24 uur vasten
vrijdag 23 februari 2018 om 10:34
Eten is voor mij altijd al een ding geweest. Ik heb echt weinig energie en merk ook dat ik meteen helemaal trillerig wordt als ik niet op tijd eet. Ik eet dus ook mijn ontbijt/lunch/avondeten als ik geeneens honger heb gewoon omdat ik het gevoel heb dat ik het nodig heb. Nu heb ik begrepen dat je doormiddel van vasten kan ervaren dat je eten helemaal niet per se continu nodig hebt. Dat je je eet behoefte als het ware kan resetten. Bovendien zouden er veel gezondheidsvoordelen zijn en helpt het met afvallen. Dus ik dacht hoppa ik doe het gewoon. Baat het niet dan schaadt het niet. Ik zag ook een techniek waarbij je wel een beperkt aantal calorieën op zo'n vast-dag mag. Ik wil echt 24 uur niets eten. Ik heb het op de middelbare school een keer eerder gedaan. De hele school ging voor een goed doel 24 uur vasten. Het was me toen echt meegevallen en ik voelde me daarna heel goed! Sinsdsdien wil ik het nog eens doen maar ik durfde maar niet. Ben echt bang dat ik de dag niet door kom. En van dat gevoel wil ik nou precies af! Ik vroeg me af of iemand ervaring had met deze manier van vasten?
vrijdag 23 februari 2018 om 13:21
Ik begin ook een beetje te twijfelen. Ik heb nog niet echt honger ofzo. Terwijl het nu wel lunchtijd is normaal. Misschien dat ik toch maar naar de supermarkt ga om een lekker gezond gerechtje te maken vanavond. En toch maar weer eens volkorenbrood in huis halen misschien?
Ik ben niet bij een dieëtist trouwens. Ik dacht dat dat vooral voor mensen met overgewicht of ondergewicht was of andere serieuze problemen. Ik denk ook niet dat ik dat nu kan betalen.
vrijdag 23 februari 2018 om 13:23
Waardoor verving je de koolhydraten als bron van energie? Door eiwitten of vet? Of verving je die dan niet?licht-blauw schreef: ↑23-02-2018 13:15Ik at toen geen brood? Lijkt me logisch daar zitten koolhydraten in. Weet ook niet waar ik dat heb gezegd? Denk dat je iets verkeerd hebt begrepen. Ik deed het samen met mijn moeder en we hadden echt een boek gekocht met menu's enzo. Je hebt wel koolhydraat arm brood trouwens. Daar mocht je dan maximaal een snee van in dit koolhydraat arme dieet. Dus die heb ik wel eens gegeten. Maar is erg duur dat brood.
Dat gaat vaak mis. Mensen laten de koolhydraten uit het menu, maar eten daar niet iets anders (meer vetten en eiwitten) voor in de plaats en gaan zich dan zwak voelen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode

vrijdag 23 februari 2018 om 13:24
Hier haalde ik dat uit. Waarschijnlijk bedoelde je het dus anders.licht-blauw schreef: ↑23-02-2018 12:57...Heb ook een jaar koolhydraat arm gegeten jaren terug. Daar zou je meer energie van krijgen. Merkte ik helaas niet. Toen is mij verteld dat je van brood juist honger krijgt en dat je dat beter vervangt...
Het is lastig hoor, nadenken over je voeding, en andermans info interpreteren. Er is zo veel te vinden, inclusief bewijs, en alles weerspreekt elkaar en iedereen denkt/doet het weer anders. Ik ben er nu al een aantal jaren mee bezig, en merk dat erover spreken met anderen soms ook niet lukt. Het lijkt wel spreken over politiek of religie, het ligt direct gevoelig, waarna je je best moet doen om het gesprek niet uit de hand te laten lopen.
Ik wens je succes, en als je nog vragen hebt over hoe ik het vasten ervaar, stel ze gerust.
vrijdag 23 februari 2018 om 13:26
Excuus dat heb ik inderdaad onduidelijk neergezet. Dat was al een paar ja na het kha dieet. Toen ben ik gaan minderen met brood. Ik ben ook helemaal geen fan van brood trouwens. Ja vers brood vind ik heerlijk maar van die oude droge boterhammen. Krijg ik echt nauwelijks weg.00gjes schreef: ↑23-02-2018 13:24Hier haalde ik dat uit. Waarschijnlijk bedoelde je het dus anders.
Het is lastig hoor, nadenken over je voeding, en andermans info interpreteren. Er is zo veel te vinden, inclusief bewijs, en alles weerspreekt elkaar en iedereen denkt/doet het weer anders. Ik ben er nu al een aantal jaren mee bezig, en merk dat erover spreken met anderen soms ook niet lukt. Het lijkt wel spreken over politiek of religie, het ligt direct gevoelig, waarna je je best moet doen om het gesprek niet uit de hand te laten lopen.
Ik wens je succes, en als je nog vragen hebt over hoe ik het vasten ervaar, stel ze gerust.

vrijdag 23 februari 2018 om 13:28
Ja dat stond allemaal in dat boek. Ik weet het al precies niet meer. Amandelmeel, stevia, mager vlees, kip, vis veel groenten, veel eieren, zuivel, kaas mocht ook geloof ik.malibu82 schreef: ↑23-02-2018 13:23Waardoor verving je de koolhydraten als bron van energie? Door eiwitten of vet? Of verving je die dan niet?
Dat gaat vaak mis. Mensen laten de koolhydraten uit het menu, maar eten daar niet iets anders (meer vetten en eiwitten) voor in de plaats en gaan zich dan zwak voelen.
vrijdag 23 februari 2018 om 13:43
Hoe ik eet, is niet representatief. Ik doe aan krachttraining.licht-blauw schreef: ↑23-02-2018 13:07Daarmee volg ik gewoon de richtlijnen van het voedingscentrum. Als ik te weinig at dan was ik toch wel slanker geweest? Als ik meer eet kom ik meteen aan. Wat zou jij aanraden? Hoe eet jij bijvoorbeeld?
Ik vind het echt weinig en mss kan je eens uitrekenen hoeveel je werkelijk binnenkrijgt? Als ik niet zou sporten en zou eten wat jij eet, zou ik omvallen, vrees ik.
Life is short. Eat dessert first.
vrijdag 23 februari 2018 om 13:46
Ja maar je weet hoe die dingen gaan. Als ik ergens op bezoek ben eet ik wel wat lekkers als het speciaal gekocht is en als ik met vriendinnen ga winkelen gaan we even ergens lekker lunchen. Op een verjaardag gaat er ook gewoon een stuk taart naar binnen en ja chips en kaas is dan ook wel lekker natuurlijk. Het is natuurlijk niet dat ik iedere dag alleen dat eet.doornroosje9 schreef: ↑23-02-2018 13:43Hoe ik eet, is niet representatief. Ik doe aan krachttraining.
Ik vind het echt weinig en mss kan je eens uitrekenen hoeveel je werkelijk binnenkrijgt? Als ik niet zou sporten en zou eten wat jij eet, zou ik omvallen, vrees ik.
vrijdag 23 februari 2018 om 13:56
.licht-blauw schreef: ↑23-02-2018 10:34. Ik heb echt weinig energie en merk ook dat ik meteen helemaal trillerig wordt als ik niet op tijd eet.
..
Nu heb ik begrepen dat je doormiddel van vasten kan ervaren dat je eten helemaal niet per se continu nodig hebt.
...
Baat het niet dan schaadt het niet.
...
Ik wil echt 24 uur niets eten. I
Ik hoop dat je gelijk hebt, dat het geen schade oplevert. Er zullen aandoeningen zijn, waarbij vast juist wel schadelijk is, zeker als je trillerig wordt van niet eten.
Later is nu
vrijdag 23 februari 2018 om 14:18
Als je zegt dat je het voedingscentrum volgt, dan begrijp ik niet waarom je geen 4 boterhammen per dag eet, kaas eet, water drinkt, groente en fruit en zuivel eet. Je zult die dingen allemaal wel eten, maar ook de porties zoals het voedingscentrum aangeeft?
Je geeft aan dat je van brood honger krijgt, dat krijg ik ook, van witbrood met hagelslag. Zo op zijn tijd heerlijk, maar dan kan ik blijven eten. Daarom advies voor volkorenbrood. Ik moest er aan wennen hoor. Maar het is wel gelukt. En mijn hongergevoel is weg.
Kijk eens goed bij het voedingscentrum wat je kunt eten op een dag. Als ik voor mijn gewicht invul wat ik mag eten, en dan neem ik alleen gezonde dingen, geen koekjes of iets (ik moet dan ook afvallen). Dan val ik echt goed af. Ik zit op ong. 1600 kcal per dag en heb geen honger en een stabiele bloedsuiker.
Je geeft aan dat je van brood honger krijgt, dat krijg ik ook, van witbrood met hagelslag. Zo op zijn tijd heerlijk, maar dan kan ik blijven eten. Daarom advies voor volkorenbrood. Ik moest er aan wennen hoor. Maar het is wel gelukt. En mijn hongergevoel is weg.
Kijk eens goed bij het voedingscentrum wat je kunt eten op een dag. Als ik voor mijn gewicht invul wat ik mag eten, en dan neem ik alleen gezonde dingen, geen koekjes of iets (ik moet dan ook afvallen). Dan val ik echt goed af. Ik zit op ong. 1600 kcal per dag en heb geen honger en een stabiele bloedsuiker.
vrijdag 23 februari 2018 om 14:33
Volkorenbrood, zuivel, groenten, fruit, vlees/vis/vega, aardappelen/rijst/pasta... en voldoende qua hoeveelheid natuurlijk.
Als je per se wil afvallen (wat echt niet nodig is met een gezond BMI), minder snoepen! Geen maaltijden weglaten of voedingsgroepen schrappen.
En natuurlijk niet 24u niets eten.
Als je per se wil afvallen (wat echt niet nodig is met een gezond BMI), minder snoepen! Geen maaltijden weglaten of voedingsgroepen schrappen.
En natuurlijk niet 24u niets eten.
Life is short. Eat dessert first.

vrijdag 23 februari 2018 om 16:16
Ik leef nog hoor! Doe het al 2 jaar.licht-blauw schreef: ↑23-02-2018 14:04Nou ik hoor veel mensen die nogal skeptisch zijn. Op internet klonk het allemaal heel positief. Ik ga dan maar gewoon eten. Zal wat meer gezonde tussendoortjes proberen toe te voegen. Nog wat meer research erover doen.
Vanochtend 7km hardgelopen. Nuchter. Geen centje pijn. BMI 22.9.
Succes!
vrijdag 23 februari 2018 om 16:21
Je kunt best proberen om te vasten, maar doe het dan met wat meer vooronderzoek. Als je eerst alles op een rijtje zet; wat eet je nou precies, wat mis je aan voedingsstoffen, wat kun je aan je eetpatroon veranderen etc. dan heb je al een beter basis dan nu. En als dat allemaal wat beter gaat (en je je misschien ook minder snel trillerig voelt), dan kun je overwegen om het vasten te proberen. Maar dan zou ik doen wat OOgjes aangaf; in stapjes naar een volle vastdag werken.
The only difference between me and a madman is that I’m not mad
vrijdag 23 februari 2018 om 16:39
Misschien vergoed je zorgverzekeraar (een gedeelte van) één of meerdere sessies. Met alle respect; je klinkt als een vriendin van me die ook maar niet afviel, zich niet goed voelde en maar dingen op het gebied van eten bleef proberen. Uiteindelijk naar een diëtiste en met kleine aanpassingen in haar eetpatroon blijvend een aantal kilo eraf en goed in haar vel. Ik zou geen aannames doen of je het wel of niet kan betalen. Gewoon de zorgverzekeraar bellen en vragen onder welke voorwaarden het wel (gedeeltelijk) vergoed wordt. Succes!licht-blauw schreef: ↑23-02-2018 14:27Ik ben niet bij een dieëtist geweest trouwens. Ik dacht dat dat vooral voor mensen met overgewicht of ondergewicht was of andere serieuze problemen. Ik denk ook niet dat ik dat nu kan betalen.
vrijdag 23 februari 2018 om 16:51
Wat super fijn voor je vriendin! Misschien moet ik het inderdaad eens uit gaan zoeken. Mogelijk kan de huisarts mij wel een doorverwijzing geven vanwege mijn vermoeidheid.trachemys schreef: ↑23-02-2018 16:39Misschien vergoed je zorgverzekeraar (een gedeelte van) één of meerdere sessies. Met alle respect; je klinkt als een vriendin van me die ook maar niet afviel, zich niet goed voelde en maar dingen op het gebied van eten bleef proberen. Uiteindelijk naar een diëtiste en met kleine aanpassingen in haar eetpatroon blijvend een aantal kilo eraf en goed in haar vel. Ik zou geen aannames doen of je het wel of niet kan betalen. Gewoon de zorgverzekeraar bellen en vragen onder welke voorwaarden het wel (gedeeltelijk) vergoed wordt. Succes!

vrijdag 23 februari 2018 om 16:53
Waarom ben je zelf begonnen met het vasten eigenlijk? Super goed bezig trouwens 7 km hardlopen. Dat doe ik je niet na. Ik ga liever flink een eind fietsen. Heerlijk

vrijdag 23 februari 2018 om 16:54
Ik ga duimen voor je dat het lukt Licht Blauw! Mocht het lukken, dan hier wel een update hèlicht-blauw schreef: ↑23-02-2018 16:51Wat super fijn voor je vriendin! Misschien moet ik het inderdaad eens uit gaan zoeken. Mogelijk kan de huisarts mij wel een doorverwijzing geven vanwege mijn vermoeidheid.![]()

vrijdag 23 februari 2018 om 19:02
Omdat ik echt te zwaar werd, bmi boven de 26, en het me niet meer lukte om op de manier die ik voorheen gebruikte, af te vallen. Calorieën tellen wilde ik niet, ik heb echt een hele tijd lopen zoeken naar wat voor mij zou werken en kwam toen uit bij 5:2. Toen ik dat eenmaal deed en er meer over ging lezen was de overstap naar 2 dagen vasten snel gemaakt.licht-blauw schreef: ↑23-02-2018 16:53Waarom ben je zelf begonnen met het vasten eigenlijk? Super goed bezig trouwens 7 km hardlopen. Dat doe ik je niet na. Ik ga liever flink een eind fietsen. Heerlijk![]()
Ik ben erfelijk belast met verhoogde kans op diabetes type 2, dat was voor mij de stok achter de deur. Ik wil dat niet krijgen!
Voor mij was dit de juiste keuze.
vrijdag 23 februari 2018 om 19:15
Wat goed dat je nu zo'n mooi BMI hebt dan! Dat begrijp ik helemaal. In mijn familie speelt veel obesitas. Dat wil ik echt nooit. Vaak hoor ik van mensen dat ik moeilijk doe want ik ben helemaal niet te dik. Maar dan denk ik ja nee ik ben dus niet te dik omdat ik er goed op let! Voorkomen is beter dan genezen.00gjes schreef: ↑23-02-2018 19:02Omdat ik echt te zwaar werd, bmi boven de 26, en het me niet meer lukte om op de manier die ik voorheen gebruikte, af te vallen. Calorieën tellen wilde ik niet, ik heb echt een hele tijd lopen zoeken naar wat voor mij zou werken en kwam toen uit bij 5:2. Toen ik dat eenmaal deed en er meer over ging lezen was de overstap naar 2 dagen vasten snel gemaakt.
Ik ben erfelijk belast met verhoogde kans op diabetes type 2, dat was voor mij de stok achter de deur. Ik wil dat niet krijgen!
Voor mij was dit de juiste keuze.

Ik ga voor nu wat sleutelen aan mijn eetpatroon. Huisarts vragen voor een dieetist. En dan kan ik altijd nog eens verdiepen in het vasten. Allemaal erg bedankt voor de tips en de info.

dinsdag 27 februari 2018 om 10:19
Nee eigenlijk niet echt. Of nu ik beter nadenk ergens wel. Met enige regelmaat eet ik wel een hele dag op het avond eten na niets. Mijn avond eten is eigenlijk altijd heel gezond. Dat vind ik gewoon het lekkerst. Dus het is een beetje een losse variant geworden. Ik deed het toen omdat ik mij vaak niet lekker voelde en nu heb ik dat niet meer.licht-blauw schreef: ↑23-02-2018 12:42Bedankt voor het delen van je ervaring. Ja dat bedoel ik. Ik kom dan gewoon niet op gang. Doe je dit nog steeds?
Dat niet wakker worden gevoel proberen op te lossen met een koude douche of een glas water met uitgeperste citroen? Of beide!