Mensen beledigen, dat moet kunnen anno 2018

04-02-2018 11:23 1059 berichten
Ik ben een beetje klaar mee, dat overal grapjes van gemaakt moet worden. En dan ook nog verontwaardigd zijn als ‘sommige’ mensen die grapjes niet leuk vinden. Dan zijn ze zeurpieten en hebben ze lange tenen en hebben ze geen gevoel voor humor. Wat is er mis met rekening houden met elkaar? Ik vind het tegenwoordig echt te ver gaan en dan vooral het stukje stel je niet aan “het is een grapje”. Nee, niet alles is grappig. Het lijkt vooral stoer te zijn om tegen gevoelige onderwerpen aan te trappen, alsof het een stel kleuters zijn die steeds over grenzen gaan.
Zó mijn ei is kwijt.

Zwarte Piet discussie
Sylvana Simmons
H&M rel
Renate van der gijp
Meetoo
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
08-02-2018 12:12
Precies dit dus.

Het is natuurlijk lekker makkelijk om iedereen die zich achtergesteld voelt direct als aansteller of aandachttrekker af te serveren, maar soms hebben mensen wel degelijk een punt of een reden tot klagen.
Heel veel mensen hebben reden tot klagen. De wereld is nou eenmaal niet perfect. Deal with it, of wees slachtoffer. Iedereen heeft de keuze daarin.
julius schreef:
08-02-2018 12:49
Heel veel mensen hebben reden tot klagen. De wereld is nou eenmaal niet perfect. Deal with it, of wees slachtoffer. Iedereen heeft de keuze daarin.
Yep, zo werkt het en niet anders.
julius schreef:
08-02-2018 12:49
En zo kun je alle overduidelijke ongelijkheid weglachen, bagatelliseren of als aanstellerij bestempelen.
Snarky schreef:
08-02-2018 12:59
En zo kun je alle overduidelijke ongelijkheid weglachen, bagatelliseren of als aanstellerij bestempelen.
Met deze zin ontwaar ik weinig vertrouwen in de mensheid.
Snarky schreef:
08-02-2018 12:59
Onzin. Daar hebben we artikel 1 voor.
Cateautje schreef:
08-02-2018 12:44
Niemand krijgt bij de geboorte de garantie nooit gekwetst te worden, ook gekwetst voelen hoort bij het leven en zal vast een functie hebben, misschien juist om weerbaarder te worden, weet ik veel. Wat ik wel weet is dat het absurd is om te verwachten dat je alle kwetsuren kunt voorkomen door overal maar voor op de barricade te klimmen. Het leven is het leven met alles dat daarbij komt kijken en dat is nu eenmaal niet altijd een groot knalfeest.
Dus alle pestprotocollen op scholen maar afschaffen? Pesten op het werk ook maar niet meer aanpakken?

Want dat gevoel begin ik te krijgen bij dit topic: als je je gekwetst voelt ligt het aan jou.

Klinkt mij toch erg zoals er ook over pesten gedaan wordt: de pesters bedoelen het niet zo slecht, zorg maar dat je ertegen kunt, enz. enz.

Nare ontwikkeling vind ik.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
julius schreef:
08-02-2018 13:04
We hebben het hier niet over strafbare feiten, we hebben het over het op tv belachelijk maken van een transgender.
De discussie gaat er niet om of dat mag, maar waarom je dat in hemelsnaam zou doen.
Solomio schreef:
08-02-2018 13:10
Dus alle pestprotocollen op scholen maar afschaffen? Pesten op het werk ook maar niet meer aanpakken?

Want dat gevoel begin ik te krijgen bij dit topic: als je je gekwetst voelt ligt het aan jou.

Klinkt mij toch erg zoals er ook over pesten gedaan wordt: de pesters bedoelen het niet zo slecht, zorg maar dat je ertegen kunt, enz. enz.

Naar, dat je me woorden en bedoelingen inde mond wil leggen, dat is net zo goed pestgedrag.

Er zijn pestprotocollen omdat het sociaal/maatschappelijk ongewenst wordt geacht om te pesten, juist omdat niemand de garantie heeft om zonder kleerscheuren door het leven te zeilen, dus daar komt het vertrouwen bij kijken dat men je niet laat creperen, maar dat er iets aan wordt gedaan, dat is ook een tendens.
Snarky schreef:
08-02-2018 13:11
We hebben het hier niet over strafbare feiten, we hebben het over het op tv belachelijk maken van een transgender.
De discussie gaat er niet om of dat mag, maar waarom je dat in hemelsnaam zou doen.
Mogen alleen transgenders niet belachelijk gemaakt worden, of geldt dat voor iedereen?

Dan moeten we sowieso dus maar alle satirische nieuwshows gaan verbieden? En grappen over politici, he bah, zo kwetsend, ook maar niet doen? En grappen over hetero's? Of witte mannen?

Het is niet aan jou om te bepalen wie er belachelijk mag worden gemaakt, en wie er zielig zijn en dus niet tegen een grap kunnen.
Solomio schreef:
08-02-2018 13:10

Gepsest worden is toch wel even heel iets anders dan je ' gekwetst' voelen door een grap of opmerking die je hoort op tv.
julius schreef:
08-02-2018 13:04
Artikel 1 is ooit ingesteld zodat mensen vrij voor hun politieke mening konden uitkomen, of kritiek konden hebben op bijvoorbeeld de kerk, zonder dat ze daarvoor in de gevangenis belandden, of erger. Nu lijkt dit kostbare recht vooral misbruikt te worden om iedere stinkende scheet die in het openbaar gelaten wordt te verdedigen.
popita schreef:
08-02-2018 13:19
Artikel 1 is ooit ingesteld zodat mensen vrij voor hun politieke mening konden uitkomen, of kritiek konden hebben op bijvoorbeeld de kerk, zonder dat ze daarvoor in de gevangenis belandden, of erger. Nu lijkt dit kostbare recht vooral misbruikt te worden om iedere stinkende scheet die in het openbaar gelaten wordt te verdedigen.
Jij bedoelt artikel 7; de vrijheid van meningsuiting.

Artikel 1 garandeert dat iedereen die zich in Nederland bevindt, gelijk wordt behandeld. Als jij ongelijk wordt behandeld, kan je dus gewoon aangifte doen.
julius schreef:
08-02-2018 13:14
Mogen alleen transgenders niet belachelijk gemaakt worden, of geldt dat voor iedereen?

Dan moeten we sowieso dus maar alle satirische nieuwshows gaan verbieden? En grappen over politici, he bah, zo kwetsend, ook maar niet doen? En grappen over hetero's? Of witte mannen?

Het is niet aan jou om te bepalen wie er belachelijk mag worden gemaakt, en wie er zielig zijn en dus niet tegen een grap kunnen.
Voor de honderdduizendste keer, je mag zoveel mensen uitlachen en kwetsen als je wilt.
Een sympathiek of enigszins invoelend mens zal alleen niet snel de grenzen van die vrijheid opzoeken.
En als je het toch doet moet je een verbale tik terug kunnen incasseren, en daar schort het heel vaak aan.

En voor wat betreft pesten of school of op het werk vind ik het inderdaad helemaal niet verkeerd dat er protocollen zijn om te voorkomen dat iemand als pispaal wordt behandeld.
Snarky schreef:
08-02-2018 13:32
Voor de honderdduizendste keer, je mag zoveel mensen uitlachen en kwetsen als je wilt.
Een sympathiek of enigszins invoelend mens zal alleen niet snel de grenzen van die vrijheid opzoeken.
En als je het toch doet moet je een verbale tik terug kunnen incasseren, en daar schort het heel vaak aan.
En dit is dus waarom de term 'gutmensch' wordt gebruikt. Gadverdamme zeg.

Een sympathiek of enigszins invoelend mens doet zoiets niet. Oftewel: ben je het niet met me eens, ben je dus onsympathiek en totaal niet invoelend.

Mag ik je eraan helpen herinneren dat de vrije westerse samenleving is ontstaan door dergelijke onsympatieke en totaal niet invoelende mensen, die juist door grappen te maken en mensen te kwetsen, hebben gezorgd voor het breken van de macht van de kerk?
En voor wat betreft pesten of school of op het werk vind ik het inderdaad helemaal niet verkeerd dat er protocollen zijn om te voorkomen dat iemand als pispaal wordt behandeld.
Wie vind dat wel verkeerd dan?
julius schreef:
08-02-2018 13:43
En dit is dus waarom de term 'gutmensch' wordt gebruikt. Gadverdamme zeg.

Een sympathiek of enigszins invoelend mens doet zoiets niet. Oftewel: ben je het niet met me eens, ben je dus onsympathiek en totaal niet invoelend.

Mag ik je eraan helpen herinneren dat de vrije westerse samenleving is ontstaan door dergelijke onsympatieke en totaal niet invoelende mensen, die juist door grappen te maken en mensen te kwetsen, hebben gezorgd voor het breken van de macht van de kerk?

Wie vind dat wel verkeerd dan?

En daar is het gutmensch weer... Het favoriete scheldwoord van de zeer simpelen.

Prima hoor, als dat de geuzennaam is voor iedereen die niet graag zomaar mensen afzeikt en belachelijk maakt.

Ik heb overigens helemaal niet gezegd dat ik jou onsympathiek en totaal niet invoelend vind, dat vind ik van Gijp en andere pestkoppen (je weet wel, waar de discussie om ging?)
Maar ik begrijp (invoelend als ik ben) wel waarom je je aangesproken voelt. Van de een krijg je applaus, de ander denkt gadverdamme, dat klopt inderdaad. En dan kun je altijd nog gaan schelden.

Op dat geraaskal over de kerken en de westerse samenleving ga ik maar niet in, als je het niet erg vindt. Geen beginnen aan.
Snarky schreef:
08-02-2018 13:57
En daar is het gutmensch weer... Het favoriete scheldwoord van de zeer simpelen.

Prima hoor, als dat de geuzennaam is voor iedereen die niet graag zomaar mensen afzeikt en belachelijk maakt.
Gutmensch is nou niet bepaald een scheldwoord hoor. Gewoon een vaststelling.
Ik heb overigens helemaal niet gezegd dat ik jou onsympathiek en totaal niet invoelend vind, dat vind ik van Gijp en andere pestkoppen (je weet wel, waar de discussie om ging?)
Maar ik begrijp (invoelend als ik ben) wel waarom je je aangesproken voelt. Van de een krijg je applaus, de ander denkt gadverdamme, dat klopt inderdaad. En dan kun je altijd nog gaan schelden.
O begrijp je wel waarom ik me aangesproken voel? Nou, dat is al heel wat. Gelukkig heb jij zelf geen enkele moeite met het beledigen en kwetsen van anderen, invoelend en sympathiek als jij jezelf vindt.
Op dat geraaskal over de kerken en de westerse samenleving ga ik maar niet in, als je het niet erg vindt. Geen beginnen aan.
Nee, daar kan je inderdaad niets tegen in brengen. Het fascisme is gelukkig al decennia uitgeband; laten we dat lekker zo laten joh.
Ik heb de hele dag gewerkt, en dit topic sijpelt nog steeds door. Weet je we komen er niet uit, wat mij betreft mag er een slotje op.
julius schreef:
08-02-2018 13:14

Natuurlijk mag je mensen belachelijk maken.

Anderen mogen de grappenmaker dan weer een onempathische kloothommel vinden.

Dat is óók vrijheid en net zo goed niet aan jou om die mening in te dammen.
julius schreef:
08-02-2018 13:15
Gepsest worden is toch wel even heel iets anders dan je ' gekwetst' voelen door een grap of opmerking die je hoort op tv.
Ik vind de 'grap' van VI gewoon pesten.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ttass schreef:
08-02-2018 15:22
Ik heb de hele dag gewerkt, en dit topic sijpelt nog steeds door. Weet je we komen er niet uit, wat mij betreft mag er een slotje op.
Wat had jij dan verwacht? Wat is volgens jou 'eruit komen'? Dat iedereen het met jou eens is?
Sowieso is het natuurlijk te idioot voor woorden om te stellen dat vrijheid van meningsuiting in het gedrang komt omdat anderen een andere mening hebben.

Grondrechten zijn in principe verticaal, tussen de staat en de burger. Zolang er niemand strafrechtelijk vervolgd wordt is er dus geen enkel probleem. Je mag iemand's mening/grap/whatever dan ook gewoon smakeloos of dom vinden. Daardoor wordt er geen enkel recht geschonden.
MaryCrawley schreef:
08-02-2018 15:28
Natuurlijk mag je mensen belachelijk maken.

Anderen mogen de grappenmaker dan weer een onempathische kloothommel vinden.

Dat is óók vrijheid en het staat jou vervolgens weer vrij om op die meningen te reageren
Ik heb je quote maar een beetje aangepast. Nu klopt ie tenminste.
julius wijzigde dit bericht op 08-02-2018 15:35
0.14% gewijzigd
Snarky schreef:
08-02-2018 13:11
Waarom word een transgender beschermt voor flauwe grappen, en hoor je applaus als flauwe grappen over anderen gaan?

https://youtu.be/-irN8UYXh3A
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
julius schreef:
08-02-2018 15:35
Ik heb je quote maar een beetje aangepast. Nu klopt ie tenminste.
Waar heb ik gezegd dat jij niet mag reageren?

Ik zeg juist consequent dat die vrijheid voor ons allen geldt.

Jij bent degene die het verschil niet lijkt te willen zien tussen zelf een mening geven en iets willen verbieden. Ik zie niemand anders het hebben over een verbod.
julius schreef:
08-02-2018 13:27
Jij bedoelt artikel 7; de vrijheid van meningsuiting.

Artikel 1 garandeert dat iedereen die zich in Nederland bevindt, gelijk wordt behandeld. Als jij ongelijk wordt behandeld, kan je dus gewoon aangifte doen.
Neem me niet kwalijk, je hebt gelijk

(*nooit even snel iets typen vlak voordat je de deur uit moet)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven