Mensen beledigen, dat moet kunnen anno 2018

04-02-2018 11:23 1059 berichten
Ik ben een beetje klaar mee, dat overal grapjes van gemaakt moet worden. En dan ook nog verontwaardigd zijn als ‘sommige’ mensen die grapjes niet leuk vinden. Dan zijn ze zeurpieten en hebben ze lange tenen en hebben ze geen gevoel voor humor. Wat is er mis met rekening houden met elkaar? Ik vind het tegenwoordig echt te ver gaan en dan vooral het stukje stel je niet aan “het is een grapje”. Nee, niet alles is grappig. Het lijkt vooral stoer te zijn om tegen gevoelige onderwerpen aan te trappen, alsof het een stel kleuters zijn die steeds over grenzen gaan.
Zó mijn ei is kwijt.

Zwarte Piet discussie
Sylvana Simmons
H&M rel
Renate van der gijp
Meetoo
Alle reacties Link kopieren
MaryCrawley schreef:
08-02-2018 16:53
Maar dat doet dus ook niemand.

Mensen vinden het smakeloos, achterlijk, onaardig, onnodig, etc.

Ik zie nergens een oproep tot een verbod. Als ik dat zie ben ik de aller-allereerste om daar tegenin te gaan. Maar ik zie vooral heel veel "mond dicht en niet zeiken reacties". En tja, je mag het zeiken vinden maar óók dat 'gezeik' mag gewoon in NL en moet net zo hard beschermd worden.
Uiteraard is zeiken toegestaan, en vervolgens zeggen dat je niet moet zeiken mag ook.

Dus waar ging dit topic ook alweer over?
julius schreef:
Fascisme ja. Het beperken van de vrijheid van meningsuiting is nou eenmaal fascisme.

Mensen die ertoe oproepen claimen echter vaak dat te doen uit antifascisme. Wat bijzonder vreemd is, uiteraard.

Neemt niet weg dat ze het recht hebben uiteraard. Het is alleen zo intens dom en werkt alleen maar contra productief. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat dat besef eens zal doordringen.
Ik ben benieuw hoe lang het duurt voor het besef tot jou doordringt dat er helemaal niemand oproept tot een beperking van de vrijheid van meningsuiting.

Wat niet wegneemt dat ik het wel prettig zou vinden als sommige mensen wat minder hufterig zouden zijn of een wat grappiger gevoel voor humor zouden hebben. En dat mag ik dan weer vinden.
En nee, dat wil ik niet bereiken door het inperken van de vrijheid van meningsuiting.
MaryCrawley schreef:
08-02-2018 16:29
Nee hoor. Dan begrijp je niet goed wat vrijheid van meningsuiting is en hoe dat werkt.

Mensen zijn vrij om te bedenken naar wie en wat ze graag kijken, een mening te hebben over wat ze wel en niet wenselijk vinden op tv, een bepaalde presentator vreselijk te vinden, etc etc

Bedrijven zijn ook vrij om niet met mensen te willen samenwerken op basis van gedragsregels e.d.

Zolang er niet vanuit de staat op geacteerd wordt is de vrijheid van meningsuiting niet in het geding. En voor zover mij bekend is geen van deze heren gevangen gezet of beboet voor hun grap. Ergo, ze hebben volledige vrijheid van meningsuiting. Anderen mogen alleen net zo goed vinden dat je een lul de behanger bent die niet op tv zou moeten komen. Dat is nou júist vrijheid van meningsuiting.
"Ze (COC en Transgender Netwerk Nederland ) roepen de sponsors op te stoppen met de talkshow. “Wat ons betreft gaat de stekker eruit.” Berghouwer en Ineke willen graag in gesprek met de sponsoren om hun standpunt toe te lichten.
"GroenLinks en PvdA hebben zich aangesloten bij die oproep. " (...) Eind vorig jaar riep Sylvana Simons, leider van de politieke partij BIJ1, al op tot een boycot van VI wegens vermeend racistische en homofobe opmerkingen van Derksen en Van der Gijp.
popita schreef:
Wat een rare veronderstelling.
Eens. Slaat nergens op.
Snarky schreef:
08-02-2018 16:59
Ik ben benieuw hoe lang het duurt voor het besef tot jou doordringt dat er helemaal niemand oproept tot een beperking van de vrijheid van meningsuiting.

Wat niet wegneemt dat ik het wel prettig zou vinden als sommige mensen wat minder hufterig zouden zijn of een wat grappiger gevoel voor humor zouden hebben. En dat mag ik dan weer vinden.
En nee, dat wil ik niet bereiken door het inperken van de vrijheid van meningsuiting.
Dat mag je zeker vinden, maar je kan dat op geen enkele manier afdwingen.

De topictitel alleen al doet sterk denken aan een voorstander van een verbod op beledigen. Maar goed, dat zal wel aan mij liggen dan.
julius schreef:
08-02-2018 16:35
Juist. En oproepen tot een verbod op beledigingen gaat lijnrecht tegen de vrijheid van meningsuiting in en neigt naar facisme.
Een verbod op belediging is iets anders dan bespreekbaar maken waar grenzen liggen. Je kunt er namelijk ook voor kiezen om je mening op een andere manier te uiten of te formuleren. Als veel mensen zich bij een bepaalde (vorm van) uiting niet prettig voelen, dan kun je je afvragen of het ook anders had gekund. Of niet, dat is je eigen keuze. In ieder geval kun je je mening in beide gevallen gewoon uiten.
julius schreef:
08-02-2018 16:56
Uiteraard is zeiken toegestaan, en vervolgens zeggen dat je niet moet zeiken mag ook.

Dus waar ging dit topic ook alweer over?
Tja, wat mij betreft is het allemaal glashelder ja.

Jij begon over een verbod op beledigen.
Waar haal jij dat nou precies vandaan?
nessemeisje schreef:
08-02-2018 17:03
"Ze (COC en Transgender Netwerk Nederland ) roepen de sponsors op te stoppen met de talkshow. “Wat ons betreft gaat de stekker eruit.” Berghouwer en Ineke willen graag in gesprek met de sponsoren om hun standpunt toe te lichten.
"GroenLinks en PvdA hebben zich aangesloten bij die oproep. " (...) Eind vorig jaar riep Sylvana Simons, leider van de politieke partij BIJ1, al op tot een boycot van VI wegens vermeend racistische en homofobe opmerkingen van Derksen en Van der Gijp.
Wat is je punt?

Je mag in NL het gesprek starten over wat je wenselijk vindt op tv of als zender. Je mag ook vinden dat iemand niet geschikt is als presentator. Je mag als sponsor je wel of niet aan een programma verbinden en daar bepaalde eisen aan stellen. Niks hiervan is beperking van vrijheid van meningsuiting.

In de post die jij quote leg ik dit al uit.

Als blijkt dat een van de heren daadwerkelijk de grens van illegaliteit heeft overtreden, kan dat door een rechter vastgesteld worden. En tot die tijd hebben zij geen strafrechtelijke consequenties, zoals het hoort. Niemand zit in de gevangenis of wat dan ook door deze grap.
Kortom, ze hebben gewoon vrijheid van meningsuiting.
julius schreef:
08-02-2018 17:06
Dat mag je zeker vinden, maar je kan dat op geen enkele manier afdwingen.

De topictitel alleen al doet sterk denken aan een voorstander van een verbod op beledigen. Maar goed, dat zal wel aan mij liggen dan.
Ik ben op geen enkele manier van plan om wat dan ook te gaan afdwingen, en tenzij ik iets gemist heb is niemand hier dat van plan . Daar zijn ook helemaal geen middelen voor in de wet, en geen enkele partij streeft naar een grondwetswijziging op dat gebied, dus je kunt rustig gaan slapen.

Dus inderdaad, het ligt aan jou.
chrisjoh schreef:
08-02-2018 16:44
Had gisteravond de T.V aanstaan.was tussendoor bezig .er schijnt n programma te zijn wat over Marktplaats gaat.Ik geloof dat Irene Moors er ook in zit.
Maar in ieder geval hoor ik op n gegeven moment Mike de Boer. Hij belt aan bij n huis om te kijken hoe en waarom ze n item verkopen.
Hij belt aan.en tot mijn verbazing zegt ie tegen de man die open doet. Oh dat is vreemd n man die n poppenhuis verkoopt.
Nee zegt die man .tis mijn moeder die het verkoopt.
Wat ik er mee zeggen wil. dat dat toch ook n aparte reactie is van Maike de Boer.
Maakt mij totaal niks uit.maar met dit topic in mijn gedachten .moest ik er toch wel vreselijk om lachen.
Nu is Maike de Boer homo.maar als hij geen Homo was geweest.was hier de hel weer losgebroken.😂😂😂
Als René v.d.Gijp of Johan Derksen dit hadden gezegd was het een groot probleem geweest inderdaad.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Fleurtje_5 schreef:
08-02-2018 17:18
Als René v.d.Gijp of Johan Derksen dit hadden gezegd was het een groot probleem geweest inderdaad.
Nee hoor, dan was het ook gewoon een domme, waarschijnlijk niet eens grappig bedoelde opmerking geweest.

Waarom mogen mensen (homo of hetero, ik snap eigenlijk niet waarom dat iets uitmaakt) wel dit soort domme opmerkingen maken, maar mogen andere mensen daar dan niks van vinden?
Als iemand zich hier al druk om zou maken. Wat niet zo is, geloof ik.
Snarky schreef:
08-02-2018 17:27
Nee hoor, dan was het ook gewoon een domme, waarschijnlijk niet eens grappig bedoelde opmerking geweest.

Waarom mogen mensen (homo of hetero, ik snap eigenlijk niet waarom dat iets uitmaakt) wel dit soort domme opmerkingen maken, maar mogen andere mensen daar dan niks van vinden?
Als iemand zich hier al druk om zou maken. Wat niet zo is, geloof ik.
Was ook absoluut niet grappig bedoeld van Mike de Boer.hij vroeg het gewoon,
En het feit ligt er gewoon.dat als dat door n hetero was gezegd.er weer over was gevallen.
Nee absoluut geen rare veronderstelling .
En nee het stoort mij absoluut niet wie wat zegt. Maar hier wordt overal n punt van gemaakt .
Daarom heb ik het geplaatst.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
chrisjoh schreef:
08-02-2018 17:55
En het feit ligt er gewoon.dat ala dat door n hetero was gezegd.er weer over was gevallen.
Dat 'feit' ligt er helemaal niet, hoe kom je erop?
Er kijkt gewoon niemand naar dat programma.

Toen turbonicht Pim Fortuyn 'ach mens ga toch koken' zei tegen Wouke van Scherrenburg kreeg hij het halve land over zich heen.
Terecht, trouwens.
chrisjoh schreef:
En het feit ligt er gewoon.dat als dat door n hetero was gezegd.er weer over was gevallen.
En nee het stoort mij absoluut niet wie wat zegt. Maar hier wordt overal n punt van gemaakt .
waar baseer jij dat feit op en wie zouden daar dan over zijn gevallen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
chrisjoh schreef:
Inderdaad Chris, hier wordt overal een punt van gemaakt, zelfs als men wil bewijzen dat het niet zo is.
Waar ik dat op baseer. Lees eens dit topic eens.en doe asjeblieft niet zo onnozel .
Cateautje schreef:
08-02-2018 18:17
Inderdaad Chris, hier wordt overal een punt van gemaakt, zelfs als men wil bewijzen dat het niet zo is.
Mooi Cateautje dat jij dat ook zo ziet. 👍tis te gek voor woorden hier.
chrisjoh schreef:
08-02-2018 18:18
Waar ik dat op baseer. Lees eens dit topic eens.en doe asjeblieft niet zo onnozel .
nice
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
chrisjoh schreef:
08-02-2018 18:18
Eens en ondertussen een ban van 48 uur voor hollebollegijs voor zogenaamd ongepast gedrag op dit topic.
Op napraat was het gisteren 'feest' dus duidelijk uit welke hoek hem die ban aangenaaid is.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Dat is dan zeker een ander napraattopic, want op dit forum is het in ieder geval geen feest geweest om zijn ban. Ik heb ook geen idee waarom hij een ban heeft, Gijs staf ik niet.

Maar het blijft moeilijk mensen uit te leggen dat bij vrijheid van meningsuiting ook hoort dat andere mensen kritiek hebben op je mening en dat dat allemaal mag. Sterker nog, dat vrijheid van meningsuiting niets waard is als je andere mensen hun mening ontzegt.

En ik snap echt niets van sommige posts en ik heb toch echt het hele topic gelezen.
Rosabella1 schreef:
08-02-2018 18:26
Eens en ondertussen een ban van 48 uur voor hollebollegijs voor zogenaamd ongepast gedrag op dit topic.
Op napraat was het gisteren 'feest' sus duidelijk uit welke hoek hem die ban aangenaaid is.
Het stond gewoon vermeld en niemand reageerde er verder op. Ja jij nu.
Rosabella1 schreef:
08-02-2018 18:26
Op napraat was het gisteren 'feest' dus duidelijk uit welke hoek hem die ban aangenaaid is.
Waar haal je dat nou weer vandaan. Niemand heeft gefeest om Gijs z'n ban. Doe mij dan maar eens een linkje naar een feestende post, inzake Gijs z'n ban.
popita schreef:
08-02-2018 17:07
Een verbod op belediging is iets anders dan bespreekbaar maken waar grenzen liggen. Je kunt er namelijk ook voor kiezen om je mening op een andere manier te uiten of te formuleren. Als veel mensen zich bij een bepaalde (vorm van) uiting niet prettig voelen, dan kun je je afvragen of het ook anders had gekund. Of niet, dat is je eigen keuze. In ieder geval kun je je mening in beide gevallen gewoon uiten.
De grens is allang bepaald. De vrijheid van meningsuiting eindigt bij het oproepen tot geweld.

Uiteraard kan je het er uitgebreid over hebben, grenzen bepalen die je als groep acceptabel vindt en mensen die die compleet arbitraire grens overschrijden wegzetten als onsympatieke totaal niet invoelende onmensen terwijl je jezelf nog maar eens wentelt in je morele superioriteit, maar of de wereld daar beter van wordt?
Lady*Voldemort schreef:
08-02-2018 19:15
Waar haal je dat nou weer vandaan. Niemand heeft gefeest om Gijs z'n ban. Doe mij dan maar eens een linkje naar een feestende post, inzake Gijs z'n ban.
Kom op lady niet zo hypocriet doen.
Oeh hollebollegijs een 48 uur ban. Oeh hij had eerst een 24 uur ban toch
Ja dat had ik toch al eerder gemeld?
Echt hou op jij weet net zo goed als ik uit welke hoek die ban hem aangesmeerd is.
Geeft verder niet maar hou je niet van de domme dat siert je niet.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
julius schreef:
08-02-2018 19:35
De grens is allang bepaald. De vrijheid van meningsuiting eindigt bij het oproepen tot geweld.

Uiteraard kan je het er uitgebreid over hebben, grenzen bepalen die je als groep acceptabel vindt en mensen die die compleet arbitraire grens overschrijden wegzetten als onsympatieke totaal niet invoelende onmensen terwijl je jezelf nog maar eens wentelt in je morele superioriteit, maar of de wereld daar beter van wordt?
Nogmaals, ik zet helemaal niemand weg als onsympathiek en niet invoelend. Hooguit vind ik iemands mening over dit specifieke onderwerp onsympathiek, of zijn/haar manier van reageren in dit topic (ongeacht zijn/haar mening), maar daar laat ik mij niet over uit, omdat ik dat niet relevant vind en omdat ik van mening ben dat het de discussie vertroebelt.
En ik heb het ook niet over de wettelijke grens zoals je wel begrijpt. Maar ik ben van mening dat naast deze harde grens ook een meer vage grens bestaat voor wat acceptabel is, en dat het goed is om daarover in gesprek te blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven