Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

donderdag 9 maart 2017 om 08:06
Happy new topic!!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
maandag 19 februari 2018 om 13:55
maandag 19 februari 2018 om 14:19
Toch leveren zonnepanelen ook wel wat op in de donkere maanden. Bij mijn ouders heeft het teruglevertelwerk toch geregistreerd in december. In totaal 12 kWh of zo, maar dat is dus wel meer opbrengst. Die 12 kWh is namelijk de stroom die je zelf niet hebt gebruikt.
Hier gaat het nu ook gewoon heel lekker. Ik had als doel om voor het eind van dit jaar de roodstand terug te brengen naar 500 euro en het liefst helemaal niet meer rood te hoeven staan. Het gaat deze maand al lukken, komt door nog een financiele meevaller. Daarnaast kunnen we ook nog wat extra uitgaven doen, waarvan de meeste ook gewoon noodzakelijk zijn. Ik heb een nieuwe winterjas gekocht in de opruiming (anders moest ik volgend jaar, de oude is gewoon echt versleten). Oudste moest een andere fiets. Zijn oude fiets gaat naar de jongste. We hebben een 2e hands fiets gekocht bij een fietsenzaak en daar ook nog 2 oude fietsjes op ingeruild.
Gisteren ook nog een niet noodzakelijke uitgave gedaan, Wij waren afgelopen week 12,5 jaar getrouwd en daarvoor zijn we dit weekend uit eten geweest met de familie. Ik had er al wat geld voor opzij gezet, maar door het extraatje van februari komt het helemaal goed nu.

maandag 19 februari 2018 om 15:01
Was volgens mij 3000 ja 
Hier gaat het eigenlijk ook gewoon lekker z'n gangetje. Wat ons betreft is het toch al echt 'kruimelwerk' waar we nog wat mee kunnen. Net weer wat plantenstekjes in water gezet, en onze avocadopit lijkt ondertussen echt wat te doen. Een paprikaplantje proberen te laten groeien uit de zaadjes laat ik maar varen, nu man een nachtschade-alliergie blijkt te hebben

Hier gaat het eigenlijk ook gewoon lekker z'n gangetje. Wat ons betreft is het toch al echt 'kruimelwerk' waar we nog wat mee kunnen. Net weer wat plantenstekjes in water gezet, en onze avocadopit lijkt ondertussen echt wat te doen. Een paprikaplantje proberen te laten groeien uit de zaadjes laat ik maar varen, nu man een nachtschade-alliergie blijkt te hebben

maandag 19 februari 2018 om 15:32
Ik lees net hier[/url] https://www.intermediair.nl/carriere/we ... Ax99a11kEi dat de hypotheekrente weer aan het stijgen is en dat dit het moment is om over te sluiten.
Wat denken jullie?
Wat denken jullie?
maandag 19 februari 2018 om 15:41
Kaaaaaaaatje schreef: ↑19-02-2018 15:32Ik lees net hier[/url] https://www.intermediair.nl/carriere/we ... Ax99a11kEi dat de hypotheekrente weer aan het stijgen is en dat dit het moment is om over te sluiten.
Wat denken jullie?
Tja, dat is best wel van een aantal factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld, hoe lang staat je huidige rente vast (of misschien staat dezen niet vast?), wat voor hypotheek heb je, wat zou de terugverdienperiode zijn, los je tussentijds (extra) af en zo ja, wat voor invloed heeft dit op je terugverdientijd enz.
Dus dit moet je je dan echt laten voorrekenen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

maandag 19 februari 2018 om 15:43
Nou, hier werd het anders wel 17 graden in de zon achter glas.
Moest een paar planten buiten zetten, omdat ze te droog werden.
Op TV iemand gezien die vergeten was de stekker in het stopcontact te steken van de panelen. Lagen er toch enkele jaren op voordat ze het wisten.
Ze waren boos op monteur die dat niet had uitgelegd.
Maar wat doet zo'n onderhoudsmonteur dan? Het was dus helemaal niet zo'n gekke reactie. Alleen de context waarin het klachtenprogramma het plaatste.
Maar je zou eens moeten kijken hoeveel gas je minder verbruikt als je meer elektrisch doet. Is het dan ook een gemiddelde?
Hoe bepaal je de opbrengst van je zonnepanelen? Is dat gekoppeld aan eigen verbruik?
Moest een paar planten buiten zetten, omdat ze te droog werden.
Op TV iemand gezien die vergeten was de stekker in het stopcontact te steken van de panelen. Lagen er toch enkele jaren op voordat ze het wisten.
Ze waren boos op monteur die dat niet had uitgelegd.
Maar wat doet zo'n onderhoudsmonteur dan? Het was dus helemaal niet zo'n gekke reactie. Alleen de context waarin het klachtenprogramma het plaatste.
Maar je zou eens moeten kijken hoeveel gas je minder verbruikt als je meer elektrisch doet. Is het dan ook een gemiddelde?
Hoe bepaal je de opbrengst van je zonnepanelen? Is dat gekoppeld aan eigen verbruik?
maandag 19 februari 2018 om 15:55
Volgens mij hebben panelen een eigen meter, waarbij je kunt zien hoeveel er opgewerkt is. In ieder geval dat denk ik, want zo kwam een vriendin van mij erachter dat de zonnepanelen niet aangesloten waren toen ze na een maand eens naar de opbrengst wilde kijken.
Dus niet aansluiten komt veel vaker voor dan je denkt. Dan vraag je je toch af, wordt er na de installatie niets gecontroleerd?
Edit: bij collega van vriend ook zoiets, een hele rij panelen stond 'uit', die stekker zat er ook niet in.
Dus niet aansluiten komt veel vaker voor dan je denkt. Dan vraag je je toch af, wordt er na de installatie niets gecontroleerd?
Edit: bij collega van vriend ook zoiets, een hele rij panelen stond 'uit', die stekker zat er ook niet in.

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

maandag 19 februari 2018 om 19:33
Ik weet niet of dit voor alle zonnepanelen zo geldt, maar bij onze panelen houdt de omvormer bij hoeveel stroom er is opgewekt. Die zit bij ons verbonden aan de wifi en dan kunnen wij via een app zien hoeveel er is opgewekt. Volgens mij kun je het bij sommige andere omvormers ook aflezen op de omvormer zelf
In december 2017 hebben onze panelen slechts 32 kwh opgewekt. In 2016 was dat over dezelfde periode 66 kwh.
Januari was dit jaar zelfs ruim 40 kwh minder dan vorig jaar.
Het valt dus momenteel een beetje tegen qua zon, maar het is sowieso een lange termijn investering. Ik hoop dat we een goede zomer krijgen dit jaar, want van de zomers moeten we het momenteel toch wel hebben qua opbrengst
En ik hou ook gewoon van zon
In december 2017 hebben onze panelen slechts 32 kwh opgewekt. In 2016 was dat over dezelfde periode 66 kwh.
Januari was dit jaar zelfs ruim 40 kwh minder dan vorig jaar.
Het valt dus momenteel een beetje tegen qua zon, maar het is sowieso een lange termijn investering. Ik hoop dat we een goede zomer krijgen dit jaar, want van de zomers moeten we het momenteel toch wel hebben qua opbrengst

maandag 19 februari 2018 om 21:10
Wij zien de opbrengst ook via een app. Dat is dus niet gekoppeld aan ons verbruik, we kunnen gewoon uitlezen wat ze hebben opgewekt. 17 graden achter glas lijkt me heerlijk. Hier geen zonnestraaltje gezien vandaag (met een magere 1,7 kWh was het tot nu toe ook verreweg de slechtste dag voor onze panelen). Gelukkig gaan we weer richting lente! Overigens is voor ons nu wel de logische stap om zo veel mogelijk van gas over te gaan naar stroom. Onze set panelen is daar ook op berekend.

maandag 19 februari 2018 om 21:22
Dank jullie wel voor de knuffels!
Over zonnepanelen kan ik niet meepraten... Ik woon in een woongroep in een huurwoning. En de woningcorporatie wilt niet meewerken aan zonnepanelen
We zijn nu al jaren aan her praten over de mogelijkheden. Zonnecollectoren of een zonneboiler gaan misschien wel mogen!
Over zonnepanelen kan ik niet meepraten... Ik woon in een woongroep in een huurwoning. En de woningcorporatie wilt niet meewerken aan zonnepanelen

maandag 19 februari 2018 om 23:53
Leuk dat er gereageerd is op de zonnepanelen. Ik heb in het verleden ook een keer gezien dat er mensen zijn die een soort van boetes kregen doordat ze te weinig stroom afnamen. Maar dat had tegelijkertijd te maken met subsidies en zo. Niet iedereen kreeg dat, omdat het budget op was. Of zoiets. Het is vast niet meer zoals toen.
Komende week is er veel zon voorspeld. Februari is al zonniger geweest dan december en januari samen. Hoorde ik in het weerbericht.
Komende week is er veel zon voorspeld. Februari is al zonniger geweest dan december en januari samen. Hoorde ik in het weerbericht.

maandag 19 februari 2018 om 23:58
Er zijn ook mogelijkheden voor zonnepanelen die niet op je eigen dak liggen. Bij Rotterdam komen er panelen op het talud van de A20. Maar weet er het fijne niet van.Kraaienpootje schreef: ↑19-02-2018 21:22Dank jullie wel voor de knuffels!
Over zonnepanelen kan ik niet meepraten... Ik woon in een woongroep in een huurwoning. En de woningcorporatie wilt niet meewerken aan zonnepanelenWe zijn nu al jaren aan her praten over de mogelijkheden. Zonnecollectoren of een zonneboiler gaan misschien wel mogen!
Ik heb zelf winddelen. Windmolen staat ergens in Friesland.

dinsdag 20 februari 2018 om 05:54
Ik heb ook winddelen, omdat we geen eigen dak hebben (met de vve hebben we ook offertes gevraagd voor zonnepanelen, maar omdat de regels voor panelen op platte daken verscherpt zijn is het op dit moment niet rendabel om ze te laten plaatsen). Vorig jaar was de opbrengst van de winddelen groter dan verwacht, en ook januari was een goede maand. 'Mijn' molen staat in Noord-Holland aan de kust.

dinsdag 20 februari 2018 om 08:47
Kaaaaaaaatje schreef: ↑19-02-2018 15:32Ik lees net hier[/url] https://www.intermediair.nl/carriere/we ... Ax99a11kEi dat de hypotheekrente weer aan het stijgen is en dat dit het moment is om over te sluiten.
Wat denken jullie?
Ik heb het artikel niet gelezen maar ik vraag me dan altijd af wie de bron is van dit advies. Hypotheekverstrekkers die verdienen aan het oversluiten? En ik vraag me af waarom diegene die het advies geeft een veel betere glazen bol heeft dan de rest van de wereld.

dinsdag 20 februari 2018 om 10:02
Pumps_italiaans schreef: ↑19-02-2018 23:53Leuk dat er gereageerd is op de zonnepanelen. Ik heb in het verleden ook een keer gezien dat er mensen zijn die een soort van boetes kregen doordat ze te weinig stroom afnamen. Maar dat had tegelijkertijd te maken met subsidies en zo. Niet iedereen kreeg dat, omdat het budget op was. Of zoiets. Het is vast niet meer zoals toen.
Komende week is er veel zon voorspeld. Februari is al zonniger geweest dan december en januari samen. Hoorde ik in het weerbericht.![]()
Ik denk dat het wel ongeveer klopt, als ik de opbrengst van december en januari bij elkaar optel dan kom ik ongeveer op de obrengst van februari (tot nu toe)
dinsdag 20 februari 2018 om 11:15
@Marana, in het artikel wordt wel verwezen naar een site waar de rente wordt bijgehouden. En ik zie dat de rente bij mijn hypotheekverstrekker nu ook 0,05 hoger zou zijn als we nu af zouden sluiten in tegenstelling tot 3 maanden geleden.
Ik denk dat het goed is dat mensen er op worden gewezen dat het goed kan zijn dit uit te zoeken, want volgens mij zijn er heel veel mensen die dit soort dingen niet uit zichzelf weten.
Voor ons zou het positief zijn als de rente weer langzaam gaat stijgen. De hypotheekrente staat voor 20 jaar vast, de rente van de studieschuld van mijn vriend is vorig jaar vastgesteld, die van mij wordt dit jaar vastgesteld en is dan nog steeds vast laag. En we hebben spaargeld waar we wel weer over willen cashen
Ik denk dat het goed is dat mensen er op worden gewezen dat het goed kan zijn dit uit te zoeken, want volgens mij zijn er heel veel mensen die dit soort dingen niet uit zichzelf weten.
Voor ons zou het positief zijn als de rente weer langzaam gaat stijgen. De hypotheekrente staat voor 20 jaar vast, de rente van de studieschuld van mijn vriend is vorig jaar vastgesteld, die van mij wordt dit jaar vastgesteld en is dan nog steeds vast laag. En we hebben spaargeld waar we wel weer over willen cashen

dinsdag 20 februari 2018 om 11:19
Ik had een soortgelijk artikel een paar maanden geleden ook al gelezen. Vanmorgen las ik dit artikel: https://www.businessinsider.nl/meer-ver ... isch-laag/ komt al weer veel genuanceerder over.Marana-- schreef: ↑20-02-2018 08:47Ik heb het artikel niet gelezen maar ik vraag me dan altijd af wie de bron is van dit advies. Hypotheekverstrekkers die verdienen aan het oversluiten? En ik vraag me af waarom diegene die het advies geeft een veel betere glazen bol heeft dan de rest van de wereld.
Voor ons heeft oversluiten/rentemiddelen geen zin. Onze rentevaste periode loopt eind 2019 af en volgens de voorwaarden van de hypotheekverstrekker mogen wij al een jaar van te voren een nieuwe rentevaste periode afspreken. Doordat er afgelost is en de korte periode is rentemiddelen sowieso niet interessant.
dinsdag 20 februari 2018 om 13:23
Die liggen er zelfs al een tijdje (er komen er wel nog meer bij ook). Maar ze zijn alleen te koop voor wie daar vlakbij woont.
De hypotheek oversluiten is voor ons sowieso ongunstig, omdat we al maximaal aflossen. Ik heb niks aan nog 20 jaar een heel lage rente, want hopelijk zijn we over 4 jaar al helemaal van de hypotheek af. En 4 jaar lagere rente kan niet op tegen de boete + oversluitkosten. Voor mensen die niet extra willen/kunnen aflossen en die bijv nog een rente van 5% hebben kan het wellicht wel gunstig zijn om nu over te sluiten. Al zijn de regels en berekeningen daarvoor nog steeds erg ondoorzichtig.
dinsdag 20 februari 2018 om 14:01
Misschien wel interessant voor hier: de rabobank heeft een tool op de site staan om te berekenen hoeveel geld je opzij moet zetten. Je kunt kijken op: rabobank.nl/strakshebjehetnodig. Wat vinden jullie hiervan? Vooral die voor een koophuis is wel heel basaal maar is denk ik ook meer indicatief bedoelt. Geeft een buffer aan voor oa: inkomensverlies, eerder stoppen met werken en zorgkosten.
Zelf vind ik dit soort dingen altijd moeilijk inschatten: ik ga er niet vanuit dat mijn huidige inkomen zo blijft tot aan mijn pensioenjaren, dat is dan ook nog eens variabel dus moeilijk inschatten. Zoals ik al zei: heel basaal en houdt met weinig factoren rekening. Het is denk ik wel een bewuste keuze want nu kun je hem echt in 1 minuut invullen. Bij mij komt er een buffer uit van 76k. Dus dan moet ik nog even sparen
De laatste tijd begint het bij mij ook een beetje obsessief te worden: ik wil heel veel maar dan ben ik dus bang om geld uit te geven. Ik wil een master gaan doen, ik denk al een tijdje aan het vervangen van mijn auto, ik wil sparen voor een keer een eigen woning. Maar daarvoor heb ik dan lang niet genoeg spaargeld. Nu voel ik me dus letterlijk een beetje tussen servet en tafellaken. Ik kan net niet doen wat ik wil omdat anders mijn buffer te hard krimpt voor andere dingen... Van de week was er een broek echt versleten en moest echt een nieuwe kopen, want had niet zoveel meer in de kast. Maar dan wil ik dus eigenlijk geen nieuwe kopen.. Dat soort dingen.. Terwijl mijn inkomen tot nu toe erg goed gaat tov vorig jaar. Februari is ook weer beter dan 2017. Voor maart heb ik goede hoop. En ook mijn 2e 'baan' betaald dit jaar beter dan vorig jaar. Nouja, zal wel een fase (winterdipje) zijn toch?!
Zelf vind ik dit soort dingen altijd moeilijk inschatten: ik ga er niet vanuit dat mijn huidige inkomen zo blijft tot aan mijn pensioenjaren, dat is dan ook nog eens variabel dus moeilijk inschatten. Zoals ik al zei: heel basaal en houdt met weinig factoren rekening. Het is denk ik wel een bewuste keuze want nu kun je hem echt in 1 minuut invullen. Bij mij komt er een buffer uit van 76k. Dus dan moet ik nog even sparen

De laatste tijd begint het bij mij ook een beetje obsessief te worden: ik wil heel veel maar dan ben ik dus bang om geld uit te geven. Ik wil een master gaan doen, ik denk al een tijdje aan het vervangen van mijn auto, ik wil sparen voor een keer een eigen woning. Maar daarvoor heb ik dan lang niet genoeg spaargeld. Nu voel ik me dus letterlijk een beetje tussen servet en tafellaken. Ik kan net niet doen wat ik wil omdat anders mijn buffer te hard krimpt voor andere dingen... Van de week was er een broek echt versleten en moest echt een nieuwe kopen, want had niet zoveel meer in de kast. Maar dan wil ik dus eigenlijk geen nieuwe kopen.. Dat soort dingen.. Terwijl mijn inkomen tot nu toe erg goed gaat tov vorig jaar. Februari is ook weer beter dan 2017. Voor maart heb ik goede hoop. En ook mijn 2e 'baan' betaald dit jaar beter dan vorig jaar. Nouja, zal wel een fase (winterdipje) zijn toch?!
rp7 wijzigde dit bericht op 20-02-2018 14:11
63.17% gewijzigd

dinsdag 20 februari 2018 om 14:11
Mooi, dus je kan controleren wat er is opgewekt. Dat is een zuivere besparing die je kan afschrijven. Maar dat is dus de vraag.
Hoeveel is je werkelijke verbruik. Wat gaat er af van je rekening.
Ik heb hier tuinlampjes achter glas en die laden per dag optimaal op met de zon van nu.
Als je in de zomer verder weg staat dan is het heel fel licht. Maar was een goedkope van Action voor 1,49.
Waren zo op. Ik heb van elders een paar kapotte gehad.

dinsdag 20 februari 2018 om 15:43
Eerlijk gezegd kan dat me niet zo interesseren. Een gedeelte wordt direct voor ons gebruikt en een gedeelte wordt teruggeleverd en later weer weggestreept tegen ons verbruik. Uiteindelijk dekken we zo'n beetje al onze verbruikskosten ermee.
Ons maandbedrag was vorig jaar €5. Nu krijgen we elke maand €18 gestort op onze rekening, want we zijn overgestapt en in combinatie met de overstapbonus krijgen we nu dus elke maand geld van onze leverancier
Ik verwacht overigens wel dat we straks wat moeten terugbetalen, maargoed, dat zien we dan wel weer. Ik kan me soms heel erg zorgen maken over geld, maar jaarnota's daar kan ik nooit van wakker liggen.
Ons maandbedrag was vorig jaar €5. Nu krijgen we elke maand €18 gestort op onze rekening, want we zijn overgestapt en in combinatie met de overstapbonus krijgen we nu dus elke maand geld van onze leverancier

dinsdag 20 februari 2018 om 16:06
Hier raden ze €58.000 aan om te reserveren.... Waaronder €40.000 voor studie voor mijn zoontje
Ik weet niet hoor, maar is dat niet een bizar hoog bedrag? Mijn ouders haddden helemaal niets gespaard voor mijn studie, we betaalden elke maand €250 aan de hogeschool en hadden het een paar jaar wat krapper daardoor

dinsdag 20 februari 2018 om 16:32
Ik heb ook even naar de tool gekeken. En hoewel ik het wel goede punten heb ik ook wel aanmerkingen.
Ze rekenen standaard half jaar netto inkomen qua werk in de toekomst voor iemand van mijn leeftijd. Aan de ene kant lijkt me dat vrij weinig voor de komende 45 jaar aan de andere kant kun je daar weinig over zeggen ivm studie en zo. Ik heb een studie gedaan waarmee je goed zit op de arbeidsmarkt en werkgevers betalen in mijn sector veel scholingskosten. Ik weet echt niet wat ik in de komende periode aan scholingskosten zou moeten uitgeven.
Aan de andere kant is mijn partner ZZP' er en dat is helemaal niet verwerkt in deze tool. Hij heeft juist een stuk meer apart staan dan dat half jaar.
40.000 euro studiekosten per kind lijkt mij ook gigantisch en er wordt niet naar de leeftijd van (potentiële) kinderen gekeken. Geen flauw idee wat je over 10 of 20 jaar aan studiekosten betaalt. Het lijkt mij ook niet nodig om alles te betalen hier is duidelijk een bijdrage voor kamers en zo in meegenomen.
Wonen vind ik dan weer heel beperkt. Er wordt alleen gekeken naar de kostenkoper of als je al een huis hebt naar het aflossingsvrije deel. Met onderhoud wordt helemaal geen rekening gehouden.
Over pensioen en zorg voor later weet ik niet zo goed wat ik er van moet vinden. Voor 1 jaar eerder met pensioen rekenen ze nog geen half jaar inkomen van wat ik nu verdien. Dat lijkt me erg weinig voor over 45 jaar, gezien inflatie en zo. Het is niet dat ik daar geen geld voor apart wil zetten maar het is nog zo ver in de toekomst dat ik denk dat er weinig realistische voorspellingen over te doen zijn. Ook omdat ik geen idee heb hoe mijn carrière, mijn relatie, de wetgeving en dergelijke zich gaan ontwikkelen. Ik zie meer in rustig door sparen en tegen de tijd dat mijn pensioengerechtigde leeftijd in de buurt komt een inschatting maken wat ik me wel en niet kan veroorloven.
Ze rekenen standaard half jaar netto inkomen qua werk in de toekomst voor iemand van mijn leeftijd. Aan de ene kant lijkt me dat vrij weinig voor de komende 45 jaar aan de andere kant kun je daar weinig over zeggen ivm studie en zo. Ik heb een studie gedaan waarmee je goed zit op de arbeidsmarkt en werkgevers betalen in mijn sector veel scholingskosten. Ik weet echt niet wat ik in de komende periode aan scholingskosten zou moeten uitgeven.
Aan de andere kant is mijn partner ZZP' er en dat is helemaal niet verwerkt in deze tool. Hij heeft juist een stuk meer apart staan dan dat half jaar.
40.000 euro studiekosten per kind lijkt mij ook gigantisch en er wordt niet naar de leeftijd van (potentiële) kinderen gekeken. Geen flauw idee wat je over 10 of 20 jaar aan studiekosten betaalt. Het lijkt mij ook niet nodig om alles te betalen hier is duidelijk een bijdrage voor kamers en zo in meegenomen.
Wonen vind ik dan weer heel beperkt. Er wordt alleen gekeken naar de kostenkoper of als je al een huis hebt naar het aflossingsvrije deel. Met onderhoud wordt helemaal geen rekening gehouden.
Over pensioen en zorg voor later weet ik niet zo goed wat ik er van moet vinden. Voor 1 jaar eerder met pensioen rekenen ze nog geen half jaar inkomen van wat ik nu verdien. Dat lijkt me erg weinig voor over 45 jaar, gezien inflatie en zo. Het is niet dat ik daar geen geld voor apart wil zetten maar het is nog zo ver in de toekomst dat ik denk dat er weinig realistische voorspellingen over te doen zijn. Ook omdat ik geen idee heb hoe mijn carrière, mijn relatie, de wetgeving en dergelijke zich gaan ontwikkelen. Ik zie meer in rustig door sparen en tegen de tijd dat mijn pensioengerechtigde leeftijd in de buurt komt een inschatting maken wat ik me wel en niet kan veroorloven.

dinsdag 20 februari 2018 om 20:05
Vijf jaar collegegeld is 10.000 euro. Kamerhuur is snel 4000 per jaar dus 20.000 voor vijf jaar. En dan is er nog zo'n 150 euro per maand over, voor bijv zorgverzekering en boeken. Als je alles wilt betalen als ouders, nu er geen stufi meer is, kom je toch wel aan die 40.000 euro. Maar ja, alles betalen is wel luxe lijkt me.