Dreumes topic

04-02-2018 14:35 3001 berichten
Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen.. :biggrin:

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:

- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes

Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen ;) Dus als jou kleine nog niet loopt maak je dan niet druk :winkie:

Afbeelding
Wij hebben met 11 maanden al een gewoon bed neergezet.
Afbeelding
Oh echt al zo vroeg? :)

Hier kan een groter bed simpelweg niet :-$ Dus moeten we wachten tot we een groter huis hebben gevonden. Maar dreumes zou alle overhoop trekken als hij zijn bed uit zou kunnen. Wel kunnen we zijn ledikant zo aanpassen dat hij er zelf uit zou kunnen.
Dochter zou echt uit zo'n bed vallen. Maarja ze kan net een beetje staan.
Ze slaapt wild.

Hier ook een ledikantje welke je kunt ombouwen tot peuterbed.
Hebben jullie ook last van vlekken in de kleding als er een mandarijntje wordt gegeten. Hier loopt het sap dan langs haar mouw als ze er stukjes vanaf hapt, gevolg oranje vlekken rondom de mouwen. Of heb ik gewoon hele rare mandarijnen ;-))
Verdulleme.. We zijn alweer gebeld door het kdv dat we de kleine op kunnen komen halen. Hij is 'hangerig'. Dit is al de 3de keer terwijl we in de ochtend geen reden hadden om hem niet weg te brengen.

Dreumes is vanmorgen getemperatuurd, met goed humeur en vol buikje afgegeven. Hij heeft best aardig geslapen en stapte vol plezier de voordeur uit.

En dan krijgen we hem thuis: is er niks meer aan de hand :-|
Lavendel_12 schreef:
28-02-2018 10:50
Hebben jullie ook last van vlekken in de kleding als er een mandarijntje wordt gegeten. Hier loopt het sap dan langs haar mouw als ze er stukjes vanaf hapt, gevolg oranje vlekken rondom de mouwen. Of heb ik gewoon hele rare mandarijnen ;-))
Ik stroop de mouwen op tot over de ellebogen. Dan drupt het van de ellebogen op zijn slab of in de kinderstoel :)

Oh en: Vanish Oxi Action gel & poeder :worship:
Lavendel_12 schreef:
28-02-2018 10:50
Hier ook mandarijnenvlekken.

Vervelend Bahco. Ik had dat bij vorige gastouder regelmatig.
Ik heb net onder protest maar even in de mond van dreumes gekeken en het blijkt dat ALLE hoektanden tegelijk aan het doorkomen zijn :-( Daar zou ik ook wat hangerig van worden ;)
1Aapje schreef:
28-02-2018 14:59
Hier ook mandarijnenvlekken.

Vervelend Bahco. Ik had dat bij vorige gastouder regelmatig.

Ik denk dat er bij dit KDV ook verschil in zit welke leidster die dag aanwezig is. Dreumes zijn mentor is een oudere vrouw die kinderen goed leest en vaak dingen voor is. Als dreumes bij haar hangerig is maakt dat niks uit. Zij verzint er wel wat op. Maar de jongere leidsters bellen sneller en denken in problemen ipv in oplossingen.

Zijn mentor werkt ook samen met de protocollen en de anderen werken volgens de protocollen. Mentor constateert verhoging of lichte koorts en zet hem rustig te spelen, geeft wat koud fruit en water (wat ze dus al koud had staan) of trekt een laagje uit. Als dat niet helpt belt ze ons. De andere leidsters constateren na het slaapje verhoging of lichte koorts en bellen gelijk. Want in het protocol staat dat ze moeten bellen. Ja maar in het protocol staat niet dat onze dreumes altijd warm is na een slaapje en als de verwarming hoger staat en zijn broek niet uit is in zijn slaapzak, hij koortsig lijkt. Maakt voor hun niet uit want koorts is koorts en dan moet dreumes naar huis.

Maar helaas is zijn mentor een parttimer :-[
Alle reacties Link kopieren
Mentor? Wat doet die precies als ik vragen mag?
obelix84 schreef:
28-02-2018 15:30
Mentor? Wat doet die precies als ik vragen mag?

Elk kind heeft per 1 januari een mentor gekregen die een dossier bijhoudt, communicatie met de ouders doet enz. Ik dacht dat het verplicht was zelfs. We hebben nu ook een track&trace app voor dreumes waarbij we bij elk slaapje, boekje, hapje, poepje een appje krijgen :-|
Wat vervelend dat ze jullie zo snel bellen.
Hier bellen ze nooit met verhoging. En als ze koort hebben bellen ze eerst wat je wilt. Naar huis of eerst een zetpil mogen geven. Als de koorts niet snel omlaag gaat, bellen ze uiteraard wel om te komen halen.
Ja en hangerig, dat zijn ze soms gewoon.
Bij kennismaking kdv hadden ze het hier ook over een mentor. Inmiddels 5 maanden later zou ik nog niet weten of die er is en wie dat dan is. Tot zijn eerste verjaardag vulden ze dagelijks een schriftje in. Nu schrijven ze het op een bord.

Welk boek vinden jullie leuk om voor te lezen? Ik zoek inspiratie. Jip en Janneke blijk ik niks aan te vinden.
Bohemia schreef:
25-02-2018 13:22
Ja ik heb die van Squizz! Die vind ik enorm fijn!
Dankjewel voor je reactie. Ik twijfelde over de Squizz omdat die plaatjes straks kunnen veroorzaken dat dreumes wel het ene beestje blieft en de ander niet. Ik heb uiteindelijk een setje van Doddlebag gekocht :) Ik vond die simpeler en het zijn er meer voor minder :D

Afbeelding
Zonnebloem8850 schreef:
28-02-2018 16:21
Wat vervelend dat ze jullie zo snel bellen.
Hier bellen ze nooit met verhoging. En als ze koort hebben bellen ze eerst wat je wilt. Naar huis of eerst een zetpil mogen geven. Als de koorts niet snel omlaag gaat, bellen ze uiteraard wel om te komen halen.
Ja en hangerig, dat zijn ze soms gewoon.

Top dat ze een zetpil willen geven :) Gaat je dreumes naar een KDV of iets anders?

Hier lijkt dreumes vooral last hebben van die verdomde hoektanden en knapt op van een paracetamol. Volgens mij mogen ze het hier niet van het protocol.
1Aapje schreef:
28-02-2018 19:12
Bij kennismaking kdv hadden ze het hier ook over een mentor. Inmiddels 5 maanden later zou ik nog niet weten of die er is en wie dat dan is. Tot zijn eerste verjaardag vulden ze dagelijks een schriftje in. Nu schrijven ze het op een bord.

Welk boek vinden jullie leuk om voor te lezen? Ik zoek inspiratie. Jip en Janneke blijk ik niks aan te vinden.

Arnold Lobel vind ik erg leuk om voor te lezen. Het leest makkelijk, de figuren zijn niet kinderlijk en de verhaaltjes zijn grappig. De boeken zijn in elke taal verkrijgbaar. Ik leen ze bij de bieb.

Afbeelding
Jammer dat ze zo snel bellen Bahco. Kan je niet vragen of ze het nog even aankijken of nog wat proberen? Hangerig is niet een reden waarom ze bij ons bellen. Wij zijn 1 keer gebeld toen was hij echt heel zielig en ziek. Ze geven bij ons trouwens geen medicijnen, ook geen zetpillen.

Mentor is inderdaad verplicht sinds 1 januari. Er is een of andere nieuwe wet ingegaan met betrekking tot de kinderopvang. Ik heb er tot nu toe nog niet veel verschil in gemerkt. We worden sowieso altijd wel goed op de hoogte gehouden. Vorig jaar hebben we een keer een 10-minuten gesprek gehad.
1Aapje schreef:
28-02-2018 19:12

Nijntje en Bobbi Beer vind ik makkelijke voorleesboekjes. Mooi qua lengte, op rijm en plaatjes die de kinderen interessant vinden.

@Bahco: ben je, als ze bellen, ook verplicht te halen? Of is er ruimte om te zeggen van: kijk maar even het komende uur aan en dan bellen we opnieuw?
Want het kan ook zijn dat die jonge meiden denken dat ze je een plezier doen door je te bellen als kind niet helemaal lekker is zeg maar..
Ik durf "kijk maar even aan" denk ik niet te zeggen :-? Ben dan bang dat ze ons slechte ouders vinden. Ik weet niet of het verplicht is om je kind te komen halen bij bellen. Maar de toon is wel dwingend en ze stellen niet iets voor zoals 'even aankijken' of 'nog een slokje water geven'. Vanmiddag zei de leidster een beetje snibbig 'dat ze geen mogelijkheid hebben om de hele tijd 1op1 met een kind bezig te zijn'. Dat snap ik maar dreumes zat gewoon naast haar op de bank een 'boekje te lezen'.

Man en ik kijken de hoektanden nog even aan en als dreumes daarna nog zo vaak naar huis wordt gestuurd trekken we aan de bel.
Pfft hier ook die %#$@! hoektanden! We zijn al sinds begin januari bezig met tandjes. Er zijn 4 kiezen door en volop aan het groeien. De snijtandjes zijn gelukkig helemaal gegroeid (bijna gelijk met de tandjes ernaast) en de puntjes van 3 (?) hoektanden zijn door, maar die krengen willen niet verder groeien lijkt wel. Maar ik mag en kan niet goed kijken helaas. En zo'n pijn bij uk! Hij leeft momenteel op paracetamol zowat. Heel sneu, want het is een vreetzak, maar eten lukt gewoonweg bijna niet.

Mentor had ik ook wel wat over gelezen, maar geen idee wie dat is. Ik hoor elke keer hoe de dag is geweest en dat is altijd goed. Mijn insteek is ook dat ik het wel hoor als het niet goed gaat. En wij hebben ook zo'n irritante app met berichtjes voor elke scheet.

Ohja en bij dit KDV belden ze ook te snel bij de babygroep vond ik. Nu bij de dreumesgroep kijken ze het wat meer even aan en proberen eerst wat (drinken, extra knuffelen, extra slaapje, whatever) en bellen alleen als het echt niet meer gaat.

Voor boekjes hebben wij ook Nijntje en Bobbi, maar er is geen eer aan te behalen 's avonds. Bij de oudste lezen we voor het slapengaan voor sinds ze baby is, de jongste houdt van slapen en kukelt al in slaap op de commode met pyjama aan doen, dus die gaat meestal gewoon zonder poespas naar bed.
Bahco: wat jammer dat er zo gereageerd wordt. Alle kindjes hebben toch wel eens een op een aandacht nodig en hebben ze toch wel eens meer werk van? Ik heb de indruk dat ze bij ons echt hun best doen om bij alle kinderen in hun behoefte te voorzien. Zouden ze misschien de indruk hebben dat je ze ziet als makkelijke opvang tijdens ziekte? Daar ben ik wel eens bang voor, dat ik ze er mee op zadel. Ik zeg meestal kijk maar aan, als het niet gaat bel je maar. Maar er is nooit een probleem eigenlijk.

Hebben jullie veel wisselende leidsters?
Zo, ik ben weer bijgelezen.

Qua speelgoed is het keukentje favoriet, vooral omdat er spul bij zit dat mama ook heeft in de keuken. Vandaag voor het eerst klei ontdekt, ze is een uur zoet geweest :-D

Vingers tussen de la is nog nooit gebeurt. Wel dat de klep van de wasmand naar beneden dichtklapt terwijl dreumes haar vingers op de rand van de mand heeft. Dan kijkt ze er naar van ‘he wat gebeurt hier’ en gaat weer rustig verder spelen. Dus geen tips eigenlijk.

Dreumes slaapt nog in het ledikant. Ik zie totaal geen meerwaarde van een gewoon bed nog. Dus zolang ze prima slaapt en er niet uit klimt blijft ze er lekker in slapen.

Ohh en die tanden, wat vervelend he. Hier komen nu de bovenste hoektanden door. Lijkt me irritant trouwens als kind alleen door hangerigheid naar huis wordt gestuurd.

Voorlezen: ik vind de boeken van eric carle erg leuk. Dreumes kan nog niet goed stil zitten en luisteren (op het kdv schijnbaar wel trouwens), dus jip en janneke wil hier nog niet. Een prentenboek met korte teksten gaat beter. De slimme schildpad en Wil jij mijn vriendje zijn zijn heel leuk.
Ik vind Wil je mijn vriendje zijn echt een draak van een boek, maar rupsje nooitgenoeg wel leuk :heart: .
Even uit meeleesstand (met een dreumes van 1.5 jaar). Hier is: de mol die wil weten wie er op zijn kop heeft gepoept zeer populair. Alle dieren die voorbij komen inclusief poepgeluiden van degene die voorleest, maakt het een geweldig boek :-D

Verder flapjesboeken van bijvoorbeeld Gonnie in ganzenpas..

Nou is onze dreumes wel een grote lees-fan, kan echt heel lang hiermee doorgaan. Soms alleen en soms weer even samen.
De boeken die jullie noemen werden bij mijn peuter pas populair toen hij tegen de 3 was.
Grappig die verschillen!

Wij hebben hier vrijwel geen wisselende leidsters. Ja als er eentje ziek is, maar dat komt niet veel voor. Ze zijn ook maar met twee groepen en het hele team bestaat uit 5 vaste leidsters. En bij ziekte zie ik tot nu toe steeds dezelfde invallers. Echt fijn. Op het vorige kdv van oudste voegden ze elke dag de groepen samen en werden de leidsters steeds weer anders verdeeld. Voor mijn gevoel moest hij zich wel aan 8 ‘vaste’ leidsters hechten, nog los van de inval..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven