Maleisië Topic

18-04-2012 06:12 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen die geïnteresseerd is in, op vakantie gaat naar, vragen heeft over of woont in dit mooie land (en Singapore hoort daar natuurlijk ook bij )
Bedankt daar ga ik even naar kijken.
Ik ga dit topic ook binnenkort doorspitten, volgende zomer ga ik met mijn twee dochters van 11 en 12 drie weken naar Maleisië, onze eerste verre reis samen.
Belum maakt de route wel logischer.

Stel dat we wel KL doen en geen Singapore (ik word een beetje moe van mijzelf dat ik zo slecht kan kiezen)

KL
Cameron Highlands
Penang
Belum
Perhentians
KL
Je kunt Singapore toch ook nog doen aan het eind, dan heb je niet 2x KL. Hou er wel rekening mee dat vervoer met de bus van Penang naar Belum (en daarna naar Kuala Besut) moeilijk is want de minibusjes die van Penang naar Kuala Besut gaan stoppen niet in Belum. Dan moet je of een prive chauffeur nemen of zelf een auto huren.
Mocht je toch naar TN willen dan is het vanuit Penang makkelijker om eerst CH te doen en daarna TN en dan door naar Kuala Besut. Kan allemaal geregeld worden in Penang bij je hotel (minibusjes) of van te voren.
Langkawi is ook leuk (niet zo leuk als de Perhentians maar ook erg mooi), maar daar is het in juli-aug regentijd, dus het kan bakken regenen maar het kan ook prima weer zijn. (Geen peil op te trekken helaas!)
We zijn een tijdje aan het puzzelen geweest en hebben nu deze route. Graag hoor ik wat jullie er van vinden. Het gaat om de zomervakantie. (ik weet nog niet dit jaar of volgend jaar, hangt van werk af) Oja we reizen met kinderen.

1 Amsterdam – KL
2 Aankomst KL- naar hotel
3 KL
4 Kl
5 KL- Kuala Gandah – Taman Negara
6Taman Negara
7 Taman Negara
8 TN – CH
9 CH-
10 CH – Penang (onderweg stoppen bij Bukit Merah Orang Oetangs)
11 Penang
12 Penang
13 Penang – Kuala Besut- Perhantians
14 Perhentians
15 Perhentians
16 Perhentians
17 Perhentians –Kuala Besut - naar Kota Bharu - vlucht naar Singapore
18 Singapore
19 Singapore
20 Singapore - Amsterdam

Ik zit met een aantal dagen:
-dag 5 en 10 Hoe regel je het als je onderweg nog een plek wil aandoen? Dan kan je denk ik niet met die officiele bussen. Ga je dan met een minibus. Vraag je dan of de chauffeur wil wachten? Of ga je dan verder met een ander minibusje?

Dag 17. Vanaf de Perhentians de vroege boot naar Besut, vandaar naar Kota Bharu en dan een vlucht naar Singapore had ik bedacht. Maar ik zie alleen maar vluchten op onhandige tijden. Of heel vroeg, dat halen we niet. Of heel laat, ook niet fijn. Of met een tussenstap van een paar uur. Eignlijk wil ik liever niet voor 1 nacht in Kota Bharu slapen. Komen er nog vluchten bij? Is er al veel uitverkocht of is dat het gewoon?
Bubblegum1 schreef:
19-11-2017 21:41
We zijn een tijdje aan het puzzelen geweest en hebben nu deze route. Graag hoor ik wat jullie er van vinden. Het gaat om de zomervakantie. (ik weet nog niet dit jaar of volgend jaar, hangt van werk af) Oja we reizen met kinderen.

1 Amsterdam – KL
2 Aankomst KL- naar hotel
3 KL
4 Kl
5 KL- Kuala Gandah – Taman Negara
6Taman Negara
7 Taman Negara
8 TN – CH
9 CH-
10 CH – Penang (onderweg stoppen bij Bukit Merah Orang Oetangs)
11 Penang
12 Penang
13 Penang – Kuala Besut- Perhantians
14 Perhentians
15 Perhentians
16 Perhentians
17 Perhentians –Kuala Besut - naar Kota Bharu - vlucht naar Singapore
18 Singapore
19 Singapore
20 Singapore - Amsterdam

Ik zit met een aantal dagen:
-dag 5 en 10 Hoe regel je het als je onderweg nog een plek wil aandoen? Dan kan je denk ik niet met die officiele bussen. Ga je dan met een minibus. Vraag je dan of de chauffeur wil wachten? Of ga je dan verder met een ander minibusje?

Dag 17. Vanaf de Perhentians de vroege boot naar Besut, vandaar naar Kota Bharu en dan een vlucht naar Singapore had ik bedacht. Maar ik zie alleen maar vluchten op onhandige tijden. Of heel vroeg, dat halen we niet. Of heel laat, ook niet fijn. Of met een tussenstap van een paar uur. Eignlijk wil ik liever niet voor 1 nacht in Kota Bharu slapen. Komen er nog vluchten bij? Is er al veel uitverkocht of is dat het gewoon?
s

Leuke plannen! Ik zou Kuala Gandah aanraden als je er heen gaat met een lokale vrijwilliger (pb maar voor zijn gegevens),dan ben je heel de dag met de olifanten in touw. Hokken schoonmaken, eten maken, voeren, de olifanten wassen,flesjes maken voor de babyolifant en fles geven etc. Als toerist kun je alleen een beetje langs de hokken lopen en 1 stukje meloen voeren als je geluk hebt. Wij mochten echt in de verblijven komen . Het is ongeveer anderhalf uur rijden van Kuala Lumpur. Wij zijn opgehaald door de vrijwilliger in Kuala Lumpur en ook weer afgezet in de avond. Mocht je toch zelf willen gaan kun je een taxi nemen bijvoorbeeld. Hebben wij regelmatig gedaan. Voor een hele dag kost dat ongeveer 60 euro maar dan heb je dus de hele dag een taxi tot je beschikking.

Wij zijn vanuit de Cameron highlands met een minibusje naar Kuala Besut gereden. Duurt 5 uur. Ging om 8 uur vertrekken en om 13.30 hadden we de boot.
Terug hadden we de boot van 12 uur, en vlogen we om 16 uur vanaf Kota Bahru. via Kuala Lumpur naar Singapore . Kwamen toen rond half 10 in het hotel in Singapore aan. Succes!
Leuk bloesem, ik kijk zo even of ik weet hoe dat moet met Pb.
Jij had dus ook niet zo heel gunstige tijd vanaf de Perhentians naar Singapore?
Ik hoopte eigenlijk in de middag aan te komen. Nu kunnen we wel 'smorgens iets rustiger aandoen.
Bubblegum1 schreef:
19-11-2017 21:57
Leuk bloesem, ik kijk zo even of ik weet hoe dat moet met Pb.
Jij had dus ook niet zo heel gunstige tijd vanaf de Perhentians naar Singapore?
Ik hoopte eigenlijk in de middag aan te komen. Nu kunnen we wel 'smorgens iets rustiger aandoen.
Nee klopt, maar je hebt gewoon niet veel keus. De boot vanaf het eiland gaat om 8 uur, 12 uur en 16 uur. Er zijn volgens mij wel rechtstreekse vluchten in de ochtend maar dat haal je niet als je vanaf het eiland moet komen.
Minibusjes zijn ook een soort van ov in Maleisie, je zit met meerdere mensen en kunt dus niet vragen of ze onderweg stoppen voor het bekijken van iets (tenzij iedereen het zou willen, dan zou je het misschien kunnen regelen). Je kunt wel privé vervoer regelen, dan heb je je eigen minibus/taxi/uber/grab en kun je doen wat je wilt. Of huur een auto, kan ook nog, al zou ik dat zelf niet zo snel doen.

Ik zou denk ik een dag TN eraf halen en bij Penang erbij doen.
Bubblegum, je hebt een pb terug😀
Als we vanaf KL naar Taman Negara willen hoe kunnen we dat dan het beste aanpakken? Een minibusje dat rechtstreeks naar Kuala Tahan rijdt? (zijn die er?)
OF vanuit KL naar Tembeling en dan de boot?

Die boot lijkt mij wel leuk, maar die hoef ik niet op de heen en op de terugweg. Kan ik dan de boot niet beter op de terugweg doen als we naar de Cameron Highlands gaan?

En die minibusje vanuit KL gaan die wanneer ik wil, of zijn dat vaste tijden?
Minibusjes gaan op vaste tijden, je wordt in je hotel opgehaald. Je bent nl niet de enige die ervan gebruik maakt, tenzij je er 1 afhuurt.
De paar keer dat ik geweest ben gingen we eerst naar Jerantut en van daar met een lokale bus naar Kuala Tahan. De boot kan prima op de terugweg naar Tembeling en dan door naar CH. Kun je doorgeven aan je minibus organisatie, of ter plekke in Jerantut of Kuala Tahan. Ik regelde veel met Kang travel (+6054915828). Die halen je op, brengen je naar Jerantut, staan op je te wachten in Tembeling om naar CH te gaan en brengen je ook van de CH naar Kuala Besut (en evt door naar Penang). Hopelijk rijden ze ook vanuit KL, want ik regelde het vanuit Penang.
Dank je voor je uitgebreide antwoord mayou. Als je er zelf nooit bent geweest is het soms moeilijk om er een voorstelling van te maken hoe het gaat. Ik neem aan dat als je bij het hotel je vraag voorlegt dat zij ook wel kunnen helpen toch?
Je kunt ook met de bus via busonlinetickets.com.
Dan stap je op op het grote busstation van KL en ga je op vaste tijden met de bus mee. Kost een paar euro.
Succes!
Ja hoor, zeker weten.

En het is een hele kluif, maar je kunt ook dit hele topic doorspitten. Staat veel info in over de route die jij wilt doen, en links naarmwebsites van busmaatschappijen ed.
Super gave topic. Wij zijn ook hele frequente Azië gangers, eigenlijk alles al gezien daar.
Volgens jaar voor het eerst met de kinderen.
Bovenstaand schema helemaal top alleen vraag ik.mij af of Singapore interessant is voor kinderen?
Ik.vond het een hele grote vieze stad eerlijk gezegd.
En Penang heb ik ook alleen hele vage herinneringen aan van veel Engelse invloeden.

Iemand suggestie voor vervanging van het eilandje?
Wil het schema graag overnemen. Alleen Penang willen wij niet gaan.
Girls compete with each other, women empower one another
Welk eilandje?

Jammer van Penang, er zijn niet zoveel Engelse invloeden daar, eigenlijk alleen het fort nog, voor de rest is het juist erg Chinees.

Welk jaargetijde ga je?
Bedoel je mijn schema? Ik dacht in Singapore een dagje dierentuin en een dagje stad en dan is het alweer zo goed als om. Als ik Singapore eruit zou laten, dan zou ik zelf kiezen voor een extra dag KL en een extra dag Perhentians. En dan vanaf de Perhentians terugvliegen naar KL en dan door naar huis. Van Kuala Gandah maak ik dan een dagtrip vanuit KL, dat is makkelijker regelen dan als tussenstop.
Dat is wel een iets rustiger reisschema en zit ook nog steeds wel in mijn achterhoofd. Maar man wil heel graag een keer naar Singapore.

Ik vind reisschema's maken altijd wel leuk. Ik heb voor Maleisië nu 4 verschillende versies gemaakt. Allemaal net even anders.
Ik vond Singapore geweldig, zeker met een kind.
De night zoo :heart:
Maar ook de gardens by the bay.

Penang zou ik ook echt niet hebben willen missen. Vond er idd weinig engels aan.
Up
mayou schreef:
20-11-2017 08:05
Minibusjes zijn ook een soort van ov in Maleisie, je zit met meerdere mensen en kunt dus niet vragen of ze onderweg stoppen voor het bekijken van iets (tenzij iedereen het zou willen, dan zou je het misschien kunnen regelen). Je kunt wel privé vervoer regelen, dan heb je je eigen minibus/taxi/uber/grab en kun je doen wat je wilt. Of huur een auto, kan ook nog, al zou ik dat zelf niet zo snel doen.
Waarom dat laatste niet?
Wij hadden een combinatie van privé vervoer (van de luchthaven naar Melakka en van daaruit naar KL) en een huurauto. Was prima te doen.
Omdat het allemaal prima geregeld is met de bus en omdat er veel Maleisiers zijn die niet goed kunnen rijden.
Hoi
Ik heb al een heel deel doorgelezen en wauw bedankt voor alle info!
Ik ben nu in de eerste plaats aan het bekijken wat haalbaar is voor ons gezin.
We hebben vakantie in Augustus Max drie weken.
Twee kinderen van 8 en 12. Zoon Ass en ADHD. Dochter Ass. Zijn ondanks dat enorm gek op reizen en zoon wil graag snorkelen. Ik wil het wel heel ontspannen houden en veel natuur inlassen (doen ze graag)
De vlucht : ik zou een stop over nemen. Hoe regel je dat? Vanaf hoeveel uur tussen mag je luchthaven uit en wat moet je dan doen (stel dat je in Dubai zit). Zonder stop ishet te lang aan een stuk voor de kinderen..
En dan. We komen aan in KL. Is dat qua chaos en drukte zoals Bangkok? Dan gaan we de stad zelf overslaan.
Taxi naar hotel nemen? Had een aparthotel met zwembad gezien om bande jetlag te bekomen. Taxi betrouwbaar (heb in Bangkok een chauffeur gehad die de weg zelf amper wist....!)
Volgende. Voorlopige kostenraming.
We hoeven geen luxe wel airco en liefst water in de buurt (tenzij natuurlijk in ch). Doenbaar voor een 50-60 euro voor vier per nacht?
Wat kost het eten daar gemiddeld ?
Stel dat je geen ontbijt hebt in hotel kan je dan makkelijk aan iets raken?
Hoeveel moeten we rekenen per dag voor vier (geen luxe maar natuurlijk ook geen troep hé)
Is het kraanwater betrouwbaar of mee opletten?
Qua beestjes :
Zitten er veel bijtende insecten? Klamboe mee?

Jungle tocht en snorkelen staan op 1.
Hen gelezen dat Borneo super is.
Zijn er aangepaste tochten (onze kinderen kunnen wel. Enkele km maar geen dagtocht)

Zijn er mooie tempels?

Dan het vervoer.
Wat is het meest kindvriendelijk en geeft minst stress?
Is her echt dat je overal van die busjes kan aanhouden?
En hoeveel mogen we dan reken qua kosten om vasteland door te gaan (ongeveer)
Wat is nog tof voor kinderen van die leeftijd (géén pretparken, geeft te veel. Triggers en dan is zoon nier te houden = stress voor ons)

Maar wat we dus zeker willen is snorkelen. Welk van de eilandjes is best?

Ik heb overigens de indruk dat veel al volboekt is. Op booking.com toch.

Had gezien dat een binnenlandse vlucht een 150 euro kan kosten retour. Kan kloppen? Mag al je bagage mee?

Stel dat je toch een wagen vanaf KL huurt waar laat je die dan als je naar bv Borneo wil?
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Ok. Dat zijn best wel veel vragen door elkaar als ik het zo nalees. Sorry :-)
Toch nog eentje :
Wat moet ik me bij de warmte Voorstellen?
Op klimaatinfo staat een gemiddelde van 31 graden. Klopt dat wel?
Ik ben al naar curacao en zuid Thailand geweest (wel droog seizoen) is dat te vergelijken?
Vooral om het voor de kinderen te kunnen inschatten hé.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven