Druk vader op relatie

06-03-2018 19:20 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nieuw op het forum en weet niet onder welk kopje ik dit moet plaatsen: Relatie, Werk & Studie of Geld & Recht.
Het is van alles een beetje (en daarom ook een lang verhaal).

Waar te beginnen...
Allereerst ben ik een niet EU/EER student die in Nederland studeert. Ik heb een Nederlandse achtergrond, maar heb zelf niet de Nederlandse nationaliteit. Ben nu bezig met mijn eerste jaar van mijn universitaire master (totaal 6 jaar). Op basis van een studentenvisum studeer ik nu in Nederland.
Ook ben ik lid van een studentenvereniging. Via deze vereniging heb ik iemand leren kennen waarmee ik, na een periode van daten, nu een relatie mee heb. Hij is nu met zijn scriptie bezig en als alles meezit kan hij dit schooljaar afstuderen. Het bedrijf, waar hij aan zijn scriptie werkt, heeft hem ook al een baangarantie gegeven voor na het afstuderen.
Hij heeft me gevraagd of ik het hem wil gaan samenwonen wanneer hij is afgestudeerd. Deze vraag heb ik met ja beantwoord. Mijn ouders weten van mijn relatie en ook van onze plannen van samenwonen.

Nu komt de Nederlandse achtergrond (in de vorm van mijn vader om de hoek gezet). Het volgende is namelijk ook het geval:
Doordat ik een niet EU/EER student ben moet ik instellingsgeld betalen ipv collegegeld. Dit betekent jaarlijks een bedrag van zo’n 10.500 Euro per jaar alleen aan lesgeld (ipm 2.006 Euro collegegeld). Daarnaast moet mijn ouders (van de IND) ook jaarlijks 10.445,52 Euro (870,46 pm) betalen voor mijn levensonderhoud. 6 jaar studeren kost mijn ouder zo’n 126.000 Euro. Dit zijn ze bereid te betalen, echter nu ik een relatie heb en ga samenwonen heeft mijn vader hier iets op gevonden.

Als ik samenwoon kan ik bij de IND mijn studentenvisum laten omzetten in een verblijfsvergunning voor een partner. Vereiste hiervoor een duurzame relatie. Dit kan ik Nederland al worden aangetoond door samen te wonen en een schriftelijke verklaring van exclusiviteit af te geven (Ik weet het, klinkt romantisch). Met een verblijfsvergunning voor een partner kan ik nog steeds in Nederland studeren. Echter kom ik dan vanaf mijn tweede jaar in aanmerking voor collegegeld (2.006 Euro dus). Het lesgeld voor het rest van de vijf jaar is dan 10.030 Euro totaal (ivp 10.500*5=52.500). Mijn ouders kunnen dus bijna 43.000 Euro besparen op mijn studie. Mijn vader heeft aangegeven dit in een deposito te willen storten waarover ik kan beschikken wanneer ik ben afgestudeerd. Daarnaast tellen mijn jaren via een studentenvisum niet mee voor een permanente verblijfsvergunning, maar de jaren als partner van wel.
Na vijf jaar partner van kan ik een permanente verblijfsvergunning krijgen of in theorie zelfs de Nederlandse nationaliteit. Dit alles heeft hij met een IND advocaat uitgezocht, dus ik ga er maar van uit dat het technische verhaal klopt.

Echter in dit alles ben ik wel afhankelijk van mijn vriend (voor 5 jaar). We moeten dit samen bij de IND moeten regelen. Nu zal dit technische geen probleem opleveren (baan garantie en alles).
Mijn vader heeft me nu twee mogelijkheden gegeven: Of ik bespreek dit op mijn manier met mijn vriend of hij doet het om zijn manier.
Zijn redenatie, mijn vriend zal als Nederlandse man het voorstel wel begrijpen.

In alles een zeer zakelijke benadering. Waar is de ruimte voor onze gevoelens, onze relatie, liefde, romantiek? Ik wil dat onze relatie zich op natuurlijke wijze ontwikkeld en niet onder druk van een (mogelijke) besparing.

Is dit een cultuurverschil of een mannending?
Hoe kijken jullie als Nederlandse vrouw hier tegenaan?
Wat zouden jullie doen? Hoe zouden jullie dit jullie partner vertellen?
Hoelang ben je nu samen met je vriend?
Gewoon eerlijk bespreken? Ik neem aan dat je vriend serieus is, anders wilde hij niet samenwonen. En voor hem maakt het geen verschil of je ouders nu 10.000 of 100.000 euro betalen aan je studie.
Ik snap je vader wel.
ik geef mn bek ook maar een douw
Hoe lang ben je samen met je vriend? Als dat net 3 maanden is, vind ik fat een heel ander verhaal dan 2-3 jaar samen. Sowieso zou ik het eerst zelf met je vriend bespreken ipv hey je vader het laten doen en vooral goed kijken of er voor je vriend nadelen aan zitten. Dit uiteraard ook voor jezelf uitzoeken.
Ik vind het niet romantisch maar studiekosten zijn toch ook niet romantisch? En de taken in huis verdelen bij samenwonen ook niet en heel veel andere dingen die bij het dagelijks leven horen ook niet...
anoniem_353578 wijzigde dit bericht op 06-03-2018 19:27
17.39% gewijzigd
ik vind dat je snel gaat samenwonen
Ik snap je vaders gedachtengang wel en hij heeft ook wel een punt.
Echter snap ik ook dat jij het nogal snel vindt gaan.
Zou het wat zijn om met je vader af te spreken hier volgend jaar nog eens naar te kijken? Dus als jullie een jaar samenwonen bijvoorbeeld deze stap zetten?
Aangezien je in je eerste jaar zit neem ik aan dat de relatie nog geen jaar gaande is? In dat geval vind ik het voorstel van je vader raar en het feit dat jullie nu al willen gaan samenwonen ook.
Ik zou het dicht bij mezelf houden.
Doen wat jij voelt en vind dat juist is.
Persoonlijk denk ik in volgorde: wat vind jij? Wat vind vriend? op de derde plaats de financiele overwegingen/besparingen.
Je vraagt nogal wat van je vriend. Het gaat dan niet alleen om samenwonen maar om geregistreerd partnerschap. Of het echt kan hangt van veel factoren af zo ook het inkomen van je vriend. Daarbij wordt je vriend op papier financieel verantwoordelijk voor jou. Hij heeft de plicht om je financieel te onderhouden gedurende de relatie, die plicht valt dus formeel weg bij je ouders. Ik snap je vader wel...hij zegt dat hij als ouder voor jou wil betalen....maar eigenlijk heeft hij liever dat je vriend voor de financiële sores van jou opdraait. Vanuit je vader heeft het niets met romantiek te maken.
Er ontstaat ook erfrecht bij gereigisteerd partnerschap. Je kunt tevens aanspraak maken op een deel van de pensioen opbouw van je vriend.

Waarom niet eerst 1 jaar samenwonen en wanneer het emotioneel en financieel goed gaat alsnog geregistreerd partnerschap aanvragen. Je hebt dan in de praktijk bewezen dat het niet alleen om geld gaat maar echt om partnerschap. Neem dan in dat jaar de tijd om alles op een rij te zetten en samen naar de notaris te gaan om de afspraken goed vast te leggen.

Zoek een compromis die werkt voor je relatie en jullie gezamelijke financien.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Vader heeft het mooi uitgedacht en het is begrijpelijk dat hij dat heeft gedaan.
Heeft jouw vader ook al een plan bedacht mocht jouw relatie uitgaan en jij moet op zoek naar andere woonruimte?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Sterker nog wanneer die relatie binnen 5 jaar uitgaat en zij wil niet meer bij haar vriend wonen dan moet zij misschien wel het land uit. Vraagt zij alleen bijstand aan dan komen zij bij haar vriend verhalen. Hij kan er dan voor opdraaien.
Hier moet je echt heel goed over nadenken en met een notaris gaan praten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Heb je het er met je vader ook over gehad wat er gaat / moet gebeuren mocht de relatie over gaan? Want dat is wel belangrijk. Kun je dan weer terug naar een studentenvisum? Gaan je ouders dan weer verder met betalen?
Als daar een goed plan en goede afspraken over zijn, dan is de druk op je relatie een stuk minder, lijkt me.
Moeilijk. Jullie zijn nog niet zo lang samen. Maar ik begrijp je vader ook wel. Ik zou het tegen de tijd dat je vriend gaat afstuderen nog eens bekijken. Willen jullie dan allebei nog steeds gaan samenwonen, dan zou ik het bespreekbaar maken. Tot die tijd zou ik het idee nog even laten sudderen.
Ik zou eerst (laten) uitzoeken wat er gebeurt mocht jij binnen 5 jaar je relatie beëindigen.
Ik snap je vader heel goed, je woont dan bij iemand die een baan heeft, je voert samen een huishouding ipv dat jij op een studentenkamer woont, en je hebt meer zicht op een permanent verblijf in Nederland na je afstuderen.

Als je nog maar een paar maanden een relatie hebt, gaat het wel allemaal erg snel. Weet je wel zeker dat je zo pril in je relatie wilt samenwonen, terwijl jij een studentenleven leidt en hij 40 uur per week werkt?
gelderka schreef:
06-03-2018 19:55
Ik vind dat je gemakkelijk praat over romantiek, terwijl iemand anders 43000 euro op mag hoesten.

Hoe zou het zijn als je zelf een bijbaan mocht nemen voor die 43000 (drie-en-veertig-duizend) euro?

Je vader vraagt je om een administratieve handeling die 43000 euro scheelt.
En die 43K wil hij niet eens voor zichzelf houden, maar aan jou geven.

Jij gooit liever 43000 euro naar de Nederlandse staat (bedankt) zodat jij een romantisch gevoel hebt over je vriend.

Ook wel mee eens. Romantiek is makkelijk en fijn, als een ander daar zoveel geld voor moet betalen...
Ik vind niet dat je ouders €126.000 op moeten hoesten omdat jij zo nodig romantisch wilt doen. Wel vraag ik me af hoe lang je je vriend nu kent. Je zegt dat je aan het eerste jaar van je master bezig bent. Heb je je bachelor dan al gedaan hier? Dan gaat het toch om veel minder geld? Dan begin je volgend jaar aan je tweede jaar van je master en gaat het nog maar om 1 jaar.
Of moet je eerst je bachelor ook nog doen en daarna je master? Dan ben je volgens mij nog heel erg jong, 18? Is het dan verstandig om zo snel te gaan samen wonen?
Aan de andere kant is het geld besparen geen reden om samen te gaan wonen, maar omdat jullie dat wilden. Dan zie ik eigenlijk niet zoveel reden om niet in het voorstel van je vader mee te gaan. Als de relatie stuk loopt meld je dat gewoon weer bij de instanties en dan val je weer terug in de regeling waarin je nu zit.
Wat houdt die baangarantie van je vriend in? Krijgt hij een jaarcontract?
Oh te snel gereageerd, ik zie nu dat het om €43.000 gaat en nog 5 jaar. Ik vind wel dat je dan snel gaat samen wonen. Maar dat is niet omdat je vader het wil. Ik vind €43.000 van andermans geld wel de moeite waard om een administratieve handeling voor te doen. Inderdaad wel uitzoeken wat er gebeurt als het uit gaat, of je dan weer terug kunt naar een studentenvisum.
Het is geen puur administratieve handeling wanneer je met een niet EU-lid zonder eigen status een geregistreerd partnerschap aan gaat.
Het is geen administratieve handeling. Het is het verschuiven van de zorgplicht van vader naar vriend. Vriend krijgt zorgplicht, dat is voorwaarde voor verblijfsvergunning TO.
nononono schreef:
06-03-2018 20:16
Het is geen administratieve handeling. Het is het verschuiven van de zorgplicht van vader naar vriend. Vriend krijgt zorgplicht, dat is voorwaarde voor verblijfsvergunning TO.
Op papier, ja.
Ik ben in augustus 2017 begonnen met mijn opleiding. Korte tijd later leerde ik mijn vriend kennen. De klik was er gelijk, maar de eerste maanden alleen aan het daten geweest. In november was hij jarig. Toen heb ik ook zijn ouders leren kennen. Rond die tijd zijn we ook gaan spreken van een relatie. Nu dus zo'n 4 maanden.
We willen nu ook nog niet gaan samenwonen, maar pas na zijn afstuderen. Dat zal ongeveer juli/augustus zijn. Dan moeten we nog een huis vinden. We hadden niet echt een deadline. Willen we alles echter voor het volgende schooljaar geregeld hebben dan praat je over uiterlijk begin september 2018.

Geregistreerd partnerschap is geen vereiste. Samenwonen en een schriftelijke verklaring van exclusiviteit is voldoende. Volgens de IND heeft hij dan inderdaad de plicht financieel te onderhouden gedurende de relatie, maar dat betekend niet dat mijn ouders er mee stoppen. Mijn ouders hebben al aangegeven gewoon door te gaan met het betalen voor mijn levensonderhoud. Het gaat mijn vader ook meer om het lesgeld. Hij vind het zonde als het ook goedkoper kan. Daarom wil hij de besparing ook storten in een deposito.

Wat ik al schreef wil ik onze relatie op natuurlijke wijze ontwikkelen. Alleen vind mijn vader nu we toch plannen hebben om samen te wonen waarom dit er niet bij. Waar ik vandaan kom is 43.000 Euro heel veel geld.
Het is echt niet zo makkelijk en snel geregeld. Je vader wilt dat je een MVV verblijfsstatus aanvraagt. Daarvoor moet jij en je vriend aan ontzettend veel voorwaarden voldoen en er zitten ook nog een heleboel verplichtingen aan vast. Voor sommige landen geldt ook een inburgeringsexamen. Hier kan je alle info vinden https://ind.nl/Familie/Paginas/Echtgeno ... rtner.aspx Je kan ook een afspraak maken bij het IND loket voor uitleg.
Waar ik vandaan kom (Nederland) is 43.000 ook veel geld.
Hoe oud ben je eigenlijk, TO? En hoe oud is je vriend? Zou je wel zo jong gaan samenwonen? En met iemand die al aan de volgende fase (carriere) gaat beginnen?

Uit ervaring (lang geleden) weet ik dat dit niet altijd makkelijk zal zijn. In mijn geval heeft het geen stand gehouden.

Stel dat het mis loopt, wat gebeurt er dan met je vaders plannetje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven