Bijstand?
maandag 5 februari 2018 om 17:29
Hoi allemaal,
De situatie is als volgt:
- samenwonend
- voltijd student
- baan van 20 uur in de week
- vanaf 1 oktober geen studiefinanciering/lening meer
- vanaf 1 oktober verplicht 40u per week stage lopen 1,5 jaar.
Het probleem:
Doordat ik vanaf 1 oktober niet meer mag lenen en wel 40uur stage moet gaan lopen waardoor ik ook niet meer kan werken, komt het er eigenlijk op neer dat ik vanaf 1 oktober geen inkomen meer heb. Dit zou betekenen dat ik 1,5 jaar lang van mijn tot dan toe opgebouwde spaargeld moet leven, wat neerkomt op een bedrag van ongeveer €15000,-. Kort gezegd: dit heb ik niet. Ik ben al een redelijk eind want zet nu al alles opzij wat ik heb, maar dat bedrag ga ik nooit halen.
Nu is het zo dat je voor bijstand sollicitatieplicht en dergelijke hebt, maar ik héb al een baan en een opleiding. Ik val hierdoor bij elke uitkering buiten de voorwaarden waar je aan moet voldoen.
Is er iemand die weet of ik misschien toch in aanmerking kom voor een of andere tegemoetkoming? Anders moet ik stoppen met mijn opleiding omdat ik daar dan gewoonweg niet genoeg geld voor heb en dat zou ik doodzonde vinden..
Ik heb al contact opgenomen met het UWV maar daar werd me verteld dat ze me niet kunnen helpen omdat zij alleen aanvragen doen en geen informatiegesprekken. Dus daar schiet ik verder ook weinig mee op.
Zijn er mensen hier die hier verstand van hebben en/of me advies kunnen geven?
De situatie is als volgt:
- samenwonend
- voltijd student
- baan van 20 uur in de week
- vanaf 1 oktober geen studiefinanciering/lening meer
- vanaf 1 oktober verplicht 40u per week stage lopen 1,5 jaar.
Het probleem:
Doordat ik vanaf 1 oktober niet meer mag lenen en wel 40uur stage moet gaan lopen waardoor ik ook niet meer kan werken, komt het er eigenlijk op neer dat ik vanaf 1 oktober geen inkomen meer heb. Dit zou betekenen dat ik 1,5 jaar lang van mijn tot dan toe opgebouwde spaargeld moet leven, wat neerkomt op een bedrag van ongeveer €15000,-. Kort gezegd: dit heb ik niet. Ik ben al een redelijk eind want zet nu al alles opzij wat ik heb, maar dat bedrag ga ik nooit halen.
Nu is het zo dat je voor bijstand sollicitatieplicht en dergelijke hebt, maar ik héb al een baan en een opleiding. Ik val hierdoor bij elke uitkering buiten de voorwaarden waar je aan moet voldoen.
Is er iemand die weet of ik misschien toch in aanmerking kom voor een of andere tegemoetkoming? Anders moet ik stoppen met mijn opleiding omdat ik daar dan gewoonweg niet genoeg geld voor heb en dat zou ik doodzonde vinden..
Ik heb al contact opgenomen met het UWV maar daar werd me verteld dat ze me niet kunnen helpen omdat zij alleen aanvragen doen en geen informatiegesprekken. Dus daar schiet ik verder ook weinig mee op.
Zijn er mensen hier die hier verstand van hebben en/of me advies kunnen geven?
maandag 5 februari 2018 om 17:33
Mijn vriend is 24 en ik ben dan 27. Hij studeert ook nog en werkt parttime dus van dat salaris zal hij nooit alles van ons beiden kunnen betalen (huur etc, ziektenkosten, collegegeld voor beiden, dat soort dingen). Dat is onmogelijk.gizzmo-returns schreef: ↑05-02-2018 17:31Geen bijstand. Je bent niet beschikbaar voor werk wat een verplichting is en ook het inkomen van je partner telt mee. Die zal je dus moeten onderhouden.
maandag 5 februari 2018 om 17:34
Dat is jammer, maar bijstand is uitgesloten zolang je studeert en full time stage loopt.melliflvovs schreef: ↑05-02-2018 17:33Mijn vriend is 24 en ik ben dan 27. Hij studeert ook nog en werkt parttime dus van dat salaris zal hij nooit alles van ons beiden kunnen betalen (huur etc, ziektenkosten, collegegeld voor beiden, dat soort dingen). Dat is onmogelijk.
Omzetten naar deeltijd dan maar en erbij gaan werken.
maandag 5 februari 2018 om 17:35
Psychologie?
Nu maximaal lenen en dat opzij zetten. Je krijgt straks wel huurtoeslag en zorgtoeslag denk ik. Krijg je helemaal niks als een stagevergoeding?
Kun je iets lenen van je ouders? Een beetje bijbeunen in het weekend?
En anders je kosten omlaag doen en misschien zo lang bij familie gaan wonen, of zo.
Nu maximaal lenen en dat opzij zetten. Je krijgt straks wel huurtoeslag en zorgtoeslag denk ik. Krijg je helemaal niks als een stagevergoeding?
En anders je kosten omlaag doen en misschien zo lang bij familie gaan wonen, of zo.
merano wijzigde dit bericht op 05-02-2018 17:36
0.95% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
Bij de meeste stages krijg je tegenwoordig max €300 per maand vergoeding als je dat al krijgt.. En dat scheelt natuurlijk wel iets maar van dat bedrag kan ik alleen m’n collegegeld maandelijks betalen en verder niet.
Deze regel is zeer algemeen geldend. Niet beschikbaar voor werk door full time studie is geen uitkering.viva-amber schreef: ↑05-02-2018 17:34Bijstand loopt via de gemeente en niet via uwv. Vraag het bij de gemeente. Elke gemeente hanteert zijn eigen regels
maandag 5 februari 2018 om 17:38
Bijna, maatschappelijk werk.merano schreef: ↑05-02-2018 17:35Psychologie?
Stagevergoeding krijg ik misschien een beetje, maar daar zou ik alleen m’n collegegeld van kunnen betalen. Ouders hebben hier geen middelen voor, werken kan ik dan enkel nog op zaterdag en terug naar ouders/familie is geen optie.
maandag 5 februari 2018 om 17:39
Ja daar was ik dus al bang voor. Maar het kan toch niet zo zijn dat ik dan serieus gewoon moet stoppen?gizzmo-returns schreef: ↑05-02-2018 17:35Deze regel is zeer algemeen geldend. Niet beschikbaar voor werk door full time studie is geen uitkering.
Als ze die stages normaal zouden verlonen was er namelijk geen enkel prpbleem geweest, het gaat puur om de onbetaalde tijd die daarin gaat zitten die ik ook betaald zou kunnen werken.
maandag 5 februari 2018 om 17:40
Daarom niet. Doet er verder niet toe voor dit topic dus dat houd ik liever voor me.Lady*Voldemort schreef: ↑05-02-2018 17:38Tijdelijk weer thuis gaan wonen een optie?
Waarom is dat geen optie?
maandag 5 februari 2018 om 17:42
Als die stages normaal betaald zouden worden zou niemand me hoeven onderhouden. Want ik heb genoeg geld, maar geen €15000 en dat is het probleem.
Je leest ook wel ooit dat mensen een aanvulling krijgen tot het minimuminkomen als ze wel inkomen hebben maar dat lager is dan het minimum. Zou dat niet voor mij kunnen gelden?
Ik wil best meedenken hoor, maar dat wordt wel een beetje lastig zo. Ik bedoel, geen optie omdat je ouders allebei dood zijn is wat anders dan geen optie omdat je gewoon niet wilt, bijvoorbeeld.melliflvovs schreef: ↑05-02-2018 17:40Daarom niet. Doet er verder niet toe voor dit topic dus dat houd ik liever voor me.
En ik vrees dat er weinig andere smaken zijn (behalve omzetten naar deeltijd wellicht).
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 05-02-2018 17:43
11.11% gewijzigd
Aha.melliflvovs schreef: ↑05-02-2018 17:36Ik ben al te lang aan het studeren, m’n leenperiode is per 1 oktober afgelopen.
En de optie van nu tot oktober maximaal lenen?
maandag 5 februari 2018 om 17:43
Het is niet dat ik het niet zou willen als het echt moet, het kan gewoon niet.Lady*Voldemort schreef: ↑05-02-2018 17:42Ik wil best meedenken hoor, maar dat wordt wel een beetje lastig zo. Ik bedoel, geen optie omdat je ouders allebei dood zijn is wat anders dan geen optie omdat je gewoon niet wilt, bijvoorbeeld.