Werk & Studie alle pijlers

Oppas 14 jaar

07-02-2018 21:48 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond
Mijn dochter van 14 jaar is vandaag voor de tweede keer gaan oppassen bij een gezin met 2 kinderen van 6 en 9. Ze gaat van 16.30 tot 19.30 en krijgt 3 euro per uur. Nu hoorde ik vanavond van haar dat ze ook moest stofzuigen en afwassen. Ik vind dat eigenlijk niet bij haar oppastaak horen en al zeker niet bij dit uurloon.

Ik zou graag eens meerdere meningen horen.

Gr. Desmee
Een 1-jarige of een baby zou ik niet direct bij een 14-jarige achterlaten.

Een 6- en een 9-jarige vind ik anders.
Die redden zichzelf al een stuk meer en voor hen is het alsof er een "grote zus" op hen past.

Maar ik vind het wel zwaar onderbetaald als er dus nog een half huishouden bij komt.
MinkeDeWit schreef:
07-02-2018 22:31
Dit is echt niet echt hoor. Normale mensen zouden geen oppas van 14 inhuren tijdens het spitsuur. Die jonge tieners kunnen net aan voor zichzelf zorgen. En normale ouders zouden ook niet toestaan dat hun kind voor dit geld ergens zou oppassen en schoonmaken.
Niet echt?? Wat een onzin, juist overdag een paar uurtjes kan prima. Zeker als er goede afspraken zijn gemaakt -mét een lijstje met tel.nrs. bij de hand- van buren, ouders of een ander volwassen persoon die in noodgevallen even kan komen helpen.
Als het om baby's of peuters gaat die zich bv makkelijk verslikken zou ik het ook niet aandurven maar de jongste 6 jaar... die zit toch niet meer met zijn handjes in de pap te kletsen, kan gewoon vertellen wat er mis is als er iets mis is (buikpijn, niet lekker..) en ik neem aan dat de ouders wel bereikbaar zijn.
Kan ook heel leuk zijn hoor als je een slim kind hebt die voor zichzelf kan zorgen én 3 hele uren op 2 basisschoolkinderen.

Wat is eigenlijk een normale ouder, een die oppas inhuurt voor een 14-jarige? ;)

Het is een wonder dat ik nog leef, op die leeftijd gingen mijn ouders samen een weekje op vakantie en lieten geld achter voor boodschappen. En wat denk je.. niks wilde feesten of excessen met eten en drinken. We vonden het wel gewoon eigenlijk en er is nooit iets verkeerd gegaan.

De ene keer dát er brand was bij ons thuis en we aan tafel zaten -hele gezin compleet- en ik zei dat ik brand rook zei mijn vader (die had gekookt) welnee dat denk je maar, gewoon dooreten. Ik ging terwijl hij zei dat ik moest gaan zitten naar de keuken waar een stapel oude kranten in de fik was gevlogen. Lag op het aanrecht om weg te brengen naar oudpapierbak.

Wie was er nou een slechte oppas, ik die op mijn intuitie afging of mijn vader die het gas was vergeten uit te draaien en de kranten naast het fornuis had gelegd bijna, een vleugje wind en het brandde al behoorlijk.
Als ik was blijven zitten had dat houten keukentje helemaal in de fik gestaan en de kamer daarboven ook. Aldus de brandweer.
Moraal van het verhaal: er kán altijd iets mis gaan en een intelligent kind van 14 die vaker een kind van dichtbij heeft gezien kan best oppassen. Niet op een baby van 6 weken maar 6 jaar en ouder: ja hoor. Mét hulplijnen, die heb je als volwassen oppas ook. (112, HAP).
hokus_pokus schreef:
07-02-2018 22:45
Echt niet elke 14 jarige is het zelfde he? Ik zat toen ik 14 was al in 4 havo en paste ook met grote regelmaat op (mijn moeder was gastouder aan huis en als zij op vakantie was pastte ik op de kinderen).
Die kinderen passen ook al sinds ze een jaar of 14 zijn op die van ons. Kan echt prima.

Qua klusjes: na het eten wat afwas doen en even met een stofzuiger rond de tafel vind ik niet zo gek, gewoon je rommel opruimen.
Pannen schrobben en het hele huis zuigen zou ik echt voor passen. En €3,- per uur tijdens ‘spitsuur’ is niet veel (alhoewel voor een 14-jarige wel)
Dus jij paste als 14-jarige hele dagen op kleine kinderen? Dat vind ik niet normaal. Mijn 13-jarige zou dat misschien best wel kunnen, maar alleen als alles goed gaat. Ze kunnen nog niet overzien hoe ze moeten handelen bij calamiteiten.
MinkeDeWit schreef:
07-02-2018 22:52
Dus jij paste als 14-jarige hele dagen op kleine kinderen? Dat vind ik niet normaal. Mijn 13-jarige zou dat misschien best wel kunnen, maar alleen als alles goed gaat. Ze kunnen nog niet overzien hoe ze moeten handelen bij calamiteiten.
Het grote verschil tussen zelfstandig en zelfredzaam inderdaad.
MinkeDeWit schreef:
07-02-2018 22:52
Toen ik in de vakanties ging oppassen was ik op 2 mnd na 15. Kinderen waren 5-7-8 zoiets. Ik was al jaren begeleider bij een pupillenteam van een sportvereniging en ging ook mee als leider op kamp etc.
Jeugd-ehbo diploma en lijstje met nood-telefoonnummers. Opa en oma van de kinderen woonden om de hoek.
Ik wist écht wel wat ik moest doen bij calamiteiten.
hokus_pokus schreef:
07-02-2018 23:05
Toen ik in de vakanties ging oppassen was ik op 2 mnd na 15. Kinderen waren 5-7-8 zoiets. Ik was al jaren begeleider bij een pupillenteam van een sportvereniging en ging ook mee als leider op kamp etc.
Jeugd-ehbo diploma en lijstje met nood-telefoonnummers. Opa en oma van de kinderen woonden om de hoek.
Ik wist écht wel wat ik moest doen bij calamiteiten.
Ja vast, maar dan nog vind ik het bizar. In sommige landen mogen ouders kinderen onder de 14 niet eens drie uur alleen thuis laten.
MinkeDeWit schreef:
07-02-2018 23:08
Ja vast, maar dan nog vind ik het bizar. In sommige landen mogen ouders kinderen onder de 14 niet eens drie uur alleen thuis laten.
Dat vind ik dan weer bizar...
Lekker makkelijk van die ouders en hoewel het minimum loon van een 13-14 jarige lager ligt vind ik nog dat ze te weinig verdiend want dit is geen officiële baan en het lijkt me erg lastig om 2 kinderen in bed te krijgen als 14 jarige.

Afwassen en stofzuigen: Wat maakt dat ene bord/kommetje of beker nou toch uit? Of die paar kruimels op de grond. Daar pak je toch geen stofzuiger voor?!
Nee ik vind dat ze opslag kan vragen en extra klusjes als stofzuigen en afwassen prima maar dan ook meer betalen.
Ik denk dat ik nog wat moet toevoegen.
De dochters zitten bij mijn jongste dochter op school. Dus we kennen elkaar al jaren.
De ouders werken beneden in hun zaak. Dan ga je de trap op en daar past mijn dochter op. Wat overigens een verantwoordelijk meisje is. Ze hoeft niet te koken. Hun moeder kookt en brengt het naar boven. Ze hoeft de kinderen ook niet naar bed te brengen. De ouders hebben gevraagd of ze met ze wil buiten spelen, een boekje lezen, huiswerk maken, spelletje doen.

Het ging mij erom of jullie vinden dat huishoudelijk werk erbij hoort. Niet dus. Ik vond het er nl ook niet bij horen. Mijn dochter had geen probleem ermee om wat bordjes af te wassen maar haar werd gevraagd ook de woonkamer en de trap te stofzuigen en dat vond ze niet leuk. Ze gaat liever wat met de kids doen.

Ik heb nav jullie antwoorden contact gehad met de moeder en de huishoudelijke taken horen er voortaan niet meer bij. Bedankt !
Goed dat je ingegrepen hebt!
Goed opgelost. Ik vond je OP echt bizar, maar je latere bericht geeft wel een wat genuanceerder beeld.

Stofzuigen vind ik inderdaad in deze situatie niet logisch. Het servies even schoonmaken na het eten vind ik nog wel redelijk. Als de berg van de rest van de dag er tenminste niet ook bij staat.
K zou het zelf niet goed vinden als ze om deze tijd moet oppassen en de ouders zouden echt ver weg zijn.

Het gaat hier ook nog eens om hele lieve kindjes die goed luisteren en mijn dochter is een rustige meid.

Bedankt dames !
Lucifermiauww schreef:
07-02-2018 21:59
Zoals wat?
Badkamer na het tandenpoetsen of eventueel doucen.
Woonkamer als de kinderen gespeeld hebben, spelletjes die gespeeld zijn weer in de kast.
En keuken na het eten.

Waarbij ik bewust zeg, wat ze gebruikt hebben... Dus na het eten afwassen wat zij met de kinderen gebruikt heeft, ja. Hele afwas doen, nee.
Even zorgen dat na het tandenpoetsen de wastafel weer netjes is, ja. Hele badkamer schoonmaken, nee.
Als ze met de kinderen met lego heeft zitten spelen, dat opruimen, ja. Halve woonkamer opruimen, nee.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
3 euro is al weinig voor het oppassen vind ik maar ook nog taken erbij..ijn buurmeisje vraagt 3.5 per uur dat geef ik haar ala ze komt oppassen na het eten. dan hebben de kinderen al gegeten en is alles opogeruimd en hebben de kids ook pyama aan. ze hoef zr ook niet in bed te doen. ik rond dan ook altijd naar boven af. volgende week komt ze ook in haar vakantie een ochtend oppassen van 7 tot 1. dan liggen de kinderen nog te slapen maar als ze wakker worden dan smeert ze een boterhammetje voor hun en achenkt ze melk in. ze vraagt dan ook gewoon 3.5 p.u. maar ik heb gezegr dat ze voor de ochtendje dan 25 euro krijgt omdat ze ook helpt met het ontbijt van de kinderen. maar schoonmaken hoef ze echt niet hoor... ben al erg blij dat ik iemand heb die ik vertrouw en waar mn kids gek op zijn.
hokus_pokus schreef:
07-02-2018 22:45
Echt niet elke 14 jarige is het zelfde he? Ik zat toen ik 14 was al in 4 havo en paste ook met grote regelmaat op (mijn moeder was gastouder aan huis en als zij op vakantie was pastte ik op de kinderen).
Die kinderen passen ook al sinds ze een jaar of 14 zijn op die van ons. Kan echt prima.

Tegenwoordig moeten gastouders geschoold zijn. Dat is niet voor niets.

Qua klusjes: na het eten wat afwas doen en even met een stofzuiger rond de tafel vind ik niet zo gek, gewoon je rommel opruimen.
Pannen schrobben en het hele huis zuigen zou ik echt voor passen. En €3,- per uur tijdens ‘spitsuur’ is niet veel (alhoewel voor een 14-jarige wel)
Dat bedrag is voor een 14 jarige veel. Dat klopt.
De verantwoordelijkheid ook.

En havo zegt niets.
Be stronger than your strongest excuse
Genialeforumnaam schreef:
10-02-2018 01:09
Dat bedrag is voor een 14 jarige veel. Dat klopt.
De verantwoordelijkheid ook.

En havo zegt niets.
Dat gastouders geschoold moeten zijn weet ik, dat was mijn moeder toen ook al. Terecht.
Ik was echter geen gastouder maar de ouders van de kinderen vroegen me op te passen als mijn moeder niet kon.

En vwb havo: daar ging het niet om, wel om het feit dat in al in de 4e van de middelbare school zat. Er zit echt een verschil in 14 jarigen uit klas 2 of klas 4 qua volwassenheid.En ook in nét 14 of al bijna 15.
Niet alle 14-jarigen zijn hetzelfde, dat was m’n punt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven