Gezondheid alle pijlers

Glutenvrij

18-02-2018 23:10 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze peuter heeft vanaf geboorte ondergewicht. Inmiddels onder de min
2.5 grafiek. Wij worden vanaf het begin in de gaten gehouden Door kinderarts enz. Maar zij vonden het nooit erg genoeg. Er is nooit echt veel onderzoek gedaan.
Op ons verzoek is een bloedtest op gluten allergie gedaan. Daar kwam niets uit. Artsen sluiten gluten allergie dus uit. Ik niet. Onze peuter heeft altijd diarree of brijachtige poep. Dit klopt niet lijkt mij. Volgens de artsen is dit niet verontrustend.
De reden van het ondergewicht komt in mijn ogen Door de diarree.

Ik ben zelf met glutenvrij producten begonnen. Meteen was er voor het eerst normale ontlasting. Maar na een paar dagen niet meer. Ik denk zelf Door kruisbesmetting. Maar weet dit niet zeker.

De artsen nemen het nu iets meer serieus. Binnenkort volgen er weer afspraken.

Nu heb ik op symptomen gezocht en kom daarbij ook darmkanker tegen. Er zijn best veel overeenkomsten. Maar die zijn er ook bij voedsel allergie. Toch maak ik me zorgen.

Heeft iemand enig idee waarom een glutenvrij dieet ineens na 1 week niet meer helpt maar eerst wel? Zou in het ergste geval van kanker het kunnen dat glutenvrij tijdelijk klachten vermindert? Ik kan dit nergens vinden.
Misschien heeft iemand hier ervaring mee.
Yogonaise, in die week dat je kind gv at, lette je toen op alles? geen gv brood gewoon op het aanrecht gelegd maar op ene schoon bord? heb je iets in de oven gebakken waar normaal gluten worden bereid? aparte pan? aparte tosti ijzer en broodrooster? niet met je schone mes in potten gezeten die besmet kan zijn? boter apart?
Sommige mensen reageren al op 'kan sporen van gluten bevatten..'ik kan bijv ook echt niet tegen havermout gv omdat dat ws niet altijd 100% gv is.
Bewaarde je alles afgesloten? kruisbesmetting is echt zo gebeurt zeker als maar 1 persoon gv eet. Ik ben altijd aan het schoonmaken, opletten en labelen van mijn boter bijv. Mijn kinderen weten het nu heel goed, de jongste van 3 maakt nog niets zelf maar die zal het ook gaan leren om rekening te houden met mijn etenswaren.
yogonaise schreef:
19-02-2018 17:55
Ik heb er niet zo veel verstand van. Mij lijkt het gewoon niet goed als iemand na elke maaltijd binnen het kwartier poept met dunne ontlasting. Ik heb geen idee of het datzelfde eten is of eten van eerder. Maar goed kan het toch niet zijn?
Dunne ontlasting niet nee. Maar mijn kinderen poepten ook vaak 4x op een dag. Is nu weer wat minder
taxi87 schreef:
20-02-2018 10:18
Dunne ontlasting niet nee. Maar mijn kinderen poepten ook vaak 4x op een dag. Is nu weer wat minder
Mijn kinderen hadden allemaal altijd dunne ontlasting en meerdere keren per dag. Ik ben er altijd van uit gegaan dat dat bij ze hoorde (moet wel zeggen dat ze geen ondergewicht hadden en heel veel aten toen ze klein waren, dus geen reden voor bezorgdheid).

Yogonaise, je schrijft zelf al dat de artsen hem nog een keer willen zien. Ik zou voor de komende afspraak al je vragen op papier zetten en die aan de arts stellen. Ik snap dat je je zorgen maakt en dat het voelt alsof je aan het lijntje wordt gehouden, maar zoals ik het uit je verhaal lees is er geen directe reden om heel snel actie te moeten ondernemen (ik lees niet dat je zoon pijn heeft of een zieke indruk maakt).
Artsen maken die afweging ook: men is terughoudend met invasieve onderzoeken, vooral bij jonge kinderen.

Misschien helpt het voor de arts en jezelf als je alle dingen waarover je je zorgen maakt op een rijtje zet, zodat je deze punt voor punt kunt bespreken.
Eze schreef:
20-02-2018 08:57
Waarom is dat eigenlijk niet logisch? Je kind eet al zijn hele leven te weinig. Nu gaat het iets beter, maar te weinig is het nog steeds. Dan is het toch juist heel logisch dat hij steeds verder zakt op de groeicurve?
Wat ik zelf niet logisch vind is dat alles wat er gegeten wordt er binnen een kwartier weer uit is. De darmen lijken het niet goed te kunnen verwerken. Een mager kindje is op zicht geen probleem. Dat kan bij een kindje horen. Maar die ontlasting lijkt mij gewoon niet goed dat het er zo snel weer uit komt. Voedingstoffen worden dan toch niet opgenomen.
Het is juist die ontlasting die er voor zorgt dat het gewicht zo laag blijft in mijn ogen.
Abbigael schreef:
20-02-2018 10:01
Yogonaise, in die week dat je kind gv at, lette je toen op alles? geen gv brood gewoon op het aanrecht gelegd maar op ene schoon bord? heb je iets in de oven gebakken waar normaal gluten worden bereid? aparte pan? aparte tosti ijzer en broodrooster? niet met je schone mes in potten gezeten die besmet kan zijn? boter apart?
Sommige mensen reageren al op 'kan sporen van gluten bevatten..'ik kan bijv ook echt niet tegen havermout gv omdat dat ws niet altijd 100% gv is.
Bewaarde je alles afgesloten? kruisbesmetting is echt zo gebeurt zeker als maar 1 persoon gv eet. Ik ben altijd aan het schoonmaken, opletten en labelen van mijn boter bijv. Mijn kinderen weten het nu heel goed, de jongste van 3 maakt nog niets zelf maar die zal het ook gaan leren om rekening te houden met mijn etenswaren.
We hebben er toen zo goed als mogelijk op gelet. Inderdaad alles apart houden, eigen boter, enz. Maar een fout is in dit geval zo gemaakt. Daarom vraag ik mij af of de klachten weer terug kwamen na 1 week door glutenfouten of dat coeliakie helemaal niet aan de orde is. Dat is mij ook niet duidelijk.

In die week poepte zoontje ook veel minder en niet meer na elke maaltijd. Dat vond ik ook opvallend. En normale ontlasting. Hierdoor denk ik nog steeds aan coeliakie.
maritte schreef:
20-02-2018 10:46
Mijn kinderen hadden allemaal altijd dunne ontlasting en meerdere keren per dag. Ik ben er altijd van uit gegaan dat dat bij ze hoorde (moet wel zeggen dat ze geen ondergewicht hadden en heel veel aten toen ze klein waren, dus geen reden voor bezorgdheid).

Yogonaise, je schrijft zelf al dat de artsen hem nog een keer willen zien. Ik zou voor de komende afspraak al je vragen op papier zetten en die aan de arts stellen. Ik snap dat je je zorgen maakt en dat het voelt alsof je aan het lijntje wordt gehouden, maar zoals ik het uit je verhaal lees is er geen directe reden om heel snel actie te moeten ondernemen (ik lees niet dat je zoon pijn heeft of een zieke indruk maakt).
Artsen maken die afweging ook: men is terughoudend met invasieve onderzoeken, vooral bij jonge kinderen.

Misschien helpt het voor de arts en jezelf als je alle dingen waarover je je zorgen maakt op een rijtje zet, zodat je deze punt voor punt kunt bespreken.
We hebben al heel vaak dingen aangegeven en waar we ons zorgen om maken. Het is vaak weggewuifd. Juist omdat het verder heel goed gaat wordt het niet zo serieus genomen/is niet ernstig genoeg. Mijn mening is dat ontlasting onderzoeken niet heel belastend is, dat had al lang kunnen gebeuren. Of een keer een algemeen bloedbeeld laten prikken. Misschien is er wel sprake van bloedarmoede. Ik heb er meerdere keren om gevraagd, wordt niet gedaan. Dat is enorm frustrerend. Zeker omdat het gewicht nu echt onder de -2.5 lijn zit nu. Dat is echt niet goed. Het is echt zo'n mager kindje met luciferhouten beentjes. Dat kan toch niet kloppen.
Ik zal zelf hier zetten wat er op een dag gegeten wordt. Ik vind zelf dat het niet extreem weinig is.

1 boterham met roomboter
afwisselend smeerkaas, worst, smeerworst, hagelslag, pasta
1 bekertje melk

tussendoor: 1 grote eierkoek

2 boterhammen met roomboter
afwisselend div beleg
1 bekertje thee of melk

Tussendoor:
een plakje worst of kaas. Meestal gaat driekwart op

avondeten:
1 of 2 eetlepels rijst
1 of 2 eetlepels stamppot
1 of 2 eetlepels macaroni/pasta
een paar stukjes vlees

groeten wordt niet gegeten behalve als het ergens tussendoor zit bv stamppot
daarna smoothie fruit 1 bekertje, dit gaat meestal 3 kwart op
een bakje vla

Alles met roomboter of extra olie er door heen

Ik vind zelf dat dit best aardig is wbt hoeveelheden. De laatste maanden gaat het eten steeds beter. Toch blijft het gewicht veel te laag. Het kost maanden om een paar gram aan te komen. Ik denk zelf dat er ergens iets niet klopt.
yogonaise schreef:
20-02-2018 11:15
We hebben er toen zo goed als mogelijk op gelet. Inderdaad alles apart houden, eigen boter, enz. Maar een fout is in dit geval zo gemaakt. Daarom vraag ik mij af of de klachten weer terug kwamen na 1 week door glutenfouten of dat coeliakie helemaal niet aan de orde is. Dat is mij ook niet duidelijk.

In die week poepte zoontje ook veel minder en niet meer na elke maaltijd. Dat vond ik ook opvallend. En normale ontlasting. Hierdoor denk ik nog steeds aan coeliakie.
Eigen boter.... wat gaf je hem dan waar boter op moest? Of bedoel je om te bakken?
Misschien een idee om van een paar dagen precies op te schrijven wat je 'm hebt gegeven?
nina1966 schreef:
20-02-2018 11:28
Eigen boter.... wat gaf je hem dan waar boter op moest? Of bedoel je om te bakken?
Misschien een idee om van een paar dagen precies op te schrijven wat je 'm hebt gegeven?
op de boterham
yogonaise schreef:
20-02-2018 11:12
Wat ik zelf niet logisch vind is dat alles wat er gegeten wordt er binnen een kwartier weer uit is. De darmen lijken het niet goed te kunnen verwerken. Een mager kindje is op zicht geen probleem. Dat kan bij een kindje horen. Maar die ontlasting lijkt mij gewoon niet goed dat het er zo snel weer uit komt. Voedingstoffen worden dan toch niet opgenomen.
Het is juist die ontlasting die er voor zorgt dat het gewicht zo laag blijft in mijn ogen.
Lijkt me heel onwaarschijnlijk dat het er echt in 15 minuten weer uitkomt; dan moeten zijn maag én zijn darmen van slag zijn, want normaal zit eten al aanzienlijk langer in je maag dan 15 minuten. Volgens mij ligt het meer voor de hand dat eten wel een prikkel geeft om te moeten poepen, net zoals sommige mensen van koffie naar de wc moeten, maar dat het dan dus gaat om voedsel dat hij eerder gegeten heeft.
Maar leg dit ook voor aan de kinderarts, de volgende keer dat je er bent.
Eze schreef:
20-02-2018 13:21
Lijkt me heel onwaarschijnlijk dat het er echt in 15 minuten weer uitkomt; dan moeten zijn maag én zijn darmen van slag zijn, want normaal zit eten al aanzienlijk langer in je maag dan 15 minuten.
Precies dit. Het is vrijwel onmogelijk dat eten er na 15 minuten weer uit komt. Dan moet er wel héél veel mis zijn in een lijf, en zelfs dan is het niet waarschijnlijk. Eten moet eerst door de maag, dat gaat langzaam en stukje voor stukje (er kan ook niet veel tegelijk vanuit maag naar darm i.v.m. maagzuur dat in heel kleine hoeveelheden afgegeven moet worden aan de darm, en te worden geneutraliseerd, om niets te beschadigen), en vervolgens nog méters door een darmstelsel. Als het er echt na een kwartier weer uit komt kun je niet meer functioneren. Je kind is echter actief, dus dit is niet aan de hand.

Ik moet trouwens ook vaak na een maaltijd naar het toilet vanwege de prikkel. Maar dat heeft in de kern niets met de maaltijd van daarvoor te maken.

Als je het hebt over onverteerde etensresten, is dat dan volledig onverteerd of wel 'gewoon' onherkenbaar, maar in een voor jou vreemde consistentie?
Het is dus echt zo dat er na elke maaltijd binnen 15 minuten gepoept wordt. Of het dan dat eten is of eten van eerder dat weet ik niet. Maar dat het altijd binnen 15 minuten is, dat klopt in mijn ogen niet.
yogonaise schreef:
20-02-2018 15:18
Het is dus echt zo dat er na elke maaltijd binnen 15 minuten gepoept wordt. Of het dan dat eten is of eten van eerder dat weet ik niet. Maar dat het altijd binnen 15 minuten is, dat klopt in mijn ogen niet.
Waarom niet?
yogonaise schreef:
20-02-2018 11:26
Ik zal zelf hier zetten wat er op een dag gegeten wordt. Ik vind zelf dat het niet extreem weinig is.

1 boterham met roomboter
afwisselend smeerkaas, worst, smeerworst, hagelslag, pasta
1 bekertje melk

tussendoor: 1 grote eierkoek

2 boterhammen met roomboter
afwisselend div beleg
1 bekertje thee of melk

Tussendoor:
een plakje worst of kaas. Meestal gaat driekwart op

avondeten:
1 of 2 eetlepels rijst
1 of 2 eetlepels stamppot
1 of 2 eetlepels macaroni/pasta
een paar stukjes vlees

groeten wordt niet gegeten behalve als het ergens tussendoor zit bv stamppot
daarna smoothie fruit 1 bekertje, dit gaat meestal 3 kwart op
een bakje vla

Alles met roomboter of extra olie er door heen

Ik vind zelf dat dit best aardig is wbt hoeveelheden. De laatste maanden gaat het eten steeds beter. Toch blijft het gewicht veel te laag. Het kost maanden om een paar gram aan te komen. Ik denk zelf dat er ergens iets niet klopt.
Is dat alles wat hij drinkt? Zo weinig vocht is in elk geval niet heel goed voor je spijsvertering.
Een heel gebalanceerd voedingspatroon lijkt het me ook niet, maar daar kijk je, neem ik aan, ook al naar met de diëtist.
Tussendoor krijgt hij wel meer drinken, dat is water. Dat zet niets aan, daarom ook niet vermeld.

Het stomme is dat ik dit schema ook aan arts / dietist heb laten zien en vonden het beiden prima. Wat zou jij dan bv nog anders doen? We zijn blij dat dit überhaupt wordt gegeten.

Ik vind het allemaal irritant. We weten nergens iets van af, geven en dragen heel veel aan maar er wordt maar weinig mee gedaan. Steeds maar aanmodderen. Ik ben er echt super gefrustreerd door.
anoniem_155509 wijzigde dit bericht op 20-02-2018 15:42
2.21% gewijzigd
Eze schreef:
20-02-2018 15:23
Waarom niet?
Dat klopt toch niet? Je eet iets, binnen een kwartier is het er weer uit. Niet als normale poep maar als diarree of brij achtig. Nooit als normale ontlasting. Je eet iets maar binnen 15 minuten verlies je het weer.
Die ene week werd er een stuk minder gepoept en had je het idee dat er wel iets werd opgenomen.
yogonaise schreef:
20-02-2018 15:18
Nou, dat hebben meer kinderen en soms ook volwassenen hoor, een kwestie van laden en lossen. Doordat de maag gevuld wordt, gaan de darmen werken. In de jaren zeventig werden kinderen soms zindelijk gemaakt door ze op het potje te zetten en ondertussen te voeren.

Onverteerde voedselresten kan ook, misschien verteren de darmpjes nog niet allles. Met name groentes (mais!) verteert moeilijker, net als zaadjes. Wat voor voedselresten herken je?

En geen vaste ontlasting, dat is per kind ook verschillend. Sommige kinderen beginnen pas tegen hun vierde of rond hun vierde jaar vastere ontlasting te krijgen. Dan zijn darmpjes pas volgroeid.

En wat de coeliakie betreft... Heeft je kind vaak een hele bolle buik? Dat zie je toch vaker bij kinderen met coeliakie.
Als je echt coeliakie wil uitsluiten, vraag dan om een biopsie. En niet nu alvast glutenvrij eten geven, want dan kan er geen biopsie gedaan worden zonder eerst weer maanden veel gluten te moeten geven.
En, geweldig dat je zo je best doet, echt, maar de kans dat jij opeens binnen een week gv kan leveren zonder een enkele fout, is erg klein. Echt.
Overigens knapt iemand met coeliakie niet zo snel op bij een strikt gv dieet.

Maar al met al; je zorgen maken om je kind is vreselijk. Ik hoop van ganser harte dat jullie of een oorzaak en behandeling vinden, of dat je kind er simpelweg overheen groeit. Sterkte!
yogonaise schreef:
20-02-2018 15:35
Tussendoor krijgt hij wel meer drinken, dat is water. Dat zet niets aan, daarom ook niet vermeld.

Het stomme is dat ik dit schema ook aan arts / dietist heb laten zien en vonden het beiden prima. Wat zou jij dan bv nog anders doen? We zijn überhaupt blij dat dit wordt gegeten.

Ik vind het allemaal irritant. We weten nergens iets van af, geven en dragen heel veel aan maar er wordt maar weinig mee gedaan. Steeds maar aanmodderen. Ik ben er echt super gefrustreerd door.
Ik ben geen diëtist, maar het ontbreken van groente is nogal opvallend, en echt veel fruit eet hij ook niet. Afhankelijk van wat voor soort brood/pasta/rijst je hem geeft, lijkt de kans me groot dat hij zo te weinig vezels binnenkrijgt me groot, en dat is voor je spijsvertering wel van belang.
dank je wel labyrinth.

Ik weet het ook niet allemaal. Wat ik gewoon raar vind is dat er altijd gezegd is dat er geen vaste ontlasting is omdat te weinig binnen krijgt. Maar die ene week heeft hij met dezelfde hoeveelheid voedsel gewoon normale ontlasting gehad. In mijn ogen klopt het dan niet wat de artsen zeggen.

Hij heeft inderdaad een bolle buik. Ook platte billen wat ook een kenmerk schijnt te zijn. Weer een andere arts begreep wel dat ik aan coeliakie dacht. Daarom ook die bloedtest. Maar daar kwam niets uit. Nu wil de ka dus geen biopsie doen. Hij sluit het uit nu adv die bloedtest en wil inderdaad niet onnodig deze ingreep doen.

Ik begrijp wel dat je zegt geen gv eten geven. Maar omdat de bloedtest negatief was en de arts coeliakie nu uit sluit wilde ik het zeker weten. Ben daarom wel gestart ermee. Ontlasting is nog nooit zo goed geweest en veel minder dan normaal. Ik denk ook dat we toen nog steeds glutenfouten hebben gemaakt en dat daarom ook de klachten zijn terug gekomen. Ik denk dus nog steeds dat het gewoon coeliakie is. Maar ik weet dit niet zeker.
Ondertussen een dietiste die ook denkt dat het dus geen coeliakie is. Dus nu zijn we met andere dingen bezig.

Het is niet duidelijk allemaal.
Eze schreef:
20-02-2018 15:45
Ik ben geen diëtist, maar het ontbreken van groente is nogal opvallend, en echt veel fruit eet hij ook niet. Afhankelijk van wat voor soort brood/pasta/rijst je hem geeft, lijkt de kans me groot dat hij zo te weinig vezels binnenkrijgt me groot, en dat is voor je spijsvertering wel van belang.
Dat is ook een deel van het probleem. We zijn blij met wat hij überhaupt eet. Fruit eet hij gewoon niet. Hij wil het niet. Vanaf het begin al niet. We bieden het elke dag aan. Ook op psz eet hij het niet. Alleen dus die fruit smoothie. En dat gaat met moeite op. (we zijn blij met wat er op gaat want eerst was het helemaal niks)
Groenten idem dito. Dat is al 3 jaar zo. Het is heel erg frustrerend.

Brood bv heeft maanden geduurd voordat het werd gegeten. Eten werd echt een strijd, elke dag 3 keer per dag. Nu gaat het een stuk beter. Maar sommige dingen dus nog steeds niet zoals fruit en groenten. Ook al bieden we het elke dag aan.
wat onverteerd betreft: sommige dingen zoals wortels of boerenkool zie je gewoon zo zitten. Gewoon herkenbaar.
yogonaise schreef:
20-02-2018 15:50
dank je wel labyrinth.

Ik weet het ook niet allemaal. Wat ik gewoon raar vind is dat er altijd gezegd is dat er geen vaste ontlasting is omdat te weinig binnen krijgt. Maar die ene week heeft hij met dezelfde hoeveelheid voedsel gewoon normale ontlasting gehad. In mijn ogen klopt het dan niet wat de artsen zeggen.

Hij heeft inderdaad een bolle buik. Ook platte billen wat ook een kenmerk schijnt te zijn. Weer een andere arts begreep wel dat ik aan coeliakie dacht. Daarom ook die bloedtest. Maar daar kwam niets uit. Nu wil de ka dus geen biopsie doen. Hij sluit het uit nu adv die bloedtest en wil inderdaad niet onnodig deze ingreep doen.

Ik begrijp wel dat je zegt geen gv eten geven. Maar omdat de bloedtest negatief was en de arts coeliakie nu uit sluit wilde ik het zeker weten. Ben daarom wel gestart ermee. Ontlasting is nog nooit zo goed geweest en veel minder dan normaal. Ik denk ook dat we toen nog steeds glutenfouten hebben gemaakt en dat daarom ook de klachten zijn terug gekomen. Ik denk dus nog steeds dat het gewoon coeliakie is. Maar ik weet dit niet zeker.
Ondertussen een dietiste die ook denkt dat het dus geen coeliakie is. Dus nu zijn we met andere dingen bezig.

Het is niet duidelijk allemaal.
Het ligt echt niet voor de hand dat je onmiddellijk een geweldige verbetering krijgt door een niet goed uitgevoerd gv dieet. Dat duurt langer. Dat er vervolgens weer een terugval komt, is ook niet heel logisch.
Dan ligt er ook nog niet negatieve bloedtest. Coeliakie met een negatieve bloedtest kan, maar is ook weer niet iets dat veel voorkomt.

Ik snap wel dat je graag een diagnose wilt, en een handelingsperspectief (al lijkt een gv dieet me bij het eetpatroon van jouw kind bepaald geen pretje, want zonder groente en fruit wordt het echt heel lastig on dat gezond te doen!) maar je focus op coeliakie ligt niet echt voor de hand.
Het hoeft ook geen coeliakie te zijn. Liever niet zelfs.
Ik denk zelf dat we het de 1e dagen wel goed hebben gedaan maar daarna fouten gemaakt waardoor de klachten weer terug kwamen. Maar misschien heb je wel gelijk. Ik weet het gewoon niet.

We weten het gewoon niet. Maar volgens mij klopt het gewoon iets niet. Het zou ook kunnen dat er iets met een parasiet is, maar daar is ook nooit naar gekeken. En dat is gewoon de grootste frustratie, dat het altijd is weggewuifd omdat het verder goed gaat. Het is nooit echt goed onderzocht.

We hebben over 2 weken afspraak. Ik hoop dat het iets gaat opleveren. Ik zag bij de informatie al dingen voorbij komen waar al eerder na is gekeken dus ik hoop niet dat we weer helemaal opnieuw gaan beginnen. Ik heb liever dat ze nu meer gaan onderzoeken/bekijken/uitsluiten.
Het is gewoon heel erg frustrerend allemaal.
Weet jij toevallig wel wat dan een reden zou kunnen zijn dat glutenvrij meteen resultaat oplevert? Want het is toch wel vreemd dat bij introductie de ontlasting meteen een stuk beter was en veel minder vaak. Wat zou daar dan de oorzaak van kunnen zijn?
Eens met Eze. Toen ik gv ging eten, merkte ik de eerste, kleine verbeteringen na ongeveer vijf maanden. Bij mijn dochter duurde het meer dan een half jaar.
Volledig herstel kan jaren duren, en soms komt er geen volledig herstel.

Hoe oud is je peuter?

En als je toch alles op coeliakie wil inzetten, ga dan terug naar de KA en vraag om een biopsie of een second opinion. Bel voor een afspraak.
Dat heeft meer zin dan denken dat het coeliakie is en een poging doen om je peuter gv eten te geven. Want als peuter vervolgens voor verder onderzoek een pestdieet moet gaan volgen ( zo noemen ze het als iemand weer een tijd gluten én extra gluten moet eten), dat wil je je kind echt niet aandoen. Het is vreselijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven