Reizen
alle pijlers
Compensatie geannuleerde vlucht
woensdag 21 februari 2018 09:11
Mijn vlucht was dit weekend geannuleerd en ik was dus een dag later thuis dan gepland.
Volgens de 'regels' heb ik dus recht op een vergoeding.
Ik kan wel overal van die websites vinden die helpen met het regelen maar die vragen 25-30% van het toegewezen bedrag als betaling.
Omdat ik dat best wel aanzienlijke percentages vind ben ik eerst even aan het rondlezen of ik het niet zonder zo'n tussenpartij kan regelen. Volgens die partijen is het heel moeilijk om het zelf te regelen maar ja, wij van wc-eend adviseren wc-eend.
Ik heb al een voorbeeldbrief gevonden en het lijkt me eigenlijk niet heel ingewikkeld (behalve dat je altijd lang moet wachten).
Is er hier iemand die het wel eens zelf heeft gedaan? Is het echt zo moeilijk als 'ze' beweren? Of kan je dit prima zelf (al dan niet met een beetje hulp van juridisch aangelegde vrienden)?
Volgens de 'regels' heb ik dus recht op een vergoeding.
Ik kan wel overal van die websites vinden die helpen met het regelen maar die vragen 25-30% van het toegewezen bedrag als betaling.
Omdat ik dat best wel aanzienlijke percentages vind ben ik eerst even aan het rondlezen of ik het niet zonder zo'n tussenpartij kan regelen. Volgens die partijen is het heel moeilijk om het zelf te regelen maar ja, wij van wc-eend adviseren wc-eend.
Ik heb al een voorbeeldbrief gevonden en het lijkt me eigenlijk niet heel ingewikkeld (behalve dat je altijd lang moet wachten).
Is er hier iemand die het wel eens zelf heeft gedaan? Is het echt zo moeilijk als 'ze' beweren? Of kan je dit prima zelf (al dan niet met een beetje hulp van juridisch aangelegde vrienden)?
woensdag 21 februari 2018 09:17
In dit geval was het technische storing dus dat zou er onder moeten vallen.
En zo'n tussenpartij heeft daar ook last van lijkt me toch?
woensdag 21 februari 2018 09:25
toen mijn vlucht 23 uur vertraagd was, vloog op de zondag ipv de zaterdag werd ik op maandag al gebeld door de vliegtuigmaatschappij. U heeft vertraging gehad dus krijgt u compensatie, volgens de regels €xxx. Waar kunnen we dit geld op storten. En een paar dagen later stond het op mijn rekening.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 21 februari 2018 09:27
Ja, dat valt er ook onder. Mijn vlucht had vertraging, eerst omdat er geen captain was (alleen een co-piloot) en daarna omdat er een technische storing was. En aangezien het zondag was, duurde het wat langer voordat er een technicus was.AnAppleADay schreef: ↑21-02-2018 09:17In dit geval was het technische storing dus dat zou er onder moeten vallen.
En zo'n tussenpartij heeft daar ook last van lijkt me toch?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 21 februari 2018 09:34
Een tussenpartij gaat met je dossier naar de rechtbank als dat nodig zou zijn. Voor hen zijn het standaardformulieren om in te vullen en ze kennen alle kleine lettertjes. Dat soort bedrijven heeft er ook zelf baat bij dat je de compensatie krijgt, want vaak worden ze betaald via een percentage van het geld dat je krijgt.
Ik vond het vooral lastig dat er zo veel verschillende maatschappijen zijn die deze dienst aanbieden. Je hebt geen idee of er één beter is dan de andere.
Een vriendin van mij heeft mij een maatschappij aangeraden (happy flights). Ik heb het onlangs gebruikt voor een geannuleerde vlucht, maar helaas had ik geen recht op compensatie. Dus geen idee of ze echt goed of beter zijn dan anderen Maar de website was wel gebruiksvriendelijk en hun kantoor is in België.
Ik zou trouwens eerst een paar dagen wachten, dan zelfs eens kijken op de website van de luchtvaartmaatschappij en daarna pas een dossier opstarten bij een tussenpartij. Misschien komt de compensatie vanzelf op je rekening en dan hoef je die tussenpartij er niet bij te betrekken.
Ik vond het vooral lastig dat er zo veel verschillende maatschappijen zijn die deze dienst aanbieden. Je hebt geen idee of er één beter is dan de andere.
Een vriendin van mij heeft mij een maatschappij aangeraden (happy flights). Ik heb het onlangs gebruikt voor een geannuleerde vlucht, maar helaas had ik geen recht op compensatie. Dus geen idee of ze echt goed of beter zijn dan anderen Maar de website was wel gebruiksvriendelijk en hun kantoor is in België.
Ik zou trouwens eerst een paar dagen wachten, dan zelfs eens kijken op de website van de luchtvaartmaatschappij en daarna pas een dossier opstarten bij een tussenpartij. Misschien komt de compensatie vanzelf op je rekening en dan hoef je die tussenpartij er niet bij te betrekken.
woensdag 21 februari 2018 09:38
Dan zou ik het met een tussenpartij proberen regelen. Maar dat is omdat ik te lui ben om uit te zoeken wat je allemaal nodig hebt om het zelf te doenAnAppleADay schreef: ↑21-02-2018 09:35Oh dat is fijn! Mijn maatschappij heeft me helaas niet gebeld
Ik kreeg een vervangende vlucht via een andere stad en met veel moeite hebben ze op die locatie een hotel geregeld maar van harte was het niet.
woensdag 21 februari 2018 09:50
woensdag 21 februari 2018 09:56
Klopt, daarom vraag ik hier naar mensen met ervaring zodat ik kan beslissen of ik het de tijd en energie waard vind, of dat ik liever €200 minder compensatie ontvang.
woensdag 21 februari 2018 09:57
woensdag 21 februari 2018 10:00
Ik vloog met Vueling. Is dat mogelijk ja? Dat als het afgewezen wordt, dat je het dan alsnog met zo'n partij probeert?Kaaaaaaaatje schreef: ↑21-02-2018 09:57Ik heb dit ooit zelf gedaan met een vlucht van Easyyet, gezocht op het internet naar het formulier. Ingevuld en een paar dagen later had ik het geld op mijn rekening. Ik dacht, als het niet lukt kan ik altijd nog naar zo'n partij gaan.
Met welke partij vloog je?
Goed om te horen dat het jou gelukt is!
woensdag 21 februari 2018 10:00
Ja, ik heb ervaring. En het is inderdaad verdomde moeilijk zonder tussenpersoon. Ik ben toch echt wel assertief maar ik bleef gewoon van het kastje naar de muur gestuurd worden tot het er eigenlijk op neer kwam dat ik gewoon een rechtzaak moest aanspannen wilde ik iets terugkrijgen. Dus toen toch maar voor zon tussenbedrijfje gekozen, die deden dan de rechtzaak. Ik heb Claimingo gebruikt maar volgens mij zijn er nog n paar. Was verder wel tevreden over hen maar kost je idd een percentage, das dan weer jammer...
-
woensdag 21 februari 2018 10:01
Oh dat klinkt niet lekker nee. Was het toen een probleem dat je al eerder was afgewezen? Of kon het makkelijk alsnog via zo'n tussenpartij?Phloxx schreef: ↑21-02-2018 10:00Ja, ik heb ervaring. En het is inderdaad verdomde moeilijk zonder tussenpersoon. Ik ben toch echt wel assertief maar ik bleef gewoon van het kastje naar de muur gestuurd worden tot het er eigenlijk op neer kwam dat ik gewoon een rechtzaak moest aanspannen wilde ik iets terugkrijgen. Dus toen toch maar voor zon tussenbedrijfje gekozen, die deden dan de rechtzaak. Ik heb Claimingo gebruikt maar volgens mij zijn er nog n paar. Was verder wel tevreden over hen maar kost je idd een percentage, das dan weer jammer...
woensdag 21 februari 2018 10:08
http://www.vueling.com/nl/wij-zijn-vuel ... ategory=10
Via deze link en dan bij ' welk onderwerp' kiezen voor annulering en dan 'terugbetaling' vlucht. Moet binnen 21 dagen na vluchtdatum.
Via deze link en dan bij ' welk onderwerp' kiezen voor annulering en dan 'terugbetaling' vlucht. Moet binnen 21 dagen na vluchtdatum.
woensdag 21 februari 2018 10:10
Volgens mij niet, ik moet eerlijk zeggen dat ik het toen behoorlijk uit handen heb gegeven dus weet het niet precies. Maar ik vond het de tijd en de irritatie niet waard achteraf, en zou ik gewoon meteen naar een bedrijfje zijn gestapt. Bij Claimingo kon ik toen ook kiezen uit mijn claim verkopen voor een vast bedrag (dan verkocht ik mijn recht op een claim aan het bedrijf maar als de rechtszaak niet gewonnen werd had ik in ieder geval het vaste bedrag) of samen de rechtszaak aangaan en dan kregen zij een percentage van het bedrag dat ik terugkreeg.AnAppleADay schreef: ↑21-02-2018 10:01Oh dat klinkt niet lekker nee. Was het toen een probleem dat je al eerder was afgewezen? Of kon het makkelijk alsnog via zo'n tussenpartij?
Ik was in ieder geval tevreden, het waren aardige gozers en hebben het naar mijn inziens goed gedaan. Ze hadden een kantoor in mijn stad vandaar dat ik daar terechtkwam.
-
woensdag 21 februari 2018 10:12
Dus als het niet door bijzondere omstandigheden is krijg je gewoon een vaststaande vergoeding. Hun website is daar heel transparant en open in. Als ik zoek op reviews zie ik dat ze hoog scoren met het terugbetalen als mensen het stappenplan volgen. Ik zou het dus eerst gewoon via hun website doen. Dat schijnt klaarblijkelijk prima te werken.
woensdag 21 februari 2018 11:14
Technische storing van het toestel.Orangetree schreef: ↑21-02-2018 11:08ZIt ik me suf te zoeken kan ik die site nergens meer vinden. Weet je waarom je vertraagd was? Lag dat aan Vueling zelf? Of aan natuurgeweld oid.
Alle andere vluchten gingen gewoon.