Gezondheid alle pijlers

Glutenvrij

18-02-2018 23:10 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze peuter heeft vanaf geboorte ondergewicht. Inmiddels onder de min
2.5 grafiek. Wij worden vanaf het begin in de gaten gehouden Door kinderarts enz. Maar zij vonden het nooit erg genoeg. Er is nooit echt veel onderzoek gedaan.
Op ons verzoek is een bloedtest op gluten allergie gedaan. Daar kwam niets uit. Artsen sluiten gluten allergie dus uit. Ik niet. Onze peuter heeft altijd diarree of brijachtige poep. Dit klopt niet lijkt mij. Volgens de artsen is dit niet verontrustend.
De reden van het ondergewicht komt in mijn ogen Door de diarree.

Ik ben zelf met glutenvrij producten begonnen. Meteen was er voor het eerst normale ontlasting. Maar na een paar dagen niet meer. Ik denk zelf Door kruisbesmetting. Maar weet dit niet zeker.

De artsen nemen het nu iets meer serieus. Binnenkort volgen er weer afspraken.

Nu heb ik op symptomen gezocht en kom daarbij ook darmkanker tegen. Er zijn best veel overeenkomsten. Maar die zijn er ook bij voedsel allergie. Toch maak ik me zorgen.

Heeft iemand enig idee waarom een glutenvrij dieet ineens na 1 week niet meer helpt maar eerst wel? Zou in het ergste geval van kanker het kunnen dat glutenvrij tijdelijk klachten vermindert? Ik kan dit nergens vinden.
Misschien heeft iemand hier ervaring mee.
ik reageer straks weer.
die lactosetest is lastig voor hele kleintjes. ze moeten nuchter zijn, dan een vies drankje drinken en dan ieder half uur blazen voor ene paar uur lang.
mijn dochter was 5 en dat was op het randje denk ik

eigenlijk is het dus gewoon ene klein mager mannetje. dat is niet perse ongezond. mijn zoon zit qua lengte nu onder de -2. terwijl ik zelf ook weer niet zo klein ben. maar hij is gezond en actief verder.
dan is het verder de ontlasting puur het probleem. dan zou het kunnen zijn dat hij gevoelige darmen heeft. alleen daar kun je weinig aan doen.

ik denk eerlijk gezegd dat als de problemen al vanaf de geboorte zijn, de bloedtest negatief is de kans op coeliakie minimaal is. dat kun je wegstrepen.
yogonaise schreef:
20-02-2018 16:57
Wat erg ook dat ze bij jullie niets deden.

Hoe zijn jullie dan achter de lactose intolerantie gekomen?

Hier zit vanaf dag 1 ook al op de -2.5 lijn met gewicht. Dus zeggen ze dat het bij hem hoort. Ik geloof dat niet zo.
Hij volgt dus al vanaf zijn geboorte een normale groeicurve, alleen wel eentje die (een stuk) lager ligt dan gemiddeld? Dan snap ik die artsen wel. Een afbuigende curve is reden voor zorg, een curve met een normale vorm niet.
Hij buigt nu dus af naar beneden die lijn.

Ik vind het zelf een heel moeilijk verhaal. Meestal word ik gewoon afgeschilderd als overbezorgd wat ik ook nog eens erg frustrerend vind.

Het lijkt mij nog steeds dat er sowieso iets mis is met die ontlasting. Daar zouden ze best naar kunnen kijken. Misschien is er sprake van een parasiet of iets anders. Het hoeft niet maar het kan maar beter uitgesloten zijn vind ik dan.
Het is geen belastend onderzoek dus dat hadden ze al lang kunnen doen.

Ik ben zelf geen dokter, heb er helemaal geen verstand van, maar een kindje dat zo ontzettend mager is en met bijna 3 jaar niet boven de 10,5 kg komt, het lijkt mij niet goed. De hoeveelheden die gegeten worden zijn niet zo weinig om het extreem lage gewicht te verklaren. Het is die ontlasting waardoor het zo laag blijft.
Ook een algemeen bloedonderzoek hadden ze al lang kunnen doen. De kans is toch best groot dat er bloedarmoede is bv.

Het zou gewoon fijn zijn als ze überhaupt iets zouden doen ipv elke keer zeggen kom over 4 maanden terug. Misschien dat het gewicht omhoog is gegaan. (Dat is het dus nooit)

@lisbeth ik wist niet dat de lactosetest zo ging. Dat is voor hele kleintjes erg lastig inderdaad.
Bij jou waren er toch ook al klachten snel na de geboorte zoals reflux?
Dahlia74 schreef:
20-02-2018 17:03
Ik lees verder niets over het gedrag van je kind. Is hij gewoon levendig zoals een kind van die leeftijd is of is hij bijvoorbeeld altijd moe, buikpijn enz. enz.

Excuses als ik hierover heen heb gelezen.
Verder gaat het goed. het is een actief kindje, vrolijk. Alleen geeft wel vaker aan buikpijn te hebben. Moe ook wel maar ik denk dat dat gewoon normaal is. Het is niet zo dat hij dingen niet mee kan doen omdat hij te moe is of zo.
voornu schreef:
19-02-2018 21:54
Dit is wel heel simpel geredeneerd, op grond van koekjes. Het gaat om heel veel producten, zoals brood, pasta, beleg, soep etc etc. Voor mensen zonder coeliakie is glutenvrij eten niet gezond.
Beleg als in kaas, vleeswaar, pindakaas, ei? Allemaal glutenvrij hoor. Ik begrijp niet waar je "veel" producten vandaan haalt Zoveel vervangers eten we hier helemaal niet, is ook niet nodig. Soep is ook gewoon glutenvrij hoor. bouquet garni, botten en vlees bevatten ook geen gluten. Brood is niet te haggelen dus voor meer dan de incidentele tosti word dat niet gegeten.
Wat zoon eet zou mening kind en volwassene gezonder van worden hoor. Snap echt niet waar je dat slecht vandaan haalt.
yogonaise schreef:
20-02-2018 11:26
Ik zal zelf hier zetten wat er op een dag gegeten wordt. Ik vind zelf dat het niet extreem weinig is.

1 boterham met roomboter
afwisselend smeerkaas, worst, smeerworst, hagelslag, pasta
1 bekertje melk

tussendoor: 1 grote eierkoek

2 boterhammen met roomboter
afwisselend div beleg
1 bekertje thee of melk

Tussendoor:
een plakje worst of kaas. Meestal gaat driekwart op

avondeten:
1 of 2 eetlepels rijst
1 of 2 eetlepels stamppot
1 of 2 eetlepels macaroni/pasta
een paar stukjes vlees

groeten wordt niet gegeten behalve als het ergens tussendoor zit bv stamppot
daarna smoothie fruit 1 bekertje, dit gaat meestal 3 kwart op
een bakje vla

Alles met roomboter of extra olie er door heen

Ik vind zelf dat dit best aardig is wbt hoeveelheden. De laatste maanden gaat het eten steeds beter. Toch blijft het gewicht veel te laag. Het kost maanden om een paar gram aan te komen. Ik denk zelf dat er ergens iets niet klopt.
Eh dat is niet echt gezond voedsel hé. Waarom geen fruit/groente? En een koek tussendoor????
Sorry hoor maar dit is echt bagger. Wat geef je je kind als je glutenvrij zou willen geven?
yogonaise schreef:
20-02-2018 11:30
op de boterham
Wat voor boterham dan? Je zou glutenvrij gedaan hebben toch?

Wat versta jij eigenlijk onder glutenvrij?
Labyrint schreef:
20-02-2018 16:24
Eens met Eze. Toen ik gv ging eten, merkte ik de eerste, kleine verbeteringen na ongeveer vijf maanden. Bij mijn dochter duurde het meer dan een half jaar.
Zoon na 3 weken.
En een echt duidelijke verbetering.
yogonaise schreef:
21-02-2018 15:03
Meestal word ik gewoon afgeschilderd als overbezorgd wat ik ook nog eens erg frustrerend vind.

Dat kan ik me goed voorstellen en vind ik naar voor je. Als er reden is voor aanvullend onderzoek zou dat minimaal ter sprake moeten komen.

Het lijkt mij nog steeds dat er sowieso iets mis is met die ontlasting. Daar zouden ze best naar kunnen kijken. Misschien is er sprake van een parasiet of iets anders. Het hoeft niet maar het kan maar beter uitgesloten zijn vind ik dan.
Het is geen belastend onderzoek dus dat hadden ze al lang kunnen doen.

Ja, eens. Met als kanttekening dat het inderdaad wel goed mogelijk dat er niets mis mee is, kijkend naar de ontwikkeling van peuterdarmen en dat onverteerd voedsel geen indicatie voor een probleem hoeft te zijn.

maar een kindje dat zo ontzettend mager is en met bijna 3 jaar niet boven de 10,5 kg komt, het lijkt mij niet goed.

Vaak niet inderdaad, maar het kàn wel gewoon ok zijn. Nogmaals: ik woog ook 10 kilo op die leeftijd en ben altijd mager gebleven. Dat zegt in mijn geval echter niets over mijn gezondheid.

Het is die ontlasting waardoor het zo laag blijft.

Dat is een aanname, absoluut geen feit. Het kan heel goed zo zijn, zeker. Nogmaals: het moet uitgezocht worden. Maar het hoeft niet zo te zijn.

Ook een algemeen bloedonderzoek hadden ze al lang kunnen doen. De kans is toch best groot dat er bloedarmoede is bv.

Waarom zou dat? Het is jammer dat ze dat nog niet hebben gedaan, maar ik zie de logica wat bloedarmoede betreft niet.

Je zegt dat je weinig medische kennis hebt. Dat klopt inderdaad. Maar toch doe je veel ongefundeerde medische uitspraken en ben je vrij stellig. Besef je dat? Je hebt veel vermoedens en trekt veel conclusies, maar de feiten achter die aannames rammelen behoorlijk. Is het niet verstandiger en constructiever om zo objectief mogelijk te blijven? Je hebt geen medische kennis, kunt geen diagnoses stellen, ook geen vermoedens daarvan. Daarvoor zijn artsen. Het enige dat nu relevant is is NIET zelf aanrommelen met diëten of andere interventies op basis van angsten of vermoedens, maar als de bliksem op zoek naar een arts waar je vertrouwen in hebt en die jou serieus neemt. En dan niet aankomen met 'ik ben bang dat kind x of y heeft', dat stuit vaker op weerstand. Simpelweg de klachten benoemen en vragen om ontlasting- en bloedonderzoek. Ik kan me niet voorstellen dat dat niet zal lukken.
Labyrint schreef:
20-02-2018 16:24
Want als peuter vervolgens voor verder onderzoek een pestdieet moet gaan volgen ( zo noemen ze het als iemand weer een tijd gluten én extra gluten moet eten), dat wil je je kind echt niet aandoen. Het is vreselijk.
Klopt De arts wilde hier ook liever niet aan Het dieet werkte dus om zo'n uk van alles door te laten maken (en zoon kwam vanwege andere dingen al vaak in het ziekenhuis) had volgens haar weinig zin.
Het werkte dus laat het zo. En het ging goed. Zoon kreeg weer een enorme groeispurt, blijkbaar had hij wat groeiachterstand wat door zijn begin lengte niet op was gevallen nog. En geen buikpijn meer en gewone ontlasting.

Tests kan altijd nog maar nu met 16 nog steeds niet gedaan. Zoon heeft ook geen coeliakie waarschijnlijk want kruisbesmetting heeft hij geen last van. Incidenteel eten van producten met weinig gluten maar wel wat heeft hij ook niet echt last van. Een frikandel of ei van een broodje af kan dus bij hem wat heel prettig is.
Eens met Koffiehagedis. Dat scheelt weer een boel typen :)

Ik zou alleen het gesprek met de kinderarts nog iets opener ingaan; je geeft hier aan dat je je zorgen maakt omdat hij zo vaak poept, omdat hij brijige/dunne ontlasting heeft en omdat hij zo’n vier keer per dag poept, in combinatie met een laag gewicht (hoe lang is hij eigenlijk?)
Vraag wat de kinderarts daarvan vindt en waarom en blijf open vragen stellen tot het alles je duidelijk is en besluit dan of je het nog nodig vindt aan te dringen op onderzoek, en welk onderzoek dat dan moet zijn.
nina1966 schreef:
21-02-2018 15:23
Eh dat is niet echt gezond voedsel hé. Waarom geen fruit/groente? En een koek tussendoor????
Sorry hoor maar dit is echt bagger. Wat geef je je kind als je glutenvrij zou willen geven?
Je hebt de rest niet gelezen over fruit en groenten en eetproblematiek?
anoniem_155509 wijzigde dit bericht op 21-02-2018 15:52
2.93% gewijzigd
quote=Eze post_id=28180436 time=1519223915 user_id=341093]

Ik zou alleen het gesprek met de kinderarts nog iets opener ingaan; je geeft hier aan dat je je zorgen maakt omdat hij zo vaak poept, omdat hij brijige/dunne ontlasting heeft en omdat hij zo’n vier keer per dag poept, in combinatie met een laag gewicht (hoe lang is hij eigenlijk?)
Vraag wat de kinderarts daarvan vindt en waarom en blijf open vragen stellen tot het alles je duidelijk is en besluit dan of je het nog nodig vindt aan te dringen op onderzoek, en welk onderzoek dat dan moet zijn.
[/quote]

Ik heb het al zo vaak aangegeven. Maar ze vinden het dus normaal van de brijige ontlasting. Zeggen dat dat komt omdat er te weinig gegeten wordt. Dat de ontlasting daarom brij blijft. Ik geloof dat dan. Maar die ene week is er wel normale ontlasting geweest met dezelfde hoeveelheden. Dus dat klopt dan al niet wat ze zeggen.

Hij is 90 cm
Koffiehagedis schreef:
21-02-2018 15:31
Dat kan ik me goed voorstellen en vind ik naar voor je. Als er reden is voor aanvullend onderzoek zou dat minimaal ter sprake moeten komen.

Ja, eens. Met als kanttekening dat het inderdaad wel goed mogelijk dat er niets mis mee is, kijkend naar de ontwikkeling van peuterdarmen en dat onverteerd voedsel geen indicatie voor een probleem hoeft te zijn.

Vaak niet inderdaad, maar het kàn wel gewoon ok zijn. Nogmaals: ik woog ook 10 kilo op die leeftijd en ben altijd mager gebleven. Dat zegt in mijn geval echter niets over mijn gezondheid.

Dat is een aanname, absoluut geen feit. Het kan heel goed zo zijn, zeker. Nogmaals: het moet uitgezocht worden. Maar het hoeft niet zo te zijn.

Waarom zou dat? Het is jammer dat ze dat nog niet hebben gedaan, maar ik zie de logica wat bloedarmoede betreft niet.

Je zegt dat je weinig medische kennis hebt. Dat klopt inderdaad. Maar toch doe je veel ongefundeerde medische uitspraken en ben je vrij stellig. Besef je dat? Je hebt veel vermoedens en trekt veel conclusies, maar de feiten achter die aannames rammelen behoorlijk. Is het niet verstandiger en constructiever om zo objectief mogelijk te blijven? Je hebt geen medische kennis, kunt geen diagnoses stellen, ook geen vermoedens daarvan. Daarvoor zijn artsen. Het enige dat nu relevant is is NIET zelf aanrommelen met diëten of andere interventies op basis van angsten of vermoedens, maar als de bliksem op zoek naar een arts waar je vertrouwen in hebt en die jou serieus neemt. En dan niet aankomen met 'ik ben bang dat kind x of y heeft', dat stuit vaker op weerstand. Simpelweg de klachten benoemen en vragen om ontlasting- en bloedonderzoek. Ik kan me niet voorstellen dat dat niet zal lukken.
Ben het sommige dingen ook wel met je eens hoor.
Fruit en groente wordt heel weinig gegeten. dan kan er toch zeker sprake zijn van bloedarmoede.
In ieder geval de moeite waard om het te testen. Maar dat wilde ka niet.

De reden dat we nu zelf dingen zijn gaan doen is omdat het ziekenhuis al bijna 3 jaar niets doet. En wij hier een ontzettend mager kindje hebben rondlopen dat moeilijk eet. Dat is gewoon niet goed. Maar na 3 jaar van het kasje naar de muur te zijn gestuurd zijn wij een beetje ten einde raad. Dus doen we het nu zo. Beter was geweest als het gewoon was opgepakt.
Over 2 weken een afspraak. Hopelijk gaan ze nu iets doen ermee.
Weet je wel wat de symptomen zijn van bloedarmoede? Gezien jij beschrijft hoe je zoon verder is, verwacht ik dat niet.

https://www.dokterdokter.nl/aandoening/bloedarmoede/?

Een slecht etend kind van 3 komt veel voor. Zijn gewicht blijft steeds op dezelfde lijn en hij is levendig? Ik snap je frustraties, de KA ziet geen reden voor verder onderzoek en je moederhart zegt dat er iets niet klopt.

Kan je via de huisarts een onderzoek naar mogelijke parasieten uitvoeren? Ik ken daar de symptomen niet van dus weet niet of er hier mogelijk sprake van is.
yogonaise schreef:
21-02-2018 15:50
Ben het sommige dingen ook wel met je eens hoor.
Fruit en groente wordt heel weinig gegeten. dan kan er toch zeker sprake zijn van bloedarmoede.

Het is niet aan jou om die conclusie te trekken of zomaar te stellen dat dit een logische relatie is. Het is geen logische stap om omdat er weinig groente en fruit wordt gegeten DUS op bloedarmoede te testen. Daarin spreekt echt je gebrek aan medische kennis, en stel je weer je eigen aanname als stellig (mogelijk) feit. Niet doen.

In ieder geval de moeite waard om het te testen. Maar dat wilde ka niet.

Gewoon uitleg vragen. Je hebt heel veel behoefte om meer te snappen van waarom een klinisch besluit al dan niet genomen wordt. Alleen de arts kan je dat uitleggen. En zal dat denk ik ook best willen.

De reden dat we nu zelf dingen zijn gaan doen is omdat het ziekenhuis al bijna 3 jaar niets doet. En wij hier een ontzettend mager kindje hebben rondlopen dat moeilijk eet. Dat is gewoon niet goed. Maar na 3 jaar van het kasje naar de muur te zijn gestuurd zijn wij een beetje ten einde raad. Dus doen we het nu zo. Beter was geweest als het gewoon was opgepakt.
Over 2 weken een afspraak. Hopelijk gaan ze nu iets doen ermee.

Is MOGELIJK niet goed. Geen feit. Ik snap echt je bezorgdheid, maar probeer objectief te blijven kijken. En zet hem op over 2 weken (-: Geen 'ik denk dat dit mogelijk speelt en wil dit uitsluiten', gewoon de klachten omschrijven en wat je hoopt dat ze onderzoeken.
yogonaise schreef:
21-02-2018 15:45
quote=Eze post_id=28180436 time=1519223915 user_id=341093]

Ik heb het al zo vaak aangegeven. Maar ze vinden het dus normaal van de brijige ontlasting. Zeggen dat dat komt omdat er te weinig gegeten wordt. Dat de ontlasting daarom brij blijft. Ik geloof dat dan. Maar die ene week is er wel normale ontlasting geweest met dezelfde hoeveelheden. Dus dat klopt dan al niet wat ze zeggen.

Hij is 90 cm
[/quote]

Die ene week at hij ook anders, dus ik zie niet helemaal waarom dat ‘dus’ niet klopt. Maar daar kun je dus ook naar vragen.

(Kijkend naar mijn eigen kinderen: die hielden (en houden) zich nooit aan de standaard regel dat je kinderen vijf of zeven(?) keer hetzelfde voor moet zetten voor ze het gaan waarderen: die van mij eten juist nieuwe dingen heel goed. Als ik die een ander dieet voor zou zetten, zou het echt prima kunnen dat ze een week beter eten en daarna weer niet. Het soort voorbijgaande effecten dat jij ziet, dus.)
Uit nieuwsgierigheid: wat waren dat voor druppels waarmee je naar lactose gekeken hebt?
Niet alles gelezen dus excuus als er al eerder op gereageerd is, maar is hij al gecontroleerd op een verstopping? Dat geeft namelijk ook regelmatig (overloop)diaree.
Eze schreef:
21-02-2018 16:28

Hij is 90 cm
Die ene week at hij ook anders, dus ik zie niet helemaal waarom dat ‘dus’ niet klopt. Maar daar kun je dus ook naar vragen.

(Kijkend naar mijn eigen kinderen: die hielden (en houden) zich nooit aan de standaard regel dat je kinderen vijf of zeven(?) keer hetzelfde voor moet zetten voor ze het gaan waarderen: die van mij eten juist nieuwe dingen heel goed. Als ik die een ander dieet voor zou zetten, zou het echt prima kunnen dat ze een week beter eten en daarna weer niet. Het soort voorbijgaande effecten dat jij ziet, dus.)
[/quote]

Ik bedoelde omdat de hoeveelheden hetzelfde waren. Hij at net zo veel (of weinig) maar had alleen wel normale ontlasting. Dus dat de brij ontlasting er is omdat er te weinig wordt gegeten klopt in mijn ogen dus niet. Het type voedsel is wel veranderd en daardoor veranderde tijdelijk de ontlasting. Maar de hoeveelheid veranderde niet.
Judy_Hopps schreef:
21-02-2018 16:35
Niet alles gelezen dus excuus als er al eerder op gereageerd is, maar is hij al gecontroleerd op een verstopping? Dat geeft namelijk ook regelmatig (overloop)diaree.
Hij is helemaal nergens op gecontroleerd helaas. Dat is de frustratie ook.
Sinds wanneer geef je hem glutenvrij eten en sinds wanneer buigt hij van de curve af?
yogonaise schreef:
21-02-2018 16:57
Hij is helemaal nergens op gecontroleerd helaas. Dat is de frustratie ook.
Misschien dat eerst dan eens aankaarten voordat je met coeliakie en darmkanker aankomt?
Desnoods via een second opinion.
Judy_Hopps schreef:
21-02-2018 18:57
Misschien dat eerst dan eens aankaarten voordat je met coeliakie en darmkanker aankomt?
Desnoods via een second opinion.
Ik heb al veel dingen aangekaart. Ook om sommige onderzoeken zoals bloed en ontlasting gevraagd maar artsen doen dit niet omdat het in hun ogen niet ernstig genoeg is.

Ik ben met glutenvrij toen begonnen nadat de curve afloop naar beneden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven