Mensen beledigen, dat moet kunnen anno 2018

zondag 4 februari 2018 om 11:23
Ik ben een beetje klaar mee, dat overal grapjes van gemaakt moet worden. En dan ook nog verontwaardigd zijn als ‘sommige’ mensen die grapjes niet leuk vinden. Dan zijn ze zeurpieten en hebben ze lange tenen en hebben ze geen gevoel voor humor. Wat is er mis met rekening houden met elkaar? Ik vind het tegenwoordig echt te ver gaan en dan vooral het stukje stel je niet aan “het is een grapje”. Nee, niet alles is grappig. Het lijkt vooral stoer te zijn om tegen gevoelige onderwerpen aan te trappen, alsof het een stel kleuters zijn die steeds over grenzen gaan.
Zó mijn ei is kwijt.
Zwarte Piet discussie
Sylvana Simmons
H&M rel
Renate van der gijp
Meetoo
Zó mijn ei is kwijt.
Zwarte Piet discussie
Sylvana Simmons
H&M rel
Renate van der gijp
Meetoo

donderdag 8 februari 2018 om 10:21
Alhoewel ik het eens ben met je laatste zin, kan ik niets met de rest van je post. Iedereen verdient respect en iedereen is gelijkwaardig, in mijn ogen. Ik ben benieuwd waarom jij daar anders over denkt. Je mag me ook wel vertellen welke intrinsieke verschillen er zijn tussen mannen en vrouwen, behalve geslachtskenmerken.julius schreef: ↑08-02-2018 09:58Weerbaarheid brengt je nog altijd een stuk verder dan assertiviteit. Het totaal misplaatste idee dat iedereen gelijk is en respect verdient zonder rekening te houden met de intrensieke verschillen tussen, bijvoorbeeld, mannen en vrouwen, tekent de ondergang van de westerse beschaving.
Het idee dat mensen het recht zouden hebben om niet gekwetst te worden is te absurd voor woorden. Absurd en gevaarlijk.

donderdag 8 februari 2018 om 10:29
Dat wordt een gezellige maatschappij, als we de ik-gerichte huftermentaliteit tot norm gaan verheffen.julius schreef: ↑08-02-2018 09:58Weerbaarheid brengt je nog altijd een stuk verder dan assertiviteit. Het totaal misplaatste idee dat iedereen gelijk is en respect verdient zonder rekening te houden met de intrensieke verschillen tussen, bijvoorbeeld, mannen en vrouwen, tekent de ondergang van de westerse beschaving.
Het idee dat mensen het recht zouden hebben om niet gekwetst te worden is te absurd voor woorden. Absurd en gevaarlijk.
Je medemens zomaar een beetje in zijn waarde laten, het moet niet gekker worden. Levensgevaarlijk.
En die 'intrensieke' verschillen tussen man en vrouw, daar ben ik inderdaad ook wel heel benieuwd naar.

donderdag 8 februari 2018 om 10:32
Alleen maar als je in staat bent om vanuit je eigen waardeoordeel in termen van goed en slecht te denken. Er is een heel groot grijs gebied.
En eerlijk gezegd vind ik het erg makkelijk om direct victimblaming in te zetten als iemand het vergroten van de eigen weerbaarheid aanhaalt. Sterker nog, doordat deze kaart te pas en onpas getrokken wordt, kan ik hem niet meer serieus nemen.

donderdag 8 februari 2018 om 10:34
Vind jij jezelf iemand die anderen in hun waarde laat?Snarky schreef: ↑08-02-2018 10:29Dat wordt een gezellige maatschappij, als we de ik-gerichte huftermentaliteit tot norm gaan verheffen.
Je medemens zomaar een beetje in zijn waarde laten, het moet niet gekker worden. Levensgevaarlijk.
En die 'intrensieke' verschillen tussen man en vrouw, daar ben ik inderdaad ook wel heel benieuwd naar.
donderdag 8 februari 2018 om 10:40
Respect moet je verdienen. Ik heb geen respect voor jou, puur en alleen omdat je ademhaalt en nog niet dood bent gegaan.vrouwjagersma schreef: ↑08-02-2018 10:21Alhoewel ik het eens ben met je laatste zin, kan ik niets met de rest van je post. Iedereen verdient respect en iedereen is gelijkwaardig, in mijn ogen. Ik ben benieuwd waarom jij daar anders over denkt. Je mag me ook wel vertellen welke intrinsieke verschillen er zijn tussen mannen en vrouwen, behalve geslachtskenmerken.
Vrouwen zijn gericht op personen, mannen op dingen. Over het algemeen dan he. Het is niet voor niets dat vrouwen vaker verpleegkundige en onderwijzer zijn, en mannen vaker in de techniek werken.
donderdag 8 februari 2018 om 10:40
Iemand in zn waarde laten is iets heeeeel anders dan iemand respecteren.Snarky schreef: ↑08-02-2018 10:29Dat wordt een gezellige maatschappij, als we de ik-gerichte huftermentaliteit tot norm gaan verheffen.
donderdag 8 februari 2018 om 10:42
Nee, zo zwart wit is het niet. Pesten is een teken van zwakte, gepest worden ook. Pesten is fout, uiteraard, en degene die dat het beste duidelijk kan maken is degene die gepest wordt. Als die weerbaar is, is het snel gedaan met het gepest.

donderdag 8 februari 2018 om 10:42
Inderdaad, als je daarmee bedoelt dat ik mensen niet afreken op of uitlach om dingen die me niet aangaan, zoals geslacht, seksuele voorkeur, afkomst of huidskleur.
Mensen die dat niet doen spreek ik daar inderdaad soms (hard) op aan, omdat hun waarden lijnrecht ingaan tegen mijn waarden.
En dan blijkt maar al te vaak dat de vrijheid van meningsuiting maar één kant op werkt.
anoniem_317725 wijzigde dit bericht op 08-02-2018 10:46
0.29% gewijzigd

donderdag 8 februari 2018 om 10:44
Eens, maar er is een verschil tussen "respect hebben voor iemand" en "iets of iemand respecteren". In het laatste geval hoef je geen bewondering voor iemand te hebben, of het zelfs maar met hem eens te zijn, maar laat je hem in zijn waarde. Leven en laten leven.julius schreef: ↑08-02-2018 10:40Respect moet je verdienen. Ik heb geen respect voor jou, puur en alleen omdat je ademhaalt en nog niet dood bent gegaan.
Vrouwen zijn gericht op personen, mannen op dingen. Over het algemeen dan he. Het is niet voor niets dat vrouwen vaker verpleegkundige en onderwijzer zijn, en mannen vaker in de techniek werken.
edit: dat schreef je al, sorry. Ik maakte dat uit je eerste post niet op.
anoniem_362599 wijzigde dit bericht op 08-02-2018 10:46
5.38% gewijzigd

donderdag 8 februari 2018 om 10:45
Bullshit. Lang niet iedereen heeft het vermogen om weerbaar te worden, en als je maar hard genoeg hakt krijg je iedereen klein.
Wat jij zegt is een vrijbrief om iedereen die zwakte durft te tonen of zich kwetsbaar opstelt op zijn kop te poepen. Eigen schuld, had je maar aan je weerbaarheid moeten werken.
En dat is een extreem nare karaktereigenschap.

donderdag 8 februari 2018 om 10:46
Zoals ik je lees werkt het bij jou inderdaad een kant op. Jij mag je mening hebben en de rest is vervolgens dom, aso of iets anders. Je manier van aanspreken noem ik niet hard, wel respectloos, vaak op de man en kort door de bocht.Snarky schreef: ↑08-02-2018 10:42Inderdaad, als je daarmee bedoelt dat ik mensen niet afreken of uitlach om dingen die me niet aangaan, zoals geslacht, seksuele voorkeur, afkomst of huidskleur.
Mensen die dat niet doen spreek ik daar inderdaad soms (hard) op aan, omdat hun waarden lijnrecht ingaan tegen mijn waarden.
En dan blijkt maar al te vaak dat de vrijheid van meningsuiting maar één kant op werkt.
Zo zie je maar weer dat iedereen iets op een hele andere manier kan ervaren. Jij ervaart jezelf als iemand die anderen in hun waarde laat, ik ervaar dat iig maar zelden bij jou.

donderdag 8 februari 2018 om 10:48
Maar niet iedereen is zo weerbaar of bijdehand. Zijn die dan vogelvrij?

donderdag 8 februari 2018 om 10:50
Tsja, racisten, pestkoppen en doorgedraaide egoïsten verzieken de wereld voor andere, vaak veel leukere mensen. Daar heb ik inderdaad weinig respect voor.GenieInABottle schreef: ↑08-02-2018 10:46Zoals ik je lees werkt het bij jou inderdaad een kant op. Jij mag je mening hebben en de rest is vervolgens dom, aso of iets anders. Je manier van aanspreken noem ik niet hard, wel respectloos, vaak op de man en kort door de bocht.
Zo zie je maar weer dat iedereen iets op een hele andere manier kan ervaren. Jij ervaart jezelf als iemand die anderen in hun waarde laat, ik ervaar dat iig maar zelden bij jou.
Wat niet wegneemt dat ik vind dat iedereen alles mag zeggen en vinden hoor. Maar dat geldt dan dus ook voor mij.

donderdag 8 februari 2018 om 10:50
Nou ja, ik ben wel een beetje teleurgesteld dat je argument neerkomt op dat vrouwen zorgzamer zijn dan mannen. Dat vind ik een beetje mager vrees ik. Ik ga er dus verder ook niet op in.julius schreef: ↑08-02-2018 10:40Respect moet je verdienen. Ik heb geen respect voor jou, puur en alleen omdat je ademhaalt en nog niet dood bent gegaan.
Je eerste zinnen wijzen op een compleet andere levensvisie dan de mijne. Het is voor mij een gegeven dat ik iedereen met een bepaalde basishouding bejegen. Bij die houding hoort, wat mij betreft, een basis aan respect en fatsoen. Maar daar kun je inderdaad anders over denken. Ik ben benieuwd of de mensen die je telkens citeren eenzelfde levensvisie hebben, overigens.
donderdag 8 februari 2018 om 10:51
Ik weet niet of het al genoemd is, maar bij deze discussie moet ik altijd denken aan dat filmpje van hans Teeuwen en de meiden van halal :
https://m.youtube.com/watch?v=jvkshYLyi1k

donderdag 8 februari 2018 om 10:53
In welk opzicht vind je dat verband houden met deze discussie?ch86 schreef: ↑08-02-2018 10:51Ik weet niet of het al genoemd is, maar bij deze discussie moet ik altijd denken aan dat filmpje van hans Teeuwen en de meiden van halal :

donderdag 8 februari 2018 om 10:54
In mijn optiek is iedereen perfect door hun imperfecties en hoeft niemand recpect te verdienen. In mijn contacten gebruik ik dezelfde uitgangspunten die ik als leraar gebruikte: iedereen begint met een 10, het is aan de ander, in wisselwerking met mij en mijn omgeving, wat daarvan overblijft.vrouwjagersma schreef: ↑08-02-2018 10:50Nou ja, ik ben wel een beetje teleurgesteld dat je argument neerkomt op dat vrouwen zorgzamer zijn dan mannen. Dat vind ik een beetje mager vrees ik. Ik ga er dus verder ook niet op in.
Je eerste zinnen wijzen op een compleet andere levensvisie dan de mijne. Het is voor mij een gegeven dat ik iedereen met een bepaalde basishouding bejegen. Bij die houding hoort, wat mij betreft, een basis aan respect en fatsoen. Maar daar kun je inderdaad anders over denken. Ik ben benieuwd of de mensen die je telkens citeren eenzelfde levensvisie hebben, overigens.
donderdag 8 februari 2018 om 10:58
Nee, dat is hoe de natuur werkt. Desondanks ben ik voor hulp aan de ' zwakkere' medemens, maar het begrip ' zwak' is de laatste tijd onderhevig aan een enorme inflatie, waardoor hele groepen mensen opeens als 'zwak en hulpbehoevend' worden gezien.Snarky schreef: ↑08-02-2018 10:45Bullshit. Lang niet iedereen heeft het vermogen om weerbaar te worden, en als je maar hard genoeg hakt krijg je iedereen klein.
Wat jij zegt is een vrijbrief om iedereen die zwakte durft te tonen of zich kwetsbaar opstelt op zijn kop te poepen. Eigen schuld, had je maar aan je weerbaarheid moeten werken.
En dat is een extreem nare karaktereigenschap.
En dat is niets meer of minder dan racisme.
donderdag 8 februari 2018 om 11:00
Heb jij dan geen respect voor mensen die je niet kent zoals een wildvreemde op straat? Naast je in de metro?julius schreef: ↑08-02-2018 10:40Respect moet je verdienen. Ik heb geen respect voor jou, puur en alleen omdat je ademhaalt en nog niet dood bent gegaan.
donderdag 8 februari 2018 om 11:01
Ik kan ook niet in 1 zin het intrensieke verschil tussen mannen en vruowen uitleggen.vrouwjagersma schreef: ↑08-02-2018 10:50Nou ja, ik ben wel een beetje teleurgesteld dat je argument neerkomt op dat vrouwen zorgzamer zijn dan mannen. Dat vind ik een beetje mager vrees ik. Ik ga er dus verder ook niet op in.
Het feit dat die verschillen bestaan, betekent uiteraard niet dat ik vind dat vrouwen de techniek niet in zouden mogen, of het normaal vind dat een vrouw wordt gediscrimineerd 'omdat ze eeen vrouw is'.
Fatsoen is de basis, maar dat betekent niet dat je geen vinger op een zere plek meer mag leggen omdat je bang bent dat je daarmee mensen kwetst.Je eerste zinnen wijzen op een compleet andere levensvisie dan de mijne. Het is voor mij een gegeven dat ik iedereen met een bepaalde basishouding bejegen. Bij die houding hoort, wat mij betreft, een basis aan respect en fatsoen. Maar daar kun je inderdaad anders over denken. Ik ben benieuwd of de mensen die je telkens citeren eenzelfde levensvisie hebben, overigens.
donderdag 8 februari 2018 om 11:02
er is ook een heel groot grijs gebied, het is alleen jammer dat er over het algemeen alleen gekeken wordt naar de weerbaarheid en ik ben het er mee eens dat dat iets is wat iedereen zou moeten hebben. Degene waar ik op reageerde, had echter helemaal geen grijs gebied en zat volledig aan de kant van de weerbaarheid. Grappig dat ik je daar dan weer niet over hoorGenieInABottle schreef: ↑08-02-2018 10:32Alleen maar als je in staat bent om vanuit je eigen waardeoordeel in termen van goed en slecht te denken. Er is een heel groot grijs gebied.
En eerlijk gezegd vind ik het erg makkelijk om direct victimblaming in te zetten als iemand het vergroten van de eigen weerbaarheid aanhaalt. Sterker nog, doordat deze kaart te pas en onpas getrokken wordt, kan ik hem niet meer serieus nemen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

donderdag 8 februari 2018 om 11:02
Je gaat even voorbij aan het feit dat helemaal niemand hier gezegd heeft dat de grapjassen van VI hun onleuke grappen niet zou MOGEN maken. Die vrijheid hebben ze, en daar wil niemand aan tornen.julius schreef: ↑08-02-2018 10:58Nee, dat is hoe de natuur werkt. Desondanks ben ik voor hulp aan de ' zwakkere' medemens, maar het begrip ' zwak' is de laatste tijd onderhevig aan een enorme inflatie, waardoor hele groepen mensen opeens als 'zwak en hulpbehoevend' worden gezien.
En dat is niets meer of minder dan racisme.
Iedereen heeft de vrijheid om een ander zonder enige aanleiding uit te lachen, af te zeiken of de grond in te trappen. Dat mag gewoon. Alleen zegt het wel iets over je als je de behoefte voelt om die vrijheid ook daadwerkelijk te nemen, en dan moet je dus niet zeiken als anderen daar weer iets van vinden.
donderdag 8 februari 2018 om 11:04
en als iemand dat niet kan? Waarom moet het altijd degene zijn die het slachtoffer ergens van is, degene zijn die zich aan moet passen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

donderdag 8 februari 2018 om 11:06
Haha, geweldig hoe die meiden helemaal af gaan . Ik ben groot fan van Hans Teeuwen.ch86 schreef: ↑08-02-2018 10:51Ik weet niet of het al genoemd is, maar bij deze discussie moet ik altijd denken aan dat filmpje van hans Teeuwen en de meiden van halal :