Dik en graag willen sporten!

01-03-2018 10:37 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben te zwaar (110 kg bij 175) en wil heel graag afvallen. Deels doe ik dit door gezond te eten maar ook wil ik daarbij gaan sporten.

Ik word niet gelukkig van een sportschool en wil het liefst in de buitenlucht sporten.
Wat is het meest effectief? Wandelen, fietsen, een combinatie daarvan? Hardlopen lijkt mij nu nog geen goed idee ivm het gewicht wat op mijn knieën terecht komt.

Wie heeft er goede tips?
Naast baantjes zwemmen is er zoveel meer aan zwemsport en klasjes bij de meeste zwembaden. Zelfs bootcamp en aquayoga, floatfit is ook best intensief. Maar beter te doen omdat in water gemakkelijker gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen met wandelen. Wandelen is zeer effectief voor vetverbranding ( effectiever dan hardlopen) Maar dan moet je wel goed doorstappen en zeker een uur gaan. (verbranding gebeurt pas na een half uur)
Schaf een stappenteller aan! Tienduizend als minimum instellen en gaan! Werkt heel motiverend.

Een vrouwtje hier uit de buurt loopt met de hond van de buren. Dat kan je overwegen. Wel zo gezellig.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
01-03-2018 10:48
waarom niet hardlopen? .
Omdat bij elke rensprong 10-12 keer je gewicht op je gewrichten terecht komt. Ik ben veel lichter dan TO maar hardlopen is echt een crime, zorgt voor instant knie-heup-enkel gezeur.

Zelf ben ik met "fit 4 lady" en gezond eten 14 kilo afgevallen de afgelopen maanden.
Succes TO!
...
Alle reacties Link kopieren
Lucylucille schreef:
01-03-2018 11:33
Schaf een stappenteller aan! Tienduizend als minimum instellen en gaan! Werkt heel motiverend.

Een vrouwtje hier uit de buurt loopt met de hond van de buren. Dat kan je overwegen. Wel zo gezellig.
Toen ik in depressie mezelf naar buiten moest schoppen van mezelf, werkte dit juist averechts. Omdat ik me iedere keer dat ik niet 10000 stappen had gehaald, me nog beroerder voelde.

Wellicht ook een optie, je moet er in elk geval veel voor lopen: Pokémon Go.
Alle reacties Link kopieren
Nog een wandeltip: stippel een vaste route uit van ca. een uur (om te beginnen) en loop die iedere dag (of in ieder geval een paar keer in de week). Het voordeel van een vaste route is dat je de vooruitgang goed merkt. Iedere keer een andere route kan ook, maar dan is het lastiger om het verschil te voelen. Het mooiste is om in de route ook een klimmetje (voetgangersbrug of zo) in te plannen zodat je zult merken dat het iedere keer makkelijker wordt om boven te komen.
Alle reacties Link kopieren
Bootcamp? Ik ben zojuist gestart. Ik heb een hekel aan sporten maar dit vind ik wel leuk. Het is afwisselen en iemand zegt wat je moet doen en dat motiveert. Het is met anderen dus wie weet doe je leuke sociale contacten op?
Het is in de buitenlucht en combi van cardio en kracht, je traint je hele lijf.
Er zijn groepen voor beginners ( daar zit ik nu ook).
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
01-03-2018 11:55
Het is afwisselen en iemand zegt wat je moet doen en dat motiveert.
dat werkt bij mij dus averechts. Als ik zo'n groep zie lopen in ons park, krijg ik al zin om de schreeuwende meneer vooraan een dreun te verkopen
:)
Alle reacties Link kopieren
Zwemmen!!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
01-03-2018 11:56
dat werkt bij mij dus averechts. Als ik zo'n groep zie lopen in ons park, krijg ik al zin om de schreeuwende meneer vooraan een dreun te verkopen
:)
Haha geweldig!!

Wel eens met vriend geprobeerd maar dat is te eigen. Als hij dan ging motiveren kon ik alleen maar hou je kop ik kan niet meer zeggen.
Vreemde ogen dwingen bij mij.
En ik ben zelf te slap om tot het gaatje te gaan. Ik stop gewoon als ik moe ben.
Bloemetjefresia schreef:
01-03-2018 12:05
Haha geweldig!!

Wel eens met vriend geprobeerd maar dat is te eigen. Als hij dan ging motiveren kon ik alleen maar hou je kop ik kan niet meer zeggen.
Vreemde ogen dwingen bij mij.
En ik ben zelf te slap om tot het gaatje te gaan. Ik stop gewoon als ik moe ben.
Ja dat heb ik ook inderdaad. Gelukkig heb ik een leuke gezellige instructrice. Nog geen neiging gehad om haar te slaan :)
Ook denkt ze goed mee om aangepaste oefeningen te bedenken voor mensen die wegens enkelblessures of conditie oid niet kunnen springen of een lichtere oefening willen doen.
Dat is inderdaad het belangrijkste. Ga iets doen wat je leuk vindt. Dat het een hobby gaat worden in plaats van iets wat moet. En misschien dus iets met een groepje of zoek een sportmaatje. Zijn speciale websites voor en op Facebook bij de Facebook pagina van de wijk waar ik woon zie ik ook af en toe oproepjes voorbij komen.
Hamsterweken schreef:
01-03-2018 12:10
Iets wat je leuk vindt en wat bij jou past, want dat kun je volhouden! :cheer2:

Verder is sporten vooral belangrijk om gezonder te worden, voor afvallen is je voeding veel belangrijker, zeker als je conditie nog niet zo goed is. Met een half uur stevig wandelen verbrand je nog minder dan 1 Snickers.
Dit inderdaad.
Celaena_Aelin schreef:
01-03-2018 11:47
Toen ik in depressie mezelf naar buiten moest schoppen van mezelf, werkte dit juist averechts. Omdat ik me iedere keer dat ik niet 10000 stappen had gehaald, me nog beroerder voelde.

Wellicht ook een optie, je moet er in elk geval veel voor lopen: Pokémon Go.
Ik snap je punt wel, maar TO is niet depressief ( voor zover wij weten )
Alle reacties Link kopieren
leg press

Afbeelding
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Rooss4.0 schreef:
01-03-2018 11:44
Omdat bij elke rensprong 10-12 keer je gewicht op je gewrichten terecht komt. Ik ben veel lichter dan TO maar hardlopen is echt een crime, zorgt voor instant knie-heup-enkel gezeur.

Zelf ben ik met "fit 4 lady" en gezond eten 14 kilo afgevallen de afgelopen maanden.
Succes TO!
Dat kun je prima trainen, ook als je zwaarder bent. Dan kun je er krachttraining bij doen.
Alle reacties Link kopieren
Is roeien al genoemd?

Of een combinatie van lopen en armbewegingen waardoor je heel snel en makkelijk kan lopen: Nordic Walking. Je kan alleen, samen of in een groepje. Trekt je mooiste kleren aan en dan lekker marcheren door de natuur langs bossen en dalen, door zand en klei.

Afbeelding

De stokken lagen van de week bij Lidl. Vermoedelijk nog in de shop. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
01-03-2018 11:27
Ik zou beginnen met wandelen. Wandelen is zeer effectief voor vetverbranding ( effectiever dan hardlopen) Maar dan moet je wel goed doorstappen en zeker een uur gaan. (verbranding gebeurt pas na een half uur)
Het blijft verbazen, de hardnekkigheid van allerlei mythes over verbranding. Met iedere vorm van beweging verbrand je energie, en of het nu vetverbranding of glycogeenverbranding is, is niet zo belangrijk, want het gaat om het netto effect. En met hardlopen verbruik je bepaald meer calorieën per tijdseenheid dan met wandelen.
Echter met flink overgewicht zou ik nog even niet met hardlopen beginnen, tenzij onder begeleiding van een trainer, en zou ik eerder kiezen voor iets dat de gewrichten minder belast. Met fietsen gebruik je ook weer meer energie dan met wandelen, kun je ook lekker makkelijk vanuit huis doen, plus je kan nog leuke tochtjes maken ook. Aanvullen met oefeningen met gewichten is een goed idee, want dan werk je niet alleen aan je conditie maar ook aan je spierkracht en coördinatie. Kan je op een sportschool doen, of thuis met handgewichtjes en wrap-aroundgewichtjes voor je enkels.

Goed bezig trouwens!
don't watch the movie, read the book
Alle reacties Link kopieren
Strikt genomen gebruik je in de kou ook veel meer calorieën want niet alleen heb je brandstof nodig voor je bewegingen maar ook om je warm te houden. Je lichaam zal verbranding van bruin vet gebruiken voor je temperatuur plus glucose in lever en spieren.

En of je lichaam nu glucose, vet of eiwit gebruikt, dan maakt niet uit want dat moet allemaal weer aangevuld worden door je voeding. En anders val je af.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Er is al veel geopperd, dus wil vooral zeggen: goed bezig!! :cheer:
..and that's the way the cookie crumbles.
Lillybit schreef:
01-03-2018 11:24
Dat is echt wel heel snel een kg per week.
Ik had/heb flink overgewicht en dan gaat het altijd wat sneller met de eerste kilo's.
De eerste 6 kilo was er de in januari af en de andere 3 in februari.
Dus ik denk dat het wel goed gaat, maar nu niet meer zo snel :)
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat veel reacties.. Wat fijn.. ik ga ze allemaal teruglezen.. Ik heb een stappentellerop mijn mobiel getraceerd en fijne schoenen gekocht en zelfs drie kwartier al gelopen. Langer ging niet vanwege de kou.. Ik las iets over depressies. Daar heb ik gelukkig geen last van al kan ik wel depressief worden van mijn looks maar daar wordt nu aan gewerkt..Nogmaals iedereen super bedankt
MissMystique schreef:
01-03-2018 16:53
Ik had/heb flink overgewicht en dan gaat het altijd wat sneller met de eerste kilo's.
De eerste 6 kilo was er de in januari af en de andere 3 in februari.
Dus ik denk dat het wel goed gaat, maar nu niet meer zo snel :)
Super! :)
ivegotthekey80 schreef:
01-03-2018 20:32
Wauw wat veel reacties.. Wat fijn.. ik ga ze allemaal teruglezen.. Ik heb een stappentellerop mijn mobiel getraceerd en fijne schoenen gekocht en zelfs drie kwartier al gelopen. Langer ging niet vanwege de kou.. Ik las iets over depressies. Daar heb ik gelukkig geen last van al kan ik wel depressief worden van mijn looks maar daar wordt nu aan gewerkt..Nogmaals iedereen super bedankt
Met deze kou is het ook prima hoor, 45min. Je bent goed bezig!

Ik gebruik de app Endomondo voor de sporten die ik doe. Wat zo fijn is dat je met zo'n app je vooruitgang kunt zien, gelopen routes enz. Zo moest ik een tijdje geleden weer van 0 opbouwen. Zo wandelde ik elke dag 500mtr meer (6-7min). Binnen no time zat ik op 4-5km. Ik probeer nu elke dag (minimaal) 5km te wandelen, maar met deze kou verdeel ik het wel over 2 of 3 sessies.
(race)fietsen is ook niet heel erg belastend, maar wel leuk, ontspannend en buiten. Niet gemakkelijk om mee te beginnen (veel spullen nodig voordat je kunt beginnen), maar ik vind het echt enorm leuk. De vrouwencommunity van fietsers vind ik ook echt heel erg leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven