Gezondheid alle pijlers

Glutenvrij

18-02-2018 23:10 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze peuter heeft vanaf geboorte ondergewicht. Inmiddels onder de min
2.5 grafiek. Wij worden vanaf het begin in de gaten gehouden Door kinderarts enz. Maar zij vonden het nooit erg genoeg. Er is nooit echt veel onderzoek gedaan.
Op ons verzoek is een bloedtest op gluten allergie gedaan. Daar kwam niets uit. Artsen sluiten gluten allergie dus uit. Ik niet. Onze peuter heeft altijd diarree of brijachtige poep. Dit klopt niet lijkt mij. Volgens de artsen is dit niet verontrustend.
De reden van het ondergewicht komt in mijn ogen Door de diarree.

Ik ben zelf met glutenvrij producten begonnen. Meteen was er voor het eerst normale ontlasting. Maar na een paar dagen niet meer. Ik denk zelf Door kruisbesmetting. Maar weet dit niet zeker.

De artsen nemen het nu iets meer serieus. Binnenkort volgen er weer afspraken.

Nu heb ik op symptomen gezocht en kom daarbij ook darmkanker tegen. Er zijn best veel overeenkomsten. Maar die zijn er ook bij voedsel allergie. Toch maak ik me zorgen.

Heeft iemand enig idee waarom een glutenvrij dieet ineens na 1 week niet meer helpt maar eerst wel? Zou in het ergste geval van kanker het kunnen dat glutenvrij tijdelijk klachten vermindert? Ik kan dit nergens vinden.
Misschien heeft iemand hier ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren
Nina, glutenvrije vervangers voor glutenbevattende producten zijn wel degelijk vaak vetter en zouter dan de gewone producten, en ze bevatten vaak meer suiker en juist minder vezels, vitaminen en mineralen. (Zie de site van de coeliakie vereniging). Oh, en ze zijn een stuk duurder.
Alle reacties Link kopieren
maritte schreef:
19-02-2018 14:52
Je maakt je zorgen over haar ontlasting. Maar het maakt nogal een verschil of het echt waterdunne diarree is of breiïge ontlastig. Dat laatste komt vaker voor en hoeft niet per definitie een probleem te zijn.

Ik snap eigenlijk niet waarom je nu zelf aan het experimenteren bent, terwijl je zelf schrijft dat er afspraken volgen bij de kinderarts.
Je weet dat coeliaki heel lastig is vast te stellen bij een glutenvrij dieet?

Ik zou gewoon even niets doen en de afspraken bij de kinderarts afwachten. Of zijn er behalve ondergewicht en de diarree meer zaken waar je je zorgen om maakt?
Dit speelt al vanaf de dag dat peuter geboren is. Het is ontzettend slopend om al bijna 3 jaar te horen dat het gewicht nu echt omhoog moet. We doen ons best, meer kunnen we niet doen.
Daarnaast is (het gaat nu sinds kort wel beter) peuter een kindje dat bijna niet wil eten. Het kost veel moeite om voldoende voedsel binnen te krijgen. En dit dus 3 keer per dag bijna 3 jaar lang een kindje dat gezicht wegdraait, bord wegduwt, andersom in stoel gaat zitten. Het is ontzettend slopend.
Hierdoor is altijd gezegd, peuter eet niet goed, daarom te laag gewicht. Ik vraag mij af of dat zo is. Er is bv nooit naar gekeken wat nu precies binnen krijgt. Daar is nu (buiten het ziekenhuis om) naar gekeken. Peuter krijgt wel iets te weinig binnen maar niet dramatisch te weinig. Het ondergewicht is niet logisch hierdoor.

Daarnaast is altijd gezegd dat de ontlasting diarree/brij is omdat er te weinig gegeten wordt. Nu blijkt dat dus niet zo te zijn want die ene week was de ontlasting gewoon normaal. Niets geen diarree en brijachtig. Peuter kan dus gewoon normale ontlasting hebben itt wat het ziekenhuis zegt.

Het is ook zo dat voedsel niet opgenomen lijkt te worden. Na elke maaltijd is er binnen een kwartier een grote poepbroek wat dus altijd slechte ontlasting is. Dat gaat ook al bijna 3 jaar zo. Dat kan toch niet goed zijn. Soms zie je het eten er gewoon nog in zitten onverteerd.
Er lijkt echt een probleem met de darmen te zijn. Ik kaart dit al heel lang aan in het ziekenhuis maar omdat peuter het verder gewoon goed doet wordt er al bijna 3 jaar gezegd, we kijken het nog even aan. Ik heb al veel dingen gevraagd maar wordt niet echt meegewerkt. In hun ogen is het allemaal niet zo ernstig. Ondertussen zit het gewicht nu zelfs onder de -2.5 lijn. Nu gaan ze wel wat doen. Maar daar vraag ik al jaren om. Een simpele bloedtest of een keer ontlasting nakijken had al lang kunnen gebeuren. Maar er gebeurt niets. Daar ben ik zo gefrustreerd over. Daarom zijn we nu zelf met behulp van een dietist dingen gaan uitsluiten. Want vanuit het ziekenhuis is de afgelopen 3 jaar niet veel gekomen. Alleen die bloedtest voor coeliakie wat ook ons eigen initiatief was.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
19-02-2018 15:02
Nina, glutenvrije vervangers voor glutenbevattende producten zijn wel degelijk vaak vetter en zouter dan de gewone producten, en ze bevatten vaak meer suiker en juist minder vezels, vitaminen en mineralen. (Zie de site van de coeliakie vereniging). Oh, en ze zijn een stuk duurder.

Dank je. Nina, dit bedoel ik dus. Het gaat, nogmaals, niet om vlees, vis of groente. Het gaat om producten die normaliter gluten bevatten, die zo zijn gemaakt dat ze geen gluten bevatten. Dus glutenvrije vervangers... Die zijn simpelweg vetter, zouter, bevatten meer suiker dan de reguliere variant, en dat is meermaals bewezen.
Alle reacties Link kopieren
TO, wat naar. Hoe is zijn gedrag verder? Hangerig, actief, etc?
Alle reacties Link kopieren
verder doet het eigenlijk gewoon goed. Is erg actief en beweeglijk. Ik heb al gezocht of je dan dus geen coeliakie hebt als je actief bent. Maar dan kun je het net zo goed hebben. Dat zegt niets.
Hij klaagt wel vaker over buikpijn dat is wel opvallend. Verder is hij erg pittig en driftig. Ik dacht dat dit karakter was maar dat kan dus best van coeliakie komen. Maar het hoeft niet. Het is zo onduidelijk allemaal. Stel dat hij al buikpijn heeft vanaf geboorte en niet beter weet. Dat zou best kunnen
Alle reacties Link kopieren
Niet dat ik je niet serieus neem, ik snap je zorgen en vind het goed dat je hier als moeder duidelijkheid over wilt en zo goed mogelijk voor je kind wil zorgen. Maar is er een mogelijkheid dat je kind 'gewoon' onder de curve hangt? Ik heb dat mijn hele leven gedaan en ben 'gewoon' gezegend met ondergewicht, maar er is niets mis. En klaagde vroeger ook veel over buikpijn, maar dat had achteraf ook waarschijnlijk te maken met mijn ouders die zich zorgen maakten om mijn buik en ik die dat onbewust oppikte.
Mijn dochter had als peuter heel veel diarreemaar dat werd afgedaan als peuterdiarree. Minder ranja geven was het advies. Later bleek dit overloopdiarree te zijn en bleek ze chronisch verstopt te zitten.
Ze at goed, was niet te mager. Eerder Hollands welvaren. Wel begon ze later als jonge kleuter te klagen over buikpijn, vermoeidheid en zware hoofdpijn.
Alle reacties Link kopieren
@koffiehagedis Als die ontlasting niet zo slecht was zou ik met je meegaan in je gedachten. Maar in mijn ogen is er iets mis met die ontlasting en is dat de reden dat hij niet aankomt. Als het normale ontlasting was zou ik me minder zorgen maken.
Het lijkt mij niet goed dat elke maaltijd er binnen 15 minuten weer uitkomt en soms nog onverteerd, Zo neem je voedingstoffen toch helemaal niet op.
Alle reacties Link kopieren
yogonaise schreef:
19-02-2018 16:50
@koffiehagedis Als die ontlasting niet zo slecht was zou ik met je meegaan in je gedachten. Maar in mijn ogen is er iets mis met die ontlasting en is dat de reden dat hij niet aankomt. Als het normale ontlasting was zou ik me minder zorgen maken.
Het lijkt mij niet goed dat elke maaltijd er binnen 15 minuten weer uitkomt en soms nog onverteerd, Zo neem je voedingstoffen toch helemaal niet op.
Ok, nee, dat begrijp ik. Maar ik snap wel dat coeliakie dan niet het eerste is waar aan gedacht wordt. Het moet hoe dan ook simpelweg grondig onderzocht worden. Ik hoop dat het je lukt op je strepen te gaan staan bij de arts. Dat mag, echt.
Alle reacties Link kopieren
Er is niemand die jou verbiedt om je kind voor een paar maanden glutenvrij te voeden; dan weet je het.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Coeliakie patiënt hier...

Heb al 12 jaar een dieet en eet lekker gezond herken niks van het te vet, te veel suikers en te zout!!

ja het is wel veel duurder...

maar goed dat wilde ik eigenlijk niet kwijt, wat mij in het verhaal van de TO triggert is het volgende...

""Het lijkt mij niet goed dat elke maaltijd er binnen 15 minuten weer uitkomt en soms nog onverteerd, Zo neem je voedingstoffen toch helemaal niet op. """"


en dat lijkt mij nou juist het gevolg van de coeliakie!!

de darm vlokken zijn bij een coeliakie patient die GEEN dieet houd gewoon weg.. de darmwand is als het ware glad aan de binnenkant. gaat een coeliakie patient aan een dieet beginnen zal de binnen kant weer herstellen en wel het voedsel opnemen... want dan blijft het voedsel langer in de darm zitten door die vlokken..

ik zou inderdaad om een biopt vragen!! niet leuk voor kind maar wel handig!!
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand enig idee waarom een glutenvrij dieet ineens na 1 week niet meer helpt maar eerst wel? Zou in het ergste geval van kanker het kunnen dat glutenvrij tijdelijk klachten vermindert? Ik kan dit nergens vinden.
Ik kan alleen maar aannemelijke oorzaken verzinnen: ik denk dat je een zeker zelfvertrouwen kreeg toen je je beter voelde door de glutenvrije producten, gewoon omdat je erin geloofde, maar daarna leefde je gewoon weer je leven van alledag, met alle stress vandien, en sommige mensen reageren nu eenmaal heel gevoelig op stress. De ene keer ligt hun darmperistaltiek bijna stil, en dan weer wordt de inhoud juist enorm snel naar de dikke darm geknepen, zodat er nog veel voeding in zit wat gefermenteerd wordt door darmbacteriën.

Ontzettend veel mensen hebben een prikkelbare darm trouwens. Ik ook.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Tarweallergie is overigens niet hetzelfde als coeliakie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
1960to4 schreef:
19-02-2018 17:09
Coeliakie patiënt hier...

Heb al 12 jaar een dieet en eet lekker gezond herken niks van het te vet, te veel suikers en te zout!!

ja het is wel veel duurder...

maar goed dat wilde ik eigenlijk niet kwijt, wat mij in het verhaal van de TO triggert is het volgende...

""Het lijkt mij niet goed dat elke maaltijd er binnen 15 minuten weer uitkomt en soms nog onverteerd, Zo neem je voedingstoffen toch helemaal niet op. """"


en dat lijkt mij nou juist het gevolg van de coeliakie!!

de darm vlokken zijn bij een coeliakie patient die GEEN dieet houd gewoon weg.. de darmwand is als het ware glad aan de binnenkant. gaat een coeliakie patient aan een dieet beginnen zal de binnen kant weer herstellen en wel het voedsel opnemen... want dan blijft het voedsel langer in de darm zitten door die vlokken..

ik zou inderdaad om een biopt vragen!! niet leuk voor kind maar wel handig!!
Dit is nu juist ook waarom ik twijfel. Toen we begonnen met het glutenvrij poepte hij ook een stuk minder. Niet meer na elke maaltijd. Maar ipv 3 keer nog maar 1 keer en dan ook vaste ontlasting. Waarom het na 1 week weer als van ouds werd kan ik dan vooral wijten aan kruisbesmetting. Maar ik weet het allemaal niet zeker. Het is onduidelijk allemaal.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
19-02-2018 17:18
Ik kan alleen maar aannemelijke oorzaken verzinnen: ik denk dat je een zeker zelfvertrouwen kreeg toen je je beter voelde door de glutenvrije producten, gewoon omdat je erin geloofde, maar daarna leefde je gewoon weer je leven van alledag, met alle stress vandien, en sommige mensen reageren nu eenmaal heel gevoelig op stress. De ene keer ligt hun darmperistaltiek bijna stil, en dan weer wordt de inhoud juist enorm snel naar de dikke darm geknepen, zodat er nog veel voeding in zit wat gefermenteerd wordt door darmbacteriën.

Ontzettend veel mensen hebben een prikkelbare darm trouwens. Ik ook.
Ik heb zelf geen coeliakie klachten. Het ging om ons zoontje.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
19-02-2018 17:08
Er is niemand die jou verbiedt om je kind voor een paar maanden glutenvrij te voeden; dan weet je het.
Dat hebben we gedaan. De 1e week was meteen verbetering daarna niet meer. De onduidelijkheid is nu of de klachten weer terug zijn gekomen door kruisbesmetting of dat het toch geen coeliakie is.
Alle reacties Link kopieren
yogonaise schreef:
19-02-2018 17:35
Ik heb zelf geen coeliakie klachten. Het ging om ons zoontje.
Ah ja; ik begreep deze zin verkeerd:
Ik ben zelf met glutenvrij producten begonnen.
Maar je bedoelt dat je je kind die producten gaf.

Maar ik denk dat glutenvrije producten met keurmerk geen gluten mogen bevatten hoor en dat je daar op kan vertrouwen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
19-02-2018 17:08
Er is niemand die jou verbiedt om je kind voor een paar maanden glutenvrij te voeden; dan weet je het.
Dat is geen verstandig advies; na een paar maanden glutenvrij eten is de diagnose coeliakie niet meer te stellen, en het is wel belangrijk dat dat gebeurt: als het geen coeliakie is (maar bijvoorbeeld tarweallergie, of nog iets heel anders), zet je je kind voor niks levenslang op een belastend dieet. Als het wel coeliakie is, heeft je kind een auto-immuunziekte waarvoor het echt bij een arts onder controle moet blijven, omdat er regelmatig nog allerlei andere problemen bij komen kijken.
Alle reacties Link kopieren
@ retrostar. Nee dat is ook zo. Maar dat wij per ongeluk zelf fouten hebben gemaakt. BV toch per ongeluk met een besmet mes in de boter van ons kindje, toch per ongeluk een kruimeltje gewoon brood op het bord van ons kindje is gekomen. 1 kruimeltje kan al klachten geven.
Ik vraag me dus af of dit de reden is dat de klachten zijn teruggekomen na 1 week of dat er gewoon helemaal geen sprake is van coeliakie. Dat maakt het moeilijk.
anoniem_155509 wijzigde dit bericht op 19-02-2018 17:53
1.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TO, een kwartier na het eten poepen betekent niet dat het eten binnen een kwartier het hele traject door het spijsverteringsstelsel aflegt. Die poep kan ook best van een eerdere maaltijd zijn.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
19-02-2018 17:53
TO, een kwartier na het eten poepen betekent niet dat het eten binnen een kwartier het hele traject door het spijsverteringsstelsel aflegt. Die poep kan ook best van een eerdere maaltijd zijn.
Ik heb er niet zo veel verstand van. Mij lijkt het gewoon niet goed als iemand na elke maaltijd binnen het kwartier poept met dunne ontlasting. Ik heb geen idee of het datzelfde eten is of eten van eerder. Maar goed kan het toch niet zijn?
Alle reacties Link kopieren
Als hij soms goed reageerde op glutenvrij dan zou ik dat geven want dan is dat winst. En dan houd je een dagboekje bij wat en wanneer hij precies eet en hoe zijn ontlasting is
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
19-02-2018 17:51
Dat is geen verstandig advies; na een paar maanden glutenvrij eten is de diagnose coeliakie niet meer te stellen, en het is wel belangrijk dat dat gebeurt: als het geen coeliakie is (maar bijvoorbeeld tarweallergie, of nog iets heel anders), zet je je kind voor niks levenslang op een belastend dieet. Als het wel coeliakie is, heeft je kind een auto-immuunziekte waarvoor het echt bij een arts onder controle moet blijven, omdat er regelmatig nog allerlei andere problemen bij komen kijken.
Ja dat is ook het lastige eraan. Wij wilden weten of gv iets zou doen. Het deed wel iets, maar van korte duur. NU weten we nog niets.
Ik had gelezen dat je dan eerst weer 6 weken moet belasten met gluten voor een biopsie.
Alle reacties Link kopieren
yogonaise schreef:
19-02-2018 17:52
@ retrostar. Nee dat is ook zo. Maar dat wij per ongeluk zelf fouten hebben gemaakt. BV toch per ongeluk met een besmet mes in de boter van ons kindje, toch per ongeluk een kruimeltje gewoon brood op het bord van ons kindje is gekomen. 1 kruimeltje kan al klachten geven.
Ik vraag me dus af of dit de reden is dat de klachten zijn teruggekomen na 1 week of dat er gewoon helemaal geen sprake is van coeliakie. Dat maakt het moeilijk.
Ik zou je niet blind staren op coeliakie. Ja, het is mogelijk en moet uitgezocht worden. Maar er kunnen heel veel mogelijke diagnoses op van toepassing zijn waar je nu totaal niet aan denkt of die je niet eens kent. Er moet onderzoek komen, dat is stap 1. Niet zelf dokteren.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
19-02-2018 17:51
Dat is geen verstandig advies; na een paar maanden glutenvrij eten is de diagnose coeliakie niet meer te stellen, en het is wel belangrijk dat dat gebeurt: als het geen coeliakie is (maar bijvoorbeeld tarweallergie, of nog iets heel anders), zet je je kind voor niks levenslang op een belastend dieet. Als het wel coeliakie is, heeft je kind een auto-immuunziekte waarvoor het echt bij een arts onder controle moet blijven, omdat er regelmatig nog allerlei andere problemen bij komen kijken.
Ja, dat is weer het gevolg van zelfmedicatie. Maar dat zal die arts ook wel begrijpen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven