Ons eerste koophuis!

10-02-2018 23:41 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers!

Wij zijn vorige week langs de hypotheek adviseur geweest, aangezien we eindelijk de vaste contracten hebben om op onszelf te gaan.
Nu hadden wij al een huis op het oog die nu een week te koop staat.
Maandag hebben wij een bezichtiging en wij hopen dat het huis in het echt net zo in de smaak valt. (en dat we dan nog optijd erbij zijn!)
Mijn vraag 1e vraag nu:
Hoe snel na een bezichtiging breng je een bod uit?

Hij staat te koop voor 165.000. Wij hebben van buren uit de straat vernomen dat ze er 160.000 voor willen vangen(en ze hebben zelf nog geen nieuwe woning gekocht)
Mijn 2e vraag: wat is een juist bod hier op, waarmee je ook serieus genomen word maar toch eventueel nog een klein beetje van de prijs af kan krijgen?

En wat vermelden jullie allemaal in zo'n bod? Afgezien van onder voorbehoud van financiering!

Het is ons eerste huis dus we zijn nog compleet onervaren op dit gebied. Hoop dat jullie wat tips voor ons hebben!

Liefs, Jada
Waarom schakel je geen aankoopmakelaar in?
Toen onze zoon 3 maanden geleden een huis kocht, was t gelijk dezelfde dag een bod uitbrengen, anders visten ze achter het net.
ik geef mn bek ook maar een douw
Omdat je compleet onervaren bent: neem een aankoopmakelaar, of neem iemand mee (ouders of zo) die wel ervaring hebben.

Je kunt dezelfde dag al bieden als je wilt. En met de huidige huizenmarkt is zo voor ons niet te zeggen wat een juist bod is. In sommige gebieden kom je niet aan bod als je minder dan de vraagprijs biedt, elders valt dat allemaal wel mee. Je vermeldt bij je bod naast het voorbehoud van financiering een voorbehoud mbt een bouwkundige keuring (als je dat wilt doen), welke financieringstermijn je nodig hebt en wanneer je de sleuteloverdracht wilt.
Ja eigenlijk geen aankoopmakelaar..
Het is bij ons in zo'n sneltrein vaart gegaan dat we ineens de mogelijkheid hadden te kopen.. En vanwege het prijskaartje.. mensen uit onze omgeving die het ook allemaal zonder hadden gedaan..
En omdat de hypotheek adviseur had gezegd dat het gewoon zonder kon!

We nemen trouwens maandag wel een familielid mee die kijkt naar belangrijke zaken!
anoniem_364311 wijzigde dit bericht op 10-02-2018 23:55
42.28% gewijzigd
Laat naast het opnemen van een financieringsbeding ook een bouwkundige keuring doen. Daarbij wordt ook gekeken naar de kosten van onderhoud/herstel en die kun je eventueel meenemen in de verdere onderhandelingen.
Mensen "weten" vaak wel dat de verkopende partij een mededelingsplicht heeft, maar "vergeten" nogal eens dat ze zelf een onderzoeksplicht hebben.

Succes !!
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Hier zijn de huizen binnen een dag al weg. Ik zou helemaal geen risico nemen als je totaal geen ervaring hebt. En de kosten van een aankoopmakelaar zijn meestal rond de 1% over de aankoopsom.
Ligt aan het huis, onze huidige woning heeft geloof ik 11 dagen te koop gestaan. De dag na de bezichtiging moest het bod voor 12 uur binnen zijn en om 3 uur zou iedereen weten of her wel of niet geaccepteerd was. Huis van onze oude bureau heeft nog geen dag te koop gestaan voor het verkocht was, nieuwe eigenaar hoorde dat het te koop gezet zou worden en wilde bezichtigen en bracht die zelfde dag nog een bod uit. Huis aan de overkant van waar we nu wonen stond een paar dagenda te koop.

Een huis in een andere buurt kan heel anders zijn.

Voorbehouden die wij gesteld hebben is financiering en de bouwtechnische keuring.
Jada1991 schreef:
10-02-2018 23:50
Ja eigenlijk geen aankoopmakelaar.. Vanwege het prijskaartje.. En mensen uit onze omgeving die het ook allemaal zonder hadden gedaan..
En omdat de hypotheek adviseur had gezegd dat het gewoon zonder kon!

We nemen trouwens maandag wel een familielid mee die kijkt naar belangrijke zaken!

Als je een miskoop doet omdat je over bepaalde dingen heenkijkt of omdat je een veel te hoog bod uitbrengt kost het allemaal veel meer...
Ik zou echt wel een aankoopmakelaar nemen hoor! Zo veel kost het niet en het kan je heel erg helpen, zeker als je zoals jullie er eigenlijk gewoon niks van af weet.
Wat jullie zeggen is natuurlijk ook helemaal waar! MaarJa, dat van die aankoop makelaar zijn we nu een beetje laat mee ben ik bang.. Maandagochtend is de bezichtiging al, en aangezien in deze wijk de huizen als warme broodjes vliegen vrees ik dat een snelle actie wel nodig is als we het echt willen hebben!
Meeste huizen zijn namelijk rijtjes woningen en dit is een 2 onder 1 kap.

We dachten aan 155/156 als begin?
Heb je wel iets gelezen van mijn eerste post? En de op-1-na-laatste zin in de eerste post van my little appletree? Er valt niets over te zeggen, de huizenmarkt is overal heel verschillend.
Wij hebben 2 dagen na bezichtiging een bod gedaan, maar we wisten al dat we de 1e kijkers waren en de 2e kijkers 2 dagen later pas kwamen.
Met aankoopmakelaar, dat dan wel.

Bouwkundige keuring word (of is al) een verplicht ding in het koopcontract hoorde ik laatst.
Die buren (waarom zeggen ze zoiets eigenlijk?) weten misschien wel waarmee de verkopers blij zouden zijn, maar dat zegt niets over de markt. Andere kopers kunnen misschien bereid zijn daar flink boven te gaan zitten.

En wat anderen al zeggen, de markt verschilt per plaats en buurt. Bij mij in de omgeving moet je zeker niet onder de vraagprijs starten.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 11-02-2018 00:23
24.21% gewijzigd
Als je tegenwoordig een huis wil
Moet je er echt niet onder de vraagprijs bieden en gelijk bod uit brengen. Veel huizen gaan tegenwoordig boven vraag prijs weg. Omdat het aanbod klein is.
Bollie08 schreef:
11-02-2018 00:21
Als je tegenwoordig een huis wil
Moet je er echt niet onder de vraagprijs bieden en gelijk bod uit brengen. Veel huizen gaan tegenwoordig boven vraag prijs weg. Omdat het aanbod klein is.

Niet in heel Nederland. Niet generaliseren en zo TO op kosten jagen als het niet nodig is in haar regio,
@Bollie, Je weet niet waar ze zoeken, Loppersum gaat waarschijnlijk minder snel dan Utrecht.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik zou eerst maar eens gaan kijken maandag. Een aankoop makelaar zou wel handig zijn geweest. Die kan je namelijk ook adviseren wat een goed openingsbod is en of de vraagprijs wel conform de marktwaarde is.
Iedereen die hier roept over een aankoopmakelaar;

Geven jullie altijd zo makkelijk geld weg? In dit geval rond de 1600 euro? Een aankoopmakelaar is een overblijfsel uit de tijd dat het niet op kon, lekker alles bijlenen, sky is the limit. Tegenwoordig sterft dat uit en dat is maar goed ook, het is niet normaal dat 2 makelaars geld verdienen op 1 huis.

Het is ook compleet onnodig, met een middagje uitzoeken weet je wat dat huis waard is en qua staat kun je beter op een bouwtechnische keuring vertrouwen, alhoewel ze daar ook alleen naar oppervlakkkige dingen kijken.

Ik heb in 2014 een huis gekocht zonder aankoopmakelaar en zonder bouwtechnische keuring. Zou het zo weer doen...
Marana-- schreef:
11-02-2018 00:12
Heb je wel iets gelezen van mijn eerste post? En de op-1-na-laatste zin in de eerste post van my little appletree? Er valt niets over te zeggen, de huizenmarkt is overal heel verschillend.
Zeker heb ik die gelezen! :)
Wij wonen overigens in Drenthe.
Het was meer mijn intentie als in; degene die een bod op een huis hebben gedaan, hoeveel zaten die onder de vraagprijs.. Of hoeveel procent onder de vraagprijs.. Ik snap natuurlijk dat jullie niet precies mij kunnen vertellen hoe of wat ik doen moet. Maar gewoon alleen al wat ervaringen van anderen zou al helpen!
Maarten- schreef:
11-02-2018 00:32
Iedereen die hier roept over een aankoopmakelaar;

Geven jullie altijd zo makkelijk geld weg? In dit geval rond de 1600 euro? Een aankoopmakelaar is een overblijfsel uit de tijd dat het niet op kon, lekker alles bijlenen, sky is the limit. Tegenwoordig sterft dat uit en dat is maar goed ook, het is niet normaal dat 2 makelaars geld verdienen op 1 huis.

Het is ook compleet onnodig, met een middagje uitzoeken weet je wat dat huis waard is en qua staat kun je beter op een bouwtechnische keuring vertrouwen, alhoewel ze daar ook alleen naar oppervlakkkige dingen kijken.

Ik heb in 2014 een huis gekocht zonder aankoopmakelaar en zonder bouwtechnische keuring. Zou het zo weer doen...

Dat is ook het tegenstrijdige, de 1 roept dat dit het beste is om te doen en de ander heeft weer een betere ervaring met het andere..
Ik ben nog maar een beginner in de huizenmarkt natuurlijk..
Had je bij de bezichtiging iemand mee om mee te kijken naar eventuele problemen? Of heb je het op je eigen gevoel gedaan?:)
Hier in de wijk zijn huizen in 1 dag weg en staan ze in bosjes aan te schuiven om te bezichtigen.
Of doen ze een bod op basis van alleen de foto's.
De meeste huizen gaan hier ver boven de vraagprijs weg.
Zonder makelaars, want dat is hier tegenwoordig gewoon zonde van 't geld.
(Zelfs een verkoopmakelaar komt er hier niet meer aan te pas en huizen zijn soms al verkocht nog voor er een bordje "te koop" op hangt. Mond-aan-mond reclame dat iemand over 6 maanden misschien gaat verkopen doet soms al genoeg.)

In andere wijken in de stad staan dingen weken en maanden te koop.

Het hangt er dus maar vanaf waar je iets koopt hoeveel tijd je hebt.

Neem zeker iemand mee die iets van bouwen kent.
Hier staat momenteel niks te koop in onze prijsklasse en wat er te koop komt is binnen maand verkocht. Ik zou zelfde dag bod doen als het huis bevalt, helemaal voor zo'n prijs. Of is dat een gemiddelde prijs in je omgeving?

Hier betaal je al minimaal 2 ton voor rijtjeshuis. En de twee mensen die ik ken die hun huis hebben verkocht, kregen bod boven vraagprijs.
anoniem_355978 wijzigde dit bericht op 11-02-2018 08:01
13.71% gewijzigd
Inderdaad verschilt het per regio. Wij hebben vrijdag een koopcontract getekend voor onze nieuwe woning (onder voorbehoud van financiering). Bezocht met aankoopmakelaar. Ons openingsbod lag €7.500 onder de vraagprijs van €295.000. Dit huis heeft zo’n 7 weken te koop gestaan. De belichting hadden wij op een vrijdagmiddag en we hebben dinsdagmiddag het bod gedaan.
Onze huidige woning is vrijdagochtend op de markt gekomen en er staan nu al meerdere bezichtigingen gepland begin aankomende week.
Eerste huis zonder aankoopmakelaar gekocht (zelfde situatie als jij) en achteraf te veel betaald (in de straat stonden er 6 te koop die allemaal voor 20k minder waren verkocht) en allerlei gebreken die wij niet gezien hadden ondanks dat we iemand mee hadden.

10 jaar later toch gekozen voor een aankoop makelaar (ondanks dat mijn man het zonde van zn geld vond) en uiteindelijj vonden wij het het geld waard niet alleen heeft hij dingen gezien die wij zelf niet gezien hadden tijdens eerste bezichtiging (tweede is hij pas mee gegaan) maar ook de prijs onderhandeling deed hij voor ons en uiteindelijk 5k minder betaald dan dat wij er voor wilde betalen. Wij betaalde courtage over het bedrag wat hij van de vraagprijs af kreeg.

Nou weet ik niet of dat laatste nu nog reeel is (dit is een jaar geleden en ik woon in de randstad) maar zeker fijn dat de gebreken zijn opgelost door de verkoper.

Zo als hier boven je kan mazzel hebben en een aankoopmakelaar niet nodig maar je kan ook pech hebben zoals wij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven