Doorrijden bij zebrapad
woensdag 21 februari 2018 om 09:00
De laatste maand heb ik het al 3-4x meegemaakt dat automobilisten niet stoppen bij een zebrapad. Vind dit zo hufterig gedrag! Gistermiddag ook nog, terwijl ik midden op het zebrapad liep met een kinderwagen, kwam er toch nog snel een auto aangereden.
Hebben jullie dit ook vaak? Waar ik woon is het vrij druk qua verkeer, maar dan alsnog heb je je aan de regels te houden. Ik laat altijd duidelijk merken dat ik over wil steken/ ben in bovenstaande gevallen vaak al begonnen met oversteken. Aan de automobilisten; doen jullie dit ook weleens? Ik zelf dus nooit in de auto..
Hebben jullie dit ook vaak? Waar ik woon is het vrij druk qua verkeer, maar dan alsnog heb je je aan de regels te houden. Ik laat altijd duidelijk merken dat ik over wil steken/ ben in bovenstaande gevallen vaak al begonnen met oversteken. Aan de automobilisten; doen jullie dit ook weleens? Ik zelf dus nooit in de auto..
woensdag 21 februari 2018 om 09:54
Hier ook schering en inslag met niet stoppen, ik heb mijn kinderen geleerd dat ze niet zomaar kunnen lopen bij een zebrapad omdat de meeste auto's niet stoppen.
Ik moet dagelijks een vrij drukke weg over, waar je overigens maar 30 mag en er 4 zebrapaden liggen, en iedere dag moet ik het oversteken afdwingen door op het zebrapad te stappen als er een auto aankomt omdat ze gewoon niet voor je stoppen. Het kost overigens 370 euro als je niet stopt dus ik snap niet dat er niet een paar uur een agent gaat controleren dan zijn ze voor de rest van de maand binnen .
Ik moet dagelijks een vrij drukke weg over, waar je overigens maar 30 mag en er 4 zebrapaden liggen, en iedere dag moet ik het oversteken afdwingen door op het zebrapad te stappen als er een auto aankomt omdat ze gewoon niet voor je stoppen. Het kost overigens 370 euro als je niet stopt dus ik snap niet dat er niet een paar uur een agent gaat controleren dan zijn ze voor de rest van de maand binnen .
woensdag 21 februari 2018 om 09:57
.
Tegenwoordig wel maar een jaar of 40 geleden bestond deze regel nog niet en de Nederlandse overheid is net zo goed in communiceren als het beheer van het Viva forum wanneer het om het communiceren van nieuwe regels of borden gaat.
Niet geschoten is altijd mis
woensdag 21 februari 2018 om 10:08
Ik heb al bijna 35 jaar mijn rijbewijs, maar weet niet beter dat je moet stoppen voor een zebrapad. Het kan zijn dat er later bij is gekomen dat je ook moet stoppen ‘als mensen ook maar aanstalten maken om over te gaan steken’ oid, maar zelfs dat weet ik niet zeker.
Ik denk dat het onder ‘niet willen’ valt in plaats van ‘niet weten’.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 21 februari 2018 om 10:09
Hier is een heel slecht verlicht zebrapad, als het regent zie je voetgangers met donkere kleding aan echt pas als ze voor je auto staan. Heel link maar de gemeente vindt het prima zo.
Zonder kind stap ik idd ook gewoon het zebrapad op, beetje opletten zodat je nog opzij kan springen
Wat ik wel link vind is dat steeds meer mensen fietsend het zebrapad overgaan en dan denken ook voorrang te hebben. De ene auto rijdt door de ander klapt vol op de rem wat de achterliggers dan weer niet verwachten.
Zonder kind stap ik idd ook gewoon het zebrapad op, beetje opletten zodat je nog opzij kan springen
Wat ik wel link vind is dat steeds meer mensen fietsend het zebrapad overgaan en dan denken ook voorrang te hebben. De ene auto rijdt door de ander klapt vol op de rem wat de achterliggers dan weer niet verwachten.
woensdag 21 februari 2018 om 10:10
Nou ja, dit inderdaad. Niets zo hinderlijk als een voetganger die bij een zebrapad staat te dralen. 'Zal ik wel, zal ik niet...'.
Winter is coming...
woensdag 21 februari 2018 om 10:10
maar ´vroeger´ was de regel minder sterk. Toen moest je stoppen als iemand een voet op zebrapad had.
Ondertussen is het zo, dat je moet stoppen als voetganger maar aanstalten maakt. Oudere automobilisten hebben het anders geleerd
woensdag 21 februari 2018 om 10:14
Ik heb nu een paar maanden mijn rijbewijs en heb inderdaad geleerd dat zodra iemand bij het zebrapad staat je moet stoppen. Ongeacht of ze een voet op het zebrapad hebben of niet.himalaya schreef: ↑21-02-2018 10:08Ik heb al bijna 35 jaar mijn rijbewijs, maar weet niet beter dat je moet stoppen voor een zebrapad. Het kan zijn dat er later bij is gekomen dat je ook moet stoppen ‘als mensen ook maar aanstalten maken om over te gaan steken’ oid, maar zelfs dat weet ik niet zeker.
Ik denk dat het onder ‘niet willen’ valt in plaats van ‘niet weten’.
woensdag 21 februari 2018 om 10:18
Ik maak zeker aanstalte en loop ook gewoon, maar dan alsnog gaan auto's zelfs dan nog door! Terwijl ik al op het zebrapad loop zeg maar op 1/4 of 2/4. Ben zeker niet van het twijfelachtig / onduidelijk staan (hoewel ik vind dat ze dan ook gewoon moeten stoppen, maar dat terzijde).
woensdag 21 februari 2018 om 10:35
Maar je leeft nog wel?zonnigschildpadje schreef: ↑21-02-2018 10:18Ik maak zeker aanstalte en loop ook gewoon, maar dan alsnog gaan auto's zelfs dan nog door! Terwijl ik al op het zebrapad loop zeg maar op 1/4 of 2/4. Ben zeker niet van het twijfelachtig / onduidelijk staan (hoewel ik vind dat ze dan ook gewoon moeten stoppen, maar dat terzijde).
Aso's zul je altijd blijven houden. Ik rijd ook door rood, fiets op het trottoir, heb niet altijd licht etc. Gewoon allemaal goed opletten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
woensdag 21 februari 2018 om 10:41
Verkeershufter(in) meldt zich 
Hier heb je in de hele gemeente om de 15 meter een zebrapad ongeveer, 50 km/u gebied en ik ben gewoon vaak te laat als er ineens een voetganger van tussen de geparkeerde auto's de weg opstapt. Niet met opzet, gewoon traag in mijn reacties en de psychische druk van de automobilisten achter me als ik trager ga rijden, duwen ze nog net hun auto mijn kofferbak niet in.. Als ik het zie stop ik natuurlijk, maar ik ben gewoon vaak te laat.
Hier heb je in de hele gemeente om de 15 meter een zebrapad ongeveer, 50 km/u gebied en ik ben gewoon vaak te laat als er ineens een voetganger van tussen de geparkeerde auto's de weg opstapt. Niet met opzet, gewoon traag in mijn reacties en de psychische druk van de automobilisten achter me als ik trager ga rijden, duwen ze nog net hun auto mijn kofferbak niet in.. Als ik het zie stop ik natuurlijk, maar ik ben gewoon vaak te laat.
woensdag 21 februari 2018 om 10:45
Ik heb ook zo'n zebrapad hierzo voor de deur. Moet daar altijd oppassen dat ik niet aangereden wordt, want ze komen altijd met een noodgang aanrijden terwijl het zebrapad ook op een lichte drempel ligt. Genoeg gehad dat ik echt wel even wachtte met oversteken, omdat ze het echt niet zouden redden om te remmen als ik door zou lopen en ik heb geen zin om naar het ziekenhuis gereden te worden alleen maar om het principe dat ik voorrang had
woensdag 21 februari 2018 om 10:47
En het zijn ook alleen oudere automobilisten (die de nieuwe regels nooit hebben gehoord/gelezen/geleerd de afgelopen jaren) die doorrijden op een zebrapad? Terwijl ook die hebben geleerd dat je moet stoppen als iemand een voet op het zebrapad zet?
Het zijn volgens mij gewoon verkeershufters, jong en oud, met of zonder petje, man of vrouw, die niet stoppen voor een zebrapad.
himalaya wijzigde dit bericht op 21-02-2018 12:43
0.65% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 21 februari 2018 om 10:52
Ja, heel herkenbaar. Als ik uit de bus kom moet ik oversteken bij een zebrapad, net voor een rotonde. Het lijkt wel alsof mensen dan al zo gefrusteerd zijn dat ze op de bus moeten wachten (op dat punt kunnen ze niet om de bus heen rijden als deze bij de halte staat) dat ze geen geduld meer hebben om andere te laten oversteken. Bijna altijd rijdt de 1e auto door, de 2e meestal ook en de 3e stopt. Ik moet eerst nog een fietspad oversteken, dus het is niet zo dat ze me niet aan zien komen of niet begrijpen dat ik over wil steken.
Ik heb trouwens nog geen overeenkomst ontdekt tussen de bestuurders die dit doen, qua leeftijd of geslacht of iets dergelijks. Eigenlijk alleen maar dat ze een auto besturen en niet stoppen voor het zebrapad.
Ik heb trouwens nog geen overeenkomst ontdekt tussen de bestuurders die dit doen, qua leeftijd of geslacht of iets dergelijks. Eigenlijk alleen maar dat ze een auto besturen en niet stoppen voor het zebrapad.
woensdag 21 februari 2018 om 10:53
Hier rijdt zelfs de politie doodleuk door als je met hond en/of kind(eren) bij het zebrapad staat. En dat is geen eenmalig incident maar is mij of buurtgenoten al regelmatig gebeurd.
Opvallend genoeg zijn het vooral de moeders met kinderen en middelbare mensen die zich hufterig gedragen bij het zebrapad. Jongelui stoppen juist bijna altijd. Ook als ze met teveel vaart aankomen.
Mijn oudste, inmiddels overleden, hond is op het zebrapad aangereden. En ook kinderen zijn hier al meermaals aangereden. Het zebrapad ligt op een drukke weg tussen een grootdeel van de woonwijk en de scholen. Ik houd regelmatig mijn hart vast en blijf zelf tegenwoordig staan tot ik zeker weet dat auto’s stoppen.
Fietsers stoppen per defenitie niet voor het zebrapad. Maar die lijken hier uberhaupt te denken dat ze boven de wet verheven zijn.
Ik woon overigens in West-Friesland en vind dat er hier veel verkeershufters zijn.
Opvallend genoeg zijn het vooral de moeders met kinderen en middelbare mensen die zich hufterig gedragen bij het zebrapad. Jongelui stoppen juist bijna altijd. Ook als ze met teveel vaart aankomen.
Mijn oudste, inmiddels overleden, hond is op het zebrapad aangereden. En ook kinderen zijn hier al meermaals aangereden. Het zebrapad ligt op een drukke weg tussen een grootdeel van de woonwijk en de scholen. Ik houd regelmatig mijn hart vast en blijf zelf tegenwoordig staan tot ik zeker weet dat auto’s stoppen.
Fietsers stoppen per defenitie niet voor het zebrapad. Maar die lijken hier uberhaupt te denken dat ze boven de wet verheven zijn.
Ik woon overigens in West-Friesland en vind dat er hier veel verkeershufters zijn.
woensdag 21 februari 2018 om 10:55
Meedoen in het verkeer wil ook zeggen dat je anticipeert op de omgeving. Je wéét dat er een zebrapad ligt, dan kun je je snelheid gewoon verlagen. Je moet kunnen stoppen. Angst voor de bumperklever achter je? Bumperklevers wil be bumperklevers, maar zij zijn niet degene die dan een voetganger overhoop rijden.fluttershy schreef: ↑21-02-2018 10:41Verkeershufter(in) meldt zich
woensdag 21 februari 2018 om 10:58
ik zeg niet dat ik het goedkeur, geef enkel een verklaring
woensdag 21 februari 2018 om 11:24
Vaak last van, automobilisten, maar vooral fietsers.
Volgens mij weet daar het merendeel niet van dat ze moeten stoppen.
Ik woon overigens in een (niet mega grote) stad, dus qua verkeer wel wat drukker
dan in dorpen.
Ik heb zelf geen auto (wel rijbewijs) ik denk er als ik rijd wel aan maar ik
ben ook wel eens vergeten te stoppen maar meestal denk ik er wel aan.
Is wel een Nederlands dingetje, ik heb opgemerkt dat ze in het buitenland veel vaker stoppen voor zebrapaden.
Volgens mij weet daar het merendeel niet van dat ze moeten stoppen.
Ik woon overigens in een (niet mega grote) stad, dus qua verkeer wel wat drukker
dan in dorpen.
Ik heb zelf geen auto (wel rijbewijs) ik denk er als ik rijd wel aan maar ik
ben ook wel eens vergeten te stoppen maar meestal denk ik er wel aan.
Is wel een Nederlands dingetje, ik heb opgemerkt dat ze in het buitenland veel vaker stoppen voor zebrapaden.
woensdag 21 februari 2018 om 11:29
Dit is een hele grote ergernis vind ik. Regelmatig lees je hier in het lokale nieuws dat er ouderen/kinderen/volwassenen zijn aangereden bij het zebra pad. Ze hebben hier zelfs de zebrapaden extra opvallend gemaakt. Paaltjes erbij gezet, lampen inde grond zodat ze snachts verlicht zijn enz. Het gebeurt regelmatig dat ik er sta te wachten tot iemand stopt. Of ik nou 2 zware boodschappen tassen heb, een kinderwagen... het maakt ze niets uit. Ik zie regelmatig ook kinderen wel minuten lang wachten tot er eindelijk eens iemand stopt. Echt schandalig.
woensdag 21 februari 2018 om 11:30
Ik herken het van mijn oude stad. In het brave dorp waar ik nu woon houden mensen zéér ruim de verkeersregels aan.
Ik denk dat ik de eerste maand daar de aso van het dorp was, omdat ik de verkeersregels en vooral de ruimte tussen mensen anders interpreteerde. Niet dat ik doorreed als er iemand op het zebrapad liep ( ik kan geen auto rijden), maar wel bochten die ik nam en voor mijn begrip rúim bij de ander vandaan bleef, maar mensen al ontwijkende bewegingen gingen maken. In de stad waren we andere afstanden gewend.
Of dat ik mijn kind maar verplichtte nú over te steken ipv te treuzelen omdat de auto’s al stopten. Dat was in de stad nooit gebeurd.
Ik denk dat ik de eerste maand daar de aso van het dorp was, omdat ik de verkeersregels en vooral de ruimte tussen mensen anders interpreteerde. Niet dat ik doorreed als er iemand op het zebrapad liep ( ik kan geen auto rijden), maar wel bochten die ik nam en voor mijn begrip rúim bij de ander vandaan bleef, maar mensen al ontwijkende bewegingen gingen maken. In de stad waren we andere afstanden gewend.
Of dat ik mijn kind maar verplichtte nú over te steken ipv te treuzelen omdat de auto’s al stopten. Dat was in de stad nooit gebeurd.
woensdag 21 februari 2018 om 11:33
Ik woon in Amsterdam en ik herken het niet.
Ik let wel extra op. Ga niet zomaar lopen als ik een auto (in de verte) zie. Ik maak altijd even oogcontact.
Als rijder stop ik altijd. Ik heb een hekel aan mensen die gewoon oversteken, niet even kijken of oogcontact maken, alsof de weg van hun is.
Ik stop sowieso, dat zijn de regels en ik ben minder kwetsbaar als automobilist, maar man, man, man, sommige mensen zijn een ongeluk waiting to happen.
Ik let wel extra op. Ga niet zomaar lopen als ik een auto (in de verte) zie. Ik maak altijd even oogcontact.
Als rijder stop ik altijd. Ik heb een hekel aan mensen die gewoon oversteken, niet even kijken of oogcontact maken, alsof de weg van hun is.
Ik stop sowieso, dat zijn de regels en ik ben minder kwetsbaar als automobilist, maar man, man, man, sommige mensen zijn een ongeluk waiting to happen.
woensdag 21 februari 2018 om 11:36
Je herkent het niet, maar gaat niet zomaar lopen als je een auto in de verte ziet. In dat uberbrave dorp van mij kun je dus wel zomaar oversteken. Ik was dat niet gewend moet ik zeggen.Madre schreef: ↑21-02-2018 11:33Ik woon in Amsterdam en ik herken het niet.