Proeftijd weglaten
woensdag 28 februari 2018 om 09:42
Vraagje,
Mijn man heeft een nieuwe baan , hij heeft zijn oude ( vaste ) baan opgezegd, maar nog niet getekend voor vertrek voordat het nieuwe contract getekend is.
De nieuwe baan is ook vast, en ze hebben afgesproken dat er geen proeftijd zal zijn. Nu schiet de nieuwe werkgever maar niet op met dat contract en zegt dat het weglaten van de proeftijd aangevraagd moet worden? Bij wie dan? Het is een familiebedrijfje van max 6 man. Op de site van de RVD staat dat het niet verplicht is, een proeftijd. Dan is het toch een kwestie van in het contract zetten dat er geen proeftijd geldt?
Mijn man heeft een nieuwe baan , hij heeft zijn oude ( vaste ) baan opgezegd, maar nog niet getekend voor vertrek voordat het nieuwe contract getekend is.
De nieuwe baan is ook vast, en ze hebben afgesproken dat er geen proeftijd zal zijn. Nu schiet de nieuwe werkgever maar niet op met dat contract en zegt dat het weglaten van de proeftijd aangevraagd moet worden? Bij wie dan? Het is een familiebedrijfje van max 6 man. Op de site van de RVD staat dat het niet verplicht is, een proeftijd. Dan is het toch een kwestie van in het contract zetten dat er geen proeftijd geldt?
woensdag 28 februari 2018 om 10:49
En dat is helemaal niet erg, maar wees dan niet zo stellig in je beweringen. Het komt nogal knullig over zo.
woensdag 28 februari 2018 om 10:55
Niet om het een of ander, maar ook voor 1 januari 2015 kon je gewoon een arbeidsovereenkomst zonder proeftijd sluiten. Per 2015 is de duur van de proeftijd alleen aan banden gelegd.BahcoBarbie schreef: ↑28-02-2018 10:43Aha ik zit toch fout! Mijn zaak dateert van voor 1 jan 2015 en toen gold dit nog wel. Ik heb het arrest er maar eens bij gepakt (wat je al niet doet voor het vf) en nagezocht en zie nu dat de wet is aangepast.
woensdag 28 februari 2018 om 11:02
En daarom moet je dus geen juridisch advies geven als je er geen verstand van hebt. Dat je ooit partij bent geweest in een conflict maakt jou nog niet tot een jurist he? Geeft niks hoor als je het niet snapt, maar ga geen mensen terechtwijzen die de materie wel beheersen.
Fruit ziet er lekker uit
woensdag 28 februari 2018 om 11:11
woensdag 28 februari 2018 om 11:25
Als je man zekerheid van zijn huidige vaste contract met langer dienstverband wil kan hij bij zijn nieuwe werkgever zijn opzegtermijn uitonderhandelen. Voordat hij het contract tekent.beetjegek schreef: ↑28-02-2018 11:11Dank jullie allen voor jullie hulp. Nieuwe werkgever belde man net dat het contract klaar is. Of er een uitsluiting van proeftijd instond kon hij dan weer niet vertellen.. hij had het nog niet doorgenomen. Man gaat het contract zo ophalen en dan nemen we het even door voor er getekend gaat worden.
woensdag 28 februari 2018 om 11:27
Wat gebeurt meerdere keren per week?
woensdag 28 februari 2018 om 13:44
Hij heeft er toch een proeftijd van 2 maanden ingezet, man gaat dus niet tekenen.Tampaxropeje schreef: ↑28-02-2018 11:25Als je man zekerheid van zijn huidige vaste contract met langer dienstverband wil kan hij bij zijn nieuwe werkgever zijn opzegtermijn uitonderhandelen. Voordat hij het contract tekent.
woensdag 28 februari 2018 om 16:25
Om jouw nick maar even te gebruiken dat is wel een beetje gek.
Het is de normaalste zaak van de wereld dat er een proeftijd is en daarnaast zegt een zogenaamd vast contract ook helemaal niks, want daarmee heb je iedereen ook binnen een paar maanden buiten als je wilt.
Wat denkt je man: dat hij ergens anders wel zonder proeftijd binnenkomt?
Het is de normaalste zaak van de wereld dat er een proeftijd is en daarnaast zegt een zogenaamd vast contract ook helemaal niks, want daarmee heb je iedereen ook binnen een paar maanden buiten als je wilt.
woensdag 28 februari 2018 om 16:29
Afhankelijk van op welk niveau je zit qua baan en in welke branche je werkt valt een proeftijd gewoon uit te onderhandelen. Idem voor opzegtermijn. Ik accepteer ook geen proeftijd.girasole3 schreef: ↑28-02-2018 16:25Om jouw nick maar even te gebruiken dat is wel een beetje gek.
woensdag 28 februari 2018 om 16:33
Dan zul jij wel de uitzondering op de regel zijn, want ik heb al heel wat bedrijven van binnen gezien vanuit mijn werk en zelfs bij grote multinationals geldt dit van hoog tot laag, ook bij mensen die niet onder de CAO vallen maar een PAO hebben.
En dan nog: wat zegt het dat je geen proeftijd hebt? Als een bedrijf je na een half jaar kwijt wil, sta je gewoon na 2 maanden buiten, tegenwoordig zelfs met een minimale afkoopsom.
En dan nog: wat zegt het dat je geen proeftijd hebt? Als een bedrijf je na een half jaar kwijt wil, sta je gewoon na 2 maanden buiten, tegenwoordig zelfs met een minimale afkoopsom.
woensdag 28 februari 2018 om 16:37
girasole3 schreef: ↑28-02-2018 16:33Dan zul jij wel de uitzondering op de regel zijn, want ik heb al heel wat bedrijven van binnen gezien vanuit mijn werk en zelfs bij grote multinationals geldt dit van hoog tot laag, ook bij mensen die niet onder de CAO vallen maar een PAO hebben.
Doe nou niet net alsof je weet waar je het over hebt.
Heb je niet meegekregen dat er een enorm tekort is aan geschoolde en ervaren medewerkers? Dat zorgt ervoor dat niet alleen een werkgever eisen kan stellen.
Daarnaast is het helemaal niet zo makkelijk om iemand te ontslaan. Het is er juist alleen maar moeilijker op geworden.
woensdag 28 februari 2018 om 16:41
Doe niet zo kattig joh. Bij mijn huidige baan had ik ook geen proeftijd. Valt echt over te onderhandelen hoor. Al was dat bij mij niet nodig, want mijn werkgever wilde geen proeftijd.girasole3 schreef: ↑28-02-2018 16:33Dan zul jij wel de uitzondering op de regel zijn, want ik heb al heel wat bedrijven van binnen gezien vanuit mijn werk en zelfs bij grote multinationals geldt dit van hoog tot laag, ook bij mensen die niet onder de CAO vallen maar een PAO hebben.
En verder is met 2 maanden buiten staan toch wat anders dan met 1 dag buiten staan.
woensdag 28 februari 2018 om 16:52
Je praat de paniek na die er was met de komst van de wetswijzigingen. In de praktijk blijkt juist dat de Kantonrechter echt moet toetsen op feiten en minder kijkt naar of de werksituatie houdbaar is. Als er geen dossier opgebouwd is waaruit blijkt dat de medewerker opzettelijk slecht functioneert en hij niet een aantal kansen heeft gehad om zijn functioneren te verbeteren, werkgever weinig inspanning heeft getoond, dan wordt er niet ontbonden. Het klopt wat je zegt dat de vergoedingen officieel lager zijn geworden doordat de Kantonrechtersformule is komen te vervallen, maar in de praktijk is een werkgever bereid om bij een afkoopsom toch met de kantonrechtersformule te rekenen omdat hij anders niet van de medewerker afkomt.girasole3 schreef: ↑28-02-2018 16:33Dan zul jij wel de uitzondering op de regel zijn, want ik heb al heel wat bedrijven van binnen gezien vanuit mijn werk en zelfs bij grote multinationals geldt dit van hoog tot laag, ook bij mensen die niet onder de CAO vallen maar een PAO hebben.
woensdag 28 februari 2018 om 18:50
Dit inderdaad. Ik werk bij een multinational, met een CAO, en ik had geen proeftijd. Ze wilden mij gewoon heel graag hebben.Tampaxropeje schreef: ↑28-02-2018 16:37Doe nou niet net alsof je weet waar je het over hebt.
Heb je niet meegekregen dat er een enorm tekort is aan geschoolde en ervaren medewerkers? Dat zorgt ervoor dat niet alleen een werkgever eisen kan stellen.
Daarnaast is het helemaal niet zo makkelijk om iemand te ontslaan. Het is er juist alleen maar moeilijker op geworden.
Winter is coming...
donderdag 1 maart 2018 om 16:08
Ja hoor, dat heb ik allemaal heel goed meegekregen: sterker nog dat is mijn werk.
En zoals ik al schreef zijn er uitzonderingen; maar die maken nog geen regel.
Daarnaast probeer ik het hele 'ik teken niet als ik een proeftijd krijg' te relativeren, want hoe je het ook wendt of keert is het schijnzekerheid.
Natuurlijk moet een kantonrechter toetsen; maar als ontslag kennelijk onredelijk is, zal er een iets hogere afkoopsom uit de bus komen. Maar dan praat je echt niet over goudgerande regelingen. Zeker niet na een kort dienstverband.
Daarnaast probeer ik het hele 'ik teken niet als ik een proeftijd krijg' te relativeren, want hoe je het ook wendt of keert is het schijnzekerheid.
Natuurlijk moet een kantonrechter toetsen; maar als ontslag kennelijk onredelijk is, zal er een iets hogere afkoopsom uit de bus komen. Maar dan praat je echt niet over goudgerande regelingen. Zeker niet na een kort dienstverband.
donderdag 1 maart 2018 om 17:09
Dan heb je toch meestal niet van de ene op de andere dag een andere baan. En een tegenvallende baan lijkt mij nog altijd beter dan geen baan.
donderdag 1 maart 2018 om 23:31
Wie heeft het over goudgerande regelingen? Je probeert het nu zo te draaien alsof je weet waar je het over hebt. Maar ook uit deze reactie blijkt dat je het echt niet weet. Het mag je werk zijn, neemt niet weg dat je behoorlijk achter loopt qua kennis.girasole3 schreef: ↑01-03-2018 16:08Ja hoor, dat heb ik allemaal heel goed meegekregen: sterker nog dat is mijn werk.
donderdag 1 maart 2018 om 23:33
Dit ook.SallySpectra schreef: ↑01-03-2018 17:09Dan heb je toch meestal niet van de ene op de andere dag een andere baan. En een tegenvallende baan lijkt mij nog altijd beter dan geen baan.