus.
Zoek een plek waar je vroeg mag beginnen en vroeg naar huis kunt, zodat je een avondbaan erbij kan nemen, bijvoorbeeld in een verzorgingshuis (die hebben altijd avonddiensten). Of als nachtportier in het weekend, bij een hotel of zo.
Het is wel zwaar hoor, een fulltime baan of stage overdag en een baan in de avond en het weekend. Welbeschouwd verschilt het niet zo heel erg veel van een fulltime studie overdag volgen en daar dan nog in de avonden en weekenden bij werken, toch?
Je minor is echt de uitgelegen kans om veel geld te verdienen. Heb in hetzelfde vakgebied een minor gedaan een jaar geleden en weet van studiegenoten ook dat je echt heel weinig contacturen hebt. Denk aan... 15 uur..Ik heb nog nooit zoveel gewerkt bij mijn bijbaan van toen.
Jolijn, in een verzorgingshuis mag je alleen diensten draaien met een afgeronde verzorgende opleiding niveau 3 of verpleegkunde niveau 4.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Anoniem123456123456 schreef:
05-02-2018 19:53
Tijdens die minor kun je toch makkelijk werken? Ik ken geen enkele minor waar je 40 contacturen per week hebt. Zelf werkte ik 3 (volle) dagen per week tijdens mijn minor.
Dit!
melliflvovs schreef:
05-02-2018 17:39
Ja daar was ik dus al bang voor. Maar het kan toch niet zo zijn dat ik dan serieus gewoon moet stoppen?
Waarom zou dat niet kunnen? Waarom doe je zo lang over je studie?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Je hebt een partner, die moet je onderhouden. Logisch ook. Andersom was het ook het geval geweest. Wat heeft ervoor gezorgd dat je dat was vergeten?
Be stronger than your strongest excuse
melliflvovs schreef:
05-02-2018 17:36
Ik ben al te lang aan het studeren, m’n leenperiode is per 1 oktober afgelopen.
Hoe komt dat?
Versneld afstuderen en tandje hoger zetten geen optie?
Waarom niet? Kon je de studie wel aan?
Lenen?

Werken naast je studie is ook nog mogelijk. Ja, dan draai je 80 uur maar dat is je investering omdat je een inschattingsfout maakte bij de studieduur.
melliflvovs schreef:
05-02-2018 17:44
We wonen al 2 jaar samen en geld was nooit eerder een probleem. Die stage valt gewoon net kut omdat net dan m’n lening stopt.
ja maar na 4 jaar prestatiebeurs en 3 jaar lening (of andersom) mag het toch ook wel een keer stoppen hoop ik.
Waarom doe jij al 7 jaar over een studie die 4 jaar duurt en ook in 2,5 jaar wordt aangeboden? Dat lijkt me een concretere en effectievere vraag. Want dáár heb jij invloed op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven