Kleuterrapport: cadeautje?

zaterdag 10 februari 2018 om 09:43
Daar ben ik het niet mee eens. Volgens mij gaat bij slagen altijd de vlag uit, of het nu vmbo of vwo is. En zo hoort het ook vind ik.Bumba1985 schreef: ↑10-02-2018 09:17Overigens mijn buurvrouw had voor haar zoon die zijn vmbo-diploma had gehaald geen vlag met tas eraan uitgehangen. Want ze zei dat haar zoontje eigenlijk havo aankon, maar er met de pet naar had gegooid, dat ie dat zelf ook had aangegeven. Dus ze vond het dan niet nodig om hem dan te belonen voor een prestatie die hij met 2 vingers in zijn neus had bereikt.
Aan de ene kant komt het heel streng en liefdeloos over, aan de andere kant is het natuurlijk wel realiteit dat je in de samenleving ook geen applaus krijgt voor middelmatigheid.

zaterdag 10 februari 2018 om 11:31
De vlag uithangen bij een diploma zou ik dan sowieso wel weer doen, ook in zo'n geval als die buurjongen. Wat die buurvrouw doet komt op mij over als het er nog eens inwrijven dat hij een te laag niveau heeft gedaan (wat hij vast al meermalen te horen heeft gekregen). Je zou als kind van minder een minderwaardigheidscomplex krijgen.
Wat ik me bij tieners wel weer kan voorstellen is dat je er in een specifiek geval een soort 'challenge' van maakt voor meer motivatie bij een kind dat te weinig inzet toont en voor wie cijfers totaal niet boeien. Dat je bijv in februari met je kind afspreekt dat als het bij het eindrapport de onvoldoende voor Engels heeft opgekrikt tot een voldoende dat je dan in de zomervakantie met het gezin naar de Efteling gaat om het te vieren. Dat soort challenges hebben volwassenen ook wel eens voor zichzelf. Of zoiets echt werkt weet ik eigenlijk niet, maar in bepaalde gevallen kan het een tiener misschien net over de streep trekken.
Maar voor kleuters zou ik zoiets absoluut niet doen. Zoals Koffiekop hierboven goed omschrijft: die leren nog heel anders en dat wil je juist zo houden.
Wat ik me bij tieners wel weer kan voorstellen is dat je er in een specifiek geval een soort 'challenge' van maakt voor meer motivatie bij een kind dat te weinig inzet toont en voor wie cijfers totaal niet boeien. Dat je bijv in februari met je kind afspreekt dat als het bij het eindrapport de onvoldoende voor Engels heeft opgekrikt tot een voldoende dat je dan in de zomervakantie met het gezin naar de Efteling gaat om het te vieren. Dat soort challenges hebben volwassenen ook wel eens voor zichzelf. Of zoiets echt werkt weet ik eigenlijk niet, maar in bepaalde gevallen kan het een tiener misschien net over de streep trekken.
Maar voor kleuters zou ik zoiets absoluut niet doen. Zoals Koffiekop hierboven goed omschrijft: die leren nog heel anders en dat wil je juist zo houden.
zaterdag 10 februari 2018 om 11:53
Mijn dochter krijgt voor elk rapport wat. Het tussenrapport meestal een klein ding zoals een nieuwe lipgloss (groep 8 inmiddels) een Donald duck etc
Voor het overgangsrapport iets wat ze graag wil tot max 10 euro of we gaan samen naar de bioscoop oid.
Boeken krijgt ze sowieso wel dat doe ik niet voor het rapport.
Ik zeg er altijd bij dat ze dat krijgt omdat ze goed haar best doet op school. Want als je goed je best doet is je rapport immers altijd mooi.
Van haar vader, wij zijn gescheiden, kreeg ze vroeger grote dozen playmobile. Dat vind ik persoonlijk erg overdreven.
Voor het overgangsrapport iets wat ze graag wil tot max 10 euro of we gaan samen naar de bioscoop oid.
Boeken krijgt ze sowieso wel dat doe ik niet voor het rapport.
Ik zeg er altijd bij dat ze dat krijgt omdat ze goed haar best doet op school. Want als je goed je best doet is je rapport immers altijd mooi.
Van haar vader, wij zijn gescheiden, kreeg ze vroeger grote dozen playmobile. Dat vind ik persoonlijk erg overdreven.
Erger u niet, verwonder u slechts!

zaterdag 10 februari 2018 om 13:11
Dat is inderdaad heel streng en liefdeloos.Bumba1985 schreef: ↑10-02-2018 09:17Overigens mijn buurvrouw had voor haar zoon die zijn vmbo-diploma had gehaald geen vlag met tas eraan uitgehangen. Want ze zei dat haar zoontje eigenlijk havo aankon, maar er met de pet naar had gegooid, dat ie dat zelf ook had aangegeven. Dus ze vond het dan niet nodig om hem dan te belonen voor een prestatie die hij met 2 vingers in zijn neus had bereikt.
Aan de ene kant komt het heel streng en liefdeloos over, aan de andere kant is het natuurlijk wel realiteit dat je in de samenleving ook geen applaus krijgt voor middelmatigheid.
maargoed, dit is pas vanaf latere leeftijd
Ik vond het slagen van mijn dochter echt een heel emotioneel moment. Ze heeft er hard voor gewerkt, maar ook als ze zesjes of tienen had gehaald op haar sloffen blijft het natuurlijk een mijlpaal en iets om te vieren.
zaterdag 10 februari 2018 om 19:28
Een diploma zou ik altijd vieren, ongeacht de omstandigheden.
Een rapport vieren we niet. We bekijken het wel samen, maar hangen er geen oordeel aan.
Dochter zit in groep 4 en doet goed haar best op school. Zo nu en dan wil ze graag iets hebben en dat krijgt ze dan zomaar, zonder reden. Gewoon, omdat ze haar best doet met alles. Bijv. haarknipjes, een glittermaillot of een leesboek.
Een rapport vieren we niet. We bekijken het wel samen, maar hangen er geen oordeel aan.
Dochter zit in groep 4 en doet goed haar best op school. Zo nu en dan wil ze graag iets hebben en dat krijgt ze dan zomaar, zonder reden. Gewoon, omdat ze haar best doet met alles. Bijv. haarknipjes, een glittermaillot of een leesboek.