Gezondheid alle pijlers

Glutenvrij

18-02-2018 23:10 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze peuter heeft vanaf geboorte ondergewicht. Inmiddels onder de min
2.5 grafiek. Wij worden vanaf het begin in de gaten gehouden Door kinderarts enz. Maar zij vonden het nooit erg genoeg. Er is nooit echt veel onderzoek gedaan.
Op ons verzoek is een bloedtest op gluten allergie gedaan. Daar kwam niets uit. Artsen sluiten gluten allergie dus uit. Ik niet. Onze peuter heeft altijd diarree of brijachtige poep. Dit klopt niet lijkt mij. Volgens de artsen is dit niet verontrustend.
De reden van het ondergewicht komt in mijn ogen Door de diarree.

Ik ben zelf met glutenvrij producten begonnen. Meteen was er voor het eerst normale ontlasting. Maar na een paar dagen niet meer. Ik denk zelf Door kruisbesmetting. Maar weet dit niet zeker.

De artsen nemen het nu iets meer serieus. Binnenkort volgen er weer afspraken.

Nu heb ik op symptomen gezocht en kom daarbij ook darmkanker tegen. Er zijn best veel overeenkomsten. Maar die zijn er ook bij voedsel allergie. Toch maak ik me zorgen.

Heeft iemand enig idee waarom een glutenvrij dieet ineens na 1 week niet meer helpt maar eerst wel? Zou in het ergste geval van kanker het kunnen dat glutenvrij tijdelijk klachten vermindert? Ik kan dit nergens vinden.
Misschien heeft iemand hier ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
19-02-2018 18:00
Ja, dat is weer het gevolg van zelfmedicatie. Maar dat zal die arts ook wel begrijpen.
Hoe bedoel je dat?
Alle reacties Link kopieren
Tijdens het eten is er vaak veel peristaltiek: je darmen moeten plaats maken en de darminhoud schuift op en komt dan in een nieuwe omgeving terecht bijvoorbeeld met veel bacteriën. Dat hoor je vaak aan het rommelen in je buik tijdens het eten. Bij mij zeker.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
19-02-2018 17:57
Ik zou je niet blind staren op coeliakie. Ja, het is mogelijk en moet uitgezocht worden. Maar er kunnen heel veel mogelijke diagnoses op van toepassing zijn waar je nu totaal niet aan denkt of die je niet eens kent. Er moet onderzoek komen, dat is stap 1. Niet zelf dokteren.
Eens!
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
19-02-2018 17:57
Ik zou je niet blind staren op coeliakie. Ja, het is mogelijk en moet uitgezocht worden. Maar er kunnen heel veel mogelijke diagnoses op van toepassing zijn waar je nu totaal niet aan denkt of die je niet eens kent. Er moet onderzoek komen, dat is stap 1. Niet zelf dokteren.
Dat klopt maar na bijna 3 jaar was bij ons een beetje de maat vol. We hebben zo vaak dingen aangegeven maar er werd vanuit het ziekenhuis niets mee gedaan. Die arts sluit coeliakie nu uit omdat het niet uit de bloedtest kwam. Maar in feite kan het dat nog steeds wel zijn. Het is zo frustrerend dat er 3 jaar niets mee gedaan is. Het hoeft ook geen coeliakie te zijn. Als ze maar iets gaan doen. Het duurt al zo lang.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
19-02-2018 18:03
Hoe bedoel je dat?
Artsen begrijpen heus wel dat je thuis zelf het een en ander probeert en als zij een bepaalde test willen doen zullen ze je opdragen er tijdelijk mee te stoppen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
19-02-2018 18:14
Artsen begrijpen heus wel dat je thuis zelf het een en ander probeert en als zij een bepaalde test willen doen zullen ze je opdragen er tijdelijk mee te stoppen.
Oh, op die manier. Bij gluten moet je er dan wel rekening houden dat sommige mensen als ze een poosje geen gluten eten en daarna weer wel, veel heftiger reageren dan ze eerder deden. Dat tijdelijk (drie maanden, vaak) weer gluten eten is dan extra onaangenaam.
Ben je al eens van ziekenhuis gewisseld?
Alle reacties Link kopieren
yogonaise schreef:
19-02-2018 18:05
Dat klopt maar na bijna 3 jaar was bij ons een beetje de maat vol. We hebben zo vaak dingen aangegeven maar er werd vanuit het ziekenhuis niets mee gedaan. Die arts sluit coeliakie nu uit omdat het niet uit de bloedtest kwam. Maar in feite kan het dat nog steeds wel zijn. Het is zo frustrerend dat er 3 jaar niets mee gedaan is. Het hoeft ook geen coeliakie te zijn. Als ze maar iets gaan doen. Het duurt al zo lang.
Dat kan, maar het kunnen ook heel veel andere dingen zijn, en kennelijk zijn er redenen om coeliakie toch niet zo waarschijnlijk te vinden. In jouw plaats zou ik bij de volgende afspraak doorvragen waarom dat onwaarschijnlijk zou zijn, want dat is ook voor jezelf prettig om duidelijk te hebben. Een darmbiopt is de betrouwbaarste manier om coeliakie vast te stellen, en dat is een belastend onderzoek. Als dat nodig is, dan moet het, maar in jouw plaats zou ik voor mijn eigen kind eerst goed willen weten wat het verder allemaal nog zou kunnen zijn.
Eet/drinkt je kind veel fruit, zoals appelsap?
Toevallig ken ik een kind wat jarenlang diarree had en achteraf bleek dat te komen door appel diksap.
Toen ze daarmee stopten werd zijn ontlasting eindelijk normaal.
Alle reacties Link kopieren
Nee appelsap werd sowieso heel weinig gedronken. We zijn nu met de dietiste bepaalde soorten fruit waaronder appel aan het uittesten/vermijden of dit helpt.

Coeliakie hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Ik vind het alleen niet kloppen dat de arts coeliakie nu helemaal uitsluit omdat de bloedtest negatief was. Dat is niet terecht.
Misschien zouden we nog kunnen testen op gen.

Ik vind het heel lastig allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Nee appelsap werd sowieso heel weinig gedronken. We zijn nu met de dietiste bepaalde soorten fruit waaronder appel aan het uittesten/vermijden of dit helpt.

Coeliakie hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Ik vind het alleen niet kloppen dat de arts coeliakie nu helemaal uitsluit omdat de bloedtest negatief was. Dat is niet terecht.
Misschien zouden we nog kunnen testen op gen.

Ik vind het heel lastig allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Nee appelsap werd sowieso heel weinig gedronken. We zijn nu met de dietiste bepaalde soorten fruit waaronder appel aan het uittesten/vermijden of dit helpt.

Coeliakie hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Ik vind het alleen niet kloppen dat de arts coeliakie nu helemaal uitsluit omdat de bloedtest negatief was. Dat is niet terecht.
Misschien zouden we nog kunnen testen op gen.

Ik vind het heel lastig allemaal.
De kans is gewoon klein dat kind coeliakie heeft als de bloedtest negatief is. Dat klopt ook gewoon. Er is een kleine kans maar ik zou me er niet op focussen
Lactose intolerantie veroorzaakt de zelfde klachten
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
19-02-2018 16:30
Dank je. Nina, dit bedoel ik dus. Het gaat, nogmaals, niet om vlees, vis of groente. Het gaat om producten die normaliter gluten bevatten, die zo zijn gemaakt dat ze geen gluten bevatten. Dus glutenvrije vervangers... Die zijn simpelweg vetter, zouter, bevatten meer suiker dan de reguliere variant, en dat is meermaals bewezen.
Heb twee koekjes naast elkaar gezet
Analyse per 100 g schar butterkege en digestive

voedingswaarde
1930 / 458 kj/kcal 2015 481

vet14 g 21,3g
waarvan verzadigde vetzuren
9.4 g 10,1g

koolhydraten
80 g 62,9g
waarvan suikers
16 g 16,5g

voedingsvezels
0.8 g 3,6g

proteïne
2.7 g 7,1g

zout
1.7 g 1,3g

Let wel dit is per 100 gr een heel pak schar is 165 gr pak digestive is 400!! gr
Van die laatste eet je dus makkelijk veel meer, in schar zitten zelfs meer koekjes volgens mij

Per saldo krijg je dus met schar minder binnen :D
En buiten dat, hoe vaak eet je nou een koekje..... Het normale eten bestaat niet uit koekjes en cakejes namelijk.
Dus dat glutenvrij slechter zou zijn is onzin. Net zo slecht als mét gluten maar zakken chips leeg eten
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
19-02-2018 16:50
Mijn dochter had als peuter heel veel diarreemaar dat werd afgedaan als peuterdiarree. Minder ranja geven was het advies. Later bleek dit overloopdiarree te zijn en bleek ze chronisch verstopt te zitten.
Ze at goed, was niet te mager. Eerder Hollands welvaren. Wel begon ze later als jonge kleuter te klagen over buikpijn, vermoeidheid en zware hoofdpijn.
Klinkt bekend. Het is gewoon diarree en ligt aan van alles voordat ze merken dat het overloop diarree is.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
19-02-2018 19:41
Dat kan, maar het kunnen ook heel veel andere dingen zijn, en kennelijk zijn er redenen om coeliakie toch niet zo waarschijnlijk te vinden. In jouw plaats zou ik bij de volgende afspraak doorvragen waarom dat onwaarschijnlijk zou zijn, want dat is ook voor jezelf prettig om duidelijk te hebben. Een darmbiopt is de betrouwbaarste manier om coeliakie vast te stellen, en dat is een belastend onderzoek. Als dat nodig is, dan moet het, maar in jouw plaats zou ik voor mijn eigen kind eerst goed willen weten wat het verder allemaal nog zou kunnen zijn.
De kinderarts van zoon vond dat als graanvrij /glutenarm helpt,dan helpt het Daar is dan geen test meer voor nodig, alleen maar ellende met dezelfde uitslag Met dieet ging het goed dus dan is het goed.
Komt wel bij dat ik zelf wat meer weet van voeding dan een gemiddeld mens en dat ze wat dat betreft vertrouwen in mij had.
Jaarlijks controles en het gaat al een paar jaar prima Nauwelijks nog buikpijn (enkel keertje toch wat verkeerds gegeten) geen overloop diarree meer (joehoe) en geen huilend kind op de wc.
Bloedwaardes zijn altijd prima dus ik doe toch wat goed :D
En dat enkele koekje of appelcakje zal echt geen levensgevaar opleveren. :D
nina1966 schreef:
19-02-2018 21:34
Heb twee koekjes naast elkaar gezet
Analyse per 100 g schar butterkege en digestive

voedingswaarde
1930 / 458 kj/kcal 2015 481

vet14 g 21,3g
waarvan verzadigde vetzuren
9.4 g 10,1g

koolhydraten
80 g 62,9g
waarvan suikers
16 g 16,5g

voedingsvezels
0.8 g 3,6g

proteïne
2.7 g 7,1g

zout
1.7 g 1,3g

Let wel dit is per 100 gr een heel pak schar is 165 gr pak digestive is 400!! gr
Van die laatste eet je dus makkelijk veel meer, in schar zitten zelfs meer koekjes volgens mij

Per saldo krijg je dus met schar minder binnen :D
En buiten dat, hoe vaak eet je nou een koekje..... Het normale eten bestaat niet uit koekjes en cakejes namelijk.
Dus dat glutenvrij slechter zou zijn is onzin. Net zo slecht als mét gluten maar zakken chips leeg eten
Dit is wel heel simpel geredeneerd, op grond van koekjes. Het gaat om heel veel producten, zoals brood, pasta, beleg, soep etc etc. Voor mensen zonder coeliakie is glutenvrij eten niet gezond.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
19-02-2018 21:34
Dus dat glutenvrij slechter zou zijn is onzin. Net zo slecht als mét gluten maar zakken chips leeg eten
Ik weet niet waarom je denkt je zo te moeten verdedigen, maar ik haal simpelweg bewezen feiten aan, die je via meerdere wetenschappelijke informatiepunten makkelijk kunt vinden. Zoals ik er ook 1 gepost heb hier. En ik ben deze discussie inmiddels wel beu.

Laten we ons weer focussen op TO, waar het kernprobleem niet (per definitie) coeliakie is.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
19-02-2018 21:49
De kinderarts van zoon vond dat als graanvrij /glutenarm helpt,dan helpt het Daar is dan geen test meer voor nodig, alleen maar ellende met dezelfde uitslag Met dieet ging het goed dus dan is het goed.
Komt wel bij dat ik zelf wat meer weet van voeding dan een gemiddeld mens en dat ze wat dat betreft vertrouwen in mij had.
Jaarlijks controles en het gaat al een paar jaar prima Nauwelijks nog buikpijn (enkel keertje toch wat verkeerds gegeten) geen overloop diarree meer (joehoe) en geen huilend kind op de wc.
Bloedwaardes zijn altijd prima dus ik doe toch wat goed :D
En dat enkele koekje of appelcakje zal echt geen levensgevaar opleveren. :D
Als er iemand op dit forum is van wie ik nooit advies over voeding aan zou nemen, ben jij het. Daarvoor heb ik je iets te vaak aperte nonsens zien schrijven. Dat doe je ook nu weer, want je zet droge biscuitjes naast digestive. Appels met peren vergelijken noemen ze dat ook wel.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
19-02-2018 21:24
De kans is gewoon klein dat kind coeliakie heeft als de bloedtest negatief is. Dat klopt ook gewoon. Er is een kleine kans maar ik zou me er niet op focussen
Lactose intolerantie veroorzaakt de zelfde klachten
Inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat het is. Maar ik vind het gewoon slecht dat ze ons 3 jaar laten b aanmodderen. Coeliakie hoeft niet maar het kan wel. Ik vind het dus raar dat de arts dit zo van tafel veegt.
Verder kan het zeker ook iets anders zijn maar geen idee wat.

Lactose hebben we ook naar gekeken. De ontlasting bleef slecht helaas.
Alle reacties Link kopieren
Voor darmkanker hoef je overigens echt niet bang te zijn, dat komt vrijwel niet voor op kinderleeftijd
Wat heb je met lactose gedaan dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus mss is dit al gezegd: @TO: ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt en ik weet ook dat bijv het cb dingen nog wel eens onderschat, maar als je werkelijk serieus denkt aan bijv darmkanker dan heb je vooral mensen nodig die je bij de realiteit houden, want dan ben je blijkbaar niet (meer) in staat om je angsten binnen de perken te houden.

Je kind wordt al jaren in de gaten gehouden, dus je zorgen worden wel degelijk serieus genomen, anders zou je allang niet meer bij de kinderarts terug hoeven te komen.

Ik weet verder weinig van coeliakie, maar gelukkig weten anderen daar meer van.

Belangrijkste is toch dat je vertrouwen hebt in de artsen, zo niet, ga dan naar een andere arts.

En stop met zoeken op internet, want die informatie kun je blijkbaar niet realistisch bekijken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
yogonaise schreef:
19-02-2018 15:35
Dit speelt al vanaf de dag dat peuter geboren is. Het is ontzettend slopend om al bijna 3 jaar te horen dat het gewicht nu echt omhoog moet. We doen ons best, meer kunnen we niet doen.
Daarnaast is (het gaat nu sinds kort wel beter) peuter een kindje dat bijna niet wil eten. Het kost veel moeite om voldoende voedsel binnen te krijgen. En dit dus 3 keer per dag bijna 3 jaar lang een kindje dat gezicht wegdraait, bord wegduwt, andersom in stoel gaat zitten. Het is ontzettend slopend.
Hierdoor is altijd gezegd, peuter eet niet goed, daarom te laag gewicht. Ik vraag mij af of dat zo is. Er is bv nooit naar gekeken wat nu precies binnen krijgt. Daar is nu (buiten het ziekenhuis om) naar gekeken. Peuter krijgt wel iets te weinig binnen maar niet dramatisch te weinig. Het ondergewicht is niet logisch hierdoor.


Daarnaast is altijd gezegd dat de ontlasting diarree/brij is omdat er te weinig gegeten wordt. Nu blijkt dat dus niet zo te zijn want die ene week was de ontlasting gewoon normaal. Niets geen diarree en brijachtig. Peuter kan dus gewoon normale ontlasting hebben itt wat het ziekenhuis zegt.

Het is ook zo dat voedsel niet opgenomen lijkt te worden. Na elke maaltijd is er binnen een kwartier een grote poepbroek wat dus altijd slechte ontlasting is. Dat gaat ook al bijna 3 jaar zo. Dat kan toch niet goed zijn. Soms zie je het eten er gewoon nog in zitten onverteerd.
Er lijkt echt een probleem met de darmen te zijn. Ik kaart dit al heel lang aan in het ziekenhuis maar omdat peuter het verder gewoon goed doet wordt er al bijna 3 jaar gezegd, we kijken het nog even aan. Ik heb al veel dingen gevraagd maar wordt niet echt meegewerkt. In hun ogen is het allemaal niet zo ernstig. Ondertussen zit het gewicht nu zelfs onder de -2.5 lijn. Nu gaan ze wel wat doen. Maar daar vraag ik al jaren om. Een simpele bloedtest of een keer ontlasting nakijken had al lang kunnen gebeuren. Maar er gebeurt niets. Daar ben ik zo gefrustreerd over. Daarom zijn we nu zelf met behulp van een dietist dingen gaan uitsluiten. Want vanuit het ziekenhuis is de afgelopen 3 jaar niet veel gekomen. Alleen die bloedtest voor coeliakie wat ook ons eigen initiatief was.
Waarom is dat eigenlijk niet logisch? Je kind eet al zijn hele leven te weinig. Nu gaat het iets beter, maar te weinig is het nog steeds. Dan is het toch juist heel logisch dat hij steeds verder zakt op de groeicurve?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven