Jonge moeder verliest uitkering na...
zaterdag 10 februari 2018 om 15:52
zaterdag 10 februari 2018 om 15:54
ja worden de bolsheviki weer los gelaten? berg je maar..JollyRider schreef: ↑10-02-2018 15:52Vanzelfsprekend. En hullie zijn vuile uitbuiters. Hand in hand kameraden!
zaterdag 10 februari 2018 om 19:02
Als je jaren uit het arbeidsproces bent, dan wordt het veel moeilijker om weer aan de slag te gaan. Zeker als er nog een tweede of derde kind volgt. Zelf vind ik het wel een probleem als mensen echt niet willen werken, terwijl ze dat wel kunnen. Het is niet eerlijk tegenover mensen die ‘s ochtends wel de moeite nemen om vroeg uit hun bed te stappen en aan het werk te gaan. Vaak tegen een salaris dat netto lager is dan de uitkering met toeslagen van een werkweigeraar. Dat klopt gewoon niet.francieneke schreef: ↑10-02-2018 15:51Van mij hoeft een alleenstaande moeder/vader van jonge kinderen niet te werken.
Dat komt heus wel weer wanneer de kinderen naar school gaan. En anders maar niet. Dat gezeik over werk altijd. Kinderen verzorgen is ook werken.
Het straffen van mensen omdat ze niet willen werken vind ik ook onzin. Sommige mensen passen nou eenmaal niet in een hierarchische werkgever-werknemerconstructie, veel mensen kunnen ook slecht in teams werken.
De meeste mensen willen en kunnen wel werken, ons land wordt echt niet te gronde gericht door een paar werkweigeraars. Ik heb daar wel wat belastingcenten voor over hoor. Ik ben blij dat ik in staat ben te werken, dat is niet iedereen.
zaterdag 10 februari 2018 om 19:16
Pientjexxxx schreef: ↑10-02-2018 19:02Als je jaren uit het arbeidsproces bent, dan wordt het veel moeilijker om weer aan de slag te gaan. Zeker als er nog een tweede of derde kind volgt. Zelf vind ik het wel een probleem als mensen echt niet willen werken, terwijl ze dat wel kunnen. Het is niet eerlijk tegenover mensen die ‘s ochtends wel de moeite nemen om vroeg uit hun bed te stappen en aan het werk te gaan. Vaak tegen een salaris dat netto lager is dan de uitkering met toeslagen van een werkweigeraar. Dat klopt gewoon niet.
Ik begrijp die gedachte wel. Soms ben ik best jaloers op mensen die niet werken en die daardoor veel meer vrije tijd hebben. Maar ik besef ook altijd weer dat mensen die werk weigeren daar vaak ook een goede reden voor hebben: loonslaaf-zijn maakt ze dood-ongelukkig. Sommige mensen zijn simpelweg niet geschikt om een reguliere baan te hebben. Ik vind het ook moeilijk om elke dag weer in het gareel te lopen en formeel en professioneel te doen, maar goed....het lukt me wel. En ik heb het toch een stuk ruimer dan iemand in de bijstand. Maar dat het iemand niet lukt en misschien wel nooit gaat lukken snap ik heel goed. Ik ken veel mensen met een Wajong-uitkering en ook veel mensen met een bijstandsuitkering die eigenlijk wel in aanmerking zouden kunnen komen voor Wajong.
Zelf ben ik ook een paar jaar bijstandsmoeder geweest. Mijn drie kinderen waren heel jong en ik was er alleen voor komen te staan, zonder alimentatie. Omdat er hier niet direct opvangmogelijkheden waren verhuisde ik naar de Randstad. Daar konden ze alle drie meteen geplaatst worden en ik ging aan het werk. Dat heeft me twee zware burn-outs opgeleverd, en achteraf besef ik dat ik toen beter nog even in de bijstand had kunnen blijven. Dat was voor de kinderen ook veel beter geweest.
En als ik dat dan lees van die jonge moeder dan denk ik: Gun haar nog wat tijd zeg...
zaterdag 10 februari 2018 om 19:19
zaterdag 10 februari 2018 om 19:27
Dit ja. Ik vind het nog al wat. De kosten voor de wel werkenden worden steeds hoger. Als of werkenden het allemaal maar makkelijk aan kunnen. Ik iig niet, en ik verdien goed, ben nooit ziek en heb veel krediet bij werkgever op gebouwd. Maar als ik kon kiezen werkte ik dus gewoon niet. Het is dat ik niet van een ander afhankelijk wil zijn, iets dat zulke lui kennelijk weinig kan schelen. Van mij hoeven die mensen zeker niet te gaan werken, maar dan graag op eigen kosten.Pientjexxxx schreef: ↑10-02-2018 19:02Als je jaren uit het arbeidsproces bent, dan wordt het veel moeilijker om weer aan de slag te gaan. Zeker als er nog een tweede of derde kind volgt. Zelf vind ik het wel een probleem als mensen echt niet willen werken, terwijl ze dat wel kunnen. Het is niet eerlijk tegenover mensen die ‘s ochtends wel de moeite nemen om vroeg uit hun bed te stappen en aan het werk te gaan. Vaak tegen een salaris dat netto lager is dan de uitkering met toeslagen van een werkweigeraar. Dat klopt gewoon niet.
zaterdag 10 februari 2018 om 19:35
Ik ben het helemaal met je eens. Flauwekul allemaal. Van mij mag basisinkomen ingevoerd worden.francieneke schreef: ↑10-02-2018 15:51Van mij hoeft een alleenstaande moeder/vader van jonge kinderen niet te werken.
Dat komt heus wel weer wanneer de kinderen naar school gaan. En anders maar niet. Dat gezeik over werk altijd. Kinderen verzorgen is ook werken.
Het straffen van mensen omdat ze niet willen werken vind ik ook onzin. Sommige mensen passen nou eenmaal niet in een hierarchische werkgever-werknemerconstructie, veel mensen kunnen ook slecht in teams werken.
De meeste mensen willen en kunnen wel werken, ons land wordt echt niet te gronde gericht door een paar werkweigeraars. Ik heb daar wel wat belastingcenten voor over hoor. Ik ben blij dat ik in staat ben te werken, dat is niet iedereen.
Zelf werk ik maar 20 uur. Meer is echt niet haalbaar. Gelukkig heb ik een verdienende partner. Ik hoop nooit in de handen van de gemeente als dwangarbeider te komen, dieptriest om hier de 60 plussers de pokkezooi van anderen te zien opruimen.
zaterdag 10 februari 2018 om 19:39
Lammy schreef: ↑10-02-2018 19:35Ik ben het helemaal met je eens. Flauwekul allemaal. Van mij mag basisinkomen ingevoerd worden.
Zelf werk ik maar 20 uur. Meer is echt niet haalbaar. Gelukkig heb ik een verdienende partner. Ik hoop nooit in de handen van de gemeente als dwangarbeider te komen, dieptriest om hier de 60 plussers de pokkezooi van anderen te zien opruimen.
Heel, heel erg inderdaad! Ik ben ook een groot voorstander van het basisinkomen. Carrieretijgers blijven er altijd wel en de mensen die niet in het arbeidsproces passen hebben zo toch een menswaardiger bestaan.
zaterdag 10 februari 2018 om 20:00
Ik heb net hele stuk over die dwangarbeiders in Tilburg zitten lezen. Die mensen zijn blootgesteld aan giftige stoffen. Vernederd tot op het bot. Vreselijk. Helaas hebben we met regering VVD en griezels van D’66 alleen maar ellende niet veel goeds te verwachten.francieneke schreef: ↑10-02-2018 19:39Heel, heel erg inderdaad! Ik ben ook een groot voorstander van het basisinkomen. Carrieretijgers blijven er altijd wel en de mensen die niet in het arbeidsproces passen hebben zo toch een menswaardiger bestaan.
zaterdag 10 februari 2018 om 20:01
Bedoel je die mensen die gedwongen waren treinen te schuren en die nu met afschuwelijke klachten zitten omdat ze met gif hebben gewerkt?
zaterdag 10 februari 2018 om 20:05
Ja dat bedoel ik. 40 uur. De mannen moesten de hal in en de vrouwen kantoren schoonmaken. Men werd vreselijk gekleineerd en uitgekafferd. Walgelijk.francieneke schreef: ↑10-02-2018 20:01Bedoel je die mensen die gedwongen waren treinen te schuren en die nu met afschuwelijke klachten zitten omdat ze met gif hebben gewerkt?
zaterdag 10 februari 2018 om 20:09
Ja er zijn mensen in de bijstand die niet kunnen maar hoe vaak je wel niet hoort dan men zich te goed voelt voor laten we zeggen callcenter, schoonmaak, stratenmaker, vakkenvuller, vuilnisman. Ik snap dat niet iedere baan leuk is en je liever iets anders wilt maar waar wil je dan beginnen zonder opleiding of wat dan ook te hebben afgerond? "Ik ga niet voor een hongerloontje werken, dan blijf ik liever thuis" is ook een van die uitspraken die ik wel eens gehoord heb. En dan zitten sommigen echt ook nog in een uitzichtloze situatie waardoor ze van de voedselbank gebruik moeten maken door verschillende verkeerde keuzes op financieel gebied. Maar je inzetten om je situatie te verbeteren ho maar want "ik ben veel te goed voor schoonmaak werk."
zaterdag 10 februari 2018 om 21:37
strikjemetstippels schreef: ↑10-02-2018 15:54ja worden de bolsheviki weer los gelaten? berg je maar..
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 10 februari 2018 om 22:01
In mijn gemeente is destijds het "Work First"-project bedacht, waarbij op grote schaal bijstandsgerechtigden een tegenprestatie gingen leveren voor hun uitkering. Lovende woorden van de VVD die er apart voor naar Oost-Groningen kwam.
En ik heb van dichtbij gezien dat er ongelooflijk veel voordelen zitten en zaten aan dit project. De vrijblijvendheid van de bijstand verdween (een groot probleem in deze regio), mensen werden verplicht een ritme te hebben dat paste bij het werkende leven en vele mensen stroomden zelfs door naar gewoon werk. Kinderen groeiden ineens op met ouders die wél werkten en ik denk dat dat een van de belangrijkste factoren van dit project is, want armoede is echt ook erfelijk.
Maar nadelen waren er ook. Het project kon maar moeilijk omgaan met hogeropgeleiden (alles boven mbo3), in sommige gevallen was de koppeling van baan en bijstandsgerechtigde complete onzin en een echtpaar samen meer dan 70 uur laten werken voor één bijstandsuitkering was natuurlijk ook al te mal.
Daarnaast is er gewoon een groep mensen die niet geschikt zijn voor echt werk en die krijg je eigenlijk nooit bemiddeld. Ik heb verre familieleden die dronken naar hun bemiddelingsgesprekken komen en daar achteraf heel gezellig over vertellen. Wat je met die mensen moet, is mij nog onduidelijk.
En ik heb van dichtbij gezien dat er ongelooflijk veel voordelen zitten en zaten aan dit project. De vrijblijvendheid van de bijstand verdween (een groot probleem in deze regio), mensen werden verplicht een ritme te hebben dat paste bij het werkende leven en vele mensen stroomden zelfs door naar gewoon werk. Kinderen groeiden ineens op met ouders die wél werkten en ik denk dat dat een van de belangrijkste factoren van dit project is, want armoede is echt ook erfelijk.
Maar nadelen waren er ook. Het project kon maar moeilijk omgaan met hogeropgeleiden (alles boven mbo3), in sommige gevallen was de koppeling van baan en bijstandsgerechtigde complete onzin en een echtpaar samen meer dan 70 uur laten werken voor één bijstandsuitkering was natuurlijk ook al te mal.
Daarnaast is er gewoon een groep mensen die niet geschikt zijn voor echt werk en die krijg je eigenlijk nooit bemiddeld. Ik heb verre familieleden die dronken naar hun bemiddelingsgesprekken komen en daar achteraf heel gezellig over vertellen. Wat je met die mensen moet, is mij nog onduidelijk.
zaterdag 10 februari 2018 om 22:04
Politieke keuze: dat soort mensen toch maar genoeg geld geven voor een menswaardig bestaan of laten creperen. Veel andere opties zijn er niet.vrouwjagersma schreef: ↑10-02-2018 22:01In mijn gemeente is destijds het "Work First"-project bedacht, waarbij op grote schaal bijstandsgerechtigden een tegenprestatie gingen leveren voor hun uitkering. Lovende woorden van de VVD die er apart voor naar Oost-Groningen kwam.
Persoonlijk hou ik niet van laten creperen
Like a great eternal Klansman
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 10 februari 2018 om 22:11
Ik ook niet. Ze hebben meestentijds ook kinderen. Maar het doet me allemaal wel verdriet. En het verbaast me dat het zo'n onderbelicht thema is. Nu zal het door mijn afkomst en regio komen dat ik dit meer gezien heb, maar de afstand van de hoogopgeleidere vivaforummer tot deze laag van de maatschappij is zo groot dat ik me afvraag of de forummer wel weet dat er tienduizenden kinderen opgroeien in gezinnen waar goed je best doen op school en voor jezelf zorgen helemaal geen criterium zijn.JollyRider schreef: ↑10-02-2018 22:04Politieke keuze: dat soort mensen toch maar genoeg geld geven voor een menswaardig bestaan of laten creperen. Veel andere opties zijn er niet.
Persoonlijk hou ik niet van laten creperen
zaterdag 10 februari 2018 om 22:29
Heb je het boek Het Pauperparadijs gelezen?vrouwjagersma schreef: ↑10-02-2018 22:11Ik ook niet. Ze hebben meestentijds ook kinderen. Maar het doet me allemaal wel verdriet. En het verbaast me dat het zo'n onderbelicht thema is. Nu zal het door mijn afkomst en regio komen dat ik dit meer gezien heb, maar de afstand van de hoogopgeleidere vivaforummer tot deze laag van de maatschappij is zo groot dat ik me afvraag of de forummer wel weet dat er tienduizenden kinderen opgroeien in gezinnen waar goed je best doen op school en voor jezelf zorgen helemaal geen criterium zijn.
zaterdag 10 februari 2018 om 22:30
Ja de verschillen zijn soms heel groot en vaak zijn ze ook moeilijk te doorbreken want men weet niet beter of men weet niet hoe ze het anders moeten doen (of hebben daar de motivatie niet voor en worden ook door familie en vrienden niet gemotiveerd want het gaat toch prima zo?). Zo zie je bij 4 handen op 1 buik regelmatig gezinnen met veel huisdieren, roken, niet of amper werken. Denk dat de meeste van die baby's ook uiteindelijk zo zullen opgroeien.
En er zijn ook genoeg ouders die waar kinderen bij zijn gewoon vloeken enzo en het dus niet erg vinden dat kind dat ook doet want het wordt zo grappig gevonden als een kind van 3 bitch en dergelijke zegt.
En er zijn ook genoeg ouders die waar kinderen bij zijn gewoon vloeken enzo en het dus niet erg vinden dat kind dat ook doet want het wordt zo grappig gevonden als een kind van 3 bitch en dergelijke zegt.
zaterdag 10 februari 2018 om 22:36
Ja. Dat is een herkenbaar verhaal. Maar het lijkt alsof heel veel mensen helemaal niet begrijpen hoeveel invloed afkomst nog heeft. En hoe lastig het is je te ontworstelen aan zo'n milieu. Het kan absoluut, maar het is heel moeilijk als je bijvoorbeeld niet bovengemiddeld intelligent bent.
zaterdag 10 februari 2018 om 22:40
Wat ik begrepen heb, is dat er veel nazaten van de bewoners van Veenhuizen in Groningen zijn gebleven. Dat schijnt tot de dag van vandaag invloed te hebben op huidige generaties.vrouwjagersma schreef: ↑10-02-2018 22:36Ja. Dat is een herkenbaar verhaal. Maar het lijkt alsof heel veel mensen helemaal niet begrijpen hoeveel invloed afkomst nog heeft. En hoe lastig het is je te ontworstelen aan zo'n milieu. Het kan absoluut, maar het is heel moeilijk als je bijvoorbeeld niet bovengemiddeld intelligent bent.