Logeerpartijtje
woensdag 7 februari 2018 om 22:33
Hallo,
Ik heb een zoon van 5 en hij zit nu in groep 2. Hij speelt vaak met zijn vriendjes en gaat graag naar school. Een maand of 2 geleden kwam er een jochie bij ons logeren. Prima, de 2 jongens zijn goede maatjes en mijn man is goed bevriend met de vader van het jochie. Alles leek goed te gaan, tot de volgende ochtend, als eerst smakte hij heel erg(!) bij het ontbijt. Achja, het is een kind en ik liet het gaan. Daarna naar boven gegaan met de jongens om ze even op te frissen. (Zijn moeder had gevraagd of ik hem wilde douchen, want wanneer zij hem kwam ophalen gingen ze ergens heen) Aangekomen bij de badkamer was het een drama, jochie wilde echt NIET douchen. Ik snapte het ook wel weer want hij kent mij natuurlijk niet goed. Mijn man heeft het ook geprobeerd maar het bleef een drama. Hij stapte die douche gewoon niet onder. Nou laat maar zitten dan. Volgende stap, tandjes poetsen. Ging probleemloos bij mijn zoon, maar wederom wilde het jongentje zijn tandjes niet poetsen. Hij vertikte het, huilen en gillen! Top dan neemt hij maar een pepermuntje zo, dacht ik. Haren doen, wilde hij ook niet. Ik was er wel een beetje klaar mee om zo'n drama aan te gaan met een kind van een ander dus ik roepte mijn man en hij heeft alles afgehandeld. Toen ze eenmaal beneden kwamen zag ik mijn zoon fris en fruitig aangekleed en wel, haartjes mooi en de tandjes gepoetst. En het jochie erbij, zijn shirtje met vlekken die hij perse(!) aan wilde, geen gepoetste tanden en zijn haren wat mijn man nog een beetje heeft gered met gel. Heb het toen moeder hem op kwam halen allemaal verteld en ze was redelijk verbaasd, maar goed. Jochie heeft het uiteindelijk toch naar zn zin gehad en ik was blij dat mijn zoon het ook wel leuk heeft gehad.
Een week geleden hebben mijn man en ik een drankje gedaan met de ouders van het jochie. Ze zijn onlangs goede vrienden van ons geworden. En tijdens het borrelen begonnen ze dat ze graag een avond met zn 2en wilden zijn, waarop mijn man doodleuk zei: 'Oh, jullie zoon mag dan wel bij ons slapen!' Nou zij namen het aanbod meteen aan en ik kon al geen nee meer zeggen. Nu ben ik bang dat het weer een grote drama wordt in de ochtend. Mijn man sport elke zaterdagochtend, dus net díe ochtend sta ik er alleen voor.
Zelf houd ik erg van verzorging, ik zorg dat mijn kind altijd schoon is en dat hij frisse kleding draagt.
Ik weet niet precies wat ik wil bereiken met dit bericht maar het lucht in ieder geval op dit hele bericht uit te typen. Ik zat er echt mee en wilde het graag kwijt dus bij deze.
Hebben jullie ook ooit zoiets meegemaakt. En als jullie in deze situatie zouden zitten, hadden jullie het opgelost? Of het er gwn bij gelaten?
Grt
Ik heb een zoon van 5 en hij zit nu in groep 2. Hij speelt vaak met zijn vriendjes en gaat graag naar school. Een maand of 2 geleden kwam er een jochie bij ons logeren. Prima, de 2 jongens zijn goede maatjes en mijn man is goed bevriend met de vader van het jochie. Alles leek goed te gaan, tot de volgende ochtend, als eerst smakte hij heel erg(!) bij het ontbijt. Achja, het is een kind en ik liet het gaan. Daarna naar boven gegaan met de jongens om ze even op te frissen. (Zijn moeder had gevraagd of ik hem wilde douchen, want wanneer zij hem kwam ophalen gingen ze ergens heen) Aangekomen bij de badkamer was het een drama, jochie wilde echt NIET douchen. Ik snapte het ook wel weer want hij kent mij natuurlijk niet goed. Mijn man heeft het ook geprobeerd maar het bleef een drama. Hij stapte die douche gewoon niet onder. Nou laat maar zitten dan. Volgende stap, tandjes poetsen. Ging probleemloos bij mijn zoon, maar wederom wilde het jongentje zijn tandjes niet poetsen. Hij vertikte het, huilen en gillen! Top dan neemt hij maar een pepermuntje zo, dacht ik. Haren doen, wilde hij ook niet. Ik was er wel een beetje klaar mee om zo'n drama aan te gaan met een kind van een ander dus ik roepte mijn man en hij heeft alles afgehandeld. Toen ze eenmaal beneden kwamen zag ik mijn zoon fris en fruitig aangekleed en wel, haartjes mooi en de tandjes gepoetst. En het jochie erbij, zijn shirtje met vlekken die hij perse(!) aan wilde, geen gepoetste tanden en zijn haren wat mijn man nog een beetje heeft gered met gel. Heb het toen moeder hem op kwam halen allemaal verteld en ze was redelijk verbaasd, maar goed. Jochie heeft het uiteindelijk toch naar zn zin gehad en ik was blij dat mijn zoon het ook wel leuk heeft gehad.
Een week geleden hebben mijn man en ik een drankje gedaan met de ouders van het jochie. Ze zijn onlangs goede vrienden van ons geworden. En tijdens het borrelen begonnen ze dat ze graag een avond met zn 2en wilden zijn, waarop mijn man doodleuk zei: 'Oh, jullie zoon mag dan wel bij ons slapen!' Nou zij namen het aanbod meteen aan en ik kon al geen nee meer zeggen. Nu ben ik bang dat het weer een grote drama wordt in de ochtend. Mijn man sport elke zaterdagochtend, dus net díe ochtend sta ik er alleen voor.
Zelf houd ik erg van verzorging, ik zorg dat mijn kind altijd schoon is en dat hij frisse kleding draagt.
Ik weet niet precies wat ik wil bereiken met dit bericht maar het lucht in ieder geval op dit hele bericht uit te typen. Ik zat er echt mee en wilde het graag kwijt dus bij deze.
Hebben jullie ook ooit zoiets meegemaakt. En als jullie in deze situatie zouden zitten, hadden jullie het opgelost? Of het er gwn bij gelaten?
Grt
woensdag 7 februari 2018 om 23:30
Ik ging op scoutskamp - de eerste jaren 5 à 7 dagen - en daar stond meestal ergens in de helft 1 groot wasmoment gepland.
Of waterspelletjes.
Of gaan zwemmen.
Op sportkamp (maandag tot vrijdag à zaterdag) werden we meestal op woensdag onder de douche gestoken.
woensdag 7 februari 2018 om 23:32
Rosannasoof schreef: ↑07-02-2018 23:27Het probleem is dat de moeder van het jongetje echt wilt dat hij doucht. En aangekleed en fris is als ze hem ophaalt. Ik heb haar ook gezegd dat hij het de vorige keer ook echt nìet wilde! Ze lachte er wat om en zei dat we het misschien moesten proberen in bad.
Zeg dat je het zal vragen, maar dat je hem niet zal dwingen omdat je geen zin hebt in drama net als vorige keer. En zeg duidelijk dat als ze verwacht dat hij fris gewassen terugkomt, hij beter niet kan blijven slapen! Als jij daarover al vooraf duidelijk bent, heb je er tenminste geen stress over als het toch niet lukt.
woensdag 7 februari 2018 om 23:35
Dan zou moeder van harte een half uur vroeger welkom zijn om hem zelf onder de douche / in bad te steken.Rosannasoof schreef: ↑07-02-2018 23:27Ik kan me zeker wel verplaatsen in het jongetje. Zoals ik ook al zei, hij kende ons toen nog niet heel erg goed en in een vreemd huis douchen, ik zou het zelf ook nie fijn vinden!
Het probleem is dat de moeder van het jongetje echt wilt dat hij doucht. En aangekleed en fris is als ze hem ophaalt. Ik heb haar ook gezegd dat hij het de vorige keer ook echt nìet wilde! Ze lachte er wat om en zei dat we het misschien moesten proberen in bad.
donderdag 8 februari 2018 om 00:09
donderdag 8 februari 2018 om 00:30
Rosannasoof schreef: ↑07-02-2018 23:27Ik kan me zeker wel verplaatsen in het jongetje. Zoals ik ook al zei, hij kende ons toen nog niet heel erg goed en in een vreemd huis douchen, ik zou het zelf ook nie fijn vinden!
In je eerdere bericht kwam dit minder goed door, omdat het sijpelt van de ergernis en je man dit maar moest oplossen.
Je maakt het jezelf moeilijk door er minder relaxt mee om te gaan. Je bent volwassen, je redenen om het pogen tot douchen te staken zijn heel redelijk. Dat kun je toch wel verwoorden dan?
Het probleem is dat de moeder van het jongetje echt wilt dat hij doucht. En aangekleed en fris is als ze hem ophaalt. Ik heb haar ook gezegd dat hij het de vorige keer ook echt nìet wilde! Ze lachte er wat om en zei dat we het misschien moesten proberen in bad.
Moeder leert er vanzelf van als hij nog een keer niet wil. Niet verontschuldigen maar begrip tonen voor het jochie kan haar helpen om haar belevingswereld te vergroten. Maar misschien heeft hij het alleen bij jullie, of voelt zij zich beschaamd omdat hij het vaker niet wil. Dat kan allemaal. Je weet niet wat er achter zit. Misschien niets, misschien vanalles. En dan helpt luchtig doen.
Het jochie kent ons ondertussen ook al wel een stuk beter. Hij komt elke maandag en dinsdag, tussen de middag bij ons een broodje eten.
Het is voor de rest ook echt een schat van een kind hoor. En voor de rest gaat alles goed, het samen spelen met mijn zoon, het slapen zelf.
Alleen de ochtend is ons obstakel.
Laat het initiatief eens van het jochie uitkomen. Na het ontbijt vraag je: wat zullen we nu gaan doen? Tafel afruimen? Spelen? Douchen? Wat is een goed plan?
En geef de ruimte. Ook fysiek.
En thuis tandenpoetsen en aankleden, gaat dus niet lukken. Want we hebben hem de hele zaterdag. En we willen er even op uit.
Be stronger than your strongest excuse
donderdag 8 februari 2018 om 00:45
De moeder en het kind?SallySpectra schreef: ↑08-02-2018 00:09Ik zal wel heel smerig zijn maar mijn kinderen gaan niet eens iedere dag douchen/in bad. Begrijp het drama echt niet. Dan doucht hij de volgende ochtend toch weer? En als zijn moeder een fris kind wil, gaat ze maar lekker zelf aan de slag.
En waarom stop je ze niet samen in bad of onder de douche?
donderdag 8 februari 2018 om 02:33
Vraag moeder om het jochie vrijdag zelf te douchen voor ze hem aflevert. En dan zaterdag thuis weer douchen of in bad.
Je kan dan ‘s avonds ook alleen een voetenbadje doen; de kindjes samen laten stampen met de voetjes en spatten met de handjes in een laagje water in het bad. Gewoon ondergoedjes aan laten. Voelt niet als douchen/bad voor het kind maar zijn ze toch een beetje schoon.
Verder, laat het gaan... (jullie gaan vast niet op bezoek bij de koningin zaterdag?
).
Je kan dan ‘s avonds ook alleen een voetenbadje doen; de kindjes samen laten stampen met de voetjes en spatten met de handjes in een laagje water in het bad. Gewoon ondergoedjes aan laten. Voelt niet als douchen/bad voor het kind maar zijn ze toch een beetje schoon.
Verder, laat het gaan... (jullie gaan vast niet op bezoek bij de koningin zaterdag?
donderdag 8 februari 2018 om 06:53
Nou, jij klinkt wel erg dwingend en ongeduldig. Wellicht heeft het jongetje dat gevoeld. Hij is nog maar vijf, hè? Vijf! Heel jong nog.
Dus, oefen wat geduld en laat los.
Volgens mij zit hier je probleem: Zelf houd ik erg van verzorging, ik zorg dat mijn kind altijd schoon is en dat hij frisse kleding draagt.
Ik proef een sterk oordeel hierover in je post. Relax en maak je niet zo druk. Dan heb je zelf ook een leuk weekend. En ga hem zeker niet dwingen om te douchen. Probeer je wat in te leven in hem.
Dus, oefen wat geduld en laat los.
Volgens mij zit hier je probleem: Zelf houd ik erg van verzorging, ik zorg dat mijn kind altijd schoon is en dat hij frisse kleding draagt.
Ik proef een sterk oordeel hierover in je post. Relax en maak je niet zo druk. Dan heb je zelf ook een leuk weekend. En ga hem zeker niet dwingen om te douchen. Probeer je wat in te leven in hem.
donderdag 8 februari 2018 om 10:37
Nee dat vind ik ook. Zeker als de ouders elkaar tot twee maanden geleden nauwelijks kenden.Tornacense schreef: ↑07-02-2018 23:22Ben ik de enige overigens die 5 redelijk jong vindt voor logeerpartijen bij vriendjes?
TO, Ik krijg de indruk dat je een beetje vies van het jongetje bent. Vraag aan de ouders het kind de dag ervoor gedoucht af te leveren, dan is dat probleem al voorbij. En tanden poetsen: hoe ging dat ´s avonds?
donderdag 8 februari 2018 om 10:38
Volgens mij is het vooral TO die er moeite mee heeft dat het kind niet schoon is. En die weet natuurlijk goed dat een kind van een voetenbadje niet schoon wordt.Lavalampje* schreef: ↑08-02-2018 02:33Je kan dan ‘s avonds ook alleen een voetenbadje doen; de kindjes samen laten stampen met de voetjes en spatten met de handjes in een laagje water in het bad. Gewoon ondergoedjes aan laten. Voelt niet als douchen/bad voor het kind maar zijn ze toch een beetje schoon.
donderdag 8 februari 2018 om 12:28
Smetvrees misschien niet maar TO komt op mij ook wat neurotisch over wat schoon betreft. Wat maakt het nou uit dat dat kind een keer niet doucht. Doe je ff een snoetenpoets over zijn gezicht en handen En vies haar? Dan heeft ie de dag er voor ook niet gedoucht, niet jouw probleem.
Of jij, to, vind te snel wat vies natuurlijk.
donderdag 8 februari 2018 om 12:35
donderdag 8 februari 2018 om 14:07
Ze douchen ‘s morgens dus dan liggen ze niet schoon in bed. En je haar wordt niet vies van 1 dag niet wassen.Lavalampje* schreef: ↑08-02-2018 12:35Volgens mij maakte TO zich zorgen om schoon, omdat moeder daar de eerste keer om vroeg? (En ik heb ook graag schone kindjes in bed, dus ik snap TO wel). Maar goed, als het kind niet wil dan zou ik het erbij laten. En geen strijd voeren met zo’n hummel (tenzij ze echt onder de modder zitten).
donderdag 8 februari 2018 om 14:18
Gewoon 's avonds onder de douche of in bad, dan is je man ook aanwezig om te helpen. Of anders maar niet, dan gaat hij zaterdag thuis wel weer onder de douche.
Maak het gezellig voor dat ventje, het douchen en goed tandenpoetsen komt wel weer als hij weer thuis is. (Het gaat om één nachtje he, geen week
)
Maak het gezellig voor dat ventje, het douchen en goed tandenpoetsen komt wel weer als hij weer thuis is. (Het gaat om één nachtje he, geen week