Dreumes topic
zondag 4 februari 2018 om 14:35
Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen..
Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen
Dus als jou kleine nog niet loopt maak je dan niet druk
Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen
woensdag 14 februari 2018 om 20:58
Wij maken nooit wakker overdag, hoe vermoeider je kind in de avond naar bed gaat, hoe slechter die meestal in de nacht slaapt. En ja, dat houdt in dat onze Puk middagslaapjes heeft van 3-4uur (en dat wij al weten dat het een slechte nacht gaat worden als die na 1,5uur al wakker wordt en niet meer in slaap kan komen).reendje schreef: ↑14-02-2018 20:54Hoi! Ik heb een dochter van 16 maanden die 's ochtends steeds vroeger wakker wordt (tussen 5 en 6 meestal), terwijl ze 's middags steeds langer gaat slapen. Na drie uur maken we haar nu sowieso wakker, maar ook als ze een keer korter slaapt is het 's ochtends vaak vroeg. Zou rigoreus na 1,5/2 uur wakker maken overdag en dat volhouden helpen met de vroege ochtenden, denken jullie? Of heb ik dan alleen maar een chagrijnig kind en kan ik deze fase beter uitzitten?
Hij gaat 's avonds wel altijd op hetzelfde tijdstip naar bed, hoe laat die in de middag dan ook wakker geworden is.
woensdag 14 februari 2018 om 21:00
Dat scheelt echt per kind. Als dochter eens 2/3 uur slaapt overdag zitten we savonds/snachts sowieso met de gebakken peren (klaarwakker, niet willen slapen etc.).Maartje2016 schreef: ↑14-02-2018 20:58Wij maken nooit wakker overdag, hoe vermoeider je kind in de avond naar bed gaat, hoe slechter die meestal in de nacht slaapt. En ja, dat houdt in dat onze Puk middagslaapjes heeft van 3-4uur (en dat wij al weten dat het een slechte nacht gaat worden als die na 1,5uur al wakker wordt en niet meer in slaap kan komen).
Hij gaat 's avonds wel altijd op hetzelfde tijdstip naar bed, hoe laat die in de middag dan ook wakker geworden is.
woensdag 14 februari 2018 om 21:01
woensdag 14 februari 2018 om 21:13
Oh, dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo lang. Grappig hoe een referentie kader kan verschillen. Mijn dreumes is bijna 15 maanden oud en slaapt op het kinderdagverblijf nog altijd twee keer. Hij redt het dan gewoon niet tot aan de lunch. Twee slaapjes bij elkaar duren al gauw 3,5 uur. Als hij thuis is de hele dag, redt hij het wel met 1 slaapje. Maar dat slaapje kan soms zomaar 3 a 4 duren. Het komt dus wel eens voor dat hij pas om 17.00 uur uit zijn bedje komt. Gelukkig is hij een hele goede slaper, ook ‘s nachts. Dus hij slaapt eigenlijk altijd het klokje rond ongeacht hoeveel hij overdag heeft geslapen.
Bij een kindje dat om 5 a 6 uur wakker wordt, zou je ook nog aan kou of honger kunnen denken.
woensdag 14 februari 2018 om 21:20
Slapen: ik heb ook de indruk dat zoon slecht slaapt maarmate hij vermoeider is. Hij is nu 19 maanden en slaapt meestal ‘s ochtends nog, maar wil vaak ‘s middags niet meer slapen. In de ochtends slapen heeft hij echt nodig, maar de middag is meestal te lang. Ik volg hem maar een beetje.
Tanden: nog 4 kiezen! Zal blij zijn als ze er zijn.
Activiteiten: ik ga af en toe met hem naar de indoorspeeltuin. Verder boodschappen doen en wandelen. Ik heb hem meestal in de buggy, omdat je hem moeilijk kunt sturen. Sinds een aantal dagen lijkt dat echter beter te gaan, dus kan hij meer los lopen. Dat wil ik ook graag, want zo kan hij de werld ontdekken. Ik wil ook wel gaan zwemmen met hem, maar op dit moment lukt dat niet ivm drukte. Ik wil straks ook met hem gaan peutergymen, daar heb ik echt zin in. Helaas is er maar weinig aanbod in de buurt hier. Ik woon in een vrij grote plaats, dus dat viel me nogal tegen.
Tanden: nog 4 kiezen! Zal blij zijn als ze er zijn.
Activiteiten: ik ga af en toe met hem naar de indoorspeeltuin. Verder boodschappen doen en wandelen. Ik heb hem meestal in de buggy, omdat je hem moeilijk kunt sturen. Sinds een aantal dagen lijkt dat echter beter te gaan, dus kan hij meer los lopen. Dat wil ik ook graag, want zo kan hij de werld ontdekken. Ik wil ook wel gaan zwemmen met hem, maar op dit moment lukt dat niet ivm drukte. Ik wil straks ook met hem gaan peutergymen, daar heb ik echt zin in. Helaas is er maar weinig aanbod in de buurt hier. Ik woon in een vrij grote plaats, dus dat viel me nogal tegen.
woensdag 14 februari 2018 om 21:21
woensdag 14 februari 2018 om 21:26
Ik heb ondanks die lange slaapjes geen tijd voor mezelf hoor. Mijn peuter stuitert intussen nog lekker het huis door en wil graag heel veel aandacht. Die sliep trouwens ook altijd 3 uur 's middags. En van de ene op de andere dag stopte hij daarmee
Hij kon soms ook langer slapen maar was dan wel het type van overdag teveel slaap = 's nachts dikke ellende.
Hij kon soms ook langer slapen maar was dan wel het type van overdag teveel slaap = 's nachts dikke ellende.
donderdag 15 februari 2018 om 09:17
Dochter is 22 maanden. Ze springt en kan al aardig klimmen. Ze drinkt nog borstvoeding en eet het liefst warm. Brood laat ze staan en eet het beleg ervan af. Ik bied even geen brood meer aan. Maar doe kaas worst of ei op haar bordje met een lik boter. Of ik bak pannekoek. Pindakaas lust ze ook maar het liefst zonder brood. Ze wil lopen. Geen buggy of kinderwagen. De drieewieler met duwstang is heel even leuk. Vervelend is dat ze liever niet aan de hand loopt. Maar ze luistert voor geen meter en kan zo de straat op rennen. Toch maar een polstuigje aanschaffen? Ik vind het er naar uitzien maar in de buggy krijst ze. En lopen is niet overal veilig.
donderdag 15 februari 2018 om 09:19
Hoi
Toch even een babyvraag aangezien jullie ervaringsdeskundigen zijn:
We voeden Otis om 18.30 en leggen m daarna op bed. Dan mag hij aangeven wanneer hij weer n voeding wil (normaliter 01.00 of 02.00) en dan voeden we m weer en dan in de ochtend om 6.45 of 7.00 weer.
Nu heeft de laatste dagen de man de gewoonte om wakker te worden en te gaan brabbelen om 5 a 6 uur (en vannacht om 4 uur). En soms huilt hij ook even kort in zijn slaap.
Is dat even kort huilen in de slaap normaal & en hoe (als ik dat al moet willen) krijg ik hem zover dat ie doorslaapt tot 6.30 6.45?
Toch even een babyvraag aangezien jullie ervaringsdeskundigen zijn:
We voeden Otis om 18.30 en leggen m daarna op bed. Dan mag hij aangeven wanneer hij weer n voeding wil (normaliter 01.00 of 02.00) en dan voeden we m weer en dan in de ochtend om 6.45 of 7.00 weer.
Nu heeft de laatste dagen de man de gewoonte om wakker te worden en te gaan brabbelen om 5 a 6 uur (en vannacht om 4 uur). En soms huilt hij ook even kort in zijn slaap.
Is dat even kort huilen in de slaap normaal & en hoe (als ik dat al moet willen) krijg ik hem zover dat ie doorslaapt tot 6.30 6.45?
donderdag 15 februari 2018 om 09:27
Je mist ons gewoonbadmeester schreef: ↑15-02-2018 09:19
Maar goed, ik praat in mijn slaap, sommige mensen doen aan slaapwandelen en Otis huilt blijkbaar af en toe. Ik denk dat het geen kwaad kan, blijkbaar verwerkt die dan gewoon even iets.
Voor het doorslapen denk ik dat je er niks aan kan doen, behalve hopen dat het ooit anders gaat lopen.
Ps: voor als je nog eens tijd hebt in Otis zijn schema, google eens op studio de bakkerij, die geven eens per maand babyconcerten op de Bergweg (kwam ik laatst achter)
donderdag 15 februari 2018 om 09:34
het zijn fases... die van ons (nu 22 maand bijna) doet dat ook af en toe: ofwel verwerkt ze iets in haar slaap, of ze heeft een nare droom, of ze heeft last van tandjes... dat gaat wel weer voorbij, dat huilen in de slaap...
doorslapen: kun je niet forceren. dat komt wel. tot 5-6u is al mooi hoor voor een baby! geleidelijk aan zal dat wel langer worden, en dan weer korter, en zo verder
doorslapen: kun je niet forceren. dat komt wel. tot 5-6u is al mooi hoor voor een baby! geleidelijk aan zal dat wel langer worden, en dan weer korter, en zo verder
donderdag 15 februari 2018 om 09:35
Hier ook n baby die huilt in haar slaap.. Oudste praat in haar slaap en ik schijn dat ook te doen.
Dat doorslapen komt vanzelf, is mijn ervaring.. Ik heb ze n poosje wakker gemaakt om 23u maar ook dan kwamen ze wanneer ze daar zelf zin in hebben.
Jongste sliep een poos door maar nu ze tandjes krijgt komt ze elke nacht weer. Het is toch altijd maar afwachten wat ze doen en mijn ervaring is dat ik daar weinig aan kan doen, dus volg ik hen zoveel mogelijk.
Oudste maakte ik overigens na maximaal 2,5u middagslaapje wakker, anders zaten we de hele avond met haar op omdat ze te uitgeslapen was.
En bij jongste lijkt het andersom.. Als ze haar ochtendslaapje 'slecht' doet (te kort) dan lijken de rest vd slaapjes van die dag ook slechter.
Dat doorslapen komt vanzelf, is mijn ervaring.. Ik heb ze n poosje wakker gemaakt om 23u maar ook dan kwamen ze wanneer ze daar zelf zin in hebben.
Jongste sliep een poos door maar nu ze tandjes krijgt komt ze elke nacht weer. Het is toch altijd maar afwachten wat ze doen en mijn ervaring is dat ik daar weinig aan kan doen, dus volg ik hen zoveel mogelijk.
Oudste maakte ik overigens na maximaal 2,5u middagslaapje wakker, anders zaten we de hele avond met haar op omdat ze te uitgeslapen was.
En bij jongste lijkt het andersom.. Als ze haar ochtendslaapje 'slecht' doet (te kort) dan lijken de rest vd slaapjes van die dag ook slechter.
donderdag 15 februari 2018 om 09:42
dochter is ook 22m, wandelen doet ze ook liefst alleen, en in veilige situaties doen we dat ook. bij een straat of waar het niet zo veilig is moet ze ons een handje geven. als ze zich loswurmt, dan leggen we haar uit dat ze dat moet omdat het gevaarlijk is, en bij écht niet willen, dan houden we haar kap of kraag van haar jas vast zodat ze bij ons blijft, of tillen we haar gewoon op... dan maar niet wandelen, krijst ze maar en doet ze maar lastig. maar haar veiligheid gaat voorop en no way dat we toegeven, want dit is echt uittesten van ons...Klaasjebezigbaasje schreef: ↑15-02-2018 09:17Dochter is 22 maanden. Ze springt en kan al aardig klimmen. Ze drinkt nog borstvoeding en eet het liefst warm. Brood laat ze staan en eet het beleg ervan af. Ik bied even geen brood meer aan. Maar doe kaas worst of ei op haar bordje met een lik boter. Of ik bak pannekoek. Pindakaas lust ze ook maar het liefst zonder brood. Ze wil lopen. Geen buggy of kinderwagen. De drieewieler met duwstang is heel even leuk. Vervelend is dat ze liever niet aan de hand loopt. Maar ze luistert voor geen meter en kan zo de straat op rennen. Toch maar een polstuigje aanschaffen? Ik vind het er naar uitzien maar in de buggy krijst ze. En lopen is niet overal veilig.
bij gevaarlijke situaties hebben we haar met 2 vast, en dan doen we zo een schommelspelletje, waarbij ze slingert tussen ons in... dat doet ze supergraag, en blijft dan ook mooi bij ons ...
en nee, ik wil echt zo geen polstuigje, zou m'n kind verschikkelijk vinden (en ik ook), en dochter zou binnen de kortste keren uitvogelen hoe ze dat ding afkrijgt,...
donderdag 15 februari 2018 om 09:44
Ik zal nooit toegeven dat ik jullie mis.Maartje2016 schreef: ↑15-02-2018 09:27Je mist ons gewoon![]()
Maar goed, ik praat in mijn slaap, sommige mensen doen aan slaapwandelen en Otis huilt blijkbaar af en toe. Ik denk dat het geen kwaad kan, blijkbaar verwerkt die dan gewoon even iets.
Voor het doorslapen denk ik dat je er niks aan kan doen, behalve hopen dat het ooit anders gaat lopen.
Ps: voor als je nog eens tijd hebt in Otis zijn schema, google eens op studio de bakkerij, die geven eens per maand babyconcerten op de Bergweg (kwam ik laatst achter)
IK liep gisteren twee keer langs de Bakkerij en toen dacht ik hetzelfde!
Maar Otis was nog moe van het babyzwemmen.
En bij het babyzwemmen merkte ik weer wat voor ontzettende man ik ben soms. Er was ook een andere man met een baby en een dame met een baby en die dame was me toch loeistrak in dr vel met een klein bikinitje. Dus ik zeg dat tegen die man maar die was dat niet opgevallen hahahah
donderdag 15 februari 2018 om 09:49
Ach hij slaapt van 19.00 tot 01.00/02.00 en dan wordt hij normaliter tussen 5 en 6 wakker dus misschien moet ik niet klagen.MissTiek2015 schreef: ↑15-02-2018 09:34het zijn fases... die van ons (nu 22 maand bijna) doet dat ook af en toe: ofwel verwerkt ze iets in haar slaap, of ze heeft een nare droom, of ze heeft last van tandjes... dat gaat wel weer voorbij, dat huilen in de slaap...
doorslapen: kun je niet forceren. dat komt wel. tot 5-6u is al mooi hoor voor een baby! geleidelijk aan zal dat wel langer worden, en dan weer korter, en zo verder![]()
donderdag 15 februari 2018 om 10:02
Woordjes: nu een stuk of 10 denk ik. Nog niet zoveel, maar ze doet erg haar best na te doen als ik haar een woord paar keer voorzeg.
Knuffel: een paar weken geleden heeft ze een knuffelhond 'ontdekt' (lag al een tijd tussen het speelgoed) en die moet sindsdien mee in bed en mee naar elke verdieping in huis. Tot nu lukt het me nog om hem binnenshuis te laten. Het is een oudje (van mij geweest) dus het zal niet makkelijk zijn een reserve te vinden. Maar wat schattig om haar te zien met die knuffel, aaien en kusjes geven
Middagdutje: wow 3 uur! Dat is toch zalig! Hier is het na 5 kwartier wel weer klaar. Ook prima, zolang ze 's nachts maar goed slaapt. En dat gebeurt ook meestel wel. Afgelopen weken iets minder, maar ze was verkouden en werd wakker om te hoesten en wat water te drinken.
Lopen: ook het liefst zelf en niet meer in de kinderwagen. Ze volgt nog netjes dus dat gaat wel goed. Tot dat ik weer naar huis wil en zij niet. Brullen! Sta je dan midden op straat... Ik heb een wandelkoord, maar tot nu toe nog niet gebruikt. Het lijkt me wel handig in drukke situaties, en het interesseert me niks wat anderen daar van denken.
De gym was een succes! Echt superleuk hoe ze meedeed, dat had ik niet verwacht. Ze kijkt vaak eerst de kat uit de boom. Dat gebeurde ook, maar daarna probeerde ze vrolijk mee te doen.
Knuffel: een paar weken geleden heeft ze een knuffelhond 'ontdekt' (lag al een tijd tussen het speelgoed) en die moet sindsdien mee in bed en mee naar elke verdieping in huis. Tot nu lukt het me nog om hem binnenshuis te laten. Het is een oudje (van mij geweest) dus het zal niet makkelijk zijn een reserve te vinden. Maar wat schattig om haar te zien met die knuffel, aaien en kusjes geven
Middagdutje: wow 3 uur! Dat is toch zalig! Hier is het na 5 kwartier wel weer klaar. Ook prima, zolang ze 's nachts maar goed slaapt. En dat gebeurt ook meestel wel. Afgelopen weken iets minder, maar ze was verkouden en werd wakker om te hoesten en wat water te drinken.
Lopen: ook het liefst zelf en niet meer in de kinderwagen. Ze volgt nog netjes dus dat gaat wel goed. Tot dat ik weer naar huis wil en zij niet. Brullen! Sta je dan midden op straat... Ik heb een wandelkoord, maar tot nu toe nog niet gebruikt. Het lijkt me wel handig in drukke situaties, en het interesseert me niks wat anderen daar van denken.
De gym was een succes! Echt superleuk hoe ze meedeed, dat had ik niet verwacht. Ze kijkt vaak eerst de kat uit de boom. Dat gebeurde ook, maar daarna probeerde ze vrolijk mee te doen.
donderdag 15 februari 2018 om 13:45
Wow, wat een reacties, dank allemaal! Het kan dus alle kanten op en verschilt wat normaal is
Misschien dat we als iedereen fit is het eens een weekje gaan uitproberen, mocht het niks doen dan merken we het snel genoeg. Wel grappig, vroeger was ze juist een enorme nachtslaper en was het overdag altijd drama.
Qua lopen: de buggy is hier vaak ook drama. Zelf lopen! En op gevaarlijke plekken gaat ze op mijn nek, als ik dan een beetje paardje speel ofzo is het vaak wel snel goed.
Qua lopen: de buggy is hier vaak ook drama. Zelf lopen! En op gevaarlijke plekken gaat ze op mijn nek, als ik dan een beetje paardje speel ofzo is het vaak wel snel goed.
donderdag 15 februari 2018 om 14:32
Qua woordjes kan hij wel wat zoals:
Ja
Nee
Auto
Slapen
Papa
Mama
Op
Opa
Oma
Toet toet (van auto's)
Lamp
Schaap
Paard
Aap
Koe
Poes
Hond
Eten
Woezel (zijn knuffel
Speen
Komen dagelijks woordjes bij dus zal er vast nog wrl vergeten zijn.
Overdag slapen doet hij na het middageten en ik laat hem nooit langer dan 2 uur slapen anders is het feest s' nachts
Ja
Nee
Auto
Slapen
Papa
Mama
Op
Opa
Oma
Toet toet (van auto's)
Lamp
Schaap
Paard
Aap
Koe
Poes
Hond
Eten
Woezel (zijn knuffel
Speen
Komen dagelijks woordjes bij dus zal er vast nog wrl vergeten zijn.
Overdag slapen doet hij na het middageten en ik laat hem nooit langer dan 2 uur slapen anders is het feest s' nachts
donderdag 15 februari 2018 om 14:59
Oh, ik wil ook zo één die altijd zelf wil lopen. Had laatst weer drama met mijn zoontje, want ik wilde hem niet tillen omdat ik al boodschappen had, en hij wilde absoluut niet lopen, ging gewoon op de grond zitten. Ik kon ook wel huilen, want 20 weken zwanger en verder geen kinderwagen mee. Dan is 500 meter opeens heeeeeeel verKlaasjebezigbaasje schreef: ↑15-02-2018 09:17Dochter is 22 maanden. Ze springt en kan al aardig klimmen. Ze drinkt nog borstvoeding en eet het liefst warm. Brood laat ze staan en eet het beleg ervan af. Ik bied even geen brood meer aan. Maar doe kaas worst of ei op haar bordje met een lik boter. Of ik bak pannekoek. Pindakaas lust ze ook maar het liefst zonder brood. Ze wil lopen. Geen buggy of kinderwagen. De drieewieler met duwstang is heel even leuk. Vervelend is dat ze liever niet aan de hand loopt. Maar ze luistert voor geen meter en kan zo de straat op rennen. Toch maar een polstuigje aanschaffen? Ik vind het er naar uitzien maar in de buggy krijst ze. En lopen is niet overal veilig.
donderdag 15 februari 2018 om 15:02
Wie vroeg er iets over woordjes? Mijn ervaring is dat het exponentieel groeit na zo'n 18 maanden. Toen kende mijn zoontje: mama, papa, bah, hap. Misschien een paar meer.
Gisteren zei hij - nog niet perfect natuurlijk - 'papa, waar ben je nou?' (het klonk dus meer zo: paapaa, waaabejjjee-ou) en nu is hij 23 maanden. Ontzettend leuke ontwikkeling vind ik het. Ook hoe hij dan soms dingen blijft herhalen die blijkbaar indruk hebben gemaakt. Zoals zijn blauwe kwast die kapot ging en hij in de prullenbak heeft gegooid. Te pas en te onpas zegt hij: Blauwe pot, en gaat dan soms ook even in de prullenbak kijken
Gisteren zei hij - nog niet perfect natuurlijk - 'papa, waar ben je nou?' (het klonk dus meer zo: paapaa, waaabejjjee-ou) en nu is hij 23 maanden. Ontzettend leuke ontwikkeling vind ik het. Ook hoe hij dan soms dingen blijft herhalen die blijkbaar indruk hebben gemaakt. Zoals zijn blauwe kwast die kapot ging en hij in de prullenbak heeft gegooid. Te pas en te onpas zegt hij: Blauwe pot, en gaat dan soms ook even in de prullenbak kijken