Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

donderdag 9 maart 2017 om 08:06
Happy new topic!!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
donderdag 1 maart 2018 om 09:54
waarom maar met 400 verhogen, Bumba?Bumba1985 schreef: ↑01-03-2018 09:41@Roxy: fijn dat je dan weer €200 extra kunt aflossen. Zulke voordeeltjes zijn altijd het leukste![]()
--
Over te hoog ingeschatte bedragen gesproken:
Wij zetten nu elke maand €40 opzij voor ons eigen risico. Als we het aan het eind van het jaar niet hebben gebruikt kan mijn man zijn eigen risico met €400 verhogen en hoeven we alleen maar terug bij te sparen wat er eventueel wordt uitgegeven. Zelf heb ik eigenlijk altijd wel kosten, maar mijn man dus niet.
Omdat ik op 25 november mijn nieuwe diagnose heb gekregen is toen ook mijn 'diagnose behandel combinatie' ingegaan, dus alle kosten tot 25 november 2018 worden nog in rekening gebracht bij mijn zorgverzekeraar van vorig jaar. Dus ik heb erop gegokt dat ik binnen één jaar toch wel klaar ben met therapie en daarom (heel 'riskant' voor mijn doen) mijn eigen risico met €100 verhoogd.
Living on the edge
![]()
als je een zorgverzekeraar kiest die 300 euro korting op de premie geeft bij een maximaal eigen risico (die zijn er), en je spaart die korting, hoef je dus onderaan de streep maar 200 euro 'extra' beschikbaar te hebben, dan loont een maximaal eigen risico van 500 al gauw.
donderdag 1 maart 2018 om 10:08
Kinderbijslag komt bij ons op de boodschappenrekening binnen. Uitgaven voor de kinderen gaan van de lopende rekening. Het is een beetje broekzak vestzak verhaal. Ik kijk eigenlijk nooit naar wanneer het binnenkomt, als er iets nodig is dan koop ik het.
Ik probeer wel een beetje handig in te kopen, dus bv een winterjas aan het einde van de winter kopen, zodat ie de volgende winter ook aan kan.
Ik probeer wel een beetje handig in te kopen, dus bv een winterjas aan het einde van de winter kopen, zodat ie de volgende winter ook aan kan.
donderdag 1 maart 2018 om 10:28
Jullie de belastingaangifte al gedaan? Als ik er vanuit ga dat alles goed is gegaan komt er weer een mooi bedrag aan. Ik krijg 1337 euro terug. Vorig jaar was het 1200 euro en dat is opgegaan aan mijn verhuis: gordijnen, bankstel en nog wat van dat soort spullen. Dit jaar niet zo zeer een echt doel. Zoals eerder gezegd meerdere plannen: ooit een huis kopen (langere termijn), een 'nieuwe' (tweedehands) auto en opleidingen. Die laatste moet dit jaar, de auto komende 2 jaar heb ik in mijn hoofd. Dat bedrag gaat dus voorlopig even mooi naar de spaarrekening!
.
.

donderdag 1 maart 2018 om 10:34
Dat zal dat risico-mijdende dan wel weer zijn. Ik wil graag eerst het geld hebben voordat ik het verhoog.gemberpannekoek schreef: ↑01-03-2018 09:54waarom maar met 400 verhogen, Bumba?
als je een zorgverzekeraar kiest die 300 euro korting op de premie geeft bij een maximaal eigen risico (die zijn er), en je spaart die korting, hoef je dus onderaan de streep maar 200 euro 'extra' beschikbaar te hebben, dan loont een maximaal eigen risico van 500 al gauw.

donderdag 1 maart 2018 om 11:00
Hier gekeken en het is wel leuk bedrag wel stuk lager dan andere jaren... maar toen ook altijd pensioenpremie die ik achteraf moest verrekenen en dat is dit jaar al grotendeels door werkgever verrekend. Ik heb wel nu de bedragen voor kinderopvangtoeslag aangepast... ik schat salaris altijd ruim in maar na aftrekposten is het altijd stuk lager... blijk nog ruim 800 euro tegoed te hebben dus ik kan straks met alle bedragen even goed de spaarrekening aanvullen. Zijn ook nog wat dingen in huis nodig dus moet dit jaar ook even extra sparen. Vakantieplannen hebben we ook niet dit jaar aangezien er hier van de zomer ook een baby bij komt dus dat kunnen we ook sparen.
Extra storting in hypotheek al gedaan alle kleine beetjes helpen. We doen geen grote bedragen aangezien we in huis ook dingen nog willen maar die kleine beetjes elk jaar helpen wel.... we zijn straks toch al zo'n 20 euro per maand naar beneden netto. ALs we dat doorzetten zijn de lasten als de kinderen wat groter zijn toch aanzienlijk gezakt.
Extra storting in hypotheek al gedaan alle kleine beetjes helpen. We doen geen grote bedragen aangezien we in huis ook dingen nog willen maar die kleine beetjes elk jaar helpen wel.... we zijn straks toch al zo'n 20 euro per maand naar beneden netto. ALs we dat doorzetten zijn de lasten als de kinderen wat groter zijn toch aanzienlijk gezakt.
donderdag 1 maart 2018 om 11:25
Belastingaangifte staat op het lijstje voor deze week. Ik denk dat we moeten terugbetalen. We hebben in 2017 veel afgelost op de hypotheek, maar zijn wat laks geweest met het aanpassen van de hypotheekrenteafrek. Maar goed, onder de streep is aflossen natuurlijk voordeliger, dus ik kan mij er niet zo druk over maken.
Lekker pimpelmees, 20euro is toch weer een setje kleren voor de kinderen of een keertje naar de bioscoop of broodje op een terras. Als ik dat dan doe, denk ik altijd dat het een soort van gratis is.
Lekker pimpelmees, 20euro is toch weer een setje kleren voor de kinderen of een keertje naar de bioscoop of broodje op een terras. Als ik dat dan doe, denk ik altijd dat het een soort van gratis is.

donderdag 1 maart 2018 om 11:51
Belastingaangifte nog niet gedaan. Ik verwacht een kleine aftrekpost omdat ik met het ov reis en geen reiskosten vergoeding krijg. Verder geen aftrekposten of bijbetalingen voor mij.
Ik zit nog wel te wachten op een terugbetaling van mijn collegegeld van 1100 euro omdat ik vorige maand ben afgestudeerd. Ik dek dat ik dat geld ga gebruiken voor een rijbewijs. Ik zit nog wat te twijfelen maar ik geloof dat het rijbewijs er nu toch wel moet komen. Als ik dat toch weer uitstel gaat het gewoon op de spaarrekening.
Ik zit nog wel te wachten op een terugbetaling van mijn collegegeld van 1100 euro omdat ik vorige maand ben afgestudeerd. Ik dek dat ik dat geld ga gebruiken voor een rijbewijs. Ik zit nog wat te twijfelen maar ik geloof dat het rijbewijs er nu toch wel moet komen. Als ik dat toch weer uitstel gaat het gewoon op de spaarrekening.
zwartvlekje wijzigde dit bericht op 01-03-2018 11:57
0.87% gewijzigd
donderdag 1 maart 2018 om 12:22
Wij hebben beiden het eigen risico op maximaal gezet. We zijn zo risicomijdend als wat, maar zijn in de gelukkige omstandigheid dat we beiden in ons (volwassen) leven nog nooit over de 385 euro zijn gegaan aan zorgkosten die binnen het eigen risico vallen. Behalve ik een keer toen ik in het ziekenhuis belandde na een aanrijding, maar dat is toen op de tegenpartij verhaald. We hebben overigens beiden wel eens wat, maar dat zijn dan kleine dingen als tijdelijk medicijnen of een keer bloedprikken. En zo groot is het (extra) risico ook niet, het gaat om 500 euro waarvan je er al 240 bespaart door de lagere premie, dus 260 euro (x2 dan bij ons).
Ik ga daar ook niet eerst voor sparen in een potje, want hier hebben we nou juist onze algemene buffer voor. In ons geval zou het zonde zijn om langer te wachten tot zo'n potje volgespaard is en niet direct het voordeel te hebben. Maar ik kan me voorstellen dat het er hierbij aan ligt hoe hoog die algemene buffer is: als die leeg zou zijn na 2 maanden werkloosheid of een kapotte auto dan is eerst verder sparen wel handig.
Bumba, volgens mij kun je met die gespaarde 40 euro per maand het eigen risico maximaal zetten ipv met 400 euro verhogen en houd je dan nog geld over. Je kunt het geld wat je bespaart door de lagere premie er namelijk ook nog bij optellen, dus je zou voor een maximaal eigen risico per maand maar 260/12=22 euro per maand hoeven te sparen!
Onze belastingteruggaaf zal wel leuk uitpakken denk ik. De HRA zal minder zijn doordat we flink afgelost hebben, maar ik heb afgelopen jaar onze voorlopige teruggaaf stopgezet omdat we er anders voor dit jaar al vermogensbelasting over moesten betalen dus we krijgen een groot deel nu nog in 1 klap.
Ik ga daar ook niet eerst voor sparen in een potje, want hier hebben we nou juist onze algemene buffer voor. In ons geval zou het zonde zijn om langer te wachten tot zo'n potje volgespaard is en niet direct het voordeel te hebben. Maar ik kan me voorstellen dat het er hierbij aan ligt hoe hoog die algemene buffer is: als die leeg zou zijn na 2 maanden werkloosheid of een kapotte auto dan is eerst verder sparen wel handig.
Bumba, volgens mij kun je met die gespaarde 40 euro per maand het eigen risico maximaal zetten ipv met 400 euro verhogen en houd je dan nog geld over. Je kunt het geld wat je bespaart door de lagere premie er namelijk ook nog bij optellen, dus je zou voor een maximaal eigen risico per maand maar 260/12=22 euro per maand hoeven te sparen!
Onze belastingteruggaaf zal wel leuk uitpakken denk ik. De HRA zal minder zijn doordat we flink afgelost hebben, maar ik heb afgelopen jaar onze voorlopige teruggaaf stopgezet omdat we er anders voor dit jaar al vermogensbelasting over moesten betalen dus we krijgen een groot deel nu nog in 1 klap.
donderdag 1 maart 2018 om 12:25
Slim daar heb ik nog nooit over nagedacht.nicole123 schreef: ↑01-03-2018 12:22
donderdag 1 maart 2018 om 13:00
wat ik trouwens niet snap in de aangifte dat alle bankrekeningen er in staan maar ook en/of rekeningen waarvan het geld niet van ons is volledig bij onze bezittingen wordt geteld met geen mogelijkheid ze er ergens uit te halen.... is geen probleem want zit lang niet boven het bedrag maar betekend dat ik volgens de belastingdienst wel ff 10k extra aan geld heb... wat ik dus helemaal niet heb.
donderdag 1 maart 2018 om 13:09
pimpelmeesje123 schreef: ↑01-03-2018 13:00wat ik trouwens niet snap in de aangifte dat alle bankrekeningen er in staan maar ook en/of rekeningen waarvan het geld niet van ons is volledig bij onze bezittingen wordt geteld met geen mogelijkheid ze er ergens uit te halen.... is geen probleem want zit lang niet boven het bedrag maar betekend dat ik volgens de belastingdienst wel ff 10k extra aan geld heb... wat ik dus helemaal niet heb.
Je kunt volgens mij ergens aangeven of jullie de enige eigenaar zijn van de rekening of niet...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 1 maart 2018 om 13:16
misschien dat dat pas kan als je boven de 50k zit? Het zijn nl niet mijn rekeningen maar van vriend en schoonmoeder.... met als reden dat dan niet alles bevroren wordt en dingen geregeld kunnen worden. mijn schoonvader kan nl niets meer zelf. En waarom ze dat niet met een machtiging geregeld hebben geen idee maar goed dit is al jaren... alleen voorheen als je het zelf invulde had ik er niets mee. Zowieso gaat dat soms raar want toen wij verhuisden woonde volgens de bank mijn schoonmoeder ineens bij ons in huis

donderdag 1 maart 2018 om 13:21
Volgens hun site moet je alleen het deel wat van je vriend is optellen bij jullie bezittingen, niet alles. Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nederland/
Dan moeten ze die mogelijkheid dus wel ergens hebben ingebouwd... Kun je evt aangeven dat bijv maar 1 euro van die rekening van je vriend is?
Dan moeten ze die mogelijkheid dus wel ergens hebben ingebouwd... Kun je evt aangeven dat bijv maar 1 euro van die rekening van je vriend is?
donderdag 1 maart 2018 om 13:32
Het rare is dat ik alleen nergens de vooraf ingevulde bedragen kan aanpassen... misschien anders toch eens over bellen. Pensioenfonds hier was ook altijd een leuke dat kon je apart opgeven maar kon op bepaald punt niet meer moest je het als negatief loon gaan opgeven.... moet je ook maar weten... maar goed als het goed is was dit echt het laatste jaar dat ik daar een bedrag voor had.... AL met al ben ik onderaan de streep blij en gaan we eens kijken of ik eind van het jaar mijn spaardoel haal....
donderdag 1 maart 2018 om 14:09
Ik zou echt voor je rijbewijs gaan.Zwartvlekje schreef: ↑01-03-2018 11:51Belastingaangifte nog niet gedaan. Ik verwacht een kleine aftrekpost omdat ik met het ov reis en geen reiskosten vergoeding krijg. Verder geen aftrekposten of bijbetalingen voor mij.
donderdag 1 maart 2018 om 14:15
Wat raar, vorig jaar kon dat volgens mij onder het kopje inkomen wel gewoon nog. Ik heb er vanmorgen 2 gedaan en die klopte allebei dus ook niet geprobeerd. Ik moet alleen ook het pensioenfonds als negatief loon bij invullen. Ook zo fijn dat die dan geen overzicht van de jaar premie geven en ik met bankafschriften (wie heeft die dingen nog?) Moet bewijzen dat ik betaald heb. Kun je dan wel weer downloaden maar wat een gedoe.... Ik krijg trouwens wel altijd 'netjes' een mailtje van het pensioenfonds dat je het niet moet vergeten en het staat op hun website wel duidelijk uitgelegd.pimpelmeesje123 schreef: ↑01-03-2018 13:32Het rare is dat ik alleen nergens de vooraf ingevulde bedragen kan aanpassen... misschien anders toch eens over bellen. Pensioenfonds hier was ook altijd een leuke dat kon je apart opgeven maar kon op bepaald punt niet meer moest je het als negatief loon gaan opgeven.... moet je ook maar weten... maar goed als het goed is was dit echt het laatste jaar dat ik daar een bedrag voor had.... AL met al ben ik onderaan de streep blij en gaan we eens kijken of ik eind van het jaar mijn spaardoel haal....
donderdag 1 maart 2018 om 14:45
Wat raar. Dan zeggen ze dat je het moet controleren maar als het niet klopt dan kun je het dus niet aanpassen?pimpelmeesje123 schreef: ↑01-03-2018 13:32Het rare is dat ik alleen nergens de vooraf ingevulde bedragen kan aanpassen... misschien anders toch eens over bellen. Pensioenfonds hier was ook altijd een leuke dat kon je apart opgeven maar kon op bepaald punt niet meer moest je het als negatief loon gaan opgeven.... moet je ook maar weten... maar goed als het goed is was dit echt het laatste jaar dat ik daar een bedrag voor had.... AL met al ben ik onderaan de streep blij en gaan we eens kijken of ik eind van het jaar mijn spaardoel haal....
Ik heb nog nooit iets gedaan met een pensioenfonds binnen de belastingaangifte, mis ik iets of is dat alleen in specifieke gevallen zo? (als je als zzp-er of buiten je loondienst om zelf in een fonds spaart oid?).
donderdag 1 maart 2018 om 17:06
Dat is alleen als je het zelf betaald en je werkgever hier niet in bijdraagt. Anders betaal je nu belasting over loon waar je nu niet over kan beschikken, en als je het dan in de vorm van pensioen ontvangt betaal je weer belasting. Dat zou dubbelop zijn, dus mag je het nu aftrekken van je belastbaarinkomen.nicole123 schreef: ↑01-03-2018 14:45Wat raar. Dan zeggen ze dat je het moet controleren maar als het niet klopt dan kun je het dus niet aanpassen?
Ik heb nog nooit iets gedaan met een pensioenfonds binnen de belastingaangifte, mis ik iets of is dat alleen in specifieke gevallen zo? (als je als zzp-er of buiten je loondienst om zelf in een fonds spaart oid?).

vrijdag 2 maart 2018 om 12:52