Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zolang dat er iets is als duo lijkt 40.000 euro heel veel, om te moeten sparen voor de studies van een kind. Zonder duo heb je dit wel nodig als bedrag ( en meer) om alle studiekosten te betalen.
Bij ons, België, bestaat er niet zoiets als duo, studenten kunnen niet lenen, en dus betalen heel veel ouders hier alles. Onze oudste zoon zit in zijn tweede jaar unief: belangrijkste kosten voor een jaar op een rijtje: inschrijvingsgeld €1000, boeken, € 400, kamer 4.320 (360 x 12m), €1600 ( €40 x 40 weken , rest eten is gewoon bij ons thuis), zakgeld € 600 ( 50 x 12 maand), kleding € 600/ jaar ( krijgt gewoon wat hij nodig heeft, is niet veeleisend: bedrag is natte vinger werk), weekends + kamp scouts € 250/ jaar,...
Zorgkosten zijn er niet, kinderen zijn gewoon verzekerd via ouders, zo lang ze studeren en geen 25 zijn. Mogelijk wel wat medicatiekosten, een beetje voor tandarts en huisdokter. Schat dit op minder dan € 100 op jaarbasis. Ook zaken als deo, tandpasta, scheerspul, ... betalen wij. Dus samen: een kleine 9000/ jaarbasis.
Met het hier even op een rij te zetten schrik ik ook wel even...
En dit is kind een, er moeten er nog twee volgen.
We betalen dit uit de gewone middelen, reserves is voor als dat niet meer lukt.
Misschien werken er hierdoor zoveel mensen beide voltijds.
Ik heb wel eens uitgerekend hoeveel studeren op de universiteit ongeveer kost als je op kamers zit, dat is ongeveer 10.000 euro per jaar. Dus die 40.000 euro klopt daar wel mee. Ik houd wel rekening met de mogelijkheid dat we zo'n bedrag voor onze kinderen misschien zullen moeten/willen betalen. Ik ga er voorlopig maar vanuit dat de kosten die de overheid bijdraagt niet zullen toenemen (en als het wel toeneemt dan waarschijnlijk alleen voor lagere inkomens), dus dan zal het toch bij de ouders of de kinderen zelf vandaan moeten komen. Mijn broers en ik hebben alle drie op kamers gezeten, grotendeels omdat het met onze studiekeuze niet makkelijk te doen was om thuis te blijven wonen. Ik heb op kamers wonen ook een enorme verrijking gevonden en heb me enorm ontwikkeld in die tijd, als het mogelijk is zou ik mijn kinderen dat ook graag gunnen (als ze het zelf willen). We hebben alledrie een beta studie gedaan met heel veel verplichte werkcolleges en practica en ik had zelf elke maand een ander rooster. We werkten alle drie in de zomervakantie, daarnaast hadden we weinig mogelijkheid om te werken. Misschien is het bij onze kinderen anders, maar ik ga er daarom voorlopig niet vanuit dat ze per definitie de mogelijkheid hebben om veel kosten zelf te dragen dmv een bijbaan. Dus ja, ik reken op 40.000 euro per kind en als het minder wordt dan valt het alleen maar mee.

Wel is het zo dat we niet per se als de eerste gaat studeren die 40.000 per kind klaar moeten hebben liggen. Wat we aan kinderopvang betalen is nu al zo'n 800 euro per maand (en was nog een stuk meer toen ze beiden onder de 4 waren) en we hebben nu nog een hypotheek en het geld dat we in de versnelde aflossing steken en straks als het goed is niet meer. Dus per maand houden we t.o.v. de dure jaren van nu waarschijnlijk al zodanig veel over dat het genoeg is om de kinderen ervan te laten studeren. Onze tactiek is dus niet om een enorme buffer hiervoor op te bouwen, maar om onze lasten zodanig laag te laten zijn tegen die tijd dat we geen enorme buffer nodig hebben en toch de studiekosten kunnen dragen als we dat willen. Al snap ik dat ik makkelijk praten heb omdat onze salarissen zodanig zijn dat we dit soort keuzes kunnen maken, ik snap heel goed dat dat voor lang niet iedereen mogelijk is.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet zo mee bezig ben... Ik verwacht wel dat zoontje het ver zou kunnen schoppen als hij dat wil. Maar hoe dat eruit gaat zien dat weet ik nog niet. We sparen sowieso wel voor hem, maar of dat uiteindelijk zal worden uitgegeven aan een rijbewijs, een studie of nog iets anders, dat weet ik nog niet.

Ik kan me er nu ook nog niets bij voorstellen.... Zoontje geeft vooral vaak aan dat ie wil trouwen en kindjes wil, en hij wil werken als parttime-grasmaaier en parttime-traumahelikopter bestuurder :rofl: En heel vaak bij ons langskomen en dat wij heel vaak bij hem op visite komen :yes:
Wij willen ook proberen om een groot deel van de studiekosten van de kinderen te betalen. Maar als dat niet gaat, gaat dat niet. En idd hoef ik nu nog geen 80.000 voor op de plank te hebben liggen, terwijl ik dat over 10 en 12 jaar pas nodig ben. Dus voor nu gaat het geld naar de aflossing. Wel ben ik van mening dat als thuis blijven wonen een optie is (Groningen is 30 minuten met de bus, die zeker 4 keer per uur rijd) dan betalen wij geen kamer. Wil kind een studie doen die niet in Groningen is, maar in Amsterdam of zo, dan zullen wij daar wel een bijdrage voor doen. De familiehypotheek die wij hebben is dan ook sowieso 50.000 euro lager als nu, wat ons bruto 250 euro per maand scheelt.
Hebben meer mensen het trouwens dat de hypotheekverstrekker alles wat je afwijkend aanvraagt alleen naar de meneer de huizes stuurt?
Ik wilde een extra storting doen vraag het aan met mijn account met mijn email... dan krijgt hij ook een bevestiging... logisch.... en vervolgens hoor ik nooit meer wat en krijgt mijn meneer de rest van de correspondentie...
Nu krijg ik ze indirect uiteraard wel maar ik vind het gewoon stom (hij ook hoor)
pimpelmeesje123 schreef:
21-02-2018 11:43
Hebben meer mensen het trouwens dat de hypotheekverstrekker alles wat je afwijkend aanvraagt alleen naar de meneer de huizes stuurt?
Ik wilde een extra storting doen vraag het aan met mijn account met mijn email... dan krijgt hij ook een bevestiging... logisch.... en vervolgens hoor ik nooit meer wat en krijgt mijn meneer de rest van de correspondentie...
Nu krijg ik ze indirect uiteraard wel maar ik vind het gewoon stom (hij ook hoor)
Bij ons staat op al hun brieven ons beide namen.

Wat ik trouwens wel irritant vind is dat de gemeente de WOZ beschikking standaard naar de man des huizes stuurt, terwijl ik de hoofdbewoner ben.
roxy21 wijzigde dit bericht op 21-02-2018 12:52
11.35% gewijzigd
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Het terug leveren aan de maatschappij gaat inderdaad per maand.
Zonnepanelen: Bij overcapaciteit krijg je per KWH een bepaald tarief in mindering gebracht op de rekening.
In een of ander programma heb ik gezien dat bepaalde mensen die zonnepanelen hadden boetes kregen. Mogelijk - en dat weet ik niet - werd de subsidie op de aanschaf geschrapt.
Ik ben net begonnen om te berekenen hoe de huidige regelingen zijn.
Er zijn ook alternatieven.
Het verbruik zodanig dat andere technieken om te besparingen misschien toch meer rendement leveren. Zowel financieel als milieutechnisch.

Maar de noodzakelijke informatie (kleine details) heb ik nu wel. Ik werd een beetje gehinderd door verouderde informatie zonder vermelding jaartal.
Ik denk dat je doelt op de boete die mensen krijgen als ze zich aanmelden als ondernemer en dan de BTW kunnen terugvragen over de plaatsing van de panelen. Dan moet je daarna vrijstelling aanvragen zodat je geen BTW-aangifte meer hoeft te doen. Als je die vrijstelling niet aanvraagt én de aangifte niet doet, dan krijg je inderdaad een boete. Maar als je het gewoon op de juiste manier regelt is dan niet aan de orde.
Bumba1985 schreef:
20-02-2018 15:43
Eerlijk gezegd kan dat me niet zo interesseren. Een gedeelte wordt direct voor ons gebruikt en een gedeelte wordt teruggeleverd en later weer weggestreept tegen ons verbruik. Uiteindelijk dekken we zo'n beetje al onze verbruikskosten ermee.

Ons maandbedrag was vorig jaar €5. Nu krijgen we elke maand €18 gestort op onze rekening, want we zijn overgestapt en in combinatie met de overstapbonus krijgen we nu dus elke maand geld van onze leverancier :biggrin: Ik verwacht overigens wel dat we straks wat moeten terugbetalen, maargoed, dat zien we dan wel weer. Ik kan me soms heel erg zorgen maken over geld, maar jaarnota's daar kan ik nooit van wakker liggen. :roll:
dat is dan zonder de vaste leveringskosten die je altijd betaalt, neem ik aan? anders zou ik graag horen hoe je dit voor elkaar krijgt ;-)
Roxy21 schreef:
21-02-2018 12:33

Wat ik trouwens wel irritant vind is dat de gemeente de WOZ beschikking standaard naar de man des huizes stuurt, terwijl ik de hoofdbewoner ben.
Onze gemeente stuurt hem standaard naar de oudste, bij ons krijgt man hem, bij mijn ouders mijn moeder, omdat zij de oudste is.
Bumba1985 schreef:
20-02-2018 15:43
Eerlijk gezegd kan dat me niet zo interesseren. Een gedeelte wordt direct voor ons gebruikt en een gedeelte wordt teruggeleverd en later weer weggestreept tegen ons verbruik. Uiteindelijk dekken we zo'n beetje al onze verbruikskosten ermee.

Ons maandbedrag was vorig jaar €5. Nu krijgen we elke maand €18 gestort op onze rekening, want we zijn overgestapt en in combinatie met de overstapbonus krijgen we nu dus elke maand geld van onze leverancier :biggrin: Ik verwacht overigens wel dat we straks wat moeten terugbetalen, maargoed, dat zien we dan wel weer. Ik kan me soms heel erg zorgen maken over geld, maar jaarnota's daar kan ik nooit van wakker liggen. :roll:
Bumba1985 schreef:
21-02-2018 13:11
Ik denk dat je doelt op de boete die mensen krijgen als ze zich aanmelden als ondernemer en dan de BTW kunnen terugvragen over de plaatsing van de panelen. Dan moet je daarna vrijstelling aanvragen zodat je geen BTW-aangifte meer hoeft te doen. Als je die vrijstelling niet aanvraagt én de aangifte niet doet, dan krijg je inderdaad een boete. Maar als je het gewoon op de juiste manier regelt is dan niet aan de orde.

Nee, het waren geen ondernemers. Ingetrokken subsidie vanwege een wijziging in de wet en regelgeving. Een op = op beleid waar geen rekening mee was gehouden.
Er liepen allerlei regelingen door elkaar heen voor particulieren en ondernemers.

Maar dank je voor de reactie. Ik zag gisteren ook een site voorbij komen die nieuw is. Waar je jezelf kan aanmelden om een deel van zonnepanelen te kopen. Moet die nog bekijken. (BTW Het begint er op te lijken dat de commercials die ik te zien krijg aan mijn internetgebruik is gekoppeld. :) )
Momenteel ben ik ook nog bezig om bepaalde apparaten te zoeken die het best passen bij mijn verbruik. Apparaten die ik al heb gebruik ik anders, zoals de wasmachine die over een aantal jaren moet vervangen. Is een klus om het best passende laadvermogen, verbruik, kwaliteit en comfort te vinden tegen een redelijke prijs. :)
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 21-02-2018 15:25
Reden: Quotea toegevoegd voor beter begrip. Quotes zijn prima informatie.
53.02% gewijzigd
Onze rentevaste periode loopt bijna af.
We krijgen binnenkort een brief, ben benieuwd.
Hopelijk krijgen wij dezelfde tarieven als nu op de site maar dat zal wel niet .
gemberpannekoek schreef:
21-02-2018 13:15
dat is dan zonder de vaste leveringskosten die je altijd betaalt, neem ik aan? anders zou ik graag horen hoe je dit voor elkaar krijgt ;-)
Nee hoor, dat was gewoon inclusief alles. Ik heb even een oude jaarnota erbij gepakt... Even nagekeken en ons verbuik kwam na het toepassen van saldering van de teruggeleverde energie ongeveer op 600 kwh. Dankzij dat lage verbruik, gecombineerd met de vermindering energiebelasting kregen we dat jaar €300 terug. Dat jaar daarna werden de kosten €5 per maand en toen zijn we na 7 maanden overgestapt en kregen we ook weer een bedragje terug.
pimpelmeesje123 schreef:
21-02-2018 11:43
Niet de hypotheek want die hebben we niet, maar de post van de bank wordt naar Dhr. V1k1ng gestuurd. Terwijl ik toch echt de aanvrager van de rekening ben geweest (ik zat namelijk al bij die bank) en mijn meneer dus als 2e persoon staat en bij navraag bleek ik toch echt als mevrouw geregistreerd te staan. Snap dus niet zo goed wat er mis gaat in dit verhaal :P

Gemeentelijke belastingen gaan wel naar mijn meneer, maar hij heeft zich als eerste ingeschreven op dit adres en ik ben dus bijgeschreven (dit lukte bij onze gemeente niet in 1x omdat we beide uit een andere gemeente kwamen ofzo), die snap ik op zich nog wel dan.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Pumps_italiaans schreef:
21-02-2018 13:28
Het begint er op te lijken dat de commercials die ik te zien krijg aan mijn internetgebruik is gekoppeld. :)

Dat lijkt niet alleen zo, dat is ook zo. Sites plaatsen cookies in je browser en de advertenties die je ziet worden vaak gepersonaliseerd met die cookies.
Tr0tter schreef:
21-02-2018 17:28
Dat lijkt niet alleen zo, dat is ook zo. Sites plaatsen cookies in je browser en de advertenties die je ziet worden vaak gepersonaliseerd met die cookies.
De RECLAMEBLOKKEN op TV. De rest blokkeer ik.
Pumps_italiaans schreef:
21-02-2018 21:16
De RECLAMEBLOKKEN op TV. De rest blokkeer ik.

Ik vind dat hoofdlettergebruik niet zo netjes. Hoe moet tr0tter weten dat je het over reclameblokken op TV hebt als je dat niet in je tekst benoemt? :facepalm: Je hebt het nota bene over dat je op een site iets aan het opzoeken bent en begint vervolgens over commercials, dus dat het onduidelijk is ligt bij jezelf, dus dan is het niet zo netjes om hoofdletters (= schreeuwen) te gebruiken als iemand jou niet begrijpt.
Bumba1985 schreef:
21-02-2018 21:48
Ik vind dat hoofdlettergebruik niet zo netjes. Hoe moet tr0tter weten dat je het over reclameblokken op TV hebt als je dat niet in je tekst benoemt? :facepalm: Je hebt het nota bene over dat je op een site iets aan het opzoeken bent en begint vervolgens over commercials, dus dat het onduidelijk is ligt bij jezelf, dus dan is het niet zo netjes om hoofdletters (= schreeuwen) te gebruiken als iemand jou niet begrijpt.
Elders krijg ik dit soort reacties zoals hier nu. Is om aan te geven wat onderwerp is binnen een tekst.
Lange teksten . Korte teksten. Het blijft maar doorgaan. Verder ga ik niet.

HOOFDLETTERS i.p.v. uitvergrootte KOPTEKSTEN in een krantenkop bijvoorbeeld.
Lettertekens zijn hier beperkt. Is vet gedrukt dreigen? Is cursief schel krijsen?

Mijn reactie is juist om dat te laten weten.
TV kijken doet hier niemand dus.... Kranten lezen ook niet meer, maar op schermen zie je opgemaakte en zeer duidelijke teksten.

:blauwoog:
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 21-02-2018 22:56
Reden: Pfff. TOCH moet het weer anders... Intonatie om aan te geven dat er NADRUK ligt op één woord. Leesteken leest hier niemand.
20.82% gewijzigd
Ik vind je berichrten in elk geval bijzonder onprettig zo met die hoofdletters en dikke letters. Het komt op mij erg onbeleefd over, vooral in de situatie met Tr0tter.

Maargoed, On topic maar weer :cheer:
Ik ben de laatste dagen weer een beetje aan het opruimen. Spulletjes aan het uitzoeken voor Koningsdag, om dan hopelijk weer wat te verkopen op de rommelmarkt :applause:

Alles wat niet verkocht wordt gaat daarna denk ik linea recta naar de kringloopwinkel; ik blijf niet bezig met te koop aanbieden. Het gaat vooral om boeken en speelgoed, denk ik. Misschien nog wat kleding.... Ik zie wel hoe ver ik kom met 'declutteren'. Toch grappig dat ik elke keer weer dingen vind die ik dan toch niet nodig heb :roll:
Pumps, op internetfora staat hoofdletters zo aaneen gebruiken voor schreeuwen. In het dagelijks leven schreeuw je hoop ik ook niet om aan te geven wat het onderwerp is? ;-)
Bumba1985 schreef:
22-02-2018 09:06
Ik ben de laatste dagen weer een beetje aan het opruimen. Spulletjes aan het uitzoeken voor Koningsdag, om dan hopelijk weer wat te verkopen op de rommelmarkt :applause:

Alles wat niet verkocht wordt gaat daarna denk ik linea recta naar de kringloopwinkel; ik blijf niet bezig met te koop aanbieden. Het gaat vooral om boeken en speelgoed, denk ik. Misschien nog wat kleding.... Ik zie wel hoe ver ik kom met 'declutteren'. Toch grappig dat ik elke keer weer dingen vind die ik dan toch niet nodig heb :roll:
Ik heb ook wat spullen verzameld om op marktplaats te gaan zetten.
Ik heb een hekel aan zelf dingen verkopen op marktplaats en gebruik het voornamelijk zelf dingen te kopen. Het kost zo veel tijd en levert vaak zo weinig op. Maar ik heb nu wat dingen liggen waarvan ik denk dat ze behoorlijk wat kunnen opleveren dus ik ga het maar weer eens proberen.
Met de spulletjes die ik nu nog in huis heb is het echt een kwestie van geluk hebben dat iemand een impulsaankoop doet.... Dus via MP gaat hier niet meer werken ben ik bang... Dan moet je zo'n geluk hebben dat iemand net jouw titels zoekt.
Zwartvlekje schreef:
22-02-2018 11:11
Ik heb een hekel aan zelf dingen verkopen op marktplaats en gebruik het voornamelijk zelf dingen te kopen. Het kost zo veel tijd en levert vaak zo weinig op. Maar ik heb nu wat dingen liggen waarvan ik denk dat ze behoorlijk wat kunnen opleveren dus ik ga het maar weer eens proberen.
Ik heb dat gevoel ook. Daarom gebruiken we de opbrengst nu om te sparen (of eigenlijk beleggen) voor de kinderen. Oudste is nog geen 3, maar wel al 300 'gratis' geld bij elkaar gesprokkeld zo.
Zwartvlekje schreef:
22-02-2018 11:11
Hier hetzelfde... Geen fan van verkopen via mp, maar nu liggen er wat dingen op zolder waarvan het echt zonde zou zijn als ze gewoon naar de kringloop verdwenen. Dus maar weer aan de bak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven