Werk & Studie alle pijlers

Oppas 14 jaar

07-02-2018 21:48 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond
Mijn dochter van 14 jaar is vandaag voor de tweede keer gaan oppassen bij een gezin met 2 kinderen van 6 en 9. Ze gaat van 16.30 tot 19.30 en krijgt 3 euro per uur. Nu hoorde ik vanavond van haar dat ze ook moest stofzuigen en afwassen. Ik vind dat eigenlijk niet bij haar oppastaak horen en al zeker niet bij dit uurloon.

Ik zou graag eens meerdere meningen horen.

Gr. Desmee
Je hebt gelijk.
Wauw. Nee dat vind ik er niet bij horen nee.
Ik vind ook niet dat huishoudelijke taken horen bij het oppassen. Belachelijk dat het opasgezin dit bedenkt!
En ik vind het ook nogal een verantwoordelijkheid die ze krijgt door op deze tijden te moeten oppassen; eten (koken?) en naar bed brengen....
Find people who will make you better (M. Obama)
Nee, zeker niet bij deze leeftijd en dit uurloon hoort het er niet bij.
Afwassen is redelijk.
Stofzuigen niet.
Ik kreeg op mijn zestiende 3 gulden per uur trouwens. :-D
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 07-02-2018 21:52
2.08% gewijzigd
Nee hoor, dat zouden ze haar zeker niet moeten laten doen.
Is idioot. Misschien als ze samen met de kinderen eet even afwassen samen met de kinderen. Of meer vragen of niet meer oppassen.
Ze hebben het goed geregeld en lekker voor elkaar zo. Maar nee, niet toestaan. Dit slaat nergens op.
Als ze kookt of iets opwarmt is even afwassen/vaatwasser inruimen niet heel gek.
Stofzuigen hoort niet bij de taken lijkt mij. Zou ik ook niet doen.

Dingen die bij het naar bed brengen horen dan weer wel. In de zin van ruimtes die je dan gebruikt iets netjes achterlaten.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Lambchop schreef:
07-02-2018 21:56
Als ze kookt of iets opwarmt is even afwassen/vaatwasser inruimen niet heel gek.
Stofzuigen hoort niet bij de taken lijkt mij. Zou ik ook niet doen.

Dingen die bij het naar bed brengen horen dan weer wel. In de zin van ruimtes die je dan gebruikt iets netjes achterlaten.
Zoals wat?
Goedkope huishoudster zo. Je hebt gelijk, dit is echt belachelijk.
Ik vind 3 euro per uur voor 2 kinderen in de spits van eten en naar bed brengen al uitzuigerij. Maar dan ook nog stofzuigen enzo?
Nee. Niet normaal.
Hoi TO , ik ben verbaast dat jij het toestaat dat je dochter oppast op een 6 jarige en 9 jarige?
En dan ook nog huishoudelijk werk laten doen voor 3 euro per uur?
Dat kan toch niet of heb ik het niet goed begrepen?

Een jongere laten oppassen liet ik meer doen op jonge slapen kinderen en niet op spitsuur rond half 6.....
Jouw dochter wordt echt uitgebuit! Ze zou minstens 4 Euro/ uur betaald moeten krijgen zonder extra-taken zoals stofzuigen en afwassen.
Ik zou de verantwoordelijkheid wel behoorlijk groot vinden. Zelf zou ik als ouder nooit een onbekend tienermeisje laten oppassen. Zeker niet als jouw dochter geen ruime ervaring heeft met jonge kinderen. Ook kinkt dit niet alsof het een goede bekende van jullie is.

Wel zou ik even navragen wat ze precies verstaand over afwassen en stofzuigen. Als jij als oppas met de kinderen eet lijkt het mij logisch dat je de vuile vaat niet laat staan. Dat zet je even in de afwasmachine. En een paar borden afwassen lijkt mij ook niet zo erg. Dat is wat anders dan een stapel pannen moeten schoonschrobben.

Verder het stofzuigen. Moest ze de hele woonkamer zuigen. Of alleen even rond de eettafel (ook een 6 jarige kan behoorlijk smeren). Zit wel een verschil in.

Maar zelf zou ik mijn tiener dit niet zomaar laten doen. Hier in de omgeving ken ik een tiener die zelf uit een groot gezin komt en zeer ruime ervaring heeft met opvoeding, verzorging en huishoudelijke taken. Dat zou voor mij een ander verhaal zijn.

En wat als een kind in bed plast? Of wakker wordt in tranen. Weet jouw dochter dan ook goed te handelen??
Lucifermiauww schreef:
07-02-2018 22:01
Ik vind 3 euro per uur voor 2 kinderen in de spits van eten en naar bed brengen al uitzuigerij. Maar dan ook nog stofzuigen enzo?
Nee. Niet normaal.
Ik gok dat de kinderen pas na 19.30u naar bed gaan.
Maar verder ben ik het met je eens. Ik vind 3 euro weinig en dan ook nog huishoudelijke klussen doen? Nee.
Als ze er eet, samen met de kinderen, dan eventueel met z´n drieën afruimen/afwassen maar meer ook niet.
miedo schreef:
07-02-2018 21:52
Afwassen is redelijk.
Stofzuigen niet.
Ik kreeg op mijn zestiende 3 gulden per uur trouwens. :-D
We hebben al een poosje euro's :lol:
Honderd jaar geleden werkten volwassen mannen voor een paar tientjes per week, de huur was dan ook een paar tientjes. Nu heb ik natuurlijk geen idee hoe oud je bent maar als je 70 bent had je dus een goed salaris voor een beetje oppassen op grotere kinderen.
Geen poepluiers, je hoeft ze niet te voeren enz.

Ik vind het ook niet veel maar wat is stofzuigen en afwassen, even de kruimels opvegen van het boterhammetje dat ze eten en de bordjes die daarbij horen afwassen lijkt me geen drama. Een berg afwas van een week en een smerig kleed vol dierenharen in een kamer van 12x5 is weer wat anders...
Wat vind je dochter er zelf van? Het is ook aan haar (en ja, deed ik ook op die leeftijd) om te zeggen dat ze geen klusjes doet voor dat geld, dat er dan een paar euro bij moet.

Beter dan dat je moeder je verbied een paar euro bij te verdienen en als ze het leuk vind.. laat gaan en wees blij dat ze zelf wat wil verdienen!
Zelf had ik ook een bijbaantje, vond dat ik echt te weinig kreeg, vroeg om opslag en kreeg het nog ook. van 6 naar 8 gulden (nog haha) per uur.

Het trotse gevoel dat ik had omdat ik het durfde te vragen en nog met succes ook heeft me later veel goed gedaan. Als ik nu denk dat ik tekort kom vraag ik er gewoon om. Meestal met succes. Jong geleerd, oud gedaan: ik vond het ook doodeng maar mijn ouders zeiden ook wat ik hier zeg. Stop ermee of vraag opslag. Jouw baantje, jouw geld, jouw tijd. Ik was toen 13 trouwens. Wat een egoboost om dan opslag te krijgen :yes:

Daarom zou ik zeggen: laat haar zelf uitzoeken wat ze doet. Vind ze het ook te weinig moet ze zeggen dat ze niet meer komt tenzij ze wat meer geld krijgt of ze laat het zo. Dáár leert ze van. Niet als je moeder je op je 14e gaat verbieden te werken of ja, wat anders?
Niet goed voor haar zelfvertrouwen ze is oud genoeg om dat soort zaken zelf te regelen.
Gun haar de kans om voor zichzelf op te komen óf om te doen wat ze leuk vind. Mss zegt ze wel: oppassen ok, maar stofzuigen en afwassen doe ik niet voor dat geld. Kan ook nog..
anoniem_360241 wijzigde dit bericht op 07-02-2018 22:15
Reden: typfout
0.22% gewijzigd
Overigens zou ik geen 14-jarige oppas willen.
Ik vind een 14-jarige ook heel jong, net te jong eigenlijk om op 2 kinderen te oppassen. Wat als er zich een noodgeval voordoet, bv brand? Of als één van de kinderen zich verslikt en dreigt te stikken? Sorry maar ik vind een 14 -jarige oppas echt te jong .
Het minimum jeugdloon is voor 15 jarigen zelfs minder dan 3 euro, dus voor een 14-jarige niet gek. Ik zou liever op 2 kinderen passen dan vakken vullen of schoonmaken.

En wat hierboven al gezegd werd; gaat het om eigen gemaakte troep opruimen zoals een bord afwassen en rond de eettafel stofzuigen, dan vind ik dat normaal. Niet als verwacht wordt dat ze het hele huis stofzuigt.
Dit is echt niet echt hoor. Normale mensen zouden geen oppas van 14 inhuren tijdens het spitsuur. Die jonge tieners kunnen net aan voor zichzelf zorgen. En normale ouders zouden ook niet toestaan dat hun kind voor dit geld ergens zou oppassen en schoonmaken.
Echt niet elke 14 jarige is het zelfde he? Ik zat toen ik 14 was al in 4 havo en paste ook met grote regelmaat op (mijn moeder was gastouder aan huis en als zij op vakantie was pastte ik op de kinderen).
Die kinderen passen ook al sinds ze een jaar of 14 zijn op die van ons. Kan echt prima.

Qua klusjes: na het eten wat afwas doen en even met een stofzuiger rond de tafel vind ik niet zo gek, gewoon je rommel opruimen.
Pannen schrobben en het hele huis zuigen zou ik echt voor passen. En €3,- per uur tijdens ‘spitsuur’ is niet veel (alhoewel voor een 14-jarige wel)
Ik heb vroeger ook altijd opgepast. Ben begonnen toen ik een jaar of 13 - 14 was. Ligt ook beetje aan de persoon zelf denk ik. Moest ook kinderen in bed leggen .

Wat vind je dochter er zelf van om die taken te doen? Je kan haar altijd adviseren maar vind dat dochter voor haar eigen moet opkomen . Het is haar baantje en daar leert ze van.
Ik vind het nogal een verantwoording op die leeftijd om voor 2 kinderen voor eten te zorgen en dat ze het ook nog eens op eten om daarna ook nog eens af te wassen. Ze is toch oppas, toch geen schoonmaakster?
Oh en ook nog eens op een doordeweekse dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven