Maleisië Topic

18-04-2012 06:12 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen die geïnteresseerd is in, op vakantie gaat naar, vragen heeft over of woont in dit mooie land (en Singapore hoort daar natuurlijk ook bij )
Alle reacties Link kopieren
Ballast. Je kunt overal ponchos kopen. En mocht je toch nat worden ben je zo weer droog.
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
04-08-2017 16:30
Ballast. Je kunt overal ponchos kopen. En mocht je toch nat worden ben je zo weer droog.
Bedankt voor je snelle reactie! Dan nemen we dus niets tegen de regen mee.
Wapiti, wij zijn net terug en hebben overdag geen druppel regen gehad. Alleen af en toe in de nacht. Volgens de weersites was het die 3 weken weercijfer 3 en veel regen. Nou, niet dus. En we hebben ook veel zon gehad😉
Dit weekend zijn we thuisgekomen van onze eerste verre reis met kinderen: Maleisië
Wat hebben we genoten! Voor de liefhebbers hier onder een verslag van onze reis.

Etappe 1: Amsterdam-Singapore-Johor Bahru

We zijn via Londen naar Singapore gevlogen; daar meteen een taxi genomen naar Johor Bahru: drukte bij de grens maar al met al waren we in ongeveer 1,5 uur van het vliegveld in ons appartement in Johor Bahru.
Bij booking.com hadden we 3 nachten geboekt in het Impiana Condo appartement. 3 slaapkamers, 2 badkamers, gratis wifi en 5 minuten lopen van winkelcentrumpje met foodcourt. Ongeveer 50 euro per nacht.
Taxi vanaf vliegveld had ik op voorhand geregeld via SGMYTAXI. Helemaal prima.

Na aankomst douchen en naar bed en de volgende dag zijn we naar het waterpark van legoland gegaan. Erg leuk en voor 30 ringgit (iets meer dan 6 euro) een kluisje te huur met code; geen gedoe dus met sleuteltje.
Dag daarna dagje legoland themapark. Helemaal niet druk, geen wachtrijen. Onze kinderen zijn 10 en 8 en de attracties waren voor hen niet heel spannend maar ze vonden het toch erg leuk.

Etappe 2: Johor Bahru- Kuching

Na deze 2 dagen van acclimatiseren zijn we naar Kuching op Maleisisch Borneo gevlogen. Ook hier weer met een taxi naar het hotel. 6 nachten in Permai Rainforest Resort.
De cabins zijn erg basic en zonder slippers durfden we niet te douchen maar de hele ambiance van dit resort maakt alles goed. 2 strandjes waarvan het 2e strandje echt zo idyllisch is....geen heldere zee hier maar wel een mooi strand en aangezien het resort aan de rand van de jungle ligt zie je hier apen, slangen, spinnen en allerlei andere dieren. Wij hadden in de bomen naast ons huisje gewoon neusapen zitten! Overigens ook een zeer giftige dodelijke slang....kinderen dus goed geïnstrueerd.

Vanuit Permai zijn we naar Bako NP gegaan met de taxi. Ter plekke een gids geregeld (ik geloof 120 ringit voor een dag)
Een gids vind ik echt een must; je ziet veel meer dan en bovendien is het veiliger. We zouden eigenlijk overnachten in Bako maar besloten dat niet te doen vanwege de hoge luchtvochtigheid en de slechte staat van de accommodatie. We waren van 9 tot 16 in het park en hebben alles gezien wat we wilden. Nog een dag zou voor ons niks toevoegen en de trails zijn echt zwaar vanwege de hitte en de vochtigheid. Een trail van 800 meter kost bijvoorbeeld al een uur en dat moet je ook nog terug (wij namen de watertaxi haha)

Vanuit Permai zijn we ook naar het Semengoh Oerang Oetang rehabilitatiecentrum gegaan. We hadden geluk, een paar oerang oetangs gezien! Van daaruit een minuut of 20 verder gereden (hadden taxi voor hele dag die ook steeds op ons wachtte, voor 350 ringgit) naar Jong's krokodillenfarm. Erg leuk voor de kinderen; ze mochten een krokodilletje vasthouden en de voedershow was spectaculair. Krokodillen van 5 a 6 meter sprongen het water uit om een kip te verorberen.
Leuk voor anderhalf/2 uur. Niet duur, geloof iets van 5 euro p.p
Op de terugweg in Kuching gestopt om te pinnen; verder geen aantrekkelijke stad vonden wij.

Permai biedt zelf ook wat excursies aan; wij hebben de mangrovetour gedaan; helaas geen dolfijnen gezien, wel krokodillen en vuurvliegjes. Eten in Permai is ok; veel van wat op de kaart staat hebben ze niet maar er is altijd wel iets wat je lekker vindt; de kinderen hebben hier wel vaak frietjes gehad ;-)

Strategisch gezien kun je voor Bako en de Oerang Oetangs beter in Kuching verblijven maar wij zijn toch blij dat niet gedaan te hebben. In Kuching heb je totaal geen jungle beleving; in Permai heb je dat zeker wel. Dat is ons die 45 minuten reistijd wel waard.

Etappe 3 Kuching- Kuala Lumpur

Na Borneo zijn we naar Kuala Lumpur gevlogen. Hier hebben we ons getrakteerd op een 5 sterren hotel (the face suites) met zwembad op het dak en uitzicht op de Petronas Towers. Waanzinnig mooie grote suite en dat zwembad op het dak is natuurlijk geweldig.
We zijn 1 dag de stad in geweest maar KL kon ons niet zo bekoren; aquarium is wel leuk! Petronas torens natuurlijk ook en even wandelen door Chinatown en de grote overdekte markt is ook leuk. Verder vonden we het vooral een drukke chaotische stad; maar dat kan ook komen omdat we vanuit Borneo kwamen; een groter contrast is er bijna niet.
Vanuit KL ook een dag met Zali , de olifantenman, op pad geweest om vrijwilligerswerk te doen bij de olifantenopvang Kuala Gandah. Dat was een geweldige en bijzondere dag. Wel hard werken (dat verwacht Zali ook echt !) We hebben kratten vol meloenen gesneden, olifanten gevoerd, gewassen, hokken gepoetst, babytjes de fles gegeven (na eerst de melk met suiker etc zelf te hebben klaargemaakt)
Het is een lange dag en toen we om 17 uur met Zali de auto instapten voor de lange weg terug naar KL waren we echt moe en toe aan een douche ;-
Terugreis duurde lang want Zali stopte eerst ergens om te douchen; vervolgens ergens om wat te eten en vervolgens ergens voor een best lange sanitaire stop. Toen wilde hij eigenlijk nog ergens stoppen om een auto te laten bestikkeren door de kinderen maar toen hebben we gevraagd of we dat konden overslaan en nu naar KL terug konden; de kinderen waren echt helemaal op. Om 21 uur waren we eindelijk terug in het hotel ;-)
We betaalden 250 ringit per persoon; veel geld maar het is wel echt een onvergetelijke ervaring.

Verder zijn we naar Batu Caves geweest; wilden ook nog naar Malakka maar we hadden tijdgebrek en vanwege de lange dag bij de olifanten de volgende dag besloten naar Batu Caves te gaan ipv Malakka waardoor we ook wat uurtjes bij het zwembad konden doorbrengen.

Etappe 4 met de bus van Kuala Lumpur naar Cameron Highlands

Via busonlineticket.com tickets gereserveerd voor de bus van KL naar CH. voor 7 euro p.p
Wat een rit....60 kilometer aan haarspeldbochten; jongste is er best ziek van geweest. Na aankomst dan ook op de kamer gebleven. Zaten in het Iris Resort (niet het Iris Hotel)
Ook hier 3 slaapkamers en 3 badkamers maar het was wel allemaal muffig en heel erg gehorig. De minste acco tijdens onze reis. Volgende dag een dagtour gedaan met eco travel&tours. Erg leuk: in een landrover naar de theeplantages, de theefabriek, mossy forest en na de lunch een 3 uur durende trail (combi van trail 3 en 5)


Etappe 5 met minibusje van CH naar Kuala Besut naar de Perhentians

Via eco travel&tours met minibusje op pad naar de haven van Kuala Besut. Reis duurde ongeveer 5,5 uur. Wat rijden ze als gekken! 2x echt op het nippertje aan een zwaar ongeluk ontsnapt. Ze halen in bij het leven; doorgetrokken strepen of verdrijvingsvlakken , het maakt allemaal niks uit. Geen riemen in het busje. Hier hebben we ons echt onveilig gevoeld.
Na 5,5 uur bij de haven; dan nog een half uur tot een uur wachten in een of ander vaag kantoortje waar je je moet registreren. Vervolgens de boot in; we hadden 3 koffers mee maar dat ging prima. Half uurtje varen en dan ben je werkelijk in het paradijs! Gelukkig iets wat voor een steiger door moest gaan waardoor we niet door het water hoefden te waden met de koffers ;-)
We zaten in New Cocohut ; prima huisje op het strand, eerste rij; vanuit je bed kijk je op een mooi strandje. Enige nadeel is de moskee op het andere eiland; pal aan de overkant; die hoor je dus en ook om 6 uur in de ochtend. Restaurant prima, keus genoeg, ook burgers (blije kinderen) Ontbijt is wel heel karig; denk aan toast met jam en omelet.
Strandje is prima en je kan voor de deur mooi snorkelen. Er ligt wel veel dood koraal op het strand dus waterschoentjes zijn handig.
Met de watertaxi naar het strand van het Perhentian Island Resort gegaan; dat is echt een super mooi bounty strand ; hier geen koraal maar echt mooi zacht strand. Meteen 2 schildpadden gezien!
Waren hier 4 nachten; 3x snorkeltour gedaan (8 euro voor volwassenen, 4 euro voor kinderen)
Erg leuk; haaien, murenes, barracuda's, schildpadden, clownvisjes en allerlei andere hele mooie gekleurde visjes. Echt heel erg gaaf!
Mochten we nog eens terugkomen dan zou ik graag bij het Perhentian Island Resort zitten of er naast bij Coral View. Coral view heeft grote stenen/rotsen op het strand; perhentian Island resort heeft echt een bounty strand; wit zand, geen stenen, turquoise water.

Prijsniveau op eiland ligt iets hoger dan op vaste land maar niet schokkend. We aten in de avond voor gemiddeld 18 euro incl drankjes met zijn vieren. Op vaste land was dit rond de 14 euro.

Ettappe 6: Via Kota Bahru naar Singapore


Na 4 nachten tijd om van het eiland af te gaan; bootjes zijn voor 14 personen; er zaten er al 22 in en toen wilden ze ons vieren er nog bij hebben; dat heb ik geweigerd. Andere boot laten komen, geen probleem verder maar als je er niks van zegt zit je dus als haringen in een ton zwaar overbeladen. Onverantwoord vinden wij. Had er al over gelezen en wist dat wanneer je weigert er een andere boot geregeld werd.
In de haven taxi naar luchthaven Kota Bahru; iets meer dan een uur rijden. Hier een vlucht naar Singapore. Dag erna Singapore bezocht en tegen middernacht weer teruggevlogen. In Singapore in het hoogste reuzenrad ter wereld gezeten; echt prachtig uitzicht! Verder Gardens by the Bay bezocht en Marina Bay Sands, het Raffles hotel en Orchard street. Er is nog zoveel meer te zien en te doen maar we hadden maar een dag.

Al met al een ontzettend leuke vakantie met heel veel diversiteit! Soms een beetje spannend omdat het onze eerste verre reis met kinderen was die we ook nog eens zelf regelden maar eigenlijk is alles soepel verlopen. Ook totaal niet het idee gehad dat je bedonderd wordt. Ons ook niet onveilig gevoeld (op die ene rit na) en het prijsniveau is top! 3 weken een stacaravan huren in Frankrijk + benzine, tol, uitjes en eten is niet goedkoper dan 3 weken Maleisie!

Voor degenen die nog gaan: veel plezier! Zijn er vragen, stel ze gerust :-)
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat je het zo leuk hebt gehad! Ze rijden idd als gekken, hebben wij toen ook iets van gezegd.
Ik zei toch dat je bij Coral View of PIR moest gaan zitten... Zo mooi die hoek!
Klopt Mayou, wilde heel graag bij coral view zitten maar je kon pas vanaf 1 december boeken. Toen ik 1 december mailde hoorde ik weken niks ( meerdere mails gestuurd)
P.I.R. Vond ik te duur en nog langer wachten durfde ik ivm hoogseizoen niet aan en , daarom gekozen voor cocohut en dat was ook prima, met de watertaxi ben je zo bij de andere strandjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar leuke uitstapjes in Singapore en Kuala Lumpur.
Ben er al vaker geweest, dus de meest bekende plekjes ken ik wel. Maar zou graag wat minder bekende dingen gaan bekijken.
Vooral markten, winkels, malls en leuke eetgelegenheden is waar ik naar op zoek ben.
Alle reacties Link kopieren
@Merel
- Ik vond de Botanische Tuinen in KL erg mooi. Heerlijk rustig om te wandelen of picknicken in het gras. De drukke stad lijkt er heel ver weg.
- Heb je het Islamic Art Museum al gezien? Dat ligt er vlakbij en is ook prachtig.
- Jaya One Mall had wat leuke winkeltjes, ik kwam er voor een stationery winkel, maar vond ergens beneden ook een grappige winkel vol Japanse spullen.
Alle reacties Link kopieren
Het foodcourt van Sungei Wan is geweldig. 4e verdieping.
Helicopter deck (geloof ik), leuk voor een drankje.
Kampung Baru, leuk om rond te lopen en Maleis te eten
En in Bangsar zitten veel leuke restaurantjes

Allemaal in KL
Alle reacties Link kopieren
Het foodcourt van sungei wan ben ik vorig jaar nog geweest, maar wat en waar is het helicopter deck?

Kampung Baru en Bangsar zijn mij bekend en idd leuk.

Ook de botanische tuinen heb ik al eerder gezien :)
Alle reacties Link kopieren
http://poskod.my/features/5-rooftop-bars-in-kl/

Hier staat de Heli Lounge bar tussen een Marini's bar on 57 is ook leuk (voor een keertje)
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
10-08-2017 22:33
http://poskod.my/features/5-rooftop-bars-in-kl/

Hier staat de Heli Lounge bar tussen een Marini's bar on 57 is ook leuk (voor een keertje)

Dankjewel !!
Alle reacties Link kopieren
Ha Bloesem,
Wat klinkt dat als een fantastische vakantie zeg! Veel gezien en gedaan, prima weer gehad, wat wil je nog meer?
Hoe hebben je kinderen het ervaren? En ging het verder een beetje met eten? Die van mij zouden bijv. niet blij worden van elke dag 2x rijst hahaha.
En oh zo spannend hè, alles voor het eerst zelf regelen maar wat een heerlijk gevoel als alles dan ook klopt en verloopt zoals je hoopt en hebt gepland!

Door je vergelijkende opmerking t.o.v. de campingvakantie in Frankrijk, ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig geworden naar het kostenplaatje. Zou je hierover iets kunnen toelichten en dit een beetje specificeren als in kosten voor vlucht, accomodatie, autohuur, eten/drinken, excursies etc? Dan heb ik een beetje een idee wat een 3-weekse reis in het hoogseizoen met een gezin in Azië kost.
(Ik heb me er verder niet in verdiept hoor, maar ik ga er een beetje vanuit dat de prijzen in Maleisië, Indonesië, Thailand, Sri Lanka enigszins vergelijkbaar zijn of zit ik er dan erg naast?)
Hoi mamaonbekend,
Hoe was het in Florida? De kinderen vonden onze reis fantastisch!
Kostenplaatje:
Vlucht Londen - Singapore. 550 euro x 4 = 2200
3 binnenlandse vluchten voor 4 personen , totaal 200
20 nachten accomodatie, totaal 1500, wij hadden redelijk dure accomodaties, kan echt goedkoper
Excursie olifantenopvang 250
2 dagen legoland voor 4 personen 200
Eten, 3x per dag buiten de deur, ongeveer 40 euro per dag voor ons vieren, dus 40x 20= 800
Dan zit ik op ongeveer 5000 euro. De overige 500 zijn opgegaan aan een paar snorkeltripjes, de taxi die we vaak genomen hebben, de gids in Bako NP,de dag in Singapore ( tikt aan, reuzenrad bijvoorbeeld 75 euro voor ons vieren)

Hopelijk heb je er wat aan! Voor 3 weken stacaravan huur in Frankrijk ben je al zo 4000 kwijt. Dan moet je er nog heen, nog eten, uitstapjes doen etc. Kost dus veel meer.

Volgens mij is Maleisie nog relatief duur vergeleken met Thailand. Rest weet ik niet.
O, en het eten: de kinderen hebben maar 1x rijst gehad en dat was bij de olifantenopvang. Overal is westers eten te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Dat valt reuze mee idd! Wij zijn veel meer kwijt (en ik moet het totaalplaatje nog optellen, maar dat stel ik nog effe uit :whistle: )

Ik heb nog geen idee waar de volgende bestemming naar toe zal gaan hoor. Ik heb nog zoveel wensen, bijvoorbeeld Westkust Amerika (ooit al geweest maar wil nog terug), Thailand, Sri Lanka i.c.m. Malediven, Japan, Indonesië, Zuid-Afrika evt. i.c.m. Seychellen, Canada, een Caribische cruise maken etc. etc.
Dus pfffttttt.....keuzestress t.z.t. :proud:

Maar Florida was geweldig! We hebben ontzettend genoten van het heerlijke weer, de zeer vriendelijke mensen, het heerlijke eten en alles wat we gezien en gedaan hebben. Deze route hebben we gedaan: Miami - Islamorada - Key West - Everglades -Cape Coral - Clearwater Beach - Orlando - Cocoa Beach - Fort Lauderdale - Miami.
Iets meer dan de helft van de reis verbleven we in 2 villa's, één in Cape Coral en één in Orlando, de rest hotels. Wat fantastisch was dat in die villa's. Die ruimte, die vrijheid, privé zwembad, ook een boot erbij gehuurd en dolfijnen gespot. Een aantal pretparken en nationale parken gedaan. Kortom: de tijd vloog voorbij! Het zou zomaar kunnen dat we ooit es teruggaan (en dan alleen villa's en nagenoeg geen hotels meer)! Maar ja, zoals ik al zei......ik wil anderzijds ook nog zoveel meer van de wereld zien!
En helaas laat het budget het hier niet toe dat we jaarlijks ons zo'n verre reis kunnen veroorloven, in elk geval niet hetgeen Florida nu ongeveer gekost zal,hebben....
Wat gaaf mamaonbekend! Nee, hier helaas ook niet elk jaar hoor. Hier ook veel wensen dus we gaan weer lekker sparen😉
Alle reacties Link kopieren
:high5:

Wanneer willen jullie weer gaan? En al een volgende bestemming in gedachten??
Over 2 jaar willen we naar westen VS. Volgend jaar even rustig aan😉
Alle reacties Link kopieren
Gaaaaafff !!
Hier denk ik over 3 jaar pas weer als het aan manlief ligt, maar als het aan mij ligt ook over 2 jaar weer. En volgend jaar idd 'gewoon' weer op een camping in Frankrijk ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten nu op Penang. Helaas al 2 dagen zwaar bewolkt en buien.
Morgen gaan we door naar Belum voor 2 nachten en dan naar Redang.

Wij hebben 2x privé transfer gehad; luchthaven KL naar Melakka en van daaruit terug naar de stad KL.
Deze chauffeurs reden erg rustig.
Vanaf KL een huurauto, die we achter laten als we de boot naar Redang nemen.

Wij zijn voor de overnachtingen wel meer kwijt; maar hebben op meerdere locaties 2 kamers geboekt, dus dan wordt het automatisch duurder.
girasole3 schreef:
15-08-2017 05:30
Wij zitten nu op Penang. Helaas al 2 dagen zwaar bewolkt en buien.
Morgen gaan we door naar Belum voor 2 nachten en dan naar Redang.

Wij hebben 2x privé transfer gehad; luchthaven KL naar Melakka en van daaruit terug naar de stad KL.
Deze chauffeurs reden erg rustig.
Vanaf KL een huurauto, die we achter laten als we de boot naar Redang nemen.

Wij zijn voor de overnachtingen wel meer kwijt; maar hebben op meerdere locaties 2 kamers geboekt, dus dan wordt het automatisch duurder.
Girasole, behalve op de Perhentians hebben we altijd accomodaties gehad met 2 en soms 3 slaapkamers.
Balen dat het weer nu niet zo goed is. Veel plezier nog!
Alle reacties Link kopieren
Op penang is vaak regen, hoort bij de ligging van het eiland. Soms 2-3 dagwn achter elkaar en dat wordt dan weer gevolgd door dagen strakblauw en erg warm. Balen dat je net die 2 dagen te pakken had! Veel plezier in Belum en de weg erheen en erna, zo mooi! Wel ff stoppen op het hoogste punt!
Alle reacties Link kopieren
Oja Bloesem, ik heb het topic verder niet doorgespit hoor, maar ik zie geen kosten voor gewoon vervoer? Had je een huurauto of heb je alles met het openbaar vervoer gedaan?

En 2/3 slaapkamers klinkt wel ideaal ja. Zijn dat dan hotelkamers of appartementen? In Florida hebben wij in hotels met zijn vieren op een kamer geslapen. Dat gaat op zich prima. Maar je gaat wel tegelijk met z'n allen naar bed. En de kinderen samen in één bed was soms ook wel gedonder. Maar ging op zich wel (ze waren toch doodmoe).
mamaonbekend schreef:
15-08-2017 09:56
Oja Bloesem, ik heb het topic verder niet doorgespit hoor, maar ik zie geen kosten voor gewoon vervoer? Had je een huurauto of heb je alles met het openbaar vervoer gedaan?

En 2/3 slaapkamers klinkt wel ideaal ja. Zijn dat dan hotelkamers of appartementen? In Florida hebben wij in hotels met zijn vieren op een kamer geslapen. Dat gaat op zich prima. Maar je gaat wel tegelijk met z'n allen naar bed. En de kinderen samen in één bed was soms ook wel gedonder. Maar ging op zich wel (ze waren toch doodmoe).
Wij hadden 3 binnenlandse vluchten, 1 touringcar bus van Kuala Lumpur naar Cameron Highlands (7 euro p.p voor 5 uur in de bus) en de rest hebben we met de taxi gedaan. Transfer van een uur van vliegveld naar hotel in de taxi is ongeveer 20 euro, met über app nog goedkoper.
Taxi in de steden ongeveer 3 a 4 euro voor 20 minuten.

In Cameron Highlands en Johor Bahru hebben we via booking.com een appartement geboekt. Rest zijn hotels en op Borneo was het een huisje (permai rainforest resort) op een "resort"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven