Welke weg bewandelen?

06-02-2018 19:59 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen.

Mijn probleem ervaar ik al enkele jaren maar de laatste twee jaar wordt het mij teveel.

Ik huur via sociale woningbouw een benedenwoning. Toen ik hier acht jaar geleden met pasgeboren dochter kwam, woonden er boven mij studenten en naast mij ouderen. Super en gezellig. Door de jaren heen is (mede door de participatie maatschappij) de doelgroep veranderd. Op dit moment wonen er vier mensen met psychische problemen of begeleiding boven mij. Dit is nu ongeveer een jaar of twee.
Van deze vier wonen er twee recht boven mij (Een in appartement boven slaapkamer en een in appartement boven woonkamer) en twee schuin boven mij. Allemaal blowen ze. Op het balkon. Ik heb hierdoor twee zomers binnen gezeten met de ramen dicht omdat de lucht niet te harde is. Eén is erg labiel, krijgt veel medicatie, en is heel depressief. Ze vraagt constant mijn dochter bij haar mee naar binnen om te knuffelen. Ik laat dochter hierom nooit alleen buiten.
Eén heeft een persoonlijkheidsstoornis. Deze meneer is groot en sterk en als hij zijn emoties niet onder controle heeft kan hij weleens doorslaan. Een keer tegen mijn dochter. Ik heb de politie toen gebeld en de wijkagent heeft met ons en hem gepraat. Tja....hoort bij ziektebeeld. Hij bedoelde het niet zo.

Eén stond geregeld naakt op het balkon te roepen dat ze wilde neuken. Ze kan soms ook heel boos worden en schelden en gillen. Alleen in huis. Ze heeft sinds kort een vriend en nu ruziën ze samen.

Dan heb ik het nog niet over mijn straatgenoot op de hoek die als veteraan ptss heeft en soms doorslaat en gaat patrouilleren op straat met messen.

Anyway. Het zijn geen vervelende mensen op zich. Echt niet. Ik weet al deze verhalen van hunzelf. Maar mijn dochter en ik kunnen niet meer vrij bewegen hier en zijn daarnaast ook bang.

De woningbouwvereniging knikt en begrijpt en ik reageer op andere woningen maar sta nu op plaats 80. De laatste 5 maanden is er 1 woning in deze stad vrij gekomen.
Kopen kan ik niet. Heb ik al laten uitrekenen. Particulier is vrij snel te duur. Ik kan hooguit 700 euro betalen maar dan wordt het erg krap.

Welke wegen kan ik nog bewandelen? Ik zie zo op tegen de derde zomer op rij waarin we gewoon niet buiten kunnen zitten.
De woningbouwvereniging heeft maatschappelijk werk, daar zou je eens contact mee kunnen zoeken en sowieso het maatschappelijk werk van de plaats waar je woont en daar je verhaal doen. Het kan zijn dat er niets uitkomt, maar het kan ook zomaar gebeuren dat men een oplossing voor je vindt.

Zou het een mogelijkheid zijn om in een andere gemeente te gaan wonen?
Ga met die verhaal eindeloos naar de woningbouwvereniging, elke week en bellen.

Hier ook behoorlijke wachtlijsten, maar ik weet van 1 vrouwtje die de woningbouwvereniging vaak belde en langs ging voor een woning. Dat de woningbouwvereniging die vrouw in no time een hele mooie woning hadden aangeboden. Benedenverdieping met tuin in een mooie buurt die ze niet kon weigeren, ze wilde gewoon van haar af, dat ze dus niet meer langs kwam.....
Slechts één woning vrijgekomen in enkele maanden lijkt me sterk. En een woningbouw die begeleid wonen in een flat plaatst, lijkt me helemaal van de zotte. Niet meer je huur betalen wegens gederfd woongenot.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Kijk ook eens bij andere woningverenigingen, sommige hebben ook lotingswoningen.
kopjekoffie70 wijzigde dit bericht op 06-02-2018 22:34
0.63% gewijzigd
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ja drie in totaal.

Twee van 880 euro huur. Met een slaapkamer. De andere was voor mij wel betaalbaar.

Het volgende stukje maakt mij herkenbaarder dus haal ik het zo weg.

Weg.....

Ik ben nu ook zover dat ik alles meld bij de woningbouw. Tegen mijn natuur in. Er wordt niet altijd meer op gereageerd.

Het is al langer zo dat woningbouwverenigingen mensen die begeleid wonen in sociale huurwoningen zetten. De auto van de zorg staat hier geregeld. Omdat er niet veel betaalbare woningen zíjn hier zitten ze dicht opeen.
apestaartje30 wijzigde dit bericht op 06-02-2018 22:44
20.76% gewijzigd
Cateautje schreef:
06-02-2018 20:06
De woningbouwvereniging heeft maatschappelijk werk, daar zou je eens contact mee kunnen zoeken en sowieso het maatschappelijk werk van de plaats waar je woont en daar je verhaal doen. Het kan zijn dat er niets uitkomt, maar het kan ook zomaar gebeuren dat men een oplossing voor je vindt.

Dankjewel! Hier ga ik naar kijken.
Je hebt blijkbaar gewone medewerkers aan de lijn als je klaagt bij de woningbouw, dus vraag voortaan naar het maatschappelijk werk, die doen er wel iets mee.
In sociale huurwoningen is nog tot daar aan toe, maar een flat is daar niet geschikt voor. Klagen zal denk ik niet veel helpen, zeg dat ze je of een ander huis geven of dat je niet meer betaalt.

Maar wat kan maatschappelijk werk doen?

kopjekoffie70 schreef:
06-02-2018 20:30
Maar wat kan maatschappelijk werk doen?
De woningbouw heeft zo'n afdeling en ja, die kunnen wel degelijk iets doen, zeker gezien het feit dat zij waarschijnlijk ook aan de bron staan van het plaatsten van deze mensen in het woongebouw. Ze hebben duidelijk over een aantal zaken heen gekeken.
Er zijn twee huisbezoeken geweest. Beiden met een vrouw van de woningbouwvereniging die gaat over 'prettig wonen', de tweede keer met een mevrouw van de GGZ bemoeizorg die een plan van aanpak wil maken voor deze wijk en met de begeleiders om de tafel wil. Dat deze buurt verpaupert hadden ze door, dacht ik.

Inmiddels zijn we 5 maanden verder en heb ik dus nog maar op één woning kunnen reageren. En niets meer gehoord. Ja ik stuur de klachten naar de mevrouw die erover gaat en dan krijg ik terug dat ze het doorstuurt naar de GGZ bemoeizorg.

Ik ben in oktober brutaal geweest. Ik vond het doodeng. Ik heb gezegd dat ik voor de zomer een andere woning wil en anders ga ik hogerop. Burgemeester, wethouder. Kijken wat zij vinden van een kind van 8 dat woorden als 'pijpen' en 'kankerhoer' elk weekend moet aanhoren. Naar binnen komt met 'ze zijn weer drugs aan het gebruiken' en in de nacht bij mij komt slapen omdat buren op haar raam tikken als ze langslopen.

Geen reactie....althans, niets concreets.
Oh en ik stuur foto's. Vind geregeld dingen in mijn tuin. Aanstekers, joints, boterhammen, gebruikt maandverband.
Je kan het ook hogerop zoeken door jeugdzorg in te lichten over wat er allemaal gebeurt en dat je het niet verantwoord meer vindt om daar met je kind te wonen, dan gaan zij zich ermee bemoeien.
Ik werk zelf voor een zorginstelling met deze doelgroep.
Wij onderhouden nauwe contacten met de woningbouw vereniging en krijgen ook van hun regelmatig woningen aangeboden om cliënten te kunnen laten doorstromen.
Onze cliënten krijgen zodra ze een woning hebben dan ambulante begeleiding.
De woningstichting zorgt er voor dat er niet teveel mensen met deze problemathiek bij elkaar komen te wonen.
Dus wij hebben niet 4 cliënten in dezelfde straat wonen.
Wij hebben niet eens 2 cliënten in dezelfde straat wonen!!!
Dit lijkt mij ook echt een onwenselijke situatie en totaal niet prettig voor de 'normale mensen' die er wonen.
Het probleem ligt echt bij de woningstichting die deze mensen allemaal bij elkaar plaatst.

Ik zou daar herhaaldelijk blijven klagen.
Leg een dossier aan.
En probeer andere bewoners ook zo ver te krijgen dat ze ook klagen.
Die van bemoeizorg handelen niet in jouw belang. Zolang je het accepteert, verandert er niets. Anders was het wel al gebeurd.

Ah. Dat klinkt al anders dan dat ik hoorde. De mevrouw van de woningbouw vertelde dat ze er niets tegen kunnen doen qua plaatsing.

Er is één iemand die ook reageert en klaagt. De enige andere in de straat die werkt. De rest pakt zich samen. Ze zitten in hetzelfde wereldje: geen werk, blowen en begeleiding. Toen de mevrouw van de woningbouw opmerkte dat er weinig andere klaagden zei ik dat dus. De reactie; 'oh dus u vind uzelf de enige normale?'

Huh!?
Ik had nergens over goed of fout gepraat. Alleen geconstateerd.
apestaartje30 schreef:
06-02-2018 20:46
Ah. Dat klinkt al anders dan dat ik hoorde. De mevrouw van de woningbouw vertelde dat ze er niets tegen kunnen doen qua plaatsing.

Er is één iemand die ook reageert en klaagt. De enige andere in de straat die werkt. De rest pakt zich samen. Ze zitten in hetzelfde wereldje: geen werk, blowen en begeleiding. Toen de mevrouw van de woningbouw opmerkte dat er weinig andere klaagden zei ik dat dus. De reactie; 'oh dus u vind uzelf de enige normale?'

Huh!?
Ik had nergens over goed of fout gepraat. Alleen geconstateerd.
Dat is vals van die mevrouw. Wat een vraag terwijl je met zulke toestanden zit.
Ik heb haar dat wel teruggegeven. Dat dit soort reactie precies de reden is dat ik het onprettig vind om te klagen. Er wordt snel een oordeel geveld.

Dit zei ik bij het tweede huisbezoek. Ik merkte dat ze het ongemakkelijk vond.

De GGZ mevrouw die er toen bijzat en alles aanhoorde vroeg op het einde aan de woningbouwvereniging vrouw: "waarom woont dit meisje nog hier!!?" Ze doelde op dochter.

Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat dit wel zoden aan de dijk zou zetten.
apestaartje30 schreef:
06-02-2018 20:35
Er zijn twee huisbezoeken geweest. Beiden met een vrouw van de woningbouwvereniging die gaat over 'prettig wonen', de tweede keer met een mevrouw van de GGZ bemoeizorg die een plan van aanpak wil maken voor deze wijk en met de begeleiders om de tafel wil. Dat deze buurt verpaupert hadden ze door, dacht ik.

Inmiddels zijn we 5 maanden verder en heb ik dus nog maar op één woning kunnen reageren. En niets meer gehoord. Ja ik stuur de klachten naar de mevrouw die erover gaat en dan krijg ik terug dat ze het doorstuurt naar de GGZ bemoeizorg.

Ik ben in oktober brutaal geweest. Ik vond het doodeng. Ik heb gezegd dat ik voor de zomer een andere woning wil en anders ga ik hogerop. Burgemeester, wethouder. Kijken wat zij vinden van een kind van 8 dat woorden als 'pijpen' en 'kankerhoer' elk weekend moet aanhoren. Naar binnen komt met 'ze zijn weer drugs aan het gebruiken' en in de nacht bij mij komt slapen omdat buren op haar raam tikken als ze langslopen.

Geen reactie....althans, niets concreets.
Als ik je verhaal zo lees, ben je heel redelijk geweest. Ik zou het inderdaad hogerop gaan zoeken, het lijkt me een hele nare situatie, zeker met je dochtertje van 8.

Dit laatste snap ik niet. De bemoeizorg kan niets aan jouw situatie veranderen, dat kan alleen de woningbouw, dus waarom stuurt dat mens van de woningbouw jouw klachten door aan de bemoeizorg? Lekker afschuivertje.
Is het dan niet eens tijd om alternatieven te bekijken als particuliere huur of de aankoop van een woning?
ElizabethThatcher schreef:
06-02-2018 21:26
Is het dan niet eens tijd om alternatieven te bekijken als particuliere huur of de aankoop van een woning?
Uit de OP: Kopen kan ik niet. Heb ik al laten uitrekenen. Particulier is vrij snel te duur. Ik kan hooguit 700 euro betalen maar dan wordt het erg krap.
flatverkopen schreef:
06-02-2018 21:35
Uit de OP: Kopen kan ik niet. Heb ik al laten uitrekenen. Particulier is vrij snel te duur. Ik kan hooguit 700 euro betalen maar dan wordt het erg krap.
Meer gaan werken kan een optie zijn.
ElizabethThatcher schreef:
06-02-2018 21:36
Meer gaan werken kan een optie zijn.
Dit vind ik heel erg. Alles op haar bord leggen terwijl zij nergens schuldig aan is. Echt verschrikkelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven