Kleuterrapport: cadeautje?

vrijdag 9 februari 2018 om 16:11
Hier krijgt dochter wel een cadeautje voor haar rapport. Omdat ze zo haar best doet. Maar ze krijgt ook wel eens een cadeautje omdat haar haar zo leuk zit. Of omdat het dinsdag is. Soms heb ik gewoon zin om haar iets te geven en dan doe ik dat ook. En ik denk er geen seconde over na. Ik beloon haar voor haar inzet; het daadwerkelijke resultaat zal me een worst wezen.
Maar...ze mag het niet verwáchten. Ik zeg altijd 'Je mag verwend zijn. Verwend dóen mag absoluut niet.' En dat verschil snapt ze al sinds haar kleutertijd donders goed.
Maar...ze mag het niet verwáchten. Ik zeg altijd 'Je mag verwend zijn. Verwend dóen mag absoluut niet.' En dat verschil snapt ze al sinds haar kleutertijd donders goed.

vrijdag 9 februari 2018 om 16:15
topdropje schreef: ↑09-02-2018 16:11Hier krijgt dochter wel een cadeautje voor haar rapport. Omdat ze zo haar best doet. Maar ze krijgt ook wel eens een cadeautje omdat haar haar zo leuk zit. Of omdat het dinsdag is. Soms heb ik gewoon zin om haar iets te geven en dan doe ik dat ook. En ik denk er geen seconde over na. Ik beloon haar voor haar inzet; het daadwerkelijke resultaat zal me een worst wezen.
Helemaal mee eens.

vrijdag 9 februari 2018 om 16:18
Koffiekop schreef: ↑09-02-2018 16:11Een beetje bewust zijn van emotionele ontwikkeling in deze maatschappij waar een enorm hoog ziekteverzuim is door stress en prestatiedruk vind ik niet triviaal.... jammer dat maar weinig scholen daar zelf mee bezig zijn dus daar moet je als ouder een beetje kritisch op zijn.
Ik vind het niet vermoeiend trouwens. Ik vind het interessant en het ligt dicht bij mijn vak.
Ik denk dat het wel meevalt. Ik heb veel mensen in mijn omgeving die hun kinderen op scholen hebben zitten die geen ruchtbaarheid geven aan Cito's en dergelijke en daardoor heel wat minder prestatiedruk bij de kinderen neerleggen. School van mijn kinderen is ook zo. Cijfers krijgen ze niet en er worden al helemaal geen uitslagen klassikaal gemeld, wat vroeger bij mij op school doodnormaal was.

vrijdag 9 februari 2018 om 16:26
Mooi gezegd en eens!topdropje schreef: ↑09-02-2018 16:11Hier krijgt dochter wel een cadeautje voor haar rapport. Omdat ze zo haar best doet. Maar ze krijgt ook wel eens een cadeautje omdat haar haar zo leuk zit. Of omdat het dinsdag is. Soms heb ik gewoon zin om haar iets te geven en dan doe ik dat ook. En ik denk er geen seconde over na. Ik beloon haar voor haar inzet; het daadwerkelijke resultaat zal me een worst wezen.
vrijdag 9 februari 2018 om 16:27
Bumba, door wat je eerder schreef over hoe hij reageerde op dingen die voor zijn rapport waren, zou ik geen cadeautje geven voor het rapport: als je nu een beloning geeft, werk je in de hand dat hij voor een volgende keer weer heel veel druk voelt om de beloning te verdienen. Bij een kleuter lijkt dat me niet heel gewenst. Ik zou samen met hem kijken wat er in het rapport staat, en klaar.Bumba1985 schreef: ↑09-02-2018 14:30Koffiekop en 2koffie ik vind jullie verwarrend samen in 1 topic![]()
Maar hebben jullie niet het idee dat we gewoon allemaal veel te moeilijk doen, om het al over 'beoordeeld' te hebben. Ik zie het meer als 'kijken hoe het gaat', zonder dat daar nou gelijk een waarde-oordeel aan hoeft te hangen. Een cadeautje zou hij dan sowieso wel (of niet, ik twijfel nog!) krijgen, ongeacht of hij nou een goed of een voldoende heeft.
En als je toch een cadeautje zou willen geven: dat kan ook gewoon morgen, losgekoppeld van het rapport.
vrijdag 9 februari 2018 om 16:32
Ik ben het met nicole eens Bumba.
Als je weet dat je zelf moeite hebt met streberigheid en prestaties en dat ook terug ziet bij je kind zou ik met beloningen rondom rapporten een beetje terughoudend zijn.
Ik kreeg vroeger nooit geld of zo met mijn rapport, en dat was prima. Mijn ouders hadden andere kleine cadeau momenten. Zo mochten we bijvoorbeeld zelf in de boekenwinkel een boek uitzoeken met de kinderboekenweek, daar heb ik hele goede herinneringen aan. Als je graag een cadeautje wil geven is valentijn volgende week misschien ook een leuk moment? Zo kan je zelf mini tradities creëren die bij jou en je kind passen.

vrijdag 9 februari 2018 om 17:11
Juist niet. Juist als je zelf heel goed weet waarom je dingen wel of niet doet, is het makkelijker om je kinderen op te voeden binnen jouw kaders en om ze jouw normen en waarden mee te geven.
vrijdag 9 februari 2018 om 17:26
Mijn zoon werkt letterlijk keihard voor school, en dat mag soms wel beloond worden. Hij heeft uren geleerd en komt vandaag thuis met een 9,4 voor een Engelse toets, een vak waarvan we blij zijn als hij de 5,6 weet vast te houden.
Die inzet heb ik zojuist beloond met vijf euro.
Die inzet heb ik zojuist beloond met vijf euro.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

vrijdag 9 februari 2018 om 17:38
Nou, het rapport is binnen....
Het rapport zelf stelde niet veel voor, maar het begeleidende verslagje is wel erg leuk om te lezen. Al had ik na 1 maand al een gesprekje gehad met de juf, en toen had ze ook een verslag geschreven, en een hoop van wat daarin stond, stond er nu nog / weer in.
Heb nu wel een heel leuk idee voor een cadeautje, namelijk kinetisch zand, Want in het verslag stond dat ie heel veel bij de zandtafel te vinden is. Dan kan ik het zo insteken dat het geen beloning is.

Het rapport zelf stelde niet veel voor, maar het begeleidende verslagje is wel erg leuk om te lezen. Al had ik na 1 maand al een gesprekje gehad met de juf, en toen had ze ook een verslag geschreven, en een hoop van wat daarin stond, stond er nu nog / weer in.
Heb nu wel een heel leuk idee voor een cadeautje, namelijk kinetisch zand, Want in het verslag stond dat ie heel veel bij de zandtafel te vinden is. Dan kan ik het zo insteken dat het geen beloning is.

vrijdag 9 februari 2018 om 17:39
Super Wat zul je trots op hem zijnSnoesje666 schreef: ↑09-02-2018 17:26Mijn zoon werkt letterlijk keihard voor school, en dat mag soms wel beloond worden. Hij heeft uren geleerd en komt vandaag thuis met een 9,4 voor een Engelse toets, een vak waarvan we blij zijn als hij de 5,6 weet vast te houden.
Die inzet heb ik zojuist beloond met vijf euro.![]()

vrijdag 9 februari 2018 om 19:51
Maar waarom wil je hem zo graag een cadeautje geven voor zijn rapport als je juist niet wilt dat hij het als een beloning ervaart voor prestaties? Wil je gewoon zo graag iets geven omdat je cadeautjes geven leuk vindt, vind je dat het zo hoort omdat jij vroeger ook iets kreeg, denk je hem tekort te doen als vriendjes wel iets krijgen en hij niet, wil je graag een leuke traditie in het leven roepen, wil je hem eigenlijk wel belonen voor zijn prestatie maar dan zonder dat hij dat doorheeft? Ik snap je beweegreden niet zo goed.Bumba1985 schreef: ↑09-02-2018 17:38Nou, het rapport is binnen....![]()
Heb nu wel een heel leuk idee voor een cadeautje, namelijk kinetisch zand, Want in het verslag stond dat ie heel veel bij de zandtafel te vinden is. Dan kan ik het zo insteken dat het geen beloning is.![]()
vrijdag 9 februari 2018 om 20:08
Wij hebben onze mening over hoe we omgaan met presteren op school en met rapporten en over hoe we omgaan met beloningen en cadeautjes buiten Sinterklaas en verjaardagen. Ik vind dat niet vermoeiend en eigenlijk juist wel logisch om daar een bepaalde lijn in te hebben als ouders. Het is een kwestie van 1 keer je standpunt bepalen en evt aanpassen als dat nodig blijkt. Daar hoef ik dan juist niet elk rapport of als ik ergens iets tegenkom wat ik eventueel als cadeautje zou kunnen geven apart weer over na te denken.
vrijdag 9 februari 2018 om 20:16
Ik vind dat je bij een rapport er niet teveel nadruk op moet leggen als ze nog zo klein zijn. Ze zijn er wel trots op, dus een reactie als leuk, je rapport! Maar meer niet. En bij leuke dingen of ook verdrietige dingen mogen ze hier hagelslag door de vanillevla. Dus wat hagelslag en klaar weer! Ooit een ouder gehoord in de kleuterklas dat hij vandaag getoetst werd, wel goed moest luisteren naar de juf, niet naar andere moest kijken, zijn eigen idee moest antwoorden en dat het heeeeel belangrijk was.... nou had medelijden met het kind.
Als ze ouder worden vind ik het weer wat anders, dan mag er best beloond worden. Zeker op de middelbare mogen ze best gaan presteren.
Als ze ouder worden vind ik het weer wat anders, dan mag er best beloond worden. Zeker op de middelbare mogen ze best gaan presteren.

vrijdag 9 februari 2018 om 21:38
rups13 schreef: ↑09-02-2018 20:16Ik vind dat je bij een rapport er niet teveel nadruk op moet leggen als ze nog zo klein zijn. Ze zijn er wel trots op, dus een reactie als leuk, je rapport! Maar meer niet. En bij leuke dingen of ook verdrietige dingen mogen ze hier hagelslag door de vanillevla. Dus wat hagelslag en klaar weer! Ooit een ouder gehoord in de kleuterklas dat hij vandaag getoetst werd, wel goed moest luisteren naar de juf, niet naar andere moest kijken, zijn eigen idee moest antwoorden en dat het heeeeel belangrijk was.... nou had medelijden met het kind.
Hoewel wij niet aan belonen deden, doen onze kinderen wel aan presteren op de middelbare school, of niet en dat is dan ook goed, soms is dat hoe een kind is. En dat heeft dan meestal gewoon ook weer een doel. Zitten blijven heeft een van onze kinderen zo'n goed gedaan. In een structuur van belonen, is zitten blijven slecht in te passen.
Onvoorwaardelijke liefde heeft een kind meer aan dan een beloning voor prestaties.
vrijdag 9 februari 2018 om 21:42

vrijdag 9 februari 2018 om 22:00
Dat vind ik zo'n dooddoener! Het kan ook allebei.Andersom schreef: ↑09-02-2018 21:38Hoewel wij niet aan belonen deden, doen onze kinderen wel aan presteren op de middelbare school, of niet en dat is dan ook goed, soms is dat hoe een kind is. En dat heeft dan meestal gewoon ook weer een doel. Zitten blijven heeft een van onze kinderen zo'n goed gedaan. In een structuur van belonen, is zitten blijven slecht in te passen.
Onvoorwaardelijke liefde heeft een kind meer aan dan een beloning voor prestaties.

vrijdag 9 februari 2018 om 22:13
Hoe dan? Als je een cadeautje krijgt voor een goed rapport, of voor voldoende inzet voor dat rapport dan is dat toch een voorwaarde? En wat geef je je kind dan als het blijft zitten, dit gebrek aan inzet gecombineerd met ziekte?
Geef je voor elk rapport en cadeautje dan heeft het eigenlijk niks met het rapport te maken, dus dan zou je dat ook helemaal los kunnen koppelen.
Kinderen krijgen hier genoeg cadeautjes waar geen enkele voorwaarde aan hangt.
vrijdag 9 februari 2018 om 22:21
Ik geef ook alleen aandacht en complimentjes voor een rapport. Van mijn vader krijgen ze een snoepje als ze hun rapport laten zien (mooi hoor, pak maar iets lekkers uit het trommeltje..) Van mijn schoonouders krijgen ze voor elk rapport, ongeacht inzet of cijfers, ieder 5 euro om iets uit te zoeken in de speelgoedwinkel.
Buurjongen krijgt voor elke voldoende op zijn rapport een tientje van zijn ouders. Vinden onze kinderen zeer oneerlijk.
Buurjongen krijgt voor elke voldoende op zijn rapport een tientje van zijn ouders. Vinden onze kinderen zeer oneerlijk.
vrijdag 9 februari 2018 om 23:01
Op zich ben ik het met je eens, want wat doe je als cadeautjes-voor-rapport-gevende ouder dan inderdaad als je een kind hebt dat blijft zitten, een kind dat helemaal niet lekker in zijn vel zit en zich daardoor niet inzet op school, een kind dat tienen zou kunnen halen maar berekenend is en daardoor zessen haalt, een kind dat wat minder tijd besteedt aan huiswerk omdat hij heel goed wil worden in een sport of muziekinstrument bespelen en daar veel energie in stopt, etc? Geef je het dan toch een cadeau of krijgt het kind dan niets? En wat doe je met een kind dat zo streberig is dat het juist goed zou zijn als het wat minder op school gefocust is en wat meer de boel de boel laat?Andersom schreef: ↑09-02-2018 22:13Hoe dan? Als je een cadeautje krijgt voor een goed rapport, of voor voldoende inzet voor dat rapport dan is dat toch een voorwaarde? En wat geef je je kind dan als het blijft zitten, dit gebrek aan inzet gecombineerd met ziekte?
Geef je voor elk rapport en cadeautje dan heeft het eigenlijk niks met het rapport te maken, dus dan zou je dat ook helemaal los kunnen koppelen.
Kinderen krijgen hier genoeg cadeautjes waar geen enkele voorwaarde aan hangt.
Maar om dat dan onvoorwaardelijke of voorwaardelijke liefde te gaan noemen daar krijg ik persoonlijk dan wel weer een beetje jeuk van. Dan maak je het wel heeeel groot en komt het een beetje in de extreme unconditional parenting hoek met ideeen zoals 'als je je kind ergens voor beloont of ook maar een keer een compliment geeft dan denkt het kind vervolgens dat het altijd moet presteren om je liefde te verdienen'. Dat vind ik onzin.
Natuurlijk kan een ouder die een cadeautje geeft aan zijn kind bij het rapport ook onvoorwaardelijk van een kind houden. Ik ben zelf niet zo voor het met cadeaus belonen en al helemaal niet bij kleuters voor hun schoolprestaties, maar als mensen dat wel doen dan houden ze evengoed van hun kind en voelt het kind die liefde ook echt niet anders aan. En niemand voedt onvoorwaardelijk op, ik stel heel veel voorwaarden aan mijn kinderen. Bijv de voorwaarde dat iedereen kleding aan heeft voordat we de deur uit gaan, de voorwaarde dat hun eerste boterham op is voor ze een tweede krijgen, de voorwaarde dat ik alleen aan ze voorlees als ze rustig naast me zitten, etc etc. Daar wordt mijn liefde geen haar minder van.

vrijdag 9 februari 2018 om 23:14

zaterdag 10 februari 2018 om 09:15
nicole123 schreef: ↑09-02-2018 23:01Op zich ben ik het met je eens, want wat doe je als cadeautjes-voor-rapport-gevende ouder dan inderdaad als je een kind hebt dat blijft zitten, een kind dat helemaal niet lekker in zijn vel zit en zich daardoor niet inzet op school, een kind dat tienen zou kunnen halen maar berekenend is en daardoor zessen haalt, een kind dat wat minder tijd besteedt aan huiswerk omdat hij heel goed wil worden in een sport of muziekinstrument bespelen en daar veel energie in stopt, etc? Geef je het dan toch een cadeau of krijgt het kind dan niets? En wat doe je met een kind dat zo streberig is dat het juist goed zou zijn als het wat minder op school gefocust is en wat meer de boel de boel laat?
Maar om dat dan onvoorwaardelijke of voorwaardelijke liefde te gaan noemen daar krijg ik persoonlijk dan wel weer een beetje jeuk van. Dan maak je het wel heeeel groot en komt het een beetje in de extreme unconditional parenting hoek met ideeen zoals 'als je je kind ergens voor beloont of ook maar een keer een compliment geeft dan denkt het kind vervolgens dat het altijd moet presteren om je liefde te verdienen'. Dat vind ik onzin.
Natuurlijk kan een ouder die een cadeautje geeft aan zijn kind bij het rapport ook onvoorwaardelijk van een kind houden. Ik ben zelf niet zo voor het met cadeaus belonen en al helemaal niet bij kleuters voor hun schoolprestaties, maar als mensen dat wel doen dan houden ze evengoed van hun kind en voelt het kind die liefde ook echt niet anders aan. En niemand voedt onvoorwaardelijk op, ik stel heel veel voorwaarden aan mijn kinderen. Bijv de voorwaarde dat iedereen kleding aan heeft voordat we de deur uit gaan, de voorwaarde dat hun eerste boterham op is voor ze een tweede krijgen, de voorwaarde dat ik alleen aan ze voorlees als ze rustig naast me zitten, etc etc. Daar wordt mijn liefde geen haar minder van.
Scheelt mij weer typen

zaterdag 10 februari 2018 om 09:17
Overigens mijn buurvrouw had voor haar zoon die zijn vmbo-diploma had gehaald geen vlag met tas eraan uitgehangen. Want ze zei dat haar zoontje eigenlijk havo aankon, maar er met de pet naar had gegooid, dat ie dat zelf ook had aangegeven. Dus ze vond het dan niet nodig om hem dan te belonen voor een prestatie die hij met 2 vingers in zijn neus had bereikt.
Aan de ene kant komt het heel streng en liefdeloos over, aan de andere kant is het natuurlijk wel realiteit dat je in de samenleving ook geen applaus krijgt voor middelmatigheid.
maargoed, dit is pas vanaf latere leeftijd
Aan de ene kant komt het heel streng en liefdeloos over, aan de andere kant is het natuurlijk wel realiteit dat je in de samenleving ook geen applaus krijgt voor middelmatigheid.

zaterdag 10 februari 2018 om 09:34
Bumba1985 schreef: ↑10-02-2018 09:17Overigens mijn buurvrouw had voor haar zoon die zijn vmbo-diploma had gehaald geen vlag met tas eraan uitgehangen. Want ze zei dat haar zoontje eigenlijk havo aankon, maar er met de pet naar had gegooid, dat ie dat zelf ook had aangegeven. Dus ze vond het dan niet nodig om hem dan te belonen voor een prestatie die hij met 2 vingers in zijn neus had bereikt.
Dat vind ik dan weer gek, wij vieren hier zulke successen wel, maar zonder cadeautjes. De vlag uit en gebak.