Bijstand?
maandag 5 februari 2018 om 17:29
Hoi allemaal,
De situatie is als volgt:
- samenwonend
- voltijd student
- baan van 20 uur in de week
- vanaf 1 oktober geen studiefinanciering/lening meer
- vanaf 1 oktober verplicht 40u per week stage lopen 1,5 jaar.
Het probleem:
Doordat ik vanaf 1 oktober niet meer mag lenen en wel 40uur stage moet gaan lopen waardoor ik ook niet meer kan werken, komt het er eigenlijk op neer dat ik vanaf 1 oktober geen inkomen meer heb. Dit zou betekenen dat ik 1,5 jaar lang van mijn tot dan toe opgebouwde spaargeld moet leven, wat neerkomt op een bedrag van ongeveer €15000,-. Kort gezegd: dit heb ik niet. Ik ben al een redelijk eind want zet nu al alles opzij wat ik heb, maar dat bedrag ga ik nooit halen.
Nu is het zo dat je voor bijstand sollicitatieplicht en dergelijke hebt, maar ik héb al een baan en een opleiding. Ik val hierdoor bij elke uitkering buiten de voorwaarden waar je aan moet voldoen.
Is er iemand die weet of ik misschien toch in aanmerking kom voor een of andere tegemoetkoming? Anders moet ik stoppen met mijn opleiding omdat ik daar dan gewoonweg niet genoeg geld voor heb en dat zou ik doodzonde vinden..
Ik heb al contact opgenomen met het UWV maar daar werd me verteld dat ze me niet kunnen helpen omdat zij alleen aanvragen doen en geen informatiegesprekken. Dus daar schiet ik verder ook weinig mee op.
Zijn er mensen hier die hier verstand van hebben en/of me advies kunnen geven?
De situatie is als volgt:
- samenwonend
- voltijd student
- baan van 20 uur in de week
- vanaf 1 oktober geen studiefinanciering/lening meer
- vanaf 1 oktober verplicht 40u per week stage lopen 1,5 jaar.
Het probleem:
Doordat ik vanaf 1 oktober niet meer mag lenen en wel 40uur stage moet gaan lopen waardoor ik ook niet meer kan werken, komt het er eigenlijk op neer dat ik vanaf 1 oktober geen inkomen meer heb. Dit zou betekenen dat ik 1,5 jaar lang van mijn tot dan toe opgebouwde spaargeld moet leven, wat neerkomt op een bedrag van ongeveer €15000,-. Kort gezegd: dit heb ik niet. Ik ben al een redelijk eind want zet nu al alles opzij wat ik heb, maar dat bedrag ga ik nooit halen.
Nu is het zo dat je voor bijstand sollicitatieplicht en dergelijke hebt, maar ik héb al een baan en een opleiding. Ik val hierdoor bij elke uitkering buiten de voorwaarden waar je aan moet voldoen.
Is er iemand die weet of ik misschien toch in aanmerking kom voor een of andere tegemoetkoming? Anders moet ik stoppen met mijn opleiding omdat ik daar dan gewoonweg niet genoeg geld voor heb en dat zou ik doodzonde vinden..
Ik heb al contact opgenomen met het UWV maar daar werd me verteld dat ze me niet kunnen helpen omdat zij alleen aanvragen doen en geen informatiegesprekken. Dus daar schiet ik verder ook weinig mee op.
Zijn er mensen hier die hier verstand van hebben en/of me advies kunnen geven?
maandag 5 februari 2018 om 17:55
Vooroordelen is ook makkelijk hè.polo1985 schreef: ↑05-02-2018 17:527jaar over een opleiding doen is ook wel wat lang hè. In principe heb je al heel veel geld gehad van de staat. En nu wil je nog meer.
En dan straks als maatschappelijk werker andere mensen voorlichten over hoe ze het wel moeten doen. Ik zou dan je eigen verhaal maar niet als voorbeeld nemen.
Ik hen hiervoor 4 jaar rechten gestudeerd maar door ziekte niet af kunnen maken. Ik zit nu in jaar 2 van deze opleiding.
maandag 5 februari 2018 om 17:56
maandag 5 februari 2018 om 17:57
Wat een ongenuanceerde niet helpende opmerking. Wat wilde je hiermee precies bereiken? Daarnaast licht je als mw-er helemaal niet andere mensen voor over hoe het ''wel'' moet.polo1985 schreef: ↑05-02-2018 17:527jaar over een opleiding doen is ook wel wat lang hè. In principe heb je al heel veel geld gehad van de staat. En nu wil je nog meer.
En dan straks als maatschappelijk werker andere mensen voorlichten over hoe ze het wel moeten doen. Ik zou dan je eigen verhaal maar niet als voorbeeld nemen.
TO, ik zou een afspraak maken met je decaan om te kijken of zij ook nog wat voor jou zouden kunnen betekenen.
Wie wat wil die moet wat.
maandag 5 februari 2018 om 18:00
Ik heb een baan, het probleem is juist dat als ik 40u p/w stage moet gaan lopen en me daarnaast thuis ook bezig moet houden met het maken van de rapporten en dergelijke van stage, ik geen tijd heb om veel extra te werken.
maandag 5 februari 2018 om 18:01
maandag 5 februari 2018 om 18:02
Dus rechten gestudeerd en nog niet snappen dat je geen recht hebt op nog meer gratis geld?
Snap dat je nu in geldnood zit, maar daar kun je niet iemand anders voor op laten draaien. Je kunt ook een tussenjaar nemen en super hard gaan werken of een stageplek zoeken waar je wel loon krijgt.
Snap dat je nu in geldnood zit, maar daar kun je niet iemand anders voor op laten draaien. Je kunt ook een tussenjaar nemen en super hard gaan werken of een stageplek zoeken waar je wel loon krijgt.
I don't care, i love it!!
maandag 5 februari 2018 om 18:07
Huidige baan sluit totaal niet aan bij mijn opleiding haha. Ik werk in een winkel. Dus dat gaat helaas niet.
Over deeltijd ga ik inderdaad woensdag bespreken met de studiebegeleider, hoop dat er daarin wat mogelijk is! Bedankt voor de tip
maandag 5 februari 2018 om 18:09
Dankje. Doet me ook wel even goed om te horen want ik begin zelf zo langzamerhand te geloven dat ik het niet ga redden. Die positiviteit geeft me toch weer een beetje hoop!ava75 schreef: ↑05-02-2018 18:01Als je veertig uur in de week stage loopt is een bijbaantje nog wel mogelijk.
In combinatie met jouw spaargeld en nmisschien nog wat bezuinigen moet je dan een heel eind kunnen komen.
Het is even bikkelen maar 1,5 jaar is te overzien en je weet waar je het voor doet.
Succes!
maandag 5 februari 2018 om 18:09
2 (lange) dagen in 't weekend werken?
's Avonds oppassen? Met wat geluk kan je tijdens 't oppassen ook je stageverslagen maken.
Partner die extra uren gaat draaien?
In de zomer en elke vakantie zoveel mogelijk verdienen?
Op één of andere manier zal je er toch door moeten.
1.5 jaar hard doorgaan, hard werken en aan 't eind wacht hopelijk je diploma.
Op dit moment zoveel mogelijk werken - met zijn 2 - én elke cent die je kan opzij schuiven.
We zijn februari dus je kan nog 8 maanden meer werken.
Je kan natuurlijk ook héél jouw en je partner's familie rondgaan (niet alleen je ouders dus).
Wie weet is er wel iemand die tijdelijk geld kan missen dat je mag lenen.
Elke euro is er één.
's Avonds oppassen? Met wat geluk kan je tijdens 't oppassen ook je stageverslagen maken.
Op dit moment zoveel mogelijk werken - met zijn 2 - én elke cent die je kan opzij schuiven.
Je kan natuurlijk ook héél jouw en je partner's familie rondgaan (niet alleen je ouders dus).
Elke euro is er één.
maandag 5 februari 2018 om 18:11
Mijn oudste loopt ook 40 uur per week stage en werkt 3 avonden in de horeca erbij.ava75 schreef: ↑05-02-2018 18:01Als je veertig uur in de week stage loopt is een bijbaantje nog wel mogelijk.
In combinatie met jouw spaargeld en nmisschien nog wat bezuinigen moet je dan een heel eind kunnen komen.
Het is even bikkelen maar 1,5 jaar is te overzien en je weet waar je het voor doet.
Succes!
Het is wel bikkelen inderdaad maar je weet waar je het voor doet.
maandag 5 februari 2018 om 18:12
Dankje. Dit vind ik ook oprecht fijn om te horen want ik heb zoveel stress van deze situatie dat het allemaal ooit teveel is. En van zulke berichten krijg ik toch weer wat moed en de hoop dat het me wel gaat lukken.Tornacense schreef: ↑05-02-2018 18:092 (lange) dagen in 't weekend werken?
Elke euro is er één.
maandag 5 februari 2018 om 18:14
Ik ben aan het solliciteren maar de hoogste vergoeding die ik tot dusver gezien heb was €250 per maand. En alle beetjes helpen dat zeker, maar het is niet genoeg. Helemaal niet in verhouding met die 40u p/w die ik anders betaald had kunnen werken. Daar wringt het bij mij ook een beetje..
maandag 5 februari 2018 om 18:14
Maar lieverd, reken nou eens mee. Als je straks 8000 bij elkaar hebt heb je in ieder geval voor anderhalf jaar je vaste lasten bij elkaar. En in de weekends moet je genoeg geld bij elkaar kunnen werken om ook nog wat te eten te kunnen kopen. En misschien kan je vriend wat extra werken. Die nieuwe bril en die kleren wachten dan maar even.melliflvovs schreef: ↑05-02-2018 18:09Dankje. Doet me ook wel even goed om te horen want ik begin zelf zo langzamerhand te geloven dat ik het niet ga redden. Die positiviteit geeft me toch weer een beetje hoop!
maandag 5 februari 2018 om 18:15
Ik wil eigenlijk niet bij m’n huidige baan weg, maar jullie hebben allebei wel gelijk. Ander werk zoeken in de avonduren kan zomaar meer opleveren dan huidig werk alleen op zaterdag.
maandag 5 februari 2018 om 18:18
Ja nou ja, dat is dus niet anders. Bijstand voor mensen die niet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt zit er nou eenmaal niet in, kun je van alles van vinden maar je doet er geen reet aan. En die 250 euro per maand is toch ook mooi meegenomen, met je spaargeld en een bijbaantje red je het dan best.melliflvovs schreef: ↑05-02-2018 18:14Ik ben aan het solliciteren maar de hoogste vergoeding die ik tot dusver gezien heb was €250 per maand. En alle beetjes helpen dat zeker, maar het is niet genoeg. Helemaal niet in verhouding met die 40u p/w die ik anders betaald had kunnen werken. Daar wringt het bij mij ook een beetje..
maandag 5 februari 2018 om 18:19
Je kan je zaterdagbaan aanhouden.melliflvovs schreef: ↑05-02-2018 18:15Ik wil eigenlijk niet bij m’n huidige baan weg, maar jullie hebben allebei wel gelijk. Ander werk zoeken in de avonduren kan zomaar meer opleveren dan huidig werk alleen op zaterdag.
Maar je kan er iets naast zoeken voor een aantal avonden en de zondag.
Het wordt hard bikkelen.
Maar als je écht wil en je leeft 1.5 jaar héél zuinig én je gaat er met zijn 2 vol voor - je partner moet er wel in meegaan - moet het wel lukken.
Je moet natuurlijk ook niet het gekke idee krijgen om ook nog zwanger te raken in die periode.
Dat kan je effe 2 jaar missen.
Licht heel je omgeving overigens in.
Restaurantbezoeken, dure reisjes, dure huwelijken, ... zitten er de komende 2 jaar niet in.
Ze zullen het moeten doen met een drankje bij je thuis, een cadeau dat zelf geknutseld is, een goedkope vrijgezellen, ...
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 05-02-2018 18:22
32.47% gewijzigd
maandag 5 februari 2018 om 18:19
Waarom kun je niet werken naast een stage van 40 uur? Dat heb ik ook altijd gedaan en dat ging prima. Nee, dat is niet altijd leuk, maar je huur moet toch betaald worden. Ik kreeg geen stagevergoeding, dus moest er toch bij werken. Een jaar is gelukkig te overzien 
Kijk of je een baan kunt vinden in de horeca, callcenter, oppassen, wellicht schoonmaken op zaterdag? Succes, komt vast goed!!
Kijk of je een baan kunt vinden in de horeca, callcenter, oppassen, wellicht schoonmaken op zaterdag? Succes, komt vast goed!!
maandag 5 februari 2018 om 18:22
Tussen afstuderen en werk vinden zit straks ook nog wel wat tijd dan kan je lekker even bijkomen van alles.melliflvovs schreef: ↑05-02-2018 18:15Ik wil eigenlijk niet bij m’n huidige baan weg, maar jullie hebben allebei wel gelijk. Ander werk zoeken in de avonduren kan zomaar meer opleveren dan huidig werk alleen op zaterdag.
maandag 5 februari 2018 om 18:25
Heeft die winkel waar je werkt geen koopzondagen en een extra koopavond door de week? Dan kun je al 2,5 dag werken. En natuurlijk alle schoolvakanties. Niet leuk natuurlijk maar het is niet anders.
Ik verdiende toen ik stage liep ook 10 euro per dag en toen mij werd gevraagd of ik in mijn schoolvakanties extra wilde werken vroeg ik 5 euro per uur. Had ook klasgenoten die door hun stage een normaal loon uitbetaald kregen maar dat was echt een enkeling. En weer een ander kreeg helemaal niks.
Ik verdiende toen ik stage liep ook 10 euro per dag en toen mij werd gevraagd of ik in mijn schoolvakanties extra wilde werken vroeg ik 5 euro per uur. Had ook klasgenoten die door hun stage een normaal loon uitbetaald kregen maar dat was echt een enkeling. En weer een ander kreeg helemaal niks.
maandag 5 februari 2018 om 18:26
Ik doe ook MWD en ga in februari beginnen met mijn jaarstage en heb vorig jaar ook al eens een jaarstage gelopen (niet gehaald helaas). Ligt wel aan je contract wat voor vergoeding je krijgt, GGZ kreeg ik 315 per maand voor 36 uur. Ik liep 32 uur stage en werd het dus iets minder, 280. Bij mijn nieuwe stage krijg ik ook zoiets. Als jij 40 uur gaat stagelopen zou je misschien wel iets meer krijgen.melliflvovs schreef: ↑05-02-2018 18:14Ik ben aan het solliciteren maar de hoogste vergoeding die ik tot dusver gezien heb was €250 per maand. En alle beetjes helpen dat zeker, maar het is niet genoeg. Helemaal niet in verhouding met die 40u p/w die ik anders betaald had kunnen werken. Daar wringt het bij mij ook een beetje..
Wie wat wil die moet wat.