Raambekleding vijfhoeksraam

03-03-2018 20:57 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in mijn slaapkamer een vijhoeksraam die ik graag wil verduisteren. Ik ben al naar een speciaalzaak geweest hiervoor maar dat gaat mij veel te veel geld kosten om iets op maat te laten maken.
Nu heb ik bedacht om een verduisterend gordijn/doek te maken, dit kan ik nog wel aan mijn oma vragen om te doen. Maar hoe ga ik dit bevestigen? Het liefst zou ik dit ook nog kunnen openen en sluiten.
Iemand ideeen?

Het heeft ongeveer deze vorm:
https://goo.gl/images/dNTpst
anoniem_365556 wijzigde dit bericht op 03-03-2018 21:47
6.76% gewijzigd
Ik had ook zo’n gek hoekig raam.
Er hing eerst een verduisterende lap stof voor, zat bovenaan vast aan een gordijnrail die schuin bevestigd was. Maar ivm zwaartekracht (alles zakt steeds naar het diepste punt) vond ik het niet handig. En je kon het gordijn niet opendoen inderdaad.
Nu hangt er op maat gemaakte plissé.
Gruwelijk duur en om de haverklap de touwtjes in de war, zo erg dat er al tweemaal een monteur van de fabrikant bij mij thuis is geweest. Nu hangt hij goed en ik durf het niet meer aan te raken, ben als de dood dat ik de boel weer uit fatsoen trek. Dus nu heb ik, net als met dat schuine gordijn, nog steeds de boel dicht overda. Per saldo ben ik er dus niet heel veel mee opgeschoten.
Is het een klein raam? Dan zou je een frame kunnen maken en met magneetjes het voor je raam klikken.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
piepp schreef:
03-03-2018 21:14
Ik had ook zo’n gek hoekig raam.
Er hing eerst een verduisterende lap stof voor, zat bovenaan vast aan een gordijnrail die schuin bevestigd was. Maar ivm zwaartekracht (alles zakt steeds naar het diepste punt) vond ik het niet handig. En je kon het gordijn niet opendoen inderdaad.
Nu hangt er op maat gemaakte plissé.
Gruwelijk duur en om de haverklap de touwtjes in de war, zo erg dat er al tweemaal een monteur van de fabrikant bij mij thuis is geweest. Nu hangt hij goed en ik durf het niet meer aan te raken, ben als de dood dat ik de boel weer uit fatsoen trek. Dus nu heb ik, net als met dat schuine gordijn, nog steeds de boel dicht overda. Per saldo ben ik er dus niet heel veel mee opgeschoten.
Ai, dat is echt ontzettend zonde inderdaad. En plissé is wat ze mij ook aangeraden hebben inderdaad. Jouw verhaal voor mij wellicht een bevestiging om hier niet aan te beginnen.
marcellav schreef:
03-03-2018 21:15
Is het een klein raam? Dan zou je een frame kunnen maken en met magneetjes het voor je raam klikken.
Ik denk dat het hiervoor een te groot oppervlakte is en daarmee een te zwaar doek voor magneten.
Het is vanonder zo’n 60cm, aan de bovenkant 30cm en 150cm hoog.
Een gordijn wat boven vast zit, maar wat je open maakt door het aan de zijkant “samen te binden””. Heeft vast een naam... Ik ga even op zoek naar een plaatje.

Edit: http://liberationiraq.org/amazing-23-ga ... huin-raam/
Bloemenzee schreef:
03-03-2018 21:28
Een gordijn wat boven vast zit, maar wat je open maakt door het aan de zijkant “samen te binden””. Heeft vast een naam... Ik ga even op zoek naar een plaatje.

Edit: http://liberationiraq.org/amazing-23-ga ... huin-raam/
Embrasse heten die dingen toch?
En ik weet niet hoe donker je het wil hebben als het gordijn dicht is, maar de plissé zit tussen de kozijnen en daardoor heb ik aan de zijkanten altijd wel een streep licht.
Het schuine gordijn aan de rail zat over het kozijn en was daarvoor veel donkerder.
Teethshop schreef:
03-03-2018 20:57
Nu heb ik bedacht om een verduisterend gordijn/doek te maken, dit kan ik nog wel aan mijn oma vragen om te doen. Maar hoe ga ik dit bevestigen? Het liefst zou ik dit ook nog kunnen openen en sluiten.

Misschien met drukknopen? Of klittenband desnoods?
Een gordijnroede over de hele breedte van het raam, die je gewoon open kan schuiven. Dan hangt het voor een deel muur, maar dat maakt toch niet uit.
Een plaat laten uitzagen op dit exacte formaat en een kliksysteem laten maken waardoor je het er ook uit kan halen als je wél natuurlijk licht wil. Heb je wel licht uit andere normaal formaat ramen zodat je dat gekke raam permanent kunt afdekken trouwens?
Zelf een frame maken wat je met metalen haken en ogen vast kunt zetten, of het frame erop en alleen het doek verwijderen met drukknopen of een bevestiging met zeilogen?
Gatinmijnsok schreef:
03-03-2018 22:18
Een gordijnroede over de hele breedte van het raam, die je gewoon open kan schuiven. Dan hangt het voor een deel muur, maar dat maakt toch niet uit.
Dit gaat helaas niet omdat het schuine gedeelte tegen de andere muur opzit.
redbulletje schreef:
03-03-2018 22:23
Een plaat laten uitzagen op dit exacte formaat en een kliksysteem laten maken waardoor je het er ook uit kan halen als je wél natuurlijk licht wil. Heb je wel licht uit andere normaal formaat ramen zodat je dat gekke raam permanent kunt afdekken trouwens?
Ja, wel een ander normaal raam waar gewoon een rolgordijn voor hangt gelukkig!
fluttershy schreef:
03-03-2018 22:24
Zelf een frame maken wat je met metalen haken en ogen vast kunt zetten, of het frame erop en alleen het doek verwijderen met drukknopen of een bevestiging met zeilogen?
Goede ideeen ja, dank!
Ander glas er in: http://www.dreamglassgroup.com/nl/priva ... baar-glas/
Gatinmijnsok schreef:
03-03-2018 22:18
lijkt mij ook de eenvoudigste oplossing.
Zo'n architect he, die een vijfhoeksraam ontwerpt, moet toch minstens TBS krijgen?
Op het kozijn:
Afbeelding

In het doek:
Afbeelding
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Zoiets als tickel voorsteld werkt prima. Zn systeem dat ik ook op mijn studentenkamer. Over genomen van de vorige student maar het werkte perfect. Geen idee hoe het heet.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
00suus00 schreef:
04-03-2018 05:54
Zoiets als tickel voorsteld werkt prima. Zn systeem dat ik ook op mijn studentenkamer. Over genomen van de vorige student maar het werkte perfect. Geen idee hoe het heet.
Tourniquet doekdeel en draaideel.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Teethshop schreef:
03-03-2018 22:36
Dit gaat helaas niet omdat het schuine gedeelte tegen de andere muur opzit.
Wat bedoel je hiermee?

Is de hoek tussen de muren niet 90 graden? En het plafond: loopt dat recht of schuin?
Ik ben nu wel heel benieuwd hoe dat raam eruit ziet. Zou je een foto willen plaatsen? Dan kunnen we ook wat makkelijker meedenken.
winkelfanaat schreef:
03-03-2018 23:04
Zo'n architect he, die een vijfhoeksraam ontwerpt, moet toch minstens TBS krijgen?
:high5:
RikM schreef:
04-03-2018 08:39
Ik ben nu wel heel benieuwd hoe dat raam eruit ziet. Zou je een foto willen plaatsen? Dan kunnen we ook wat makkelijker meedenken.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5B026B04

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven