Jonge moeder verliest uitkering na...

04-02-2018 21:25 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weigeren leer-werkovereenkomst (bron: Telegraaf). Ik snap eerlijk gezegd niet dat dit nieuws is? Dit lijkt me niet meer dan logisch. Hoe denken jullie hierover?
ghost79 wijzigde dit bericht op 04-02-2018 21:33
3.07% gewijzigd
Pientjexxxx schreef:
10-02-2018 22:40
Wat ik begrepen heb, is dat er veel nazaten van de bewoners van Veenhuizen in Groningen zijn gebleven. Dat schijnt tot de dag van vandaag invloed te hebben op huidige generaties.
Naar Groningen verhuisd, dan. Veenhuizen is Drenthe. Maar goed, dat is ongetwijfeld zo. Mijn familie heeft ook Veenhuizenbloed. (Kun je makkelijk checken: http://alledrenten.nl/na-1811/veenhuizen-ommerschans

Maar na de constatering moet je er ook iets mee, vind ik.
vrouwjagersma schreef:
10-02-2018 22:58
Naar Groningen verhuisd, dan. Veenhuizen is Drenthe. Maar goed, dat is ongetwijfeld zo. Mijn familie heeft ook Veenhuizenbloed. (Kun je makkelijk checken: http://alledrenten.nl/na-1811/veenhuizen-ommerschans

Maar na de constatering moet je er ook iets mee, vind ik.
Heropvoeding hielp in ieder geval niet. Geen idee hoe je het aan zou moeten pakken. Wij leven uiteindelijk (gelukkig) in een vrij land en mensen mogen hun eigen keuzes maken, zelfs als dat de verkeerde keuzes zijn.
Sophiever schreef:
10-02-2018 20:08
Heb je een linkje? Ik heb alleen een stukje erover gehoord op de radio in de auto.
Op FNV pagina.
vrouwjagersma schreef:
10-02-2018 22:11
Ik ook niet. Ze hebben meestentijds ook kinderen. Maar het doet me allemaal wel verdriet. En het verbaast me dat het zo'n onderbelicht thema is. Nu zal het door mijn afkomst en regio komen dat ik dit meer gezien heb, maar de afstand van de hoogopgeleidere vivaforummer tot deze laag van de maatschappij is zo groot dat ik me afvraag of de forummer wel weet dat er tienduizenden kinderen opgroeien in gezinnen waar goed je best doen op school en voor jezelf zorgen helemaal geen criterium zijn.
Oh jazeker weet ik dat. In een wijk waar ik kort heb gewoond (en gillend weggerend ben) kreeg ik echt hele enge ideeën door de overlast van die laag van de bevolking. Niemand werkte, rond half twaalf zette men een kratje pils voor de deur en ging daarop zitten etteren. De kinderen trokken brandschattend door de straten en zodra je er iets van zei ("Hee, zouden jullie alsjeblieft van mijn auto af willen gaan?" -"Hou je bek, k*nk*rh**r!") had je de ouders op je nek, blij met een verzetje.

Er waren hele rapporten over de populatie van die wijk waar je van ging janken. Gezinnen waar tandenpoetsen al niet aan de orde was, of het hele gezin met één borstel deed. Serieus. Gezinnen waarin alleen gefrituurd werd. Gezinnen waarin niet één boek aanwezig was en het principe van een normaal gesprek onbekend was. Alles ging schreeuwend, scheldend en tierend. Overlast was de standaard, minstens één (niet opgevoede) hond ook.

Dus dan komt zo'n kindje op school waar het voor het eerst normaal toegesproken wordt en van schrik tien minuten op een stoeltje blijft zitten. Daarna breekt het de boel af, want luisteren is altijd alleen afgedwongen met geweld en geschreeuw. Kindjes die op de peuterspeelzaal arriveren met woorden als "kutjong" en "godverdomme" in hun vocabulaire. Je kunt het de kinderen ergens niet kwalijk nemen, maar ik wilde die hele wijk in de fik steken op het laatst omdat het nooit meer wat wordt met die mensen en ze niks anders kunnen dan overlast veroorzaken en dat is dan nog het best case scenario.

Dus ja, als je je voor wilt stellen wat een crime dat is om iemand uit zo'n omgeving op een werkplek te krijgen, ik weet het. Heb het beroepsmatig geprobeerd en ik zou de oplossing niet weten. Iemand die op elke opmerking reageert met een ziekte en een schreeuwpartij ("Ja nou en te laat?! Dachtie da'k dat aannam van een vrouw, kut?") is niet te plaatsen, nergens.
Pientjexxxx schreef:
10-02-2018 12:15
Er zijn genoeg werkzaamheden waarvoor geen overheidsgeld (meer) beschikbaar is, zoals bijvoorbeeld een eindje wandelen met iemand in een rolstoel die in een verpleeghuis woont. Of werkzaamheden op een kinderboerderij waarvoor de subisidie verlaagd is. Ik zie niet in waarom iemand met een bijstandsuitkering dit soort werkzaamheden niet kan doen. Dat heeft helemaal niets met mensenhandel te maken. Tegenover een bijstandsuitkering staan ook plichten. Er zijn teveel mensen die zich aan de plichten willen onttrekken. Als je niet aan de plichten wilt voldoen dan kun je er ook zelf voor kiezen om geen gebruik te maken van een bijstandsuitkering.

Het wordt tijd dat de bijstandsuitkering losgekoppeld wordt van het minimumloon. Iemand die voor het minimumloon of net iets daarboven aan de slag gaat, moet netto meer overhouden (ook na de toeslagen) dan iemand die in de bijstand zit. Ook het hele toeslagencircus moet op de schop. Werken moet weer gaan lonen. Dan is die verplichte tegenprestatie voor een bijstandsuitkering ineens veel minder noodzakelijk, want mensen gaan dan veel eerder zelf achter een baan aan.
Mee eens.
Er zit niet alleen maar werkschuw tuig in de bijstand. Er zijn ook mensen met een arbeidsbeperking die niet of te weinig WIA krijgen (bijvoorbeeld omdat ze ZZPer zijn geweest of parttime hebben gewerkt).

Er zijn aso's, ja. Er zijn straten waar alleen maar van die aso's wonen. Maar zet niet elke bijstandsgerechtigde weg als een asociale werkweigeraar die gewoon wat meer onder druk moet worden gezet want dat is echt niet zo.

Wat doen we met de mensen voor wie de bijstand echt het laatste vangnet is en wel willen maar niet (meer) kunnen? Ook maar de toeslagen afnemen en ze onder een brug laten kreperen? De goeden onder de slechten laten lijden?

Nota bene: dit zijn vaak de mensen die je terug vindt op dagbestedingen en vrijwilligersplekken zoals de kringloop en andere sociale instellingen. Mensen die echt wel participeren kunnen en willen, mits op hun eigen tempo en in een beschermde werkomgeving. De sociale werkplaatsen zijn wegbezuinigd, dit is overgebleven voor de mensen die je niet (meer) met een bezem in het plantsoen kunt zetten.

De bijstand bestaat uit een heel brede groep mensen. Niet alleen maar uit aso tuig dat alle wetten aan hun laars lapt. Vergeet dat niet. Het kan jou ook zomaar overkomen, zoals het mij ook is overkomen toen ik mijn gezondheid en mijn kans op normaal betaald werk verloor.

Als het aan sommigen lag zou ik gekort moeten worden op mijn toeslagen. Ik zie liever dat werkende mensen een voordeel, bijvoorbeeld via de belasting, zouden krijgen. Dat gun ik alle werkenden. Maar zij gunnen ons nog minder dan we al krijgen. Alleen omdat er een groep rotte appels is die wél kunnen werken maar het verdommen.

Denk alsjeblieft verder dan alleen die groep aso's. Denk ook aan de mensen die niet, niet meer of te weinig kunnen werken om uit de bijstand te komen en tot hun AOW bijstand krijgen en telkens weer horen en lezen dat ze meer hun best moeten doen en meer gekort moeten worden.
Quattro, het gaat niet over mensen zoals jij. Als je goed leest kun je dat weten.
Alleenstaande werkende ouders krijgen naast de toeslagen een heffingskorting dus naast dat zij pensioen opbouwen en 8% vakantiegeld ontvangen. In die optiek loont werken al vs bijstand als je alleen het financiële plaatje neemt.
Dat belastinggeld ontvang je na je aangifte in juni/juli. Sommigen vergeten voor het gemak dat dat vaak al een bedrag van boven de 1200,= is ( afhankelijk van je inkomen soms wel hoger )
Dat is meen ik sinds 2015 of 2016 zo in die periode is de bijstand verlaagd voor alleenstaande ouders er is toen iets van 80,= pm afgegaan om werken te stimuleren is dat bedrag naar werkende alleenstaande ouders gegaan middels die heffingskorting.
Maar zelfs dat was geen stimulans, onwetendheid? nog steeds geen interesse om te gaan werken? Geen idee.

Basisinkomen, leuk, maar dan hebben niet werkenden naast dat inkomen toch ook nog toeslagen nodig, zo blijf je geld rondpompen ik zie het verschil niet hoor met bijstand plus toeslagen. Maar wellicht ben ik te kort door de bocht.
quattro-stagioni schreef:
11-02-2018 22:32
Er zit niet alleen maar werkschuw tuig in de bijstand. Er zijn ook mensen met een arbeidsbeperking die niet of te weinig WIA krijgen (bijvoorbeeld omdat ze ZZPer zijn geweest of parttime hebben gewerkt).

Er zijn aso's, ja. Er zijn straten waar alleen maar van die aso's wonen. Maar zet niet elke bijstandsgerechtigde weg als een asociale werkweigeraar die gewoon wat meer onder druk moet worden gezet want dat is echt niet zo.

...
Het spijt me als je je aangesproken voelde door mijn post en als dit een reactie is op mijn post. Ik weet heel goed dat niet iedereen in de bijstand een aso is. Mijn beeld was van een wijk waar dit wel het geval was, maar dat is inderdaad maar één deel van de bijstandsgerechtigden. Ik probeerde dus zeker geen algemeen beeld te schetsen voor alle bijstandsgerechtigden.

Ik heb zelf ook in de bijstand gezeten een tijd en vond het ook vreselijk om over één kam geschoren te worden met dat volk omdat ik als een malle bezig was om eruit te komen. Voor mij zou een "werkervaringsplek" geen oplossing geweest zijn omdat ik daardoor alleen afgeremd zou zijn. Als ik een aantal uren per week had moeten "werken" had ik die tijd niet kunnen besteden aan werk zoeken en voor de werkplekken waar je dan op terecht komt was ik zwaar overgekwalificeerd. Ik kreeg vaak te horen dat ze het niet aandurfden met me omdat ze bang waren dat ik zo weer weg zou zijn.

Voor de übertokkies is zo'n plek denk ik wel een optie, hoewel ik het principieel nog steeds niet vind kunnen dat je werk van de arbeidsmarkt afhaalt dat anders door een betaalde kracht gedaan zou zijn. Maar de werkloosheid bij het probleemwijkenvolk is denk ik ook maar één symptoom van wat daar allemaal scheef zit. De aanpak moet echt breder dan iemand 20 uur per week stickers te laten plakken.
Lotus, het was geen persoonlijke aanval, maar mijn zorg is dat mensen gaan denken dat dergelijke übertokkies representatief zijn voor alle bijstandsgerechtigden.

Ook al ben ik vrijgesteld van solliciteren, ik ben toch verplicht een vorm van participatie te doen. Dat is geen probleem, stilzitten is niets voor mij en ik doe nu ca. 6-8 uur per week passend vrijwilligerswerk met toestemming van de sociale dienst. Bij de ene instelling zitten veel mensen zoals ik, bij de ander juist mensen met een goed inkomen (of een goed verdienende man). Juist daar zijn de vooroordelen over bijstand enorm. Ze praten er wel eens over tijdens de koffiepauze en het breekt mijn hart hoe we allemaal over één kam worden geschoren. Ik heb wel eens verteld dat ik één van die bijstandsgerechtigden ben en dat ik toch echt niet rook, geen vechthond heb, mijzelf en mijn huis goed verzorg en ik dacht dat ik toch ook redelijk fatsoenlijk was. Sommigen reageerden met ongeloof, anderen ontwijken me sindsdien. Bijstand is voor veel mensen toch iets vies...

Vandaar dat ik snel aansla als ik weer een bericht lees over probleemlieden in de bijstand, want zij zijn echt niet representatief voor de gemiddelde bijstandsgerechtigde. Maar het lokt zo snel reacties uit als "weg met die toeslagen" en "nog meer onder druk zetten, dan gaan ze vanzelf wel werken".

Verder ben ik het helemaal met je laatste posting eens. Met alleen 20 uur dwangarbeid (want dat is het) krijg je zo'n probleemwijk niet op de been. Daar zit zoveel scheef, die krijg je met een goed gesprek niet op het rechte pad, en korten of sancties helpen ook niet. Dan zullen ze (nog meer) gaan jatten wat ze nodig hebben.

Jij bent ook ervaringsdeskundige dus we begrijpen elkaar denk ik wel. Is het jou gelukt eruit te komen inmiddels? Mij zal dat wegens ziekte niet lukken, tenzij ik ergens een job kan vinden waar ik met 6-8 uur werken in de week, meer zit er niet in, een loon op bijstandsniveau kan verdienen.
Ik bedoel ook geen mensen zoals jij quattro. Voor mensen zoals jij die op wat voor manier dan ook niet kunnen maar wel willen is het wat anders.

Ken ik in mijn omgeving wel iemand die wel kan maar niet wilde. En ondertussen wel alles voor elkaar krijgen zodat ze netto meer te besteden had dan ik en dat trots vertellen net alsof je gek bent dat je iedere dag naar het werk gaat. Vind ik in zo'n geval niet kunnen. Gelukkig moest ze uiteindelijk wel verplicht gaan werken anders raakte ze haar uitkering kwijt.
closednote schreef:
12-02-2018 10:14
Ik bedoel ook geen mensen zoals jij quattro. Voor mensen zoals jij die op wat voor manier dan ook niet kunnen maar wel willen is het wat anders.

Ken ik in mijn omgeving wel iemand die wel kan maar niet wilde. En ondertussen wel alles voor elkaar krijgen zodat ze netto meer te besteden had dan ik en dat trots vertellen net alsof je gek bent dat je iedere dag naar het werk gaat. Vind ik in zo'n geval niet kunnen. Gelukkig moest ze uiteindelijk wel verplicht gaan werken anders raakte ze haar uitkering kwijt.
Echt? Goh dat gebeurt bij onze buitenlandse buren gek genoeg nou nooit, dat ze verplicht worden te gaan werken voor hun levenslange uitkering.
hoezoos schreef:
26-02-2018 18:14
Echt? Goh dat gebeurt bij onze buitenlandse buren gek genoeg nou nooit, dat ze verplicht worden te gaan werken voor hun levenslange uitkering.
Welke buren bedoel je?
Kijk, natuurlijk is het niet meer dat logisch dat je iets terugdoet voor de maatschappij als je in de bijstand zit,immers dat geld wordt toch opgehoest door de werkenden. ECHTER...het is zijn doel voorbijgestreefd door de misbruik die erdoor wordt gemaakt met als hoofdschuldige de Gemeentes zelf. Volgens zegge worden bijstandsgerechtigden misbruikt als goedkope arbeidsslaven voor goedkope arbeidsinvulling. En ik noem het woord 'slaven' doelbewust. Ik heb zelf meegemaakt dat bij bepaalde werkprojecten potentiele werkgevers die in gesprek waren met de Gemeente onderling bekokstoofden hoe zij het beste, uiteraard ten eigen voordeel, deze mensen aan het werk konden houden en zij de gegeven subsidie per persoon konden opstrijken. Niet het welzijn van die bijstandsgerechtigde, zodat die misschien later een vast contract kond verdienen, en dus uit de bijstand kwam stond voorop, maar hun eigen welzijn vooral. Dit Kabinet moet gewoon die hele participatiewet voor ouderen vanaf een bepaalde leeftijd weg doen, want het lijdt niet tot het belangrijkste en wel dat mensen een baan krijgen. Het benadeelt en frustreert alleen maar als je de vele verhalen zo leest. Werkgevers willen geen bijstandgerechtigden boven een bepaalde leeftijd. Ongeacht welke cursus men volgt. Je bent en en blijft voor de meeste werkgevers te oud en dus niet interessant meer. Waarom die mensen dan bezighouden in die hele participatiewet. Niet het bezighouden moet de norm zijn, uitstroming naar een echte baan moet de norm zijn. En als dat niet kan, laat die mensen dan verder met rust of zorg dat er dan gesubsideerde banen komen waar men meer i.i.g. meer verdiend dan de bijstand en zo ook de eigenwaarde weer terugkrijgt.
Eens met IWRD. Er is veel mis met de gesubsidieerde-baan-industrie.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven