Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!

28-12-2017 11:52 1352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!

Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!

Groetjes,
Bea
jazekerenof schreef:
03-02-2018 10:24
Maar hoe zit dat dan met de GOK methode. Daar heb je iedere dag een kh uurtje. Dan raak je toch telkens uit ketose, ofwel je geraakt er dus ook nooit in?
Goeie vraag. Ik heb uit de fittie eerder in dit topic wel meegekregen dat er dat er meerdere zienswijzen zijn omtrent het al-dan-niet goed zijn van ketose, maar de achtergrond van beide ideeën is me nog niet duidelijk.
Aangezien ik makkelijk omschakel naar vetverbranding lijkt het me voor mij niet zo'n probleem, alleen zou ik niet willen dat het effect is dat er weer 3 kg vocht wordt opgeslagen.

Ik heb trouwens veel honger vandaag, dus ik ga wat meer eten komende dagen. En rookkaascrackers zijn heerlijk!
Dat van die ketose is mij ook niet duidelijk.
Daarnaast lijkt er ook niet 1 manier te zijn die voor iedereen werkt. Sommigen hier geven aan dat ze maximaal 20 khd per dag kunnen eten omdat ze anders niet afvallen.
Ik at ook heel weinig khd en viel juist niets af, ik ben nu wat meer geen eten.

Ja de rookkaascrackers zijn echt heerlijk. Als ik die maak, wil
iedereen mee eten ;-)

Vanmiddag zelf filet americain en kip kerrie salade gemaakt: op een vezel cracker met een flinke pluk kiemgroenten. Heerlijk!
Ik eet al een paar weken kha en dat gaat best goed. Ik tel niet maar eet geen brood, rijst of aardappels en daarnaast probeer ik wat kha recepten te volgen.

Van ca 63,5 naar nu ca 61,5 kg. Ik hoef echt niet veel af te vallen maar wil graag blijvend naar rond de 61 of iets daaronder, in plaats van rond de 63.

Vandaag voor het eerst een keto-stix test gedaan en het resultaat viel tegen (5mg/dl). Nu heb ik vanmorgen (3 uur ervoor) voor het eerst weer een heel lekker taartje bij de bakker gegeten.
Vraagje: kan dit het testresultaat zo snel beinvloed hebben? Op internet vind ik veel info over hoe lang het duurt voor je in ketose bent, maar weinig info over hoe lang het duurt voor je na het eten van suiker weer eruit bent.

Of hebben jllie nog andere tips hoe je blijvend kan afvallen, maar geen tiental kilo's kwijt hoeft.
Waarom doe je een test met ketostix? (Ik had er nog nooit van gehoord overigens).
Je bent toch op de goede weg / op het juiste gewicht?
Waarom vind je het dan belangrijk of je in ketose bent?

Ik doe het ongveer hetzelfde als jij (geen brood, rijst, suiker e.d.) en ben nu een 3,5 kilo afgevallen. Ik voel me goed bij deze eetwijze, slaap beter.
Ik ben vast niet in ketose, want zoals dat hier beschreven werd, herken ik niet.
Selectia schreef:
03-02-2018 15:09

Vandaag voor het eerst een keto-stix test gedaan en het resultaat viel tegen (5mg/dl). Nu heb ik vanmorgen (3 uur ervoor) voor het eerst weer een heel lekker taartje bij de bakker gegeten.
Vraagje: kan dit het testresultaat zo snel beinvloed hebben? Op internet vind ik veel info over hoe lang het duurt voor je in ketose bent, maar weinig info over hoe lang het duurt voor je na het eten van suiker weer eruit bent.
Ik heb altijd begrepen dat je alleen maar in ketose of uit ketose kunt zijn. Net als een zwangerschapstest. Je bent het of niet. Dus hoe donker de kleur roze op de stick is, is niet van belang. Als hij maar verkleurt (en niet de donkerste kleur haalt schijnbaar, want dat zou wijzen op gevaar voor de gezondheid).

Als je khd hebt gegeten, kun je ervan uitgaan dat je heel snel uit ketose bent. Het is voor je lichaam nou eenmaal makkelijker dan energie uit khd te halen dan vetten. Dus zodra die voorhanden zijn, zal je lichaam daarop overschakelen.

Ik denk dat de ketonen in je urine van voor het taartje waren dan.
lady_dana wijzigde dit bericht op 03-02-2018 20:31
3.15% gewijzigd
manamana...tutuutududu
Dubbel
lady_dana wijzigde dit bericht op 03-02-2018 20:32
98.59% gewijzigd
manamana...tutuutududu
Er bestaan verschillende gradaties van ketose. Net als je verschillende gradaties van vetverbranding hebt. Hoe strenger je kh beperkt, hoe hoger je ketonen. Idd kan het hoogste niveau gevaarlijk zijn, met name op langere termijn.

Op zich wel een goede vraag of het belangrijk is. Ik val af, maar dat zou natuurlijk ook kunnen komen door beperkter eten. Mocht kha arm voor mij niet goed werken, dan liever iets minder streng en gewoon pasta eten. Aan de andere kant houd ik dit best goed vol. Het taartje vanmorgen was geen impuls, was al dagen gepland haha
Deze vraag is misschien al eerder gesteld, maar welke kant-en-klaar-producten gebruiken jullie? Ik heb tot nu toe alles zelf gemaakt, maar ik vindt het ook wel eens makkelijk om gewoon iets uit de (koel)kast te kunnen pakken.
Ik bedoel zaken als crackers ed.
Selectia schreef:
03-02-2018 19:34
Er bestaan verschillende gradaties van ketose. Net als je verschillende gradaties van vetverbranding hebt. Hoe strenger je kh beperkt, hoe hoger je ketonen. Idd kan het hoogste niveau gevaarlijk zijn, met name op langere termijn.

Op zich wel een goede vraag of het belangrijk is. Ik val af, maar dat zou natuurlijk ook kunnen komen door beperkter eten. Mocht kha arm voor mij niet goed werken, dan liever iets minder streng en gewoon pasta eten. Aan de andere kant houd ik dit best goed vol. Het taartje vanmorgen was geen impuls, was al dagen gepland haha
Ehm nee dus Ketose is net als zwanger, je bent het nooit een beetje. Je bent denk ik in de war met diabeten Daar is de hoeveelheid ketonen wel van belang.
00gjes schreef:
04-02-2018 20:23
Deze vraag is misschien al eerder gesteld, maar welke kant-en-klaar-producten gebruiken jullie? Ik heb tot nu toe alles zelf gemaakt, maar ik vindt het ook wel eens makkelijk om gewoon iets uit de (koel)kast te kunnen pakken.
Helaas maar weinig. Er zijn best wel zgn khd arme producten maar dat is eigenlijk best vaak troep. Zonder conserveermiddel suiker blijft het namelijk niet lang goed en gooien ze er dus andere zaken in.
Iets bakken en in porties invriezen werkt het best en het goedkoopst.
nina1966 schreef:
04-02-2018 20:39
Helaas maar weinig. Er zijn best wel zgn khd arme producten maar dat is eigenlijk best vaak troep. Zonder conserveermiddel suiker blijft het namelijk niet lang goed en gooien ze er dus andere zaken in.
Iets bakken en in porties invriezen werkt het best en het goedkoopst.
Ja, zo doe ik het nu ook maar. Vriezer ligt ondertussen al vol. :$
De keuze om wat meer te gaan eten lijkt goed uit te pakken. Ik ben de afgelopen week een kilo afgevallen; ben sinds donderdag wat meer aan het eten. Ben nu 4 kilo afgevallen in 5 weken.

Overigens niet echt spectaculair, maar 's ochtends pak ik nu wat rood fruit of een kiwi bij mijn ontbijt en gedurende de dag pak ik nu ook vaak wat extra zuivel (Skyr).

@00gjes: ik gebruik geen kant en klare producten. Dingen als crackers maken e.d. vind ik zo weinig werk dat ik nooit het gevoel heb niet snel door te kunnen.
Als ik ze bak heb ik meteen een voorraadje; dus ik kan als ik een keer weinig tijd heb altijd wel zo een paar crackers pakken.

Afgelopen zaterdag had ik een witlofsalade gemaakt en daar heb ik wel wat kant en klare dressing bij gebruikt. Eerlijk gezegd ben ik daar niet zo strak in: ik had maar 2 lepels nodig voor een hele bak salade, dus die hoeveelheid khd is dan te verwaarlozen.
Nou, ik had in een winkel een kant en klare mix geproefd.
Dat doe ik dus niet meer. Had de dagen ervoor ook een vergelijkbare saus gegeten bij een broodje.

Ondertussen eet ik dus ter compensatie brood met een likje halvarine en verse tomaat. Ook gewoon een hele banaan in een broodje. De vezels helpen wel om de te veel aan suiker kwijt te raken. Ik heb die KHD van het brood wel nodig.

Toevallig waren er ook een paar afleveringen met daarin Jamie Oliver die uitleg kreeg over zijn gezonde ontbijten en de hoeveelheid suiker daarin.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid was 7 suikerklontjes. (In allerlei andere vormen.) Is natuurlijk hartstikke commercieel, maar ook wel leerzaam.
Ik vind dat in de recepten van hem vaak veel verborgen calorieën en smaakstoffen zitten.
Zijn ontbijt bevatte alleen al 14 klontjes. De rest heb ik niet gekeken.
Heb de aflevering niet gevonden. Het was iets op Kitchen 24 en een herhaling.
Maar is misschien wel interessant om te weten dat er zoiets is.

EDIT: https://www.jamiemagazine.nl/Jamies-wor ... -rush.html Het wordt uitgezonden op Kitchen 24 en ik zag het stukje dat achter een via uitzending gemist en dan is een per ongeluk uitschakelen genoeg om het kwijt te zijn. Ik had wel willen zien hoeveel suiker het menu van Jamie zelf bevat.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 07-02-2018 20:12
Reden: EDIT
15.42% gewijzigd
Ben sinds dinsdag ziek, maar helaas is dat niet aan mijn eetlust te merken :facepalm: .
Verder heb ik een paar boeken besteld van oa.s Oanh’s Kitchen. Staan echt lekkere en makkelijke recepten in. Wil dit weekend het pindakaasbrood gaan proberen te maken en uiteraard de oopsies. Lijken me erg lekker en ik merk dat ik toch de structuur van een boterham nodig heb, gewoon om te kauwen.
Ook nog GOK gekocht. Ik weet nog niet wat ik van dit boek moet vinden. Vind het erg belerend, maar goed, dat is natuurlijk wel de bedoeling. ben nu bijna een maand bezig en ben in totaal 2,3 kg kwijt. Vind ik netjes, moet ook niet te snel gaan, maar aan de andere kant vind ik het ook weer langzaam gaan. Ik merk wel dat deze leefwijze bij me past. Heel af en toe eet ik wel nog een aardappeltje mee (ongeveer 1 keer pw) en dan geniet ik er ook wel van ondanks het feit dat ik niet zo heel erg gek ben op aardappelen.

Hoe is het verder met iedereen?
Hier gaat het goed! Begonnen met wandelen. Dinsdag heb ik 6km gewandeld en gisteravond 7,5km. Heeeeeerlijk!

Ondertussen al 7kg afgevallen. :cheer2: Ondertussen gaat het afvallen langzamer maar dat is niet erg.

Man was op zakenreis en kwam woensdag thuis. Die was overdonderd door het resultaat wat ik al heb geboekt. :cheer2:
Mijn gezicht is minder bol, mijn buik is veel platter en alles ziet er compleet anders uit.
Afgelopen week een pond afgevallen.
Ik zit goed in het ritme en het gaat eigenlijk allemaal heel makkelijk.

Woensdag ga ik voor 5 dagen op vakantie; elke dag uit eten, dat wordt nog een uitdaging.
Maar waarschijnlijk ook veel wandelen.
Hoi. Heb hier nog niet eerder geschreven. Ben nu twee week bezig (khbeperkt).
Herkennen jullie dit: ik ben heel snel vol/zat.
Bedenk van alles voor de maaltijden, maar al na een paar happen denk ik: ik kán niet meer.
Salade, koude of warme maaltijd. Heb het overal bij.
Ik ben het topic opnieuw aan het lezen, omdat ik de eerste keer nog niet dezelfde vragen had als nu ik er mee bezig ben. Vind het soms wel lastig dat niets meer vanzelfsprekend is, dat ik alles zelf moet maken enzo. Maar uiteindelijk valt het eigenlijk wel mee. Ik gebruik veel diepvriesgroenten nu.

Welke app vinden jullie handig om bij te houden wat je eet? Ik had fatsecret, maar vind die onhandig.
Myfitnesspal vind ik heel handig. Hierin zie je meteen hoeveel vetten/eiwitten/kh iets bevat.
Geen app, maar via https://www.jamiemagazine.nl/Jamies-wor ... bruik.html

Het fragment over de strijd tegen overmatig suikergebruik gevonden gevonden, maar dat is ook beperkt tot het ontbijt.
https://www.youtube.com/watch?v=zWBi8FyPdw8

PUUR INFORMATIEF: wat is het en los van wat wel of niet goed is. https://www.youtube.com/watch?v=1BMnAllZWtY
Zo, carnaval is voorbij. Ik ben niet op stap geweest, voelde me nog niet echt top na de griep van vorige week en daarnaast vier ik het nu al een paar jaar niet meer. Wel “ gezondigd” in de zin van een paar nonnevotte (= gebak in de vorm van een strik) en berliner bol gegeten. Is altijd bij ons de traktatie met oud en nieuw en carnaval. Ik geniet er dan ook echt van, maar merkte nu ook dat ik makkelijker nee kan zeggen of gewoon geen tweede meer pak. Voor mezelf is dat wel erg fijn.

Vandaag begint de vastentijd en ik denk wel dat het weer een mooie stap is naar het wat soberder eten tot aan Pasen. Gisteren bloemkoolsoep gemaakt en vandaag kunnen we ook nog daarvan genieten. Ik heb ook besloten om me nog maar 2x per maand te wegen, dat brengt wat meer rust voor mij in mijn hoofd. Ik wil me minder bezig houden met mijn gewicht (alhoewel ik dat ook wel belangrijk vind), maar meer bezighouden met het omschakelen naar een andere leefwijze. Die goed voor me is en goed vol te houden is.
00gjes schreef:
04-02-2018 20:23
Ik heb de crackers van Raw SuperFood standaard in huis, voor het geval dat. Maar ik heb nu een paar recepten gevonden in het kookboek van Oanhs kitchen en daarin staan heel veel makkelijke en snelle recpten voor crackers en broodjes.
RoseMexicali schreef:
12-02-2018 20:10
Hoi. Heb hier nog niet eerder geschreven. Ben nu twee week bezig (khbeperkt).
Herkennen jullie dit: ik ben heel snel vol/zat.
Bedenk van alles voor de maaltijden, maar al na een paar happen denk ik: ik kán niet meer.
Salade, koude of warme maaltijd. Heb het overal bij.
Ik ben niet na een paar happen al verzadigd, maar ik eet geen grote hoeveel heden meer. Wellicht omdat je nu ook misschien meer volle produkten gebruikt? Die verzadigen ook sneller. Ik kan overigens geen 400 gram groente (adh) naar binnen werken, dat lukt me met geen mogelijkheid....
ruma1999 schreef:
14-02-2018 09:22
Ik heb de crackers van Raw SuperFood standaard in huis, voor het geval dat. Maar ik heb nu een paar recepten gevonden in het kookboek van Oanhs kitchen en daarin staan heel veel makkelijke en snelle recpten voor crackers en broodjes.
Ik wou die Raw crackers ook eens meenemen maar 3,65 voor een klein pakje is me toch wat te gek. Lijnzaadcracker is goedkoop en snel gemaakt. Maar ik snap wel het punt dat het fijn is soms gewoon iets uit de kast te kunnen pakken.
Het lukte mij maar niet om die lijnzaadcrackers te maken waar diverse mensen het hier over hadden. Ook die andere crackers niet trouwens, waar minder lijnzaad in zit en wel iets van amandelmeel. En overal waar ik recepten las voor dergelijke crackers, las ik dat het supersimpel was. Nou.. niet hier! (6)

Maar goed, ik heb na meerdere pogingen vandaag maar weer eens geprobeerd om ze te maken. Ik kan het namelijk niet uitstaan, dat iets wat makkelijk genoemd wordt, mij niet lukt.

Ik koos een recept waar bij stond dat de schrijver het ook steeds niet gelukt was.

Ik had niet de genoemde zonnebloempitten, dus heb die vervangen door andere zaden. Ik had ook niet de juiste hoeveelheid pompoenpitten, dus ook die vervangen door andere zaden. Gaandeweg bedacht ik dat het, met al die aanpassingen waarschijnlijk nu ook wel mis zou gaan. Ik overwoog nog om het er maar erbij te laten zitten, maar ik had inmiddels een belachelijke hoeveelheid droge ingrediënten waarvan het zonde zou zijn om ze weg te doen. En een ander recept met deze spullen kon ik niet bedenken. Dus toch maar doorgezet.

En ik had het nooit kunnen dromen, maar ze lukten!! :jump:

Netjes op een rooster gelegd om af te koelen. Een blik klaargezet om de crackers straks in te bewaren. Yay!!!

En toen liep de hond langs de keukentafel. En hapte in de crackers.
Weg crackers. :'(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven