Geld & Recht alle pijlers

Raad gevraagd

27-02-2018 12:07 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Ik ben al 20 jaar samen met mijn vriend.
Samen hebben wij 2 kinderen. Mijn vriend had al het koophuis toen ik bij hem introk. Ook heeft hij een auto en bedrijf waar hij heel veel uren in werkt. Hij betaald alle lasten. Ik werk parttime en heb ongeveer 600 euro de maand. Deze gaan helemaal op aan boodschappen. Ik werk ongeveer 15 á 20 uur wekelijks in zijn bedrijf. Hij wilt mij hier geen vergoeding voor betalen omdat hij het ziet als een bijdrage in de kosten. Nu ik ouder wordt krijg ik steeds mee moeite hiermee ik hou helemaal niets over omzelf dingen te doen of te ondernemen. Ik heb dit vaker met hem besproken en dan zegt hij dat als hij overlijdt dat alles voor mij is. Maar ik leef nu en biet straks . Is het egoistische als ik hem laat betalen voor de uren die ik werk in zijn bedrijf.?

Graag zou ik jullie mening willen horen.
redbulletje schreef:
27-02-2018 15:28
Ik snap niet dat er nog steeds vrouwen zijn die niet eerst financieel alles regelen voor ze een kind met iemand nemen. Zeker als ze daardoor minderen met betaald werk en hun lot in de handen van de man leggen.
Amen.

Snap dat ook niet, dat je jezelf in zo'n afhankelijke, financieel waardeloze situatie zet.
Er was laatst een soortgelijk topic. Kinderen met vriend, niks over relatie op papier, geen gezamelijke rekening en wonen in zijn huis. Alleen werkte zij niet in zijn bedrijf.
Misschien is het handig voor TO dat topic te lezen maar ik weet de titel niet meer. Iemand anders die het kan vinden?
redbulletje schreef:
27-02-2018 15:28
Ik snap niet dat er nog steeds vrouwen zijn die niet eerst financieel alles regelen voor ze een kind met iemand nemen. Zeker als ze daardoor minderen met betaald werk en hun lot in de handen van de man leggen.
Ik zie er genoeg. Maar die zijn gelukkig wel zo slim om in gemeenschap van goederen te trouwen, en bouwen in privé een eigen pensioenvoorziening op.
Head schreef:
27-02-2018 15:32
Amen.

Snap dat ook niet, dat je jezelf in zo'n afhankelijke, financieel waardeloze situatie zet.
Ik snap het ergens wel. Het is natuurlijk niet leuk om allemaal dingen te regelen voor het geval dat je relatie uit gaat of er iemand dood gaat. Kost ook allemaal tijd, geld en moeite. Het is leuker en gemakkelijker om het niet te doen.

Het probleem is alleen dat het, behalve leuker en gemakkelijker, ook heel erg dom is.

Ik vond het ook echt wel vreemd toen we bij de notaris zaten en ons droog en hard voorgerekend werd wie wat zou krijgen als we uit elkaar zouden gaan of er iemand zou sterven, en ook dat ik mijn vriend een smak geld moest betalen om mede-eigenaar van zijn huis te worden, maar ik ben wel heel blij dat het zwart op wit staat. Hoef ik er straks niet meer over na te denken.

TO, ga om de tafel met die fijne meneer en regel je zaakjes. En kom voor jezelf op!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Dank voor jullie antwoorden en meningen, ik ga het gesprek met hem aan.
Mooi dat hij zijn testament heeft gemaakt maar als hij je morgen uit huis schopt heb je helemaal niks!
vivaratje schreef:
27-02-2018 15:55
Mooi dat hij zijn testament heeft gemaakt maar als hij je morgen uit huis schopt heb je helemaal niks!
Bovendien kan hij zijn testament ook zo weer aanpassen natuurlijk en zou TO met lege handen kunnen staan.
Bo1979 schreef:
27-02-2018 15:55
Dank voor jullie antwoorden en meningen, ik ga het gesprek met hem aan.

Wat goed. Je hebt hier al wat tips gekregen, dus nu je weet wat je wil, sta je een stuk steviger.
Als hij van je houdt, dan zou hij willen dat hij je goed verzorgd achterlaat. Nu beweer ik niet dat hij niet van je houdt, maar blijkbaar zit er ergens angst, gemakzuchtigheid of iets anders achter dat hij zo reageert. Zoek uit waarom hij dit zo wil.
Wat ik totaal mis in dit verhaal (of compleet overheen gelezen heb) is, hoe was het geregeld toen jij nog wel 32 uur werkte? Op een gegeven moment ben je minder gaan werken (ik neem nu even aan dat dat was ruim voordat je weer meer ging werken), wat hebben jullie toen afgesproken?

Voor hetzelfde geld denkt partner in kwestie 'mevrouw is zonder overleg minder gaan werken en ik mocht het allemaal alleen oplossen financieel, nu betaalt ze me maar terug ook'.

Zo is het vast niet gegaan, maar hoe het wel is gegaan, zegt misschien ook wel het een en ander over de huidige situatie. Die is niet zomaar ontstaan namelijk.
Bedenk ook wat je gaat zeggen of doen als hij gewoon weigert. Verandering heeft voor hem alleen maar nadelen.

Het feit dat hij deze situatie heeft laten ontstaan en dat jij daar altijd in mee bent gegaan betekent waarschijnlijk dat hij een heel stuk assertiever is dan jij.

Bedenk dus van tevoren welke consequenties je eventueel wilt verbinden aan een weigering van zijn kant, en dreig niet met dingen die je niet na wilt of kunt komen.

Een man die iemand waarmee hij 20 jaar een relatie heeft en die de moeder van zijn kinderen is zo behandelt is geen aardige of redelijke partner.

Als hij je morgen buiten beu is, heb je na twintig jaar helemaal niets. Zorg dat dat verandert.
Bo1979 schreef:
27-02-2018 13:12
Het gast erom dat ik meer bestedingsruimte krijg. Ik vindt het niet erg als hij mij betaald voor mijn werkzaamheden dat ik meer kwijt ben aan vaste lasten. Maar dan wil ik ook graag dat het huis voor een deel op mijn naam komt. Ik betaal er dan immers ook voor. En als hij mij niet betaald voor mijn werkzaamheden zou hij mij mede-eigenaar van zijn bedrijf kunnen maken. Ik lever behoorlijk wat inspanningen zodat hij het bedrijf kan runnen met mijn hulp. Ik vindt dat daar dan ook iet tegenover mag staan. Of ben ik dan echt egoïstisch?
Nee, je bent niet egoïstisch. Je bent verstandig. Zoals je zelf al concludeert zijn er twee opties. A) alles apart; je man betaald jou voor je arbeid, jullie berekenen de vaste lasten en betalen beiden de helft (of naar rato zodat jij ook geld overhoudt) of B: alles op een hoop; samen eigenaar van jullie woning en van het bedrijf, betalen uit één pot de vaste lasten en dat je dan ook van het gemeenschappelijke geld je eigen hobby's / uitjes en dergelijke kan betalen. Kom voor jezelf op want nu trek je aan het kortste eind als je vriend de relatie beëindigt.
anoniem_364671 wijzigde dit bericht op 27-02-2018 16:52
Reden: smiliey met zonnebril ipv B:
0.13% gewijzigd
Doe je wat je deed, dan krijg je wat je kreeg
Je vriend moet je gewoon betalen anders zou hij een ander moeten betalen. Daarna kan je naar rato meebetalen aan boodschappen, dingen voor de kinderen, gas,licht, water, inboedverzekering, gemeentelijke lasten min de woz. Niet de verzekering voor opstal van het huis.

Je kan daarnaast een bedrag afspreken als “huur” voor het huis. Jij gebruikt het ook dus moet je daar ook voor betalen. Ook dat bedag berekenen naar rato.

Stel jij verdient netto 1/3e van je man dan betaal jij 1/4 en je man 3/4 van de kosten van alles behalve de hypotheek. Als huur kan jij bv 1/4 van de hypotheekrente minus de rente-aftrek betalen.

Als jij alles doet in huis dan kan je dat ook meenemen.

Op deze manier houdt jij ook wat geld over voor jezelf.

Je kan ook alles op 1 hoop gooien na betaling van de hypotheek door je vriend en dan beide hetzelfde bedrag op je eigen rekening zetten voor persoonlijke uitgaven.

Je vriend kan je nu zo onterven en je het huis uitzetten. Het zou verstandig zijn om zelf van je salaris een deel te sparen om in geval van nood zelf een huis te kunnen kopen. Schrijf je in ieder geval altijd in bij de woningbouw. Mocht het toch mislopen met je relatie dan sta je tenminste ingeschreven en ben je sneller aan de beurt.
Samen eigenaar worden van zijn bedrijf en/of van zijn huis is niet eerlijk voor hem. Mocht het misgaan dan ga jij weg met de helft waaraan je niet of weinig meebetaald hebt. Ik neem tenminste aan dat hij al een flink deel van de hypotheek heeft afgelost.
Heb je al een gesprek gehad en hoe is het gegaan?
veensteker schreef:
28-02-2018 03:02
Je vriend moet je gewoon betalen anders zou hij een ander moeten betalen. Daarna kan je naar rato meebetalen aan boodschappen, dingen voor de kinderen, gas,licht, water, inboedverzekering, gemeentelijke lasten min de woz. Niet de verzekering voor opstal van het huis.

Je kan daarnaast een bedrag afspreken als “huur” voor het huis. Jij gebruikt het ook dus moet je daar ook voor betalen. Ook dat bedag berekenen naar rato.

Stel jij verdient netto 1/3e van je man dan betaal jij 1/4 en je man 3/4 van de kosten van alles behalve de hypotheek. Als huur kan jij bv 1/4 van de hypotheekrente minus de rente-aftrek betalen.

Als jij alles doet in huis dan kan je dat ook meenemen.

Op deze manier houdt jij ook wat geld over voor jezelf.

Je kan ook alles op 1 hoop gooien na betaling van de hypotheek door je vriend en dan beide hetzelfde bedrag op je eigen rekening zetten voor persoonlijke uitgaven.

Je vriend kan je nu zo onterven en je het huis uitzetten. Het zou verstandig zijn om zelf van je salaris een deel te sparen om in geval van nood zelf een huis te kunnen kopen. Schrijf je in ieder geval altijd in bij de woningbouw. Mocht het toch mislopen met je relatie dan sta je tenminste ingeschreven en ben je sneller aan de beurt.

Dit. Alkemaal goede punten. Hier moet je echt wat mee TO.
Bo1979 schreef:
27-02-2018 12:53
Het is een eenmanszaak. Hij heeft in een testament laten vastleggen dat ik de erfgenaam ben. Verder heeft hij een levensverzekering die een groot deel van de hypotheek weg neemt mocht hij overlijden. Zodat ik met de kinderen kan blijven wonen.

Zo werkt het dus niet. Regel wat, anders sta jij na zijn overlijden op straat.
Hij heeft in twintig jaar van alles opgebouwd: een vermogen, huis, een zaak, een carrière, allemaal van hem. En jij kunt soms kleren voor jezelf kopen. Als je een meevaller hebt.

Ik zou een meevaller voor jezelf creëren en weer fulltime gaan werken, elders. Want als het echt om dat bijdragen gaat, dan doe je dat maar financieel zodat jij ook iets opbouwt, namelijk vermogen en een carriere.

Zul je nog wel in de clinch moeten over de zorg en het huishouden, en ik vermoed helaas dat op dat punt de schellen van je ogen gaan vallen als blijkt dat hij eigenlijk degene is die niet gelijkwaardig bij wil dragen.

Je vriend is een lul. En jij bent een slappe tante dat je je nog afvraagt of jij nou gek bent. Dat is overigens ook een cruciaal symptoom van een scheefzittende relatie: geen ander referentiekader meer hebben dan wat hij vindt en vertelt.
Wat raar dat jullie samen kinderen hebben gekregen, maar jullie niks vast hebben laten leggen. Behalve dan zijn testament, wat hij morgen zou kunnen wijzigen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Koopt hij wel dingen voor zichzelf? Heeft hij dat huis dan ondertussen niet zowat afbetaald?
Kosten jullie vaste lasten dan tussen de 2400/3000? Of is het bedrijf niet winstgevend?

Heb jij in die 20 jaar niet meebetaald aan het huis? Verbouwingen? Opknappen?

Trouwen en geregistreerd partnerschap zijn de goedkoopste oplossingen voor al jouw problemen. Als hij dat niet wil, toch maar eens gaan nadenken. Al het geld wat jij in het huis gestopt hebt terug laten betalen en elders een betaalde baan zoeken lijkt mij dan handiger!

Ik snap best hoe dingen groeien. Even inspringen. Even dat betalen. Maar na een jaar denk je dan toch wel, we moeten eens wat gaan regelen! Ook als man zijnde? Maar vooral jij!
Zoveel goede reacties. Ik hoop dat je ogen geopend zijn. Je vriend zal het gesprek waarschijnlijk niet leuk vinden! Hij gaat erop achteruit..maar de hamvraag; kan hij wel nieuwe kleding, spullen, uitjes betalen? Gaan jullie op vakantie?

Houdt hij van je?
Houdt jij van hem? Hoe is zeg maar jullie relatie op de financieen na?

Ik vind het namelijk bizar dat je aan ons vraagt of je egoiistisch bent. Not at all!!

Hij is egoiistisch. Je leeft om te leven voor jezelf en niet voor een ander. Je betaald mee aan zijn huis in de vorm van boodschappen. Hij...doet geen huishouden, verzorgt de kinderen niet en kookt niet. Ik ben gastouder en verdien aan deze taken. Dus ja je werkt ook gewoon op die momenten. Beseft hij dat wel? Wat als jij de zorg wilt splitten en hij ook moet koken en huishoudelijke taken moet uitvoeren? Dan kan hij net als jou minder werken en minder geld in het laadje. Minder geld, minder geld voor leuke dingen.

Dus ja hij is egoiistisch. Ik heb zelf geen koophuis,maar van horen en zeggen liggen de lasten bij anderen op 600-1000,- inclusief. Dus ook met gwl, tv, internet. Jij betaald al 600,- en je werkt al veel uren gratis daarnaast+ huishouden!! Ik word er gewoon kwaad om. Wat is hij oneerlijk. Ik vind hem een uitbuiter. Kijk al was het huis ook van jou..oke..dat is een ander verhaal. Maar dit?? Je bouwt niks op.

Niet je om laten praten hoor. Als hij vindt dat het onterecht is wat je zegt, zou ik me afvragen of hij het wel waard is. Iemand hoort jou en plezierig leven toe te wensen en niet jou te gebruiken als voetveeg.
Heel gek, maar naast de ontelbare vrouwen die zich in dit soort idiote situaties (laten) zetten ken ik NUL mannen die dat laten gebeuren.

Misschien zegt dat al genoeg, TO?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Het gaat waarschijnlijk wel geld kosten. Want als je vriend je een contract aanbiedt dan bouw jij weliswaar pensioen en WW op etc. maar moet hij bruto aardig meer betalen dan jij netto ontvangt.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
28-02-2018 11:28
Het gaat waarschijnlijk wel geld kosten. Want als je vriend je een contract aanbiedt dan bouw jij weliswaar pensioen en WW op etc. maar moet hij bruto aardig meer betalen dan jij netto ontvangt.
Nee hoor, het kan juist heel gunstig zijn als je partner meewerkt in je bedrijf https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... meewerken/
Wat raar toch dat er nog steeds vrouwen zijn die zich zo afhankelijk opstellen van een man. En het Viva-forum nodig hebben om te weten of het normaal is om een salaris te willen.
Ik hoor dat inderdaad ook nooit van mannen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven